Sit-on-top kanoottina

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Re: Si-on-top kanoottina

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 12 Syys 2011 00:02

Onhan hienoja kuvia ja mielenkiintoinen himmeli!

Tämä edustaa tasavarmasti yhdistyksemme yhtä äärikulmaa kaikilla mittareilla!

Ongelmat nopeuden kasvaessa: veikkaan, että kanootin kulkuaalto alkaa nostamaan perää ja upottaa keulaa.
Vongertaminen alkaa, kun keula painuu aaltoon, ts. systeemi on keulapainoinen.

Talven kynnyksellä on oma viehätyksensä. :)
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Re: Si-on-top kanoottina

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 13 Syys 2011 19:50

"Talven kynnyksellä on oma viehätyksensä. :)"

Kun kelit alkaa viilenemään ja pelastuspuku tuntumaan hyvältä päällä niin sitä aivan herää henkiin. Vaikka tuli laskettua juhannustulvassa Simojoen Alaniemi-meri pätkä ja muuta pientä "oikeaa" kanoottitouhuilua niin hauskinta on lähteä merelle silloin kun siellä ei ole kuin minä ja ammattikalastajat.
M.Mantere

Re: Sit-on-top kanoottina

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 14 Syys 2011 07:58

Minua on askarruttanut mitä etua sit-on-top kalastuksessa tuo inkkariin verrattuna? Joku lisäarvo sillä varmasti on, mitä en vaan keksi.

Painopiste alempana? Pääset helpommin veteen kahlaamaan? Voi tarvittaessa roikottaa jalkoja ulkopuolella ja ottaa tukea pohjasta?
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 14 Syys 2011 17:52

Janne Janhunen kirjoitti:Minua on askarruttanut mitä etua sit-on-top kalastuksessa tuo inkkariin verrattuna? Joku lisäarvo sillä varmasti on, mitä en vaan keksi.

Painopiste alempana? Pääset helpommin veteen kahlaamaan? Voi tarvittaessa roikottaa jalkoja ulkopuolella ja ottaa tukea pohjasta?

Suurin etu on pienempi tuulipinta-ala, matalampi laita. Avokanootti menee kuin leija tuulessa sittariin verrattuna. sittarissa on usein köli tai urat pohjassa tuomassa suuntavakautta ja sivupitoa. Sittari on umpinaisena turvallinen kovassakin kelissä ja kaadettunakin pakasta vedettynä. ei tarvitse erikseen asentaa ilmapusseja. Syliin tuleva aalto valuu istuinkaukalosta pois vedenpoisto reijistä. Hinta on edullinen, materiaali ( polyeteeni) kestää kovaa käyttöä. Vetouistelussa peräsimestä on hyötyä ettei laite lähde kääntymään kun kolme siimaa on ulkona ja väsytät yhtä. suoraan mennessä ei tarvi.
Edut tulevat merellä ja isoilla järvillä joissa tuulee. Lampikalassa käytän itsekin MR Legend 15:ta joka on kevyempi ja ketterämpi. Heittoalustana parempi = korkeampi penkki. vetää voi 2:lla vavalla.

Painopiste alempana? Ehkä. Ei merkitystä jos meloo esim. polvillaan kanootilla ja omassa legendissä on helpompi heittää kun penkki on korkealla.

Pääset helpommin kahlaamaan? Totta. Laitteesta pois nousu päivän könöttämisen jälkeen helppoa. jalat samalle puolen pohjaan ja ylös nousu kuten tuolista. Sopii selkä ja polvivaivaiselle ja itsellekin mukavaa.

Voi roikottaa jalkoja ulkopuolella? Totta, merkitystä kovassa kelissä merellä vaihtaessa uistinta tai koukatessa kalaa.

Ottaa tukea pohjasta? Ei tarvi

Huonot puolet: Tolkuton paino, minulla noin 40 kg, nostaa katolle. Pehmeähkö materiaali, yksikerros polyeteeni ei ole kovin jäykkä.

Olen mietiskellyt kevyt vaihtoehtoa laitteelleni: Wenonah Prism Kev-ultra vakiolla traktori penkillä ja ilmapusseilla. Varusteet erillisessä laatikossa ei ruuvattuna kanoottiin( olen laittanut kuvan joskus toiseen ketjuun). Olisi helpompi nostella ja sopisi ainakin järvi ja perämeri touhuihin. Norjan takia en myisi sittaria alta pois ennen kuin on riittävästi kokemusta kuohuista. Kevytversio on aivan haaveilupohjalla ja pitäisi päästä testaamaan matalalaitaisia kanootteja. Wenonah canak http://www.wenonah.com/products/templat ... 4641efe8f0 olisi myös kiinnostava laitakorkeuden puolesta. Syystapaamiseen en pääse: Töissä.

Mikko
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 25 Touko 2012 17:41

Kyllä melonta on mukavaa. Kevään ensimmäinen reissu palkitsi.
M.Mantere

Edellinen

Paluu Kanootit