Swift-kanoottien koemelonta 1.10.2011

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Swift-kanoottien koemelonta 1.10.2011

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 03 Loka 2011 15:45

01_IMGP1218.jpg
Napsauta kuvaa, niin näet sen kokonaisena.
Swiftit saavat nyt aika paljon huomiota, koska se on pitkään aikaan uusi ja laaja kokoelma kanootteja, joita tuodaan Suomeen. Swiftien maahantuoja on Welhonpesä Klaukkalassa.

Jaakko Mäkikylä: Yleistä pohdintaani Swifteistä.
Olen ollut Bell-kanoottimies seitsemän Bellin kokemuksella. On luonnollista, että vertaan Swiftejä Belliin. Molempia kanootteja ovat suunnitelleet samat miehet, silti kanooteissa on eroja. Belleihin ajauduin, kun etsin hyvässä marssivauhdissa kevytkulkuista kanoottia, joka palvelisi retkikanoottina vaihtelevissa vesissä ja keleissä, sekä tyhjänä että kuormattuna. Siis en etsinyt kompromissia, vaan kanoottia, joka olisi hyvä kaikissa tarpeissani. Moni Bell täytti nämä toiveet, soloista Wildfire/Yellowstone ja Merlin II ja Northstar, viimeksimainittu oli kaksikosta modifioitu solokanootti Suomen Rannikon melontaan. Bellin varsinaiset solot olivat minun makuuni liian pieniä pitkälle meriretkelle. Nykykokemuksella olisin yhtä hyvin voinut meloa rannikon Merlinillä. Varsinaisista kaksikoista Northwood on huippukanootti sekä virtaan että sileälle.

No nyt on Bellit kehuttu. Kehutaan Swiftit.

02_IMGP1125.jpg

Jokainen kokeilluista yhdeksästä kanootista on hienoa työtä yksiyiskohtia myöden. Viimeistelyn tasossa Bellit jäävät toiseksi. Ainoa ihmetys meillä kaikilla oli mielestämme turhan jämäkät, nelikulmaiset poikkipienat. Niistä voisi aivan hyvin muotoilla painoa pois satoja grammoja. Tässä ehkä piilee Swiftien ominaisuuksien arvoitus: en tiedä, mihin olosuhteisiin Swiftit on suunniteltu. Arvaan, että isoihin vesiin ja isoihin jokiin - suureen altoon ja reiluun kuormaan.

Testasimme kanootteja tyhjänä. Tuulta oli riittävästi ja aallokkoa sopivasti. Kaikki mallit tomivat vakaasti ja moitteetta. Silti vähän jäi kaivelemaan muutaman mallin kohdalla loistokkaan ulkoasun ja keveyden lupaama nopeus. Jostain syystä usealla kaksikolla sai todella pusertaa lisänopeutta. Tämä pani miettimään, että joko kanootit eivät juurikaan hidastu kuormattuna tai että kuorman lisäksi ne ovat elementissään Kanadan isoilla järvillä. Nopeus ja merkelpoisuus eivät aina kulje käsi kädessä. Toisaalta voi olla, että Swiftien ominaisuudet pääsevät arvoonsa vasta merellä tai Oulunjärvellä puhureissa. Suomen melontavedet ja -joet ovat varmasti huomattavasti helpompia retkeillä kuin vastaavat vedet Kanadassa. Uskon, että kun keli huononee, Swift pääsee oikeuksiinsa. Ja toisin: monasti sanoimme, että tämä olisi hyvä melontaseuran kanootti, sillä voi aloittelijakin lähteä vesille ja varmasti pääsee sieltä pois.

Mitä maksaa? Mitä rahalla saa?

Swiftit ovat hintahaitarin yläpään kanootteja. Bellin hinnoista karvan verran ylikin. 2000 on paljon inkkarista, kun niitä saa tonnillakin. 4000 kanootista panee jo harkitsemaan. Silti sielussani olen sitä mieltä, että jos neljä tonnia tuntuu mulle pahalta, se johtuu vaan siitä, että olen köyhä. Switit ovat hienoa työtä, kauniita katsella, keveitä käsitellä maissa, jämäköitä meloa ja varmasti pahan paikan tullen eivät jätä pulaan. Jos ja kun ostan neljän tonnin Swiftin, niin tiedän saavani rahoille vastinetta.

03_IMGP1160.jpg

Jaakko Mäkikylä: Swiftin pienin solo. Ketterä, vakaa, alkukiikkerä. Tällä voisi mennä koskeen. Verrattuna Merliniin tyhjänä suunnilleen sama marssivauhti, mutta lisänopeutta ei tule yhtä kevyesti kuin Merlinillä. Ysi meni poikki puristaen, Merlinillä menee kymppi. Säätöpenkki plussaa, saisi minun makuuni olla pykälä taaempana: penkki edessä kanootti asettui noin 15-20 astetta sivutuulesta ylöspäin. Taka-asennossa Osprey asettui aika tarkalleen sivutuuleen. Silti helppo hallita kaikilla tuulensuunnilla. Reilu kallistus kannattaa opetella.



04_IMGP1151.jpg

Jaakko Mäkikylä: Tää oli mun makuun, ei tuntunut niin isolta kuin oli. Kulkee hyvin ja on varmasti merikelpoinen. Juhlallisen vakaa, luotettavan ja miellyttävän oloinen. Hyvä harjoittelusolo myös kokemattomalle. Sopisi melontaseuran sileän veden soloksi. Koko testiryhmän arvosana 9+.



05_IMGP1170.jpg

Jaakko Mäkikylä: Testikaluston ainoa Royalex-kanootti. Pyöreä pohja tekee kanootista tukevan ja se käyttäytyy varmasti hyvin koskessa. Korkea parras antaa turvallisen tunteen, istuu kuin tankissa. Leveä parraslista kolhi mua näppeihin, pitää opetella tekniikka, jossa alakäsi pysyy partaan yläpuolella. Jämäkkä ja samalla hauska kanootti koskeen ja jokiretkille. Hienot kevlarit oli kanootissa valmiina, samoin keulan ja perän pelastusnarut. Kiinteä penkki.



06_IMGP1175.jpg

07_IMGP1188.jpg

Jaakko Mäkikylä: Kevytkulkuinen, mutta ei oikein ottanut huippuja. Solona tuulessa vikuri, reilusti pokallaan vakaa. Kuiva.



08_IMGP1197.jpg

Jaakko Mäkikylä: Hassu kanootti. Todella leveä pullukka, silti kuiva ja kevytkulkuinen. Tällä meni 10 km/t poikki kaksikkona. Solona helppo tuulessa ja pokallaan melottaessa vakaa. Tällaista ei löydy Belliltä eikä hevin muiltakaan valmistajilta. Persoona.



09_IMGP1233.jpg

Jaakko Mäkikylä: Kevyt meloa pokallaan solona. Ei kovin ketterä. Kaksikkona ei hassumpi. Huippuvauhti puuttuu. Sarjan perinteisimmän näköinen ja oloinen kanootti.



10_IMGP1244.jpg

Jaakko Mäkikylä: Solona selvästi iso. Kapea, helppo meloa pystyssä, silti helppo meloa pokallaan. Parras kestää kallistaa veden pintaan. Kipawaan verrattuna hidas, kaksikkona kulkee silti helposti marssivauhtia aallokosta tai tuulesta piittaamatta.



13_IMGP1303.jpg

Jaakko Mäkikylä: Prospector oli nopeasti kokeiltuna aina normi prospectori. Solona voisi olla kapeampi, yleittäisi mela veteen. Muuten solokäyttö ok.



12_IMGP1285.jpg

14_IMGP1294.jpg

Jaakko Mäkikylä: Cruiser 222 on 18,5 -jalkainen lippulaiva. Näyttää hienolta, jos Onassis olisi ostanut kanootin, se olisi tämä. Kulki solona hyvin koostaan huolimatta. Kaksikkona ei nopeus vastannut komeaa ulkoasua, runsas märkäpinta tuntui. Rahtikanoottina melkoinen ja varmasti merikelpoinen. Silti kanootti oli kevyt nostella. Kolme penkkiä. Keskipenkille mahtuu vaikka kaksi lasta. Tätä vähän kuolaan.

Ota kopio siitä palasesta, jota haluat kommentoida.
Kiitos Welholle, että saimme kokeilla kanootteja suoraan pakasta.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Swift-kanoottien koemelonta 1.10.2011

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 04 Loka 2011 13:05

Jaakko Makikyla kirjoitti:Kokoan tähän kaikki kommentit Swifteistä,
jos sinulla on kommentoitavaa, muokkaa viestiä aina sen kanootin kohdalta, josta haluat huomauttaa.
Lisää tekstisi jo olevan tekstin alle ja aloita kappale omalla nimelläsi.

Vain valvojilla on sinun viestiisi muokkausoikeus. Tarkoititko, että jokainen lainaa kuvineen päivineen alkuperäisen viestin ja lisää omat kommenttinsa väliin?

Mikä oli se hassu kanootti Kipawa vai Keeweydin? Kuuluvatko tekstit ylempään vai alempaan kuvaan?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Avatar
Tiina Kujansuu
 
Viestit: 412
Liittynyt: 17 Huhti 2010 22:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Swift-kanoottien koemelonta 1.10.2011

ViestiKirjoittaja pmaksima » 04 Loka 2011 13:30

Itsellekin tuli mieleen Kipawan ja Mattawan osalta, niitä pitäisi meloa kunnon aallokossa sekä kuorman kanssa että ilman, jotta pystyisi muodostamaan tarkan kuvan näiden kanoottien ominaisuuksista.

Paddling.net:ssä on kehuttu esim. juuri Kipawan aallokko-ominaisuuksia. YouTube:sta löytyvässä videossa Kipawa käyttäytyy aallokossa "nätisti".

Petri
pmaksima
 
Viestit: 52
Liittynyt: 11 Kesä 2010 11:06

Re: Swift-kanoottien koemelonta 1.10.2011

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 04 Loka 2011 20:33

Tiina Kujansuu kirjoitti:
Jaakko Makikyla kirjoitti:Kokoan tähän kaikki kommentit Swifteistä,
jos sinulla on kommentoitavaa, muokkaa viestiä aina sen kanootin kohdalta, josta haluat huomauttaa.
Lisää tekstisi jo olevan tekstin alle ja aloita kappale omalla nimelläsi.

Vain valvojilla on sinun viestiisi muokkausoikeus. Tarkoititko, että jokainen lainaa kuvineen päivineen alkuperäisen viestin ja lisää omat kommenttinsa väliin?

Mikä oli se hassu kanootti Kipawa vai Keeweydin? Kuuluvatko tekstit ylempään vai alempaan kuvaan?


Justijoo - enhän mä tajunnut, että mulla on jumalaiset oikeudet.
Muokkasin taivaalliset ehdotukset pois tekstistäni.

Mulla kuvateksrtit on aina kuvan alla.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Swift-kanoottien koemelonta 1.10.2011

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 04 Loka 2011 20:36

pmaksima kirjoitti:Itsellekin tuli mieleen Kipawan ja Mattawan osalta, niitä pitäisi meloa kunnon aallokossa sekä kuorman kanssa että ilman, jotta pystyisi muodostamaan tarkan kuvan näiden kanoottien ominaisuuksista.

Paddling.net:ssä on kehuttu esim. juuri Kipawan aallokko-ominaisuuksia. YouTube:sta löytyvässä videossa Kipawa käyttäytyy aallokossa "nätisti".

Petri


Tietysti kanootti pitäisi kokeilla sen tulevaa käyttöä silmälläpitäen.
Käytännössä ei onnistu.

Noista jäi kyllä se maku, että noi kestää kuormaa ja keliä.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57


Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron