Koemeloin Swiftin kanootteja

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Re: Koemeloin Swiftin kanootteja

ViestiKirjoittaja keke » 30 Syys 2011 18:15

Tiina Kujansuu kirjoitti:Tosin olen melko varma, että gel coat kanoottiin ei olisi tullut reikää. Bellien hiilari/kevlar sekoite ei ole minusta kovin viiltokestävä materiaali, mutta vastapainoksi varsin helppo korjata.

Terve,
osaatko perustella vastauksiasi? Perustuvat ilmeisesti tunteeseen eikä materiaaliteknologiaan.

tv. keke
keke

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 30 Syys 2011 23:47

keke kirjoitti:Terve,
osaatko perustella vastauksiasi? Perustuvat ilmeisesti tunteeseen eikä materiaaliteknologiaan.
tv. keke

Perustuu siihen mitä olen sattunut näkemään. Geal coat näyttää murtuvan helposti pikku iskusta, mutta sen alla olevat kuidut ovat yleensä olleet ehjiä. Liukas pinta luistaa omasta mielestäni kivien päällä hyvin ja vain geal coatiin tulee naarmuja. Oman kanoottini pohjassa kuidut ovat vähän pörhistyneet naarmujen kohdalta jo 300 km jälkeen. Perheen toisella kanootilla on melottu huimasti enemmän, mutta geal coatissa on vain pintanaarmuja. Epäilen myös, että tuo bellin hybrid materiaali kestää kivien viiltoja huonommin kuin pelkkä kevlar. Sillä tuskin on käytännössä kuitenkaan merkitystä. Ei kukaan ruhjo mitään kanoottia tahallaan, mutta tekevälle sattuu. Onko jossain faktaa geal coatista, lujuus ja iskusitkeysarvoja? Olen lukenut jotain vertailuja kuitujen lujuuksista, mutta en muista geal coatista mitään.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 01 Loka 2011 08:42

ripa kirjoitti:Meloja(t) painavat kyllä selkeästi enemmän kuin tavarat, joten törmäyksessä ero ei niin kamalan suuri ole.

Ja tähän piti vielä sanomani, että tarkoitin eroa tyhjän soolon ja kaksi päällä lastatun kaksikon välillä. Ero tuntuu melkoiselta kun 70 kiloa osuu pohjastaan kiveen tai kun 250 kiloa osuu pohjastaan kiveen. Pohja on paksuudeltaan ja lujuudeltaan todennäköisesti samaa luokaa soolossa ja kaksikossa, mutta voima joka kaksikkoa rasittaa lastattuna on moninkertainen. Ihan maalaisjärjellä ajatellen on aina suurempi riski vaurioittaa kaksikkoa kuin sooloa.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja keke » 02 Loka 2011 12:31

Tiina Kujansuu kirjoitti:
keke kirjoitti:Terve,
tv. keke

Perustuu siihen mitä olen sattunut näkemään. Geal coat näyttää murtuvan helposti pikku iskusta, mutta sen alla olevat kuidut ovat yleensä olleet ehjiä. Liukas pinta luistaa omasta mielestäni kivien päällä hyvin ja vain geal coatiin tulee naarmuja. .... Perheen toisella kanootilla on melottu huimasti enemmän, mutta geal coatissa on vain pintanaarmuja. Epäilen myös, että tuo bellin hybrid materiaali kestää kivien viiltoja huonommin kuin pelkkä kevlar. Sillä tuskin on käytännössä kuitenkaan merkitystä. Ei kukaan ruhjo mitään kanoottia tahallaan, mutta tekevälle sattuu. Onko jossain faktaa geal coatista, lujuus ja iskusitkeysarvoja? Olen lukenut jotain vertailuja kuitujen lujuuksista, mutta en muista geal coatista mitään.

Terve,
gelcoatiin tarkoitus on suojata kuituja kosteudelta kemikaaleilta jne riippuen tuotteen käyttötarkoituksesta. Samalla niillä annetaan tuotteelle viimeistelty ulkonäkö. Gelcoat ei aina ole tuotteen käyttötarkoituksen kannalta välttämätön. Se voidaan korvata (ja usein korvataankin) esim. erilaisilla akryyli- epoksi- uretaani jne maaleilla/lakoilla. Kanootin valmistustekniikka on sellainen että "geelin" käyttö on tuotantoteknisesti järkevää. Gelcoatien vertailutaulukot on haettava niiden valmistajilta. Kanoottien valmistajat eivät vättämättä kerro kenen materiaaleja käyttävät. Heillä saattaa myös olla omat reseptinsä millä sekoittavat kovan ja sitkeän geelin tietyllä suhteella jolloin saavat mielestään parhaan pinnan. Suosittelen kaikille Muoviyhdistys ry:n julkaisemaa Komposiittirakenteet kirja ISBN 951-9271-27-9. Kirja on suomenkielinen ja antaa kattavat teorian perustiedot myös melojille. Siellä on myös muutama mielenkiintoinen taulukko eri materiaalien vertailuista. MM eri hiilikuidun valmistajien materiaalien lujuuseroista. Samoin sieltä voinee poimia perusfaktat eri lujitteiden (kuitujen) eroista. On tietysti muistettava että materiaaleja käytännössä kokeillen ja yhdistelemällä lopputulos voi olla teoriaa täydellisempi.

tv. keke
keke

ViestiKirjoittaja pmaksima » 07 Loka 2011 21:08

Kävin melomassa Keewaydin 16:sta tandemina pienellä järvellä. Tuulen nopeus oli n. 6m/s ja puuskat 10-11m/s.

Kanootti ei piittaa tuulesta juuri ollenkaan. Ainoastaan sivumyötäisessä oli hieman haastetta suunnassa pitämisessä (säätöpenkki oli taka-asennossa). Melominen oli tuulessa melko kevyttä. Tuossa tuulessa olisi voinut meloa vaikka koko päivän.

Pitänee seuraavaksi käydä melomassa kunnon aallokossa, niin selviää miten hyvin kanootin keula jaksaa nousta aallon päälle... :)

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 03 Loka 2013 11:16

Täytyi kaivella nämä vanhat jutut esiin ja katsoa mitä muut ovat tuumanneet Swiftin Keewaydin kaksikosta (en tiedä kumpi se oli 16' vai 17').

Vähän liioitelleen minulle tuli sen kelulassa istuessa niin hutera ja epävakaa olo, etten muista ikinä aiemmin moista kokeneeni. Keli oli ihan tyyni, joten sitä ei käy syyttäminen. Aika vähän olen kaksikossa viimeaikoina istunut ja tämän perämiehen kanssa en koskaan, mutta silti... En haluaisi lähteä sen kanssa mihinkään ilman lisälastia, joka todennäköisesti vakauttaisi kanoottia. Materiaali tuntui niin ohuelta ja partaat niin heppoisilta, että pelkäsin sen menevän rikki kun tyhjensin sitä vesillä. Vedestä kanoottiin kiipeäminen sai rakenteen nitisemään uhkaavasti. Penkit olivat niin korkealla, että melominen polviasennossa oli ainakin minulle mahdotonta. Se lienee tietenkin yksi syy miksi olo keulassa tuntui erityisen huteralta.

Minusta tuo kanootti on rakenteensa puolesta sopiva vain sileille vesille ja kokeneille melojille. Itse välttelisin ehdottomasti kaikkia kivikoita, etenkin koskia ja pitäisin sitä muutenkin kuin kukkaa kämmenellä. Ihanan kevyt se on käsitellä maalla, jaksaisin itsekin nostaa sen yksinäni auton katolle. Jos vauhti on tärkeää, niin luulisin sen kokeneiden melojien käsissä kulkevan ja luultavasti epävakauteenkin tottuisi. Kuitukaksikoista joita minä olen melonut tuo oli mielestäni rakenteellisesti heppoisin.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja pmaksima » 05 Loka 2013 09:34

Olitko kyseessä Keewaydin 16 vai 17? Entä mikä kuituversio oli kyseessä?

Tuliko kuituun näkyviä vaurioita rungon taipumisesta testinne aikana?

Minkä painoiset melojat olivat kyseessä?

Millainen alku- ja loppuvakaus kanootissa oli mielestäsi verrattuna esim. MR Maleciteen, Wenonah Escapedeen tai Bell Northstariin?

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja pmaksima » 06 Loka 2013 10:26

Kee 16 kuuluu ns. pocket trippereihin yhdessä MR Maleciten, Wenonah Escapaden, Bell Northstarin, Swift Kipawan, Hemlock Eaglen ja royalexisisen Old Town Penobscot 16:n kanssa.

Nämä kanootit on tarkoitettu sileälle vedelle ja max. II-luokan koskiin (ehdoton yläraja). Näille kanooteille on yhteistä, että niiden soolomelottavuus on melko hyvä.

Keewaydin 16:sta ominaisuuksia ja konstruktiota tulisi vertailla tässä kategoriassa muiden kanoottien kanssa.

Keewaydin 17:sta kanssa samassa kategoriassa ovat Swift Winisk, Penobscot 17, MR Expedition 176, Bell Northwind (kuituinen) ja Wenonah Escape. Nämäkin kanootit on tarkoitettu sileälle vedelle ja ehkä I-luokan koskiin.

Keewaydin 17:sta tulisi vertailla muiden saman kategorian kanoottien kanssa.

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 07 Loka 2013 19:33

pmaksima kirjoitti:Millainen alku- ja loppuvakaus kanootissa oli mielestäsi verrattuna esim. MR Maleciteen, Wenonah Escapedeen tai Bell Northstariin?
Petri

Vaikea sanoa loppuvakaudesta mitään, koska en kokeillut missä raja tulee vastaan. Kyllä sitä kallistaa uskaltaa ihan kunnolla. Yritin meloa kanoottia pokallaan keskeltä, mutta kantolänki oli tiellä. Enkä muutenkaan oikein päässyt kanootin kanssa samalle aaltopituudelle. Minusta esim. perus Tetonia ja Winkkaria on helpompi meloa yksinään. Minun kokoiseni ihmisen alla tuo kanootti liitelee ilmeisesti niin pinnassa, etten oikein tunne missä mennään. Tai sitte mä en vaan osaa.

kaksikkona meloimme minä kelussa ja sellainen noin 90 kg mies takana. Ei muuta lastia. Kaikki kaksikot joiden keulassa olen istunut ovat tuntuneet vakaammilta. Myös Escapade, joka on ehkä sieltä huterimmasta päästä. Mutta syynä keulassa huojumiseen voi olla myös outo perämies. Olen melonut vain tosi kokeneiden perämiesten kanssa, joten voi olla että minä vain olen tottunut siihen että kanootti ei heilahtele yhtään mihinkään yllättäen. :D
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Martti P. » 08 Loka 2013 13:46

Tiina Kujansuu kirjoitti:kaksikkona meloimme minä kelussa ja sellainen noin 90 kg mies takana. Ei muuta lastia.

Tuo selittää jo aika paljon. Korkealla olet kiikkunut. Minulla on semmoinen tuntuma, että 15 kg:n painoero (kevyempi edessä) on ihanteellinen kaksikossa, jossa ei ole istuinten säätöä. Jos tuo kevyempi vielä on vahva meloja, niin ah, lujaa mennään ja myötäiseenkin päästään.

Martti
Martti P.

Edellinen

Paluu Kanootit