Sit-on-top kanoottina

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Sit-on-top kanoottina

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 09 Loka 2010 22:44

Olen koko kesän treenannut kanoottimelontaa Legend 15:lla ja aina joskus on käynyt mielessä että olisipa suorarunkoisempi laite iltalenkkejä varten, en saa pidettyä sykettä ja vauhtia yllä legendillä. Kun katselin nopeiden istualtaan melottavien kanoottien mittoja niin tajusin että minullahan on tallissa 488 pitka ja 71 cm leveä Sit-on-top. WS Tarpon160. Olen kokeillut c-melaa 2008 mallissa mutta ahaa elämystä ei tullut. Uusi 2010 malli on täyteläisempi ja korkeampi kuin vanha, kajakkimelonta ei niin sujuvaa kuin vanhalla.
Ei kun testaamaan. Paatti vesille, 140 indiwinner ja 150 AB odyssey mukaan ja lenkille. Toimii hyvin c-melalla, on jopa minun käsissä nopeampi c-melalla Kuin kajakkimelalla. Pystyin melomaan hyvin ja tehokkaasti niin peräsimen kanssa kuin ilmankin, erityisesti tuulessa loistava kun tuulipinta on olematon kanoottiin verrattuna ja peräsin auttoi. Sain parannettua keskinopeutta 9 km matkalla reilusti legendiin verrattuna ja pidettyä sykkeen samoilla lukemilla kuin hiihtäessä. Hyvä, nyt palaa kaloreja. Tässäpä minulle iltalenkki kone ja päänvaivaa kun lähden kalastamaan että mitkä melat otan mukaan. Seuraavaksi pitää hankkia taittolapanen "kärpäslätkä" tämän melontaan, kun tietäis kuinka lyhyen 183 cm mies vois laittaa.
T: Mikko
M.Mantere

Re: Si-on-top kanoottina

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 13 Loka 2010 22:13

Kävin testaamassa kalastuskäytön. Vetouistelu onnistuu hyvin. Mela ei ota vapoihin kiinni puolenvaihdoissa. Vavat ovat vetäessä kuvassa keulassa näkyvissä putkissa. Kanoottimela on lisäksi kätevämpi kuin kajakkimela painettaessa kelasta melalla puolanvapautusnappia ja pyöräytettäessä kampea että puola kytkeytyy. Enää pitää testata isompi aallokko, nyt oli aivan elokuva keli. Tyyni, 0 astetta, ensimmäiset jäälautat ritisi kanootin kyljissä. Ainoa ongelma c-melalla on se että vauhtia meinaa tulla liikaa vetouisteluun, ilman gps:ää vauhti olisi aivan liian kova. Ja minä olen aina kuvitellut että kanoottimelonta on hitaampaa ja rauhallisempaa kuin kajakkimelonta :o en kylläkään ole melonut "oikealla" kajakilla.
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 17 Loka 2010 22:39

Nyt on testattu aallokkomelonta. Kävin tyrskytaimenta kokeilemassa. Vedin uistinta ja heittelin perhoa. C- melan kun saa jalan alle talteen niin on huomattavan näppärä heittelyn aikana. C-melalla uskaltaa kyllä mennä samanlaisiin tyrskyihin kuin muutenkin. En kyllä suosittele aloittamaan sittari melontaa avomeren laidassa, vartalohallinta pitää olla kunnossa ennen kuin tuonne lähtee. Kyllä minulla nyt on kalastuskanootti jos kajakin ja kanootin ero on se millaisella melalla sitä melotaan. :D T: M
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 06 Marras 2010 21:40

Nyt kalastuskanoottini merelle on valmis, toistaiseksi. Viimeiset vapatelineet on asennettu ja hyväksi havaittu.

Mielipidekysymys: Merimelaksi suora vai taittolapa? Taittolapaisen mitta? Melon nyt 140 cm pitkällä lahnakoskelaisella. 150 AB odyssey 8 lavalla oli liian pitkä istualtaan melontaan. Jos haluaisin päästää itseni helpolla niin tilaisin odysseyn 7 lavalla 140 pitkänä mutta kun kiinnostaa kokeilla taittolapaakin. Taittolavan hallinta meriaallokossa mietityttää.

T:Mikko
M.Mantere

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 08 Marras 2010 11:55

Moi,

on pron näköinen varustelu.

Itseasiassa aina pitäisi olla mukana kaksi melaa. Yksi kun lipsahtaa käsistä sopiavlla tuulella, niin voipi käydä köpösesti.

Isossa aallokossa tulee mieleen koskimelonta, jolloin melassa saa olla suoruutta ja pituutta.
Muuten eteenpäin menoon taitolapa on tehokkaampi. Kun siihen tottuu, pystyy sillä hallitsemaan kanoottia aallokossakin. Kiviseen rantaan tullessa suora mela voi kestää iskuja ja tuentaa kivikosta kulmamelaa paremmin. 20 vuoden aikana multa on mennyt yksi mela poikki ja yhdesta murtui lapa tänä syksynä.

Taittolavan pituus: varren pituus aatamin omenasta peukalonhankaan.
Mulla, pituus 182 cm, taittolavat ovat kokonaispituuksina 50-53 tuumaa (125-132 cm)
Veikkaan, että polviasennossa työskentelen korkeammalla veden pinnasta kuin sinä sittarissa.
Pisin koskimelani on suora ja 58 tuumaa (145 cm) ja se on minulle tosi pitkä.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 08 Marras 2010 16:41

Minulla on varamela etuluukussa. Sunnuntaina koko luukun kansi peittyi jäähän ja kun vielä hukkasin kesken vastatuuliosuuden silmälasista toisen linssin, puhdistin jäätä laseista sormella, niin tästä lähtien minulla on varamela kannella ja varalasit liivien taskussa. Sähkölämmitteisiä laseja ei taida olla.

Mikko
M.Mantere

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 08 Marras 2010 18:38

M.Mantere kirjoitti:Sähkölämmitteisiä laseja ei taida olla.
Mikko

Laskettelulasit, joiden sisään mahtuu omat rillit...

Kun rillit alkaa jäätyä, pitää olla huolellinen tekemisissään.
Alkaa hipoa todella extremeä.

Talvimelontaa_elisaari_2004.jpg

Kumma juttu, että juuri syksyn/alkutalven äärikelit viehättää.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 08 Marras 2010 20:19

063 [800x600].jpg

Keli näyttää niin nätiltä. Tihku ei erotu kuvissa

071 [800x600].jpg

Kanootti toimii tarvittaessa pulkkana. Keli ei antanut myöten puolinäköisenä meloa lähtörantaan niin kävelin. :D

M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 24 Huhti 2011 22:44

Kesän melonnat on avattu Norjan Lyngen-vuonossa. Aivan loistavat maisemat. Kalastusmelontaa ees-taas.
Varamelana epäortodoksisesti kajakkimela, sorry.
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 11 Syys 2011 23:11

50 tuumainen taittolapa- mela on tuonut harrastukseen uutta säpinää. Lyhyt mela mahdollistaa neljän vavan käytön vetäessä ja etuvavat voivat olla niin lähellä että yltää kelaamaan sisään vapojen ollessa telineessä. Vetovavoissa oikealla on oikeakätinen ja vasemmalla vasenkätinen kela jolloin kammet osoittavat telineissä melojaan päin.
Isommassa myötäaallokossa piti keväällä ottaa käyttöön suora pitempi mela mutta enää sitäkään ei tarvi vaan tällä onnistuu jo tasapainottaminenkin. Silloin kun en kalasta en käytä peräsintä ja olen yrittänyt opetella melomaan suorarunkoista vauhdilla. kaikki on hyvin 7 kmh asti mutta sitten alkaa ongelmat. Mutta siihen on auttanut vain melonta. Muutokset ajoituksessa että ehtii vaihtaa puolta ennen kuin kääntyy on niin nopeita etten kyllä ajattelemalla ehdi mukaan. On hauska huomata että näin syksyn tullen on jotain jäänyt lihasmuistiin ja asiat sujuvat helpommin. Osaan ehkä sitten meloa "oikein" 100 vuotiaana.

Mikko
M.Mantere

Seuraava

Paluu Kanootit