Kevlar-suojat kanoottin?

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Kevlar-suojat kanoottin?

ViestiKirjoittaja Janza » 06 Huhti 2011 19:47

Kevät tekee vauhdilla tuloaan ja kanootin päivittäminen alkaa kummasti polttelemaan. Nykyisen kaksikkoni Mad River Explorer 14 TT:n ajattelin vaihtaa Explorer 16 royalex-versioon. Tulee tehtyä sen verran paljon useamman päivän retkiä että 14 TT tuntuu liian pieneltä ja muutenkin "mökkikanootilta". Royalex lienee hyvä valinta jäykän rungon sekä runsaan koskimelonnan takia.

Olen tässä arvuutellut että onko kevlar-suojista hyötyä ja onko ne perusteltuja? Suojaako ne kanoottia ja jatkaa käyttöikää niin paljon että kannattaa asentaa? Vai onko niistä mahdollisesti peräti haittaa? Olen yrittänyt aihetta googlettaa, mutta kielitaidottomana aika huonoin tuloksin.

Todennäköisesti joudun antamaan ostohimolleni periksi ja lähiaikoina uuden kanootin ostamaan. Äkkiseltään ajattelisin, että mikäli kevlar-suojat ovat hyväksi niin ne kannattaisi asentaa heti uuteen kanoottiin. Olen kuitenkin aika vähän niitä nähnyt kanooteissa ja se laittaa miettimään niiden tarpeellisuutta. Jelpatkaa vähän ettei tarvitse päätä kokonaan hajottaa ylenpalttisella ajattelulla ;-)
Janza

Re: Kevlar-suojat kanoottin?

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 07 Huhti 2011 13:12

Jaakko ja kumppanit asensivat omiin Merlineihinsä suojat, ilmeisen tarpeellisia koska keula kolhiutuu ja kuluu, mutta ajattelitko siis laittaa sellaiset Royalex kanoottiin?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Janza » 07 Huhti 2011 17:33

Joo... siis Royalex-kanootti on tarkoitus ostaa ja jos kevlar-suojista on lisähyötyä, niin asennan sitten myös ne.
Janza

ViestiKirjoittaja ripa » 07 Huhti 2011 22:39

Jos paljon kivisiä koskia laskeskelee on niistä paljon hyötyä. Omassa 22 v. MRC 16" RX-explorerissa on sellaiset olleet 1. vuodesta alkaen. Varmasti ilman niitä olisi perästä kaikki muovi jo poissa. Keulaan eteen on aika monta kiveä hypännyt koskessa vuosien varrella ja kerran olis voinut jäädä reissu kesken Vaskojoenlatvoilla. Kaikkiin RX-kanootteihini olen sellaisen laittanut ja yhteen kevlar-kanoottiin myös (toi joka kuvassa). Ultralight-kanootteihin en ole laittanut, vaikka koskissa niillä melonkin. Siitä syystä? joutui vähän perää paikkaamaan kerran.

Jos käytät kanoottia järvillä/merellä ei kannata asentaa, hiukan ne huonontavat liukua.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 08 Huhti 2011 13:19

[quote="ripa"](toi joka kuvassa)[quote]

Kuva puuttuu. Laitoitko itse?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja ripa » 09 Huhti 2011 16:27

Kuvalla tarkoitin tuota allekirjoituksessa olevaa kuvaa, eli Suomi-retken kanootti. Ehkä jostain arkistoista löytyisi myös noista kevlar-vahvikkeistakin kuvia, laitan, jos löydän. Itse olen laittanut n. 5 kanoottiin ja jossain käytetyssä ollut valmiina.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

Paluu Kanootit