Koottavaa kanoottia hankkimassa...

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja jarmo sandels » 21 Heinä 2010 11:45

Moro! :) Olen haaveillut koottavaa kanoottia muutaman vuoden, ensi kesäksi voisi taloudelliset resurssit mahdollistaa hankinnan.

Elikkä löytyisikö tämän yhdistyksen porukoilta kokemuksia ja neuvoja hankintaan. Minkäköhänlainen operaatio niitä on kasata ja purkaa, viittiikö niitä raahata ylös jonnekin tunturiylängölle? Käyttö tulee olemaan todennäköisesti aika satunnaista, pohjoislapissa ja norjassa vaeltelussa mukana, kuormaksi tulisi välillä aika raskasta leirikalustoa perusleiriin kuljetettavaksi, ruottin armeijan puolijoukkueteltta, yms... Tietty onhan kanootilla tarkoitus harrastaa melonta retkiäkin, järvillä, joissa, pikkupuroissa, ei koskiin... Yhden ja kahden melottava, kunhan sillä yksin jotenkin pärjää...

Aikoinaan haaveilin mallista PakCanoe 160, aika arvokas, kestääköhän kivikkoa? Onkohan tullut vastaavia huokeempia markkinoille?
jarmo sandels
 
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Heinä 2010 06:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 25 Heinä 2010 09:10

Tunturiylängölle pääset kaiketi viidellä eri tavalla, jos tiet eivät sinne ulotu.

1. Kanna kanootti purettuna selässä. 2. Vedä kanootti koottuna maastossa. 3. Tilaa helikopteri. 4. Tilaa mönkijäkyyti, jos maasto sen sallii (esim. Pöyrisjoki). 5. Melo joki ylös, kunnes olet ylätunturissa.

Tämä vastaus tulee 21 kg ilmatäytteisen kanootin omistajalta (joten suhtaudu sen mukaan), mutta itse olen kokeillut tapoja 1, 3 ja 4. Oma rajani on tapauksessa 1 noin 10 km kantomatka suht helpossa maastossa (ei rakkakivikkoa). Jos tuo ehto ei täyty, alkaisin katsella helikopteri- tai mönkijävaihtoehtoa.

Jos vastasin asian ohi, tarkenna kysymystä, ehkä toiset heräävät vastaamaan?

Terveisin,
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Avatar
Janne Pyykkö
 
Viestit: 327
Liittynyt: 05 Maalis 2010 19:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 25 Heinä 2010 13:14

jarmo sandels kirjoitti:Moro! :)

Aikoinaan haaveilin mallista PakCanoe 160, aika arvokas, kestääköhän kivikkoa? Onkohan tullut vastaavia huokeempia markkinoille?


Mulla on ollut PakCanoe 140 ja 150, yhdistyksen jäsenellä Timo Ripatilla on upouusi 170, jota koemeloimme kuukausi sitten.

Vastaan kysymyksiisi: aika arvokas

Länsimaiset koottavat amerikkalainen PakCanoe ja norjalainen Ally ovat liki saman hintaisia. Vertyailin näitä kahta kanoottia netissä, ennekuin valitsin Pakboatin. En ole katunut. Kuulopuheena Allyn kokoamiseen tarvitaan jopa jotain vasarantyyppistä työkalua. PakCanoessa pintanahan pingoitus tapahtuu puhaltamalla kuusi kanootin suuntaista ilmaputkea täyteen. Ei ole iso homma. Ilmaputket tekevät kanootista vakaan myös vesilastissa. Sanoisin, että Allyyn verrattuna Pakboatissa saa samalla rahalla enemmän kanoottia. Kokoamiseen menee aikaa n. 45 minuuttia. Kylmällä kelillä muovinipsut voivat mennä rapsahdella koottaessa poikki. Omassa kanootissani olen hieman hionut kiinnitysnipsuja löysemmiksi ja silti kanootti pysyy hyvin koossa.

Venäjällä valmistetaan vastaavia putkirunkoisia koottavia kanootteja. Niistä en tiedä sen enempää, mutta oletettavasti ovat näitä kahta mallia halvempia.
Halvemmalla saa todennäköisesti robustimpia yksityiskohtia ja lisää painoa. Venäläiset harvemmin eloksoivat alumiiniputkia. Eloksoituja putkia on siistimpää ja helpompaa käsitellä.

Kestääkö kivikkoa?

Yhdellä sanalla: kestää.

Pakboatin valmistaja Alv Elvestad suositteli minulle Uralin reissulle yhtä varakeulakaarta. Se on ainoa osa, jota ei voi metsässä korjata, jos se menee poikki. Jos joku putki taipuu pahasti ja menee poikki, sen sisään voi vuolla pätkän kuusen oksaa ja liitos on kuin uusi. Yhtään tällaista vauriota ei ole tullut kohdalleni.

Kanootin runko joustaa ja iskut kiviin ovat yllättävän pehmeitä. Muutenkin kanootti on koskessa kuin taikapatja. Joustavuuden vuoksi keula nousee aaltoon kevyesti ja aallot eivät heiluta melojaa samalla tavalla kuin kovarunkoisessa kanootissa. Solomalli on ketterä.

Pakboatin hinnasta: kanootti on hävyttömän halpa sen rinnalla, että sillä voi lähteä mihin tahansa maapallolla.
Malli 150 T sopii kaksikkona retkeilyyn, kunhan varusteet mahtuvat max. kolmeen noin rinkan kokoiseen reppuun. Veikkaan, että 160-koon mahtuu jo se puolijoukkueteltta.

Pari linkkiä kuviin ja Alv Elvestadin retkeen Norjan Lappiin:
http://picasaweb.google.com/7aacco/Pakboat#
http://vimeo.com/10204433
http://tinyurl.com/32ahnah

Täällä lisää matkakertomuksia Pakboatin kotisivuilta
http://tinyurl.com/2web6tk
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja jarmo sandels » 26 Heinä 2010 08:37

Janne Pyykkö kirjoitti:Tunturiylängölle pääset kaiketi viidellä eri tavalla, jos tiet eivät sinne ulotu.

1. Kanna kanootti purettuna selässä. 2. Vedä kanootti koottuna maastossa. 3. Tilaa helikopteri. 4. Tilaa mönkijäkyyti, jos maasto sen sallii (esim. Pöyrisjoki). 5. Melo joki ylös, kunnes olet ylätunturissa.

Tämä vastaus tulee 21 kg ilmatäytteisen kanootin omistajalta (joten suhtaudu sen mukaan), mutta itse olen kokeillut tapoja 1, 3 ja 4. Oma rajani on tapauksessa 1 noin 10 km kantomatka suht helpossa maastossa (ei rakkakivikkoa). Jos tuo ehto ei täyty, alkaisin katsella helikopteri- tai mönkijävaihtoehtoa.

Jos vastasin asian ohi, tarkenna kysymystä, ehkä toiset heräävät vastaamaan?

Terveisin,
-Janne


Jees, kiitos!

2. Vaihtoehtoa on tullut harrasteltua riittävästi, siitä on kokemusta paljon nykyisellä alumiinipaatilla...

1. Vaihtoehdon kokeilu on ruvennut kiinnostamaan.

3. ja 4. Vaihtoehdot ovat aikalailla poissuljettuja vaihtoehtoja, ajatusmaailma liikkuu mallilla, haluan liikkua itsenäisesti ja olla mahdollisimman riippumaton muista ihmisistä, kun lähden/mme eräretkelle.
jarmo sandels
 
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Heinä 2010 06:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja jarmo sandels » 26 Heinä 2010 09:04

Jaakko Makikyla kirjoitti:
jarmo sandels kirjoitti:Moro! :)

Aikoinaan haaveilin mallista PakCanoe 160, aika arvokas, kestääköhän kivikkoa? Onkohan tullut vastaavia huokeempia markkinoille?


Mulla on ollut PakCanoe 140 ja 150, yhdistyksen jäsenellä Timo Ripatilla on upouusi 170, jota koemeloimme kuukausi sitten.

Pakboatin hinnasta: kanootti on hävyttömän halpa sen rinnalla, että sillä voi lähteä mihin tahansa maapallolla.
Malli 150 T sopii kaksikkona retkeilyyn, kunhan varusteet mahtuvat max. kolmeen noin rinkan kokoiseen reppuun. Veikkaan, että 160-koon mahtuu jo se puolijoukkueteltta.



Super kiitokset, kuulostaa hyvältä!

Minkäkokoisella mallilla pärjää vielä jotenkin yksinkin, tämä mun valinta on taiteilua yksikön ja kaksikon välillä, jos yksimelonta ominaisuudet pahasti kärsii, saattaa 150 T olla tosiaan parempi valinta, puolujoukkuetelttaa ei tuu kannettua yhtään sen pitemmälle kuin mun alumiinikippoa, sillä vois kelkkoa sitä tai ostaa jonkun vielä isomman ja vakaamman tilalle.

Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta eikös tätä PacCanoeta voi kasattuna säilyttää ihan niin kuin kovaakin kanoottia, taivasalla, vai mielummin katoksessa? Voiko sitä kuljettaa kokonaisena esim. auton katolla?

Kiitos! Mää en noita linkkejä saanu auki, kieliä en ymmärrä, eikä mulla ole tietokonettakaan, enkä sitäkään oikein osaa käyttää, konsernin koneella töissä surffailen sen mitä osaan...

Miltä se 170 tuntui, on varmaan aika vakaa? Oiskohan joskus tässä loppukesästä mahdollista tulla jonnekkin testaamaan ja ihmettelemään PakCanoeta jonnekkin ihan livenä? Meloa en kyllä osaa :lol: , mutta näkisimpä mistä haaveilen?
jarmo sandels
 
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Heinä 2010 06:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 27 Heinä 2010 22:14

jarmo sandels kirjoitti:
Janne Pyykkö kirjoitti:1. Kanna kanootti purettuna selässä. 2. Vedä kanootti koottuna maastossa. 3. Tilaa helikopteri. 4. Tilaa mönkijäkyyti, jos maasto sen sallii (esim. Pöyrisjoki). 5. Melo joki ylös, kunnes olet ylätunturissa.


Jees, kiitos!

2. Vaihtoehtoa on tullut harrasteltua riittävästi, siitä on kokemusta paljon nykyisellä alumiinipaatilla...

1. Vaihtoehdon kokeilu on ruvennut kiinnostamaan.

3. ja 4. Vaihtoehdot ovat aikalailla poissuljettuja vaihtoehtoja, ajatusmaailma liikkuu mallilla, haluan liikkua itsenäisesti ja olla mahdollisimman riippumaton muista ihmisistä, kun lähden/mme eräretkelle.


Mihin joelle menet? Voi tulla turhan monta kantopäivää, jos kohde on vaikkapa Lätäseno (~40 km tieltä jos ei mönkijää) ja/tai tavaraa liikaa. Itse tykkään, että yksi kantopäivä riittää ja kaksi kantoponnistusta. Ihan esimerkkinä: jos tavaraa on purettava kanootti mukaan lukien 60 kg ja matka tieltä 10 km, jaetaan kamat 30 + 30 kg ja kävellään 10 + 10 + 10 = 30 km eli onnistuu yhdessä päivässä (mutta kova homma).
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Avatar
Janne Pyykkö
 
Viestit: 327
Liittynyt: 05 Maalis 2010 19:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja jarmo sandels » 28 Heinä 2010 07:17

Janne Pyykkö kirjoitti:
jarmo sandels kirjoitti:
Janne Pyykkö kirjoitti:1. Kanna kanootti purettuna selässä. 2. Vedä kanootti koottuna maastossa. 3. Tilaa helikopteri. 4. Tilaa mönkijäkyyti, jos maasto sen sallii (esim. Pöyrisjoki). 5. Melo joki ylös, kunnes olet ylätunturissa.


Jees, kiitos!

2. Vaihtoehtoa on tullut harrasteltua riittävästi, siitä on kokemusta paljon nykyisellä alumiinipaatilla...

1. Vaihtoehdon kokeilu on ruvennut kiinnostamaan.

3. ja 4. Vaihtoehdot ovat aikalailla poissuljettuja vaihtoehtoja, ajatusmaailma liikkuu mallilla, haluan liikkua itsenäisesti ja olla mahdollisimman riippumaton muista ihmisistä, kun lähden/mme eräretkelle.


Mihin joelle menet? Voi tulla turhan monta kantopäivää, jos kohde on vaikkapa Lätäseno (~40 km tieltä jos ei mönkijää) ja/tai tavaraa liikaa. Itse tykkään, että yksi kantopäivä riittää ja kaksi kantoponnistusta. Ihan esimerkkinä: jos tavaraa on purettava kanootti mukaan lukien 60 kg ja matka tieltä 10 km, jaetaan kamat 30 + 30 kg ja kävellään 10 + 10 + 10 = 30 km eli onnistuu yhdessä päivässä (mutta kova homma).


Juu, ei mulla mitään erityistä paikkaa ole vielä kateltuna, mutta kun vaeltelen maastoissa jalan, on tullut usein mieleen, josko tänne saisi kanootin, niin täällähän viihtys pitempäänkin, jolloin tavaroiden rahtaamisen pystyy jakamaan useemmalle päivälle fiiliksen mukaan... Norjassa, esim. houkuttelis tunturi ylänköjen vesistöketjut. Tietty kanootin/ kanoottien kanssa kannattaa hakeutua vesistöisempiin maastoihin, valumavesistöjä hyödyntäen, joiden avulla kanniskelu minimoidaan, näinhän kanootista pääsee nauttimaan...
jarmo sandels
 
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Heinä 2010 06:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Heinä 2010 17:37

jarmo sandels kirjoitti:Minkäkokoisella mallilla pärjää vielä jotenkin yksinkin...

PacCanoeta voi kasattuna säilyttää ihan niin kuin kovaakin kanoottia, taivasalla, vai mielummin katoksessa? Voiko sitä kuljettaa kokonaisena esim. auton katolla?

Miltä se 170 tuntui, on varmaan aika vakaa?

Oiskohan joskus tässä loppukesästä mahdollista tulla jonnekkin testaamaan ja ihmettelemään PakCanoeta jonnekkin ihan livenä?


170 -malli tuntui solona yllättävän raskaalta verrattuna 140-150-150 T -malleihin. eikkaan, että 160 toimisi vielä solona, jos ei ole kovin kunnianhimoisia retkiä.
Iso kanootti vaatii enemmän voimaa, jos ei ole voimaa/hyvää tekniikkaa, mennään hitaammin, ei sen kummempaa.

Voi sitä säilyttää koottuna ja kuljettaa auton katolla samlla tavalla kuin muitakin kanootteja.
Ulkosalla en sitä säilyttäisi. Kumi ja vinyyli eivät tykkää auringosta. Muutenkin Pakboatia kannattaa suojata vähintäin kerran kaudessa tällä aineella:
http://welhonpesa.suomalainenverkkokaup ... suojaspray
On markkinoiden paras tuote kumin ja vinyylin uv-suojaamiseen.

Jo 140-malli on vakaa. Pakboatit ovat vakaimpia melomiani kanootteja.

Kokeilemaan: kysy, missä Timo Ripatti liikuu ja sovi hänen kanssaan koeajosta.
timoripatti@me.com

Minukin vehje on kokeiltavissa Helsingissä.

Avokanoottiyhidstyksen jäsenet kokoontuvat syksyllä - siellä voisi olla mahdollisuus kokeilla:
viewtopic.php?f=7&t=79
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Koottavaa kanoottia hankkimassa...

ViestiKirjoittaja jarmo sandels » 29 Heinä 2010 08:21

Jaakko Makikyla kirjoitti:
170 -malli tuntui solona yllättävän raskaalta verrattuna 140-150-150 T -malleihin. eikkaan, että 160 toimisi vielä solona, jos ei ole kovin kunnianhimoisia retkiä.
Iso kanootti vaatii enemmän voimaa, jos ei ole voimaa/hyvää tekniikkaa, mennään hitaammin, ei sen kummempaa.

Voi sitä säilyttää koottuna ja kuljettaa auton katolla samlla tavalla kuin muitakin kanootteja.

Jo 140-malli on vakaa. Pakboatit ovat vakaimpia melomiani kanootteja.



Tässä olikin varmaan tärkeimmät pointit mitkä ovat mieltäni askarruttaneet ja niihin sain tyhjentävät vastaukset. Suuret kiitokset!
jarmo sandels
 
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Heinä 2010 06:56
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron