Hulluus kasvaa, koottava kanootti

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 12 Maalis 2011 01:43

Tämä on vaarallinen laji tämä kanoottimelonta. Kokemus laittaa haluamaan uusia leluja.

Kun olen soolo meloja niin reissuja helpottaisi mahdollisuus kulkea osa reissusta julkisella. Olen hankkimassa joko puhallettavaa ( Palava, XR Trekkin )tai koottavaa ( pakboats 15 ). Valinta on kallistumassa käyttöön oton helppouden takia puhallettavaan.

Kysymys: onko trekkin paremman paineensa takia ratkaisevasti parempi meloa ja nopeampi kuin palava ja onko pakboatin valintaan muuta syytä kuin suuremmat tilat. Nopeampi, parempi meloa?
On hidas kasata ex tempore - ressuilla.

T: Mikko
M.Mantere
 
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Maalis 2010 20:24
Paikkakunta: Tornio

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 12 Maalis 2011 11:58

M.Mantere kirjoitti:Tämä on vaarallinen laji tämä kanoottimelonta.

Onko pakboatin valintaan muuta syytä kuin suuremmat tilat. Nopeampi, parempi meloa?
On hidas kasata ex tempore - ressuilla.
T: Mikko


Pakboat-melojan vastaus, Janne toivotavasti kertoo omista valinnoistaan.

Tilat: tuskin jaksat raahata niin paljon tavaraa, että noista vaihtoehdoista minkään tilat tulisivat täyteen.
Pakboatin marssivauhti on suht sama, mutta vähemmällä ahertamisella, silti omat temppunsa sekin osaa tehdä.
Vauhdin kasvaessa, 6,5-7 km/t, vikurointi voimistuu.

Työläs koota, sitä se on. Ei jaksa monta kertaa ihan päivän reissun takia koota.
Kylmään vuodenaikaan pitää olla varovainen muoviklipsujen kanssa, napsahtavat helposti poikki n. 5 asteen kevätlämpötiloissa.
Kokoaa n. 45 minuutissa. Huomattavasti helpompi koota, jos on kaveri pitkien tankojen asentamisessa apuna.

Ja purkaminen! Mutainen ja kurainen kanootti pitää voida pestä ja kuivattaa kotona makealla vedellä, joen rannassa puuha jää puolentekoseksi.

Ehkä suurin plussa Pakboatilla on koski- ja aallokko-ominaisuudet.
Joustavan rungon ansiosta Pakboat on varmaan paras koskiretkikanootti, mitä minulla on ollut.

Olen melonut puhallettavalla kanootilla ehkä kilometrin, ei ollut minun välineeni,
silti kadehdin Jannen helppoa liikkuvuutta reppu+puhallettava -yhdistelmällä.

Yksi koottava kuuluu luonnollisena osana melovan herrasmiehen/-ladyn garderoobiin.
Se tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia melojan elämyksiin.
http://vees.vuodatus.net/
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 13 Maalis 2011 00:07

Jaakko käsitteli koottavat, minä siis puhallettavat.

Grabner XR Trekking on 5 cm leveämpi ja 2,5 kertaa kalliimpi kuin Gumotex Palava. Mitä tuolla erolla saa? Hiukan enemmän vakautta ja tilaa varusteille, mutta nopeutta ei, sillä Palava on solakampana 0,5 km/h nopeampi. XR Trekking on materiaaliltaan parempi ja kestävämpi. Oma arvioni on, että siinä kun Palava kestää 2000 km, Trekking 5000 km, joten loppuun ajettuna välineen hinta on likimain sama. Melon 1000 km/vuosi, joten mun valinta on XR Trekking, jottei tarvi joka toinen vuosi vaihtaa.

Palava on näistä tiloiltaan niukin, mutta onpa silläkin tehty kaksikkona viikon Lapin reissu virvelit mukana. Yksikkönä sitten pärjää 2 viikon retkilastissakin ongelmitta.

Lisää karkeita arvioita. Pakboat (7 km/h) on noin 1 km/h nopeampi kuin Palava (6 km/h). Palavan tai XR Trekkingin täyttää 15 minuutissa ja jos Pakboatin (sikäli kun uskomme Jaakkoa) 45 minuutissa, niin kumikanootit voittavat 30 min Pakboatia alussa ja lopussa, siis tunnin per retki. Tästä lasketaan, että kun retken pituus on 42 km, Pakboat ja Palava käyttävät saman ajan. Lyhemmillä Palava on fiksumpi valinta ja pitemmillä Pakboat. (Laskinko oikein? Saa tarkistaa!) Käytännössä retkillä Jaakko halutessaan meloo minulta karkuun, mutta retkivauhdissa se ei lopulta merkitse mitään.

Terveisin,
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Avatar
Janne Pyykkö
 
Viestit: 334
Liittynyt: 05 Maalis 2010 19:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 13 Maalis 2011 11:26

Kiitoksia. Vastaukset auttavat paljon. Trekkingin hankintahinta verrattuna palavaan on mietityttänyt. Minulla käyttö olisi täydentävää joten 2000 km riittää todella pitkään. Tarpon 160 ja Legend 15 ovat pääkulkuneuvoni ja puhallettavaa käyttäisin silloin kun en saa järjestymään auton siirtoa. Emäntä kyllä nakkaa/hakee yhteen suuntaan mutta samana viikonloppuna ei kahta kertaa jonnekin 250 kilometrin päähän. 6 km/h vauhti riittää minulle aivan täysin. Kuljen yksin niin minun ei tarvitse pysyä kenenkään mukana. Eli valinta on palava, käytän säästyneet rahat reissujen kustannuksiin, dieselillä alkaa olla hintaa. Näillä hermoilla ei koota kanoottia 45 minuuttia, jäisi reissuja tekemättä.

T: Mikko
M.Mantere
 
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Maalis 2010 20:24
Paikkakunta: Tornio

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 13 Maalis 2011 11:42

Koottava kanootti, oli se mikä tahansa, avaa uusia mahdollisuuksia, se on oleellisempaa kuin joku kilsa sinne tänne nopeudessa. Isoja selkävesiä kannattaa silti välttää. Puhallettavaa voi olla alkuun helpompi hallita kaksilapaisella melalla, silloin tietysti tulee vettä syliin, mutta eikös puhallettavissa ole pohjaventtiili sisään tulleen veden poistoon?
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 13 Maalis 2011 23:53

Joissakin puhallettavissa pohjaventtiili on, muttei Palavassa eikä XR Trekkingissä. Ne on käännettävä kyljelleen, jolloin vesi valuu pois. Palavassa voi myös nostaa keulan 1,5 metriin, jolloin vesi virtaa pois takaa.

Ai niin. Jäi käsittelemättä vastatuuli. Se käy kumikanootiin pahemmin kuin normaalimuotoiseen. Tätä en osaa vertailla karkeastikaan, mutta käytännössä menen 10 m/s vastatuuleen joella rantaa myöten ja ylitän 1 km selänkin, jos on pakko, mutta siinä se raja on. Isommilla selillä aallonkorkeus estää melonnan, koska kumikanootti ei läpäise aaltoa vaan nousee sen päälle, jolloin menetetään liikaa vauhtia.

-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Avatar
Janne Pyykkö
 
Viestit: 334
Liittynyt: 05 Maalis 2010 19:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 14 Maalis 2011 11:01

Janne Pyykkö kirjoitti:Ai niin. Jäi käsittelemättä vastatuuli. Se käy kumikanootiin pahemmin kuin normaalimuotoiseen. -Janne


Vastatuuli on myrkkyä kaikille korkealaitaisille kanooteille, myös Pakboatille. Ehkä se kuormattuna liukuu vähän paremmin kuin puhalettavat. Puuskat tai aallot eivät sitä ihan heti pysäytä. Veikkaisin, että tuo 10 m/s voisi hyvin olla Pakboatinkin raja, ei ole osunut kohdalle. Aallokko ei ole ongelma joustavarunkoiselle Pakboatille.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 14 Maalis 2011 17:32

Ei se joustavarunkoisuus taida auttaa packboattia yhtään sen aallon läpäisyssä. Janne taisi tarkoittaa sitä, että menopeli ei läpäise aaltoa, vaan nousee aallon harjalle ja tuuli nappaa kiinni? Joustavarunkoisuus tarkoittaa myös isompaa märkäpintaa, jolloin eteneminen on sen johdosta hiukan tahmeampaa, kuin jäykkärunkoisella.

J.
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 15 Maalis 2011 12:22

Janne Janhunen kirjoitti:Ei se joustavarunkoisuus taida auttaa packboattia yhtään sen aallon läpäisyssä. Janne taisi tarkoittaa sitä, että menopeli ei läpäise aaltoa, vaan nousee aallon harjalle ja tuuli nappaa kiinni? Joustavarunkoisuus tarkoittaa myös isompaa märkäpintaa, jolloin eteneminen on sen johdosta hiukan tahmeampaa, kuin jäykkärunkoisella.

J.


Tää aallokkokäyttäytyminen on ikuisuusaihe. Liittyy myös entiseen elämääni purjehtijana.
Märkäpinta riipppuu aluksen vedenalaisesta muodosta. Mitä suorempi on pohjan poikkileikkaus, sitä suurempi on märkäpinta. Pakboatin (ja kumikanootin) kulmikas poikkileikkaus lisää märkäpintaa verrattuna kovarunkoisiin, poikkileikkauseltaan ellipsinmuotoisiin kanootteihin.

Tylppä keula pysähtyy aaltoon, mitä tylpempi, sitä varmemmin. Tässä on selvä juttu. Väittely syntyy, onko aluksen parempi mennä aallosta läpi, vai kiivetä sen yli. Totuus on jossain puolivälissä, tämä koskee kaikkia uppoumarunkoisia aluksia. Sellainen uppoumarunkoinen alus on hyvä aallokossa jonka keula ja perä nousevat hyvin aallokossa. Tähän päästään keulan muotoilulla ja lastaamisella. Joustava runko taipuu ja nousee pehmeästi aallolle.

Aallokossa joustava runko ei välttämättä ole hidaste. Tästä on puhunut jäsenemme ent. kilpa- ja maratonmeloja Heikki Kukkola. Jenkeissä avomerioloissa käydyssä kajakkien maratonkilpailussa oli kilpailukykyisin perinteinen eskimokajakki, sillä saavutettiin paras pitkän matkan keskinopeus noissa oloissa. Toinen juttu on nykyiset proat, joiden nopeus aallokossa perustuu alhaiseen surffikynnykseen ja hallittavaan surffiin, silloin kyseessä ei enää ole uppoumarunkoisen aluksen käyttäytyminen, lisänopeus tulee aallolla ratsastamisesta, ei niinkään aallon läpäisemisestä.

Joustava runko keventää tamppaamista aallokossa, siis sitä, kun aluksen keula nousee aallolta ilmaan ja putoaa sen jälkeen seuraavan aallon rinteeseen. Englanniksi tämä on slamming ja se on yksi sekä nopeuteen että aluksen rungon kestävyyteen vaikuttava voima.

Allokossa joustava runko auttaa melojaa. Epämuotoiset aallot eivät horjuta melojaa, vaan hän pystyy tekemään tehokkata melanvetoja, kun allaoleva kanootti joustaa ja aaltojen heiluttelu ei haittaa melojan tasapainoa.

Terävää keulaa aletaan tarvita, kun nopeus kasvaa. Silti esim. kajakissa, joka ei nouse aallolle, vaan menee läpi, voi aallosta tulla aikamoinen vesipaakku päin melojaa. Hidaste sekin.

Pakboat_Brasil111.jpg


Koottavat ovat pääsääntöisesti siromuotoisia ja kovarunkoisia kanootteja hitaampia, mutta niillä pääsee paikkoihin, joihin muuten ei pääse,
tässä mm. Brasilian hiekkarannalla ei ollut hirveän kiire mihinkään.

Näinkin voisi yleistää: mitä hitaampi koottava on kasata, sitä paremmat ovat sen melontaominaisuudet.

Hauska aihe. :)
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Hulluus kasvaa, koottava kanootti

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 15 Maalis 2011 19:59

Jaakko: Näinkin voisi yleistää: mitä hitaampi koottava on kasata, sitä paremmat ovat sen melontaominaisuudet.

Toisaalta se mikä kiehtoo kumikanootissa on sen vaivattomuus mennä elämysten äärelle ja siinä hieman heikompi teknisyys ei paina mitään,
Näin noviisi ajattelee. Elämys voi löytyä läheltäkin( tai 500km Norjasta ) mutta sinne pitää päästä.

T: Mikko
M.Mantere
 
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Maalis 2010 20:24
Paikkakunta: Tornio

Seuraava

Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron