MItä kanootin mitat tarkoittavat

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

MItä kanootin mitat tarkoittavat

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 09 Huhti 2010 11:15

Tuli tehtyä tällainen karkea selitys:
tätä voi halutessa tarkentaa.

Avataan vähän lukuja:

Length - Pituus: paatin koko pituus.

Length/width ratio - kertoo märkäpinnan muodon vesiinjassa luku antaa kuvaa nopeuspotentiaalista. 7 on hyvä raja. Päälle sen, liikutaan hyvin merellä, alle, liikutan hyvin virrassa. Ei niin lujaa, mutta ehkä ketterämmin.

Width . leveys partaassa / maximi / vesilinjassa. Antaa kuvaa vakavuudesta (usein enemmän tunne kuin fakta), etutuulipinnasta ja ehkä kantavuudesta. Jos partaan leveys on pienempi kuin maximi, on kanoottia vähän helpompi meloa solona.

Sheer - sivukorkeudet keula / keskivene / perä. Antaa kuvaa tuulipinnasta ja kuormansiedosta ja vähän osviittaa aallokkokelpoisuudesta

Rocker - kölilinjan kaarevuus. Mitä suorempi, sen vaativampi kanootti on kääntää. Suoruus lisää tietty suuntavakavuutta. Perän suoruus on tiedostettava koskessa. Sillä on taipumusta napata virtaan silloin kuin ei sitä haluaisi. Toisaalta perän suoruus antaa suuntavakavuutta.

6" freeboard - tämä on mielenkiiintoinen historiallinen arvo. Se tulee kultaryntäyksen ajoilta, kun viranomaisten piti jotenkin arvioida veneiden merikelpoisuutta, että voiko sillä päästää ahneet kaivajat matkaan. Käytännössä merkityksetön. Ei kukaan raahaa kanootissa tuollaisia kuormia.

Opt load on taas kertovampi. Vähän kuin kajakeissa, kertoo, mikä kokoiselle melojalle ja kuormalle kanootti on ajateltu.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: MItä kanootin mitat tarkoittavat

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 19 Touko 2010 13:28

Meloin eilen vuorotellen kanootteja (ilman kuormaa) vertailumielessä. W=Wilderness ja M= Merlin.
Omilla rautaisilla melontataidoillani tein tarkkoja huomioita.
Vastatuulessa:
M:llä pyörin kuin pullonkorkki vedessä ja meno oli taatusti mielenkiintoisen näköistä huiskimista ja kiemurtelua.
W:llä pysyin vakaammin suunnassa, luotettavasti kuin tankkilaiva.
Takaviistossa myötätuulessa:
M:llä ei erityisiä havaintoja, mutta W:tä piti ihan tosissaan vääntää että sain sen kääntymään ja pysymään oikeassa suunnassa.
Vakavuudesta kallisteltaessa:
M on kiikkerä kippo verrattuna tankkilaiva W:hen.

Nämä havainnot ehkä selittyvät parhaiten mun taidoillani, mutta kanoottitieteilijät varmaan osaavat selittää näitä ihan mittojenkin perusteella:
Kuva

Ja miten tuo pituus levys suhde oikein lasketaan?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Avatar
Tiina Kujansuu
 
Viestit: 412
Liittynyt: 17 Huhti 2010 22:25
Paikkakunta: Espoo

Re: MItä kanootin mitat tarkoittavat

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 19 Touko 2010 15:11

Laitetaan tähän yksi näkemys - ei totuus. :)

Tiina Kujansuu kirjoitti:Meloin eilen vuorotellen kanootteja (ilman kuormaa) vertailumielessä. W=Wilderness ja M= Merlin.
Omilla rautaisilla melontataidoillani tein tarkkoja huomioita.
Vastatuulessa:
M:llä pyörin kuin pullonkorkki vedessä ja meno oli taatusti mielenkiintoisen näköistä huiskimista ja kiemurtelua.
W:llä pysyin vakaammin suunnassa, luotettavasti kuin tankkilaiva.
M pyörii ilman muuta. Kokemuksen myötä osaat käöyttää tuulta tukena ja apuna ohjailussa.
Yleensä alkuun ohjausliike myöhästyy, on liian raju ja menee yli ja silloin seuraavakin veto myöhästyy.

W kulkee suoraan muotonsa vuoksi, mutta kuten testisi seuraava vaihe osoitti, W:llä pitää opetella myötätuuleen meneminen ja rakneteelloisesti suuntavakaan kanootin kääntäminen. Sitä pitää kallistaa reilusti.


Takaviistossa myötätuulessa:
M:llä ei erityisiä havaintoja, mutta W:tä piti ihan tosissaan vääntää että sain sen kääntymään ja pysymään oikeassa suunnassa.

Juuri noin. Suuntavakaa on hankala kääntää = hallita avotuulilla.

Vakavuudesta kallisteltaessa:
M on kiikkerä kippo verrattuna tankkilaiva W:hen.

W:n mitoista vesilinjan kohdalla näkee, että on ns. alkujäykkä, tuntuu tukevalta. Lisäkallistus ja käytös aallokossa voipi sitten olla yllättävää, huteraa.
M:n pyöreä pohjamuoto vaatii totuttelua. Pyöreä muoto on pehmeämpi aallokossa ja liki partaaseen jatkuva keskurungon leveyden lisääntyminen tekee rungosta loppujäykän, ts tukevuus tulee kallistuman loppuvaiheessa. Pyöreä pohjan muoto on jäykkä ja jarruttavaa märkäpintaa on vähemmän.


Nämä havainnot ehkä selittyvät parhaiten mun taidoillani, mutta kanoottitieteilijät varmaan osaavat selittää näitä ihan mittojenkin perusteella:
Kuva

Ja miten tuo pituus levys suhde oikein lasketaan?
Vesilinjan pituus jaetaan vesilinjan suurimmalla levydellä - siis vesilinjan ei kanootin rungon. Luku on suuntaa-antava: alle 7 on tukeva ja mitä enemmän alle, sen hitaampi (raskaampi meloa) yli 7 on kiikkerämpi ja nopeampi (kevyempi meloa)


Lukuja vertailemalla näkee, että
W on pidempi ja sen laskennallinen huippunopeus on suurempi.
Laskin M:n Lenght ratioksi 6,2. Se on vielä nopean puolella, mutta voimaa pitää olla
Melojan kohdalla parras on molemmissa yhtä etäällä/lähellä
W on leveämpi = tukevampi, enemmän kuorman kantavuutta, enemän tuulipintaa ja enemmän jarruttavaa märkäpintaa marssivauhdissa
M on vesilinjastaan huomattavasti kapeampi = kevyempi marssivauhti, helpompi aallokossa, tuntuu alkuun huteralta
Keulan, keskikohdan ja perän korkeudet eivtä välttämättä kerro muuta kuin että sivutuulella W:ssä on enemmän pintaa tuulen tarttua
Rocker: mitä isompi luku, sitä kaarevampi kölilinja. Pieni rockeri lisää suuntavakavuutta (W), mutta perän suoruus auttaa myös suunnassa pysymiseen (M). Perän muoto vaikuttaa enemmän suuntavakavuuteen kuin keulan.

W sopii hyvin aloittelijalle hyviin olosuhteisiin. Kokenut ja voimakas meloja saa W:stä tehoja irti vaihtelevimmissakin oloissa.
M sopii kokeneemmalle melojalle ja toimii kevyesti läpi skaalan. Hyvissä oloissa näistä kahdesta ilman muuta hitaampi huippuvauhdissa, ainakin ekat 10-20 km. Sen jälkeen helpompi hallittavuus voi antaa etua marssivauhtiin.

Luvuista ei näe, mutta silmällä näkee, onko keula ja perä vesilinjassa okvin terävä. Tälle alueelle jää n. dead wood, joka näyttäisi lisäävän vesilinjaa ja nopeutta, mutta huonosti kantavana lähinnä lisää märkäpintaa. Tästä on jotain kokeellisiakin tuloksia vähän kaarevamman keulan ja perän puolesta.

Täällä lisää tietoa aiheesta:
http://www.greenval.com/jwinters.html
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: MItä kanootin mitat tarkoittavat

ViestiKirjoittaja Martti P. » 15 Kesä 2010 14:04

Jaakko Makikyla kirjoitti:Luvuista ei näe, mutta silmällä näkee, onko keula ja perä vesilinjassa okvin terävä. Tälle alueelle jää n. dead wood, joka näyttäisi lisäävän vesilinjaa ja nopeutta, mutta huonosti kantavana lähinnä lisää märkäpintaa. Tästä on jotain kokeellisiakin tuloksia vähän kaarevamman keulan ja perän puolesta.


Tuota deadwoodin vaikutusta märkäpintaan olen vähän miettinyt. Jos se leikataan pois, niin kuormattu kanoottihan uppoaa syvempään, kun uppouma säilyy entisenä, jolloin märkäpintakin pysyy entisellään. Tai pieneneehän se uppouma säästetyn materiaalin verran, joka ei esim. kevlarin ollessa kysymyksessä ole kovin paljoa. Märkäpinta vähenee oleellisesti vain tyhjässä kanootissa.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: MItä kanootin mitat tarkoittavat

ViestiKirjoittaja Martti P. » 16 Kesä 2010 10:21

Jaakko Makikyla kirjoitti:
Lukuja vertailemalla näkee, että
W on pidempi ja sen laskennallinen huippunopeus on suurempi.
Laskin M:n Lenght ratioksi 6,2. Se on vielä nopean puolella, mutta voimaa pitää olla
Melojan kohdalla parras on molemmissa yhtä etäällä/lähellä


Merlin II:ta olen kokeillut, ja se on nopea. Wildernessiä en, mutta väitän ihan lukujen perusteella, että hitaammin kulkee. Molemmilla on samanpainoisina käytännöllisesti katsoen sama märkäpinta, joka on ratkaisevampi kuin pituus, kun mennään ihmisten nopeuksilla. Mutta W on vesilinjaltaan selkeästi leveämpi, joten M saa tästä edun. Tämä kyllä näkyy Length ratioissa (pituus tuumissa/leveys tuumissa): W 184/29,75 = 6,2; M 180/25,5 = 7,1. Toisin siis kuin Jaakon saama lukema.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: MItä kanootin mitat tarkoittavat

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 16 Kesä 2010 11:37

Martti P. kirjoitti:
Merlin II:ta olen kokeillut, ja se on nopea. Wildernessiä en, mutta väitän ihan lukujen perusteella, että hitaammin kulkee. Molemmilla on samanpainoisina käytännöllisesti katsoen sama märkäpinta, joka on ratkaisevampi kuin pituus, kun mennään ihmisten nopeuksilla. Mutta W on vesilinjaltaan selkeästi leveämpi, joten M saa tästä edun. Tämä kyllä näkyy Length ratioissa (pituus tuumissa/leveys tuumissa): W 184/29,75 = 6,2; M 180/25,5 = 7,1. Toisin siis kuin Jaakon saama lukema.

Martti


Kuinka tuo laskin - en muista. Vähensin varmaan vähän pituudesta, kun missään ei kerrota vesilinjan pituuttaa esim. kolmen tuuman uppoumalla.
Bell ilmoitaa Merlinin sunteeksi 6,9. Magicillä se on 7,2 ja ainakin näiden kahden välillä on eroa sekä marssi- että huippunopeudessa.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57


Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron