Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja pmaksima » 17 Loka 2011 16:14

Olisin kysynyt kanootin säädettävän keulapenkin käyttämisestä:

onko niin, että vastatuulessa keula pitäisi saada kevyeksi ja myötätuulessa keula pitäisi saada raskaammaksi ja sivutuulessa trimmi olisi sitten näiden kahden puolivälistä?

Petri
pmaksima
 
Viestit: 52
Liittynyt: 11 Kesä 2010 11:06

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja akum » 17 Loka 2011 19:05

Moi,

Sanoisin että päinvastoin. Raskaalla keulapainolla keula ui syvemmällä, jolloin tuuli kääntää kevyempää ja ylempänä uivaa perää tuulen alapuolelle.
Eipä tarvitse tehdä niin voimakkaita korjausliikkeitä takana.
Jos on oikein iso aallokko, niin silloin saattaa ko. setupilla tulla vettä syliin helpommin.
akum
 
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Kesä 2010 20:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja mpikkara » 17 Loka 2011 20:17

samaa takaperoisuutta ehdotukseesi itsekin laittaisin
mpikkara
 
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2010 00:04
Paikkakunta: suomen turku

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 18 Loka 2011 13:28

pmaksima kirjoitti:Olisin kysynyt kanootin säädettävän keulapenkin käyttämisestä:

onko niin, että vastatuulessa keula pitäisi saada kevyeksi ja myötätuulessa keula pitäisi saada raskaammaksi ja sivutuulessa trimmi olisi sitten näiden kahden puolivälistä?
Petri


Säädettävä keulapenkki toimii tuulisäätönä, jos melojat ovat suurin piirtein samanpainoisia.
Yleensä pariskunnat joutuvat trimmaamaan keulapenkin ihan eteen pelkän pariskunnan painoeron kompensoimiseksi.
Pitäisi vielä olla säädettävä peräpenkki, niin sillä voisi jatkaa trimmaamista kelin mukaan.

Trimmistä ylipäätään: ei kannata mennä liiallisuuksiin. Muutama aste suuntaansa riittää.
Mitä kovempi tuuli, sitä enemmän voi trimmata. Trimmi auttaa myös (rungoltaan epäsymmetrisen) kanootin nopeuteen: kovavauhtiseen melontaan kannattaa kokeilla trimmiä, jossa paikallaan ollessa vesi kertyy etumelojan penkin alle, siis lievä keulapaino. Normikaksikossa ja retkivauhdissa vesi saa tulla paikallaan ollessa perämelojan kohdalle, mutta ei mielellään enää melojan taakse.

Prospector-tyyppiset symmetriset kanootit voivat olla tosi vikureita navakassa tuulessa tuli tuuli sitten takaa tai edestä. Niiden kanssa pitää melojien osata ennakoida suunnanmuutokset ja korjata ne heti, ennekuin kanootin kulmanopeus pääsee kasvamaan. Symmetrisissä Prospectoreissa on rockeria molemmissa päissä, joten kumpikaan pää kanootissa ei jarruta kääntymistä. Tästä on iloa, kun kanootin pitäisi kuormattuna toimia ketterästi.

Swiftin sooloissa säätöpenkki taka-asennossa kellutti kanoottia noin 20 astetta sivutuulesta alaspäin ja penkki etuasennossa kanootti asettui hieman sivutuulesta ylöspäin. Penkin vaikutus tuntui aika pieneltä, itseasiassa säätö ei riitä kovaan myötäiseen, vaan koko penkkisysteemiä voisi siirtää vaaksan verran taaksepäin. Hyvää vakavuutta tuulen suhteen kaipaa nimenomaan kovassa myötäisessä. Tein aikoinaan tuon n. 15 sentin siirron WeNoNah Encuonterissa ja se muutti kanootin hallittavuutta kummasti.

Tietysti tulee mieleen Martti Pesosen kommentti minulle, kun etsin nopeampia virityksiä: "Kannattaisi opetella melomaan" :)

Tässä linkki artikkeliin, Miksi kajakki kääntyy tuulee. Valitettavasti jutusta puuttuu kuvat.
http://retkimelojat.wordpress.com/kirja ... y-tuuleen/
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja Weltsu » 19 Loka 2011 19:38

Tuuliviirissä perä on kevyt ja pitkä. Siis nenä vastatuuleen.
Kuten Jaakko mainitsi, pienilläkin painopisteen taikka tuulipinnan siirroilla saadaan avokanootissa muutettua trimmiä. Billl Masonin filmeistä sain idean kokeilla soolona Freedomilla (symmenrinen ja aika paljon rokkeria) oman paikkani ja samalla painopisteen vaikutusta. Kannattaa kokeilla omilla välineillä mikä toimii parhaiten. Retkillä on sitten plakkarissa trimmit omaan paattiin.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja Martti P. » 21 Loka 2011 13:45

Trimmin säätöön tulee oikeastaan tarvetta vasta, kun tuuli kasvaa niin voimakkaksi, että voimat eivät riitä suunnan pitoon. Vastatuuleen voi hyvin mennä takatrimmillä niin kauan, kun pystyy pitämään keulan tuuleen päin. Silloin keula nousee helpommin aallolle, ja meno on kevyempää. Mutta jossain vaiheessa tuuli voi käydä niin vahvaksi, että keulaa karkaa. Se on silloin eteen trimmauksen paikka, vaikkakin ehkä hankalasti suoritettavissa tilanteen ollessa päällä.

Vastaavasti tulee myötäisessä jossain vaiheessa vastaan raja, jossa korjaukset eivät riitä, ja kanootti pyrkii väkisin poikittain. Se on kaikkein yleisin kiusa, johon eivät pienet trimmin säädöt enää pure. Minun soolo-Sojournissani on suuri säätöväli, ja sillä tilanne on hallinnassa. Mutta esim. kiinteäpenkkisellä MR Independencellä meno loppuu kerta kaikkiaan jossain tuulen vaiheessa. Samoin käy säädöttömillä sooloilla yleensäkin. Penkki saisi olla leveytensä verran taaempana, mutta sitten sen käyttö kantotukena ei toimisi.

Sivutuulissa saattaa löytyä halssi, jolla kanootti kulkee kuin juna raiteilla. Silloin joutuu melomaan koko ajan yhdeltä puolelta. Trimmistä riippuen joko tuulen puolelta tai sen alta. Silloin mennään myös aika lujaa ikäänkuin luovissa. Joskus kannattaa antaa kanootin päättää, mihin suuntaan mennään. Vaikka vähän vääräänkin.

Kaksikolla olisi tuulessa aina helpointa, jos keulameloja olisi selvästi takamiestä kevyempi. Silloin on ongelmia vähän. Kun keulassa on 20 kg enemmän painoa, ei pelkkä säädettävä etupenkki enää riitä, vaan myös takapenkkiä on voitava siirtää. Tai kuormaa, jos sitä on. Pienet kanisterit eivät siinä paljoa auta. Tai sitten on vaihdettava paikkoja.

Kanootin kuljettaminen tuulessa haluttuun suuntaan on loputonta etsimistä ja kokeilua.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 21 Loka 2011 16:23

Martti P. kirjoitti:Kanootin kuljettaminen tuulessa haluttuun suuntaan on loputonta etsimistä ja kokeilua.
Martti


Hieno kommentti, siis koko kommenti!
Muuttujien lisääntyessä osaaminen alkaa korostua. Keväällä Erämelontakilpailuissa Aappo Halonen, monien kisojen konkari, oli iikkeellä solona muistaakseni MR Prospectorilla tai Guidella. Hän meloi nurkumatta lauantaisen kovan tuulen päivän ja tuli kisoissa kilpasarjan soloissa hopealle. Myönsi kyllä, että kova homma se oli. Aappo on Martin kaliiberin meloja, melonut vuodesta 1968. Valitettavasti hän ei ole yhdistyksen jäsen. Kisamelana oli taittovartinen Lahnan puumela.

On meillä vielä opeteltavaa.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Kanootin trimmaamisesta keulapenkillä

ViestiKirjoittaja pmaksima » 24 Loka 2011 21:23

Keewaydin 16 toimii hyvin oikeastaan kaikilla muilla tuulen suunnilla paitsi sivumyötäisessa, jolloin keula pyrkii nousemaan tuuleen.

Pitänee kokeilla kanootin trimmaamista selvästi peräpainoiseksi sivumyötäisessä ja katsoa, että auttaako se asiaa.

Petri
pmaksima
 
Viestit: 52
Liittynyt: 11 Kesä 2010 11:06


Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron