Avokanoottimelonnan arvostus. Tervetuloa mukaan!

Ohjeita - sekä teknisiä että käyttäytymisohjeita

Avokanoottimelonnan arvostus. Tervetuloa mukaan!

ViestiKirjoittaja Weltsu » 10 Syys 2013 10:11

Avokanoottimelontaa on pidetty maassamme aika minimaalisessa arvostuksessa. Onhan ko. kulkupeli alunperin tarkoitettu kuormajuhdaksi vesistöihin.
"Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten"sananlasku pitää paikkansa. Kuka ei tiedä niin hän kertoo sen syvällä rintaäänellä ja arvostelee toisten tekemisiä. Niin minäkin välillä syyllistyn samaan.
Kun laitat retkikamppeita ja perheen kanoottiin, niin kulku muuttuu tosi sietämättömäksi, eiku mukavaksi. Melot ne ensimmäiset pari päivää ja kaikki tavarat istuvat kuin itsekseen ja melontarytmi tasaantuu. Ensikilometrit ovat ne vaikeimmat. Myös minulle jo aika monta kilometriä meloneelle.
Kun ei tee liian tiukkaa aikataulua, vaan voi muuttaa suunnitelmia ja rytmiä retken aikana, niin se kruunaa koko avokanoottiretkeilyn idean.
Toivotan näin syysruskan alkaessa kaikki tervetulleiksi hienoon Avokanoottimaailmaan. Tämä on hieman omalaatuisten nautiskelijoiden ja "omituisten otusten kerho" kuten olen joskus maininnut. Uppoudu aivan korvia myöten keskustelupalstoihin ja lueskele niitä omilla aivoilla ajatellen. Mikään ei ole niin mustavalkoista ja totuus löytyy...kaurapuurosta.
Olikohan se joskus mainoslause? Kysy, kokeile ja päätä itse. Käy kursseja, opettele ja nauti. Aina voi oppia jotain uutta.
Nyt jo Puulaveden viikonlopun retkestä haaveilen.
Weltsu
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

Re: Avokanoottimelonnan arvostus. Tervetuloa mukaan!

ViestiKirjoittaja Martti P. » 12 Syys 2013 12:48

Weltsu kirjoitti:Avokanoottimelontaa on pidetty maassamme aika minimaalisessa arvostuksessa............Tämä on hieman omalaatuisten nautiskelijoiden ja "omituisten otusten kerho" kuten olen joskus maininnut.

Harmillista luettavaa. Viimeiset 33 vuotta olen yrittänyt vakuuttaa esim. kajakkimelojille, että avokanootillakin pääsee, ja se kannattaa ottaa vakavasti. Välillä näytti, kuin olisin siinä onnistunutkin, kun pääsin seurassani HKK:ssa osallistumaan kajakistien retkille ja vetämäänkin niitä. Sitten tuli Avokanoottiyhdistys, ja inkkareita alkoi näkyä mm. melontatapahtumissa, osittain jopa arvostusta herättävällä tavalla. Nyt on näkyvyys ruvennut katoamaan. On nostettu kädet ylös ja päätetty, että ollaan sitten "omituisia otuksia". En suostu olemaan semmoinen (vaikka ehkä siltä näytänkin).

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 12 Syys 2013 16:07

Martti P. kirjoitti:Nyt on näkyvyys ruvennut katoamaan. On nostettu kädet ylös ja päätetty, että ollaan sitten "omituisia otuksia". Martti

Minä uskon, että näkyvyyttä on ja se on lisääntynyt. Ei ehkä vain ole ollut viime aikoina niissä tapahtumissa, missä sinä olet ollut mukana.

Minusta on hienoa, että esimerkiksi HSKGssä avokanoottikin on nykyään mukana ja ihan mukavasti sai näkyvyyttä ja kiinnostusta, kun pyöri siellä tuulen puolella aallokossa sujuvasti kajakkien joukossa. Avokanooteille oli paljon kurssejakin. Sulkavalla ei ole aiemmin ollut melojien sarjaa ja sielläkin inkkari herätti heti paljon kiinnostusta. Jäsenet omissa yhdistyksissään tekevät varmasti samaa, kuin sinä aikanaan HKKssa, eli sukkuloi inkkarilla muiden mukana retkillä ja koulutuksissa. Uusi Melonta- ja soutuliitto on tehnyt merkittävän avauksen avokanoottimelonnan kehittämiseksi Suomessa. Avokanootti huomioidaan omana lajina / lajiryhmänä ja sille on luotu oma koulutushaaransa. Liitossa nähdään runsaasti potentiaalia avokanoottimelonnassa ja siellä halutaan kehittää avokanoottimelontaa Suomessa. Ja juuri kuulin, että tämän Suomessa uuden EPP järjestelmän benchmark työpajassa Avokanoottiyhdistys ja avokanotistit ovat mukana heti alusta lähtien.

Tietenkään pelkkä näkyvyys ei saa olla itseisarvo. Itse tervehdin aina ilolla, kun havaitsen jonkun avokanoottia harrastamattoman huomaavan, miten hyvästä ja kulkuisasta retkikanootista on kyse.
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Weltsu » 12 Syys 2013 21:15

Parina vuonna Iijoki-Soudussa keulamelojana soolokanootilla on herättänyt ihmetystä. Mutta onko meidän tarvis todistella tuulessa ja aallokossa paremmuuttamme taikka edes sietokykyämme? Eivätkö nämä välineet ole alkujaan tehty aika erilaisiin olosuhteisiin. Miksi sitten vedättää.
Kyllä minulla on rintakarvoja sanoa tarvittaessa, etten avokanootilla melo samaa vauhtia kuin muut kajakeilla. Ei vaan ole tullut vastaan paljon tällaisia tilanteita, mutta periaatteessa. Jos tuuli painaa taikka muutoin keli ei ole meille suotuisa, voi kajakilla painaa vaikka minne. Miksi tätä pitää kenellekään todistella? Ihimettelen tällaista kädenvääntöä. Vertaan aina rinkka/ahkioretkeilyyn. Aivan sama on kajakki/avokanoottiretkeilyssä. Kilpailussa , siis oikeissa, ei Sulkavalla on luokat C-i, C-2 K-1 jne. Ei keksitä jälleen jotain uutta ja kilpailla aivan turhanpäiväisesti. Tämä on minun mielipide.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 12 Syys 2013 21:33

Weltsu kirjoitti: Mutta onko meidän tarvis todistella tuulessa ja aallokossa paremmuuttamme taikka edes sietokykyämme? Eivätkö nämä välineet ole alkujaan tehty aika erilaisiin olosuhteisiin. Miksi sitten vedättää.

Arvasin että joku puuttuu tähän. Tarkoitukseni ei suinkaan ollut tai ole kilpailla tai vedättää. Kaikille kysyjille sanoin HSKGssäkin, ettei alloilla tuulessa sujuvasti keikkuminen ehkä ihan aloittelijalta pariin vuoteen onnistu. Tarkoitukseni oli lähinnä näyttää, että osaavissa käsissä hyvä inkkari on ihan kelpo retkiväline merelläkin. Kyseessä on kaksi aika erilaista työkalua ja kilpaileminen olisi typerää. En lähtisi inkkarilla Grönlannin tai edes Norjan rannikkoa melomaan. En lähtisi merikajakilla Jongunjoelle. Silti tästä välistä löytyy yhteinen käyttöalue, jossa inkkaria on mielestäni syyttä suotta vähätelty ja laiminlyöty. Kiva että tämä alkaa pikkuhiljaa muuttua.

Liian usein olen kuullut epäilyjä, että voiko inkkarilla nyt vaikka Puulalle tai Suomenlahden saaristoon lähteä. Minusta on mukava näyttää, että kyllä voi. Kun keli ei salli, pysyn sitten maissa. Yleensä sallii.

Sanoisin myös, että inkkari on aikoinaan tehty Kanadan suurille järville ja joille. Ne järvet ovat suurempia, kuin tämä meidän Suomenlahtemme ja ne jotkut joet suurempia, kuin monet meidän järvenselistämme. Veikkaan että kyllä ne abot ovat melko kovissakin keleissä niitä majavannahkojaan kuskanneet.
Viimeksi muokannut Janne Janhunen päivämäärä 13 Syys 2013 14:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Weltsu » 13 Syys 2013 10:02

Isoilla pojilla oli isot välineet. Ovat toki kanootit kehittyneet aikojen saatossa ja hyvin varustautunut kokenut meloja pärjää heikommallakin kelillä. Kyllä avokanoottimelonnan arvostus on noussut huimasti. Oli hienoa todeta aivan hiljattain ohjaajakurssilla, kun oppilas sanoi jättävän kajakkimelonnan silleen ja hän oli hurahtanut avokanoottimelonnan pauloihin. Käyttötarve vaikutti myös valintaan. Tuntuu hyvältä saada palautetta kun opetettavat ihmettelevät kuinka monipuolista ja osin vaativaa voi avokanoottimelonta olla. Erilaisten välineiden kokeilu, painopisteen merkitys ja tuuliolot sekä virtaava vesi tuovat oman osansa. Tänään perjantaina 13 pv (huh...)suunnataan kokka kohti Puulaa ja raukkeja katselemaan.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Martti P. » 13 Syys 2013 13:13

Weltsu kirjoitti:Kyllä minulla on rintakarvoja sanoa tarvittaessa, etten avokanootilla melo samaa vauhtia kuin muut kajakeilla.

Kaikki on suhteellista. Tietenkin on selvää, että soolokanootilla ei pääse yhtä kovaa kuin merikajakilla, kun lähdetään skabaamaan. Mutta marssinopeus tasaa jo paljon. Joskus takavuosina olin mukana seuran viisipäiväisellä retkellä Hangosta Helsinkiin ainoana kanoottimelojana, muut kajakeilla.

Heti alkuun oli selvää, että täysin yhtä matkaa muiden kanssa en voinut liikkua. Sovittiin, että kohdataan tauoilla, muuten etsin itselleni sopivimmat (=suojaisimmat) reitit. Yleensä tulin maatauoille muiden jälkeen, mutta pääsin lähtemään aina aikaisemmin, kun toiset pakkailivat minuuttikaupalla. Minä senkuin heitin tynnyrin paattiin ja menoksi kilometrin etumatkalla.

Yhtenä aamuna lähdettiin Stora Fageröstä kohti Porkkalaa. Muut taas jäivät pakkailemaan. Ennen Obbnäsinselän ylitystä odottelin aikani Porsössä, mutta kun ketään ei näkynyt piti lähteä 10 km:n ylitykseen ennenkuin merituuli nousisi. Ehti noustakin puoliväliin päästyä, mutta tuntui kivalta keikutella Malecitella. Porkkalassa odottelin melkein tunnin korkealla kallioilla kiikaroiden merelle. Jännä havaita, että edes 10-kertainen suurennus ei tuonut kajakkeja näkyviin ennenkuin vajaan kilometrin päässä rannasta. Sen verran kätkeytyivät aallokkoon.

Tähän tyyliin se on aina mennyt. Kanootti pääsee rivakammin matkaan ja senkin olen huomannut, että kajakistit näyttävät tarvitsevan kelluntataukoja meikäläistä useammin. Jos on alla pikkusoolo, niin vauhtiero pienenee vielä, mutta kovin isoille vesille ei sillä viitsi lähteä, jos tuulta ja aallokkoa on luvassa.

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 13 Syys 2013 14:18

Täsmälleen saman totesin Puulalla Eskimoiden reissulla. Lounastauon jälkeen pussien ja aukkojen pakkaus, aukkopeitteiden sovittelu ja kuivatusnarujen purku alkoi 20 minuutia ennen kuin itseni tarvitsi lounastauon jälkeen tehdä yhtään mitään. Sitten kun muut olivat valmiita, rompsautin lounassduffelini inkkarin pohjalle ja lähdettiin. Kahdenkymmenen minuutin etua saa esimerkiksi 6 km/7 km/h marssivauhtierolla kuroa umpeen kaksi tuntia ja 14 km.

Rantautuessa sama juttu. Minulla perunavesi jo lähes kiehui tserniksessä, ennenkuin ensimmäiset laipiolliset olivat lounasnuotiolla trangioitaan kaivelemassa.

Ja tämä ei siis mitenkään kajakkia mollatakseni vaan todetakseni että inkkarissa on retkeillessä puolensa.
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja pmaksima » 14 Syys 2013 09:27

Erämelonnan sm-kisoissa 2003 Petkeljärvella MR Explorerilla emme kaverin kanssa aivan pärjänneet nopeudessa kajakeille. Mutta tehtävärasteille tullessa ja niiltä lähtiessa tasasimme aina tilanteen. Samoin maakaistaleiden ylityksissä menimme kajakeista edelle.

Toki vuoden 2003 jälkeen melontatekniikka on parantunut, taittolapaiset melat ovat tulleet (+1km/h) ja myötä- ja vastatuulen hyödyntäminen on parantunut.

Itselleni kanootti sopii kajakkia paremmin. Meloin viime kesänä kahteen tuntiin 5km pitkän saaren ympäri Pielisellä kajakkilla. Ihan mukavaa oli, mutta mieluummin olisin melonut saman reitin vaikka soolona Keewaydinillä (ei ollut mukana).

Monet tuttuni, jotka ovat olleet keulamelojina ovat sanoneet, että avokanoottimelonta on heidän juttunsa. Istuma-asentoa voi vaihdella, eväitä syödä kanootissa ja Keewaydin kulkee heidän makuunsa riittävän kovaa että maisemat vaihtuvat. Muutamat ovat kokeilleet kajakkiakin mutta eivät ole siitä pitäneet yhtä paljoa.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa juurikin meloa niillä välineillä ja niitä melonnan alalajeja, mitkä tuntuvat omimmilta. Kaikki melonanta on arvokasta. Itselleni avokanoottimelonta tuntuu sopivimmalta, vaikka kajakilla eskimokäännös onnistuukin ja rodeokajakkikin autotallista löytyy.

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja pmaksima » 14 Syys 2013 09:36

Jatkan vielä lyhyesti.

Minusta avokanootin kaikkien ominta käyttötarkoitusta on vesistöjen ja maakaistaleiden muodostamassa mosaiikissa liikkuminen (Boundary Water, Petkeljärvi jne.).

Sopivilla välineillä ja osaamisella avokanootilla voi mennä avokanootin kayttöaluespektrin ääripäihin (meri, kosket) kuitenkin siten että olosuhteet vastaavat melojien varustetasoa ja kokemusta.

On kuitenkin oltava täysin selvää, että Suomenlahden ylitys tai Kukkolankoski ei sovi kokemattomilla avokanoottimelojille. Uskoisin, että kaikki avokanoottimelojat ajattelevatkin näin.

Petri
pmaksima

Seuraava

Paluu Tervetuloa avokanoottifoorumille