KUMIKANOOTTI

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

KUMIKANOOTTI

ViestiKirjoittaja Hannu Hämeenranta » 21 Elo 2012 18:45

onko kellään kokemuksia kumikanooteista/kajakista onko sellaista jolla voi meloa pitempiä matkoja kevyesti myös tuulella.ja harrastaa esim kalastusta
Hannu Hämeenranta

Re: KUMIKANOOTTI

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 21 Elo 2012 23:05

No kumikanootteihin erikoistunut Janne Pyykkö varmaan vastaa, kun kysymyksesi huomaa, mutta tällainen kirja on kirjoitettu kumikanooteista http://www.tammi.fi/nayta/-/product/no/9789513160364

Itselläni on kokemusta lähinnä Jannen Grabnereista.

http://www.grabner-sports.at/WILDWASSER ... ser.0.html

Trekkingistä itse en erityisemmin pidä. Ei ole oikein kanootin näköinen ja solona vaatii jatkuvaa komentamista, jotta pysyy suunnassa. Sensijaan onkohan se nyt sitten tuo Adventure, joka on jo ihan kanootin näköinenkin ja kaksikkona myös varsin hyvä melottava, varsinkin jokiolosuhteissa. Istuma-asento on erittäin mukava ja kanootti on joutuisa. En ole kalastaja, mutta uskoisin kalastelun tuosta onnistuvan varsin mainiosti. Jannelta saat toisen mielipiteen. Käsittääkseni enimmäkseen meloo juuri tuolla Trekkingillä.

"Pidempiä matkoja" ja "kevyesti" ovat molemmat varsin subjektiivisia käsitteitä, joten en oikein voi tuohon ottaa kantaa. Janne sekä kantaa (raahaa) että meloo noita kumppareitaan kevyesti kunnioitettavia matkoja, mutta kunto on kohdallaan ja kumppareilla melotut kilometrit mitataan useissa tuhansissa, joten kokemustakin piisaa.

Kumikanootillehan on myös vaihtoehtoja. Esimerkiksi vaikka Pakboat. http://vimeo.com/10204433 Noitakin yhdistyksen jäseniltä löytyy.

J.
Viimeksi muokannut Janne Janhunen päivämäärä 24 Elo 2012 00:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 22 Elo 2012 17:45

Hannu Hämeenranta kirjoitti:onko kellään kokemuksia kumikanooteista/kajakista onko sellaista jolla voi meloa pitempiä matkoja kevyesti myös tuulella.ja harrastaa esim kalastusta

Nyt huomasin kysymyksesi. Kiitos Janne J. jo alustavan kattavasta vastauksesta.

Pisin päivämatka tänä vuonna Grabner XR Trekkingillä oli 64 km, kun meloin juhannuksena Mikkelistä Heinäsensaarelle (Suur-Saimaata) keskivauhdin liikkuessa ollessa 5,2 km/h. Olin kuitenkin katsonut, että tuuli on myötäinen koko matkalla -- tuuliennusteet ovat siis aina tiedossani, kun isoille järvenselille tai merelle lähden (huom! koko suunnitellun matkan ajaksi!). Vastaiseen voin mennä 10 m/s tuuleen joella, jos on pakko, tai 5 m/s tuuleen isommalla selällä 4 km, jos on pakko, tai 3 m/s tuuleen järven reunaa 10 km, jos on pakko. Jos ei ole pakko, en mene, mutta yleensä täytyy, jos on lähtenyt jollekin isommalle retkelle ja tuollainen keli tulee vastaan. Jos keli ei anna mahdollisuutta mennä, tulee välipäivä.

Kalastus on mahdollista tietenkin, ei siihen mitään estettä ole. Ei noita Grabner-kanootteja kuitenkaan ole juuri kalastukseen suunniteltu vaan yleiskanooteiksi -- kalastukseen voi löytää parempiakin kanootteja, mutta niistä en tiedä.

Nyt siis tosiaan puhun vain niistä kanooteista, joita tiedän (Grabner-tehtaan mallit XR Trekking ja Adventure sekä Gumotex-tehtaan Palava-malli). Olen kokeillut myös Advanced Element Convertible -kumikajakkia, joka on vastatuulessa paljon parempi kuin edellä mainitut. Se ei ole kuitenkaan minun valintani, koska se on kajakki eikä se ole tarpeeksi vahva Lapin erämaissa.

Jos jokin jäi kiinnostamaan, kysy lisää, yritetään auttaa. Alla on linkki blogiini, sieltä voi löytää esimerkkiretkiä, jotka kyseisillä kanooteilla on tehtailtu.

Terveisin,
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 22 Elo 2012 19:53

Minä olen kokeillut pari kertaa kumikanootin melomista. Siihen pitää asennoitua eri tavalla kuin tavallisen kovakanootin melontaan. Se on niin herkkäliikkeinen että puolta on pakko vaihtaa muutaman vedon välein. Alkuunsa se tuntui ärsyttävältä, mutta kun vauhdin sovittaa omien voimiensa mukaan, eikä edes yritä repiä yhtä kovaa vauhtia kuin kovakanootilla, niin homma on ihan kivaa. Etenemisnopeus ei ole melomisessa ainakaan minulle se tärkein asia. Se on myös vakaa ja tukeva.

Itse en kuitenkaan kumikanoottia voi hankkia. Se on liian painava minun käsiteltäväkseni. Kutsunkin sitä isojen miesten kanootiksi. ;) Silti kadehdin sen suomaa vapautta reittivalinnoissa ja lähden ihan mielelläni kaksikkona melomaan kumpparia.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Weltsu » 22 Elo 2012 21:08

Hävitin jonnekin edellisen tekstiluonnoksen, mutta ei se mittään. Yritän laittaa liitteeksi kalakuvan.
Janne meloo omalla paatillaan paljon pitempiä päivämatkoja kuin minä ns. kovalla paatilla. Merlin II soololla vaati kolme päivää, että sain tappajahauen rannalle. Peto vei monta viehettä eikä mahtunut haaviin. Kolmantena päivänä sain nostokoukulla pusikkoon ja halkoa niskaan.
Joka kerta kala yritti vetää minut koskeen, sillä olin Suomussalmen Hossanjoella keskellä koskea olevan saaren suvannossa.
Yritämpä liittää kuvaa todisteeksi.
Weltsu
Kuva
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 22 Elo 2012 21:29

en ole melonut kumikanooteilla metriäkään ja nähnyt vain kuvissa mutta on kyllä hankintalistalla tulevaisuudessa. Mutta kalastamisesta kanooteista löytyy kokemusta. Sekä palavassa että trekkingissä näyttäisi olevan reunalista jossa on vahvistetut reiät. silloin niihin saa sulkurenkaan johon on helppo kiinnittää ankkurinaru tai ajoankkuri ja siten voidaan hallita kanoootin asentoa suhteessa virtaan/tuuleen ja kalastus onnistuu hyvin. kummassakin on matalahkot laidat jotka on etu kalastaessa. kun laittaa erilliseen muovilaatikkoon vapatelineet niin vavat kulkevat siististi ilman sotkeutumisvaaraa eikä uistimet tartu kanoottiin. pystytelineillä saadaan mukana kuljetettavuus ( halvat ) ja jos haluaa vetää niin telineiksi RAM117u. RAMeilla saadaan myös suunnattua vavat kanootin myötäiseki jolloin ahtaistakin paikoista kulkeminen onnistuu. Huono kuva omasta virityksestä varuste osiossa. Muovilaatikko ei ole hyvä raahata tunturiin mutta IKEAn kassi ajoankkurksi ja pieni kangaspussi johon laitetaan kivi ankkuriksi +köysi kulkee helposti mukana.

T: Mikko
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 22 Elo 2012 21:30

Weltsulla kunnon kala
M.Mantere

ViestiKirjoittaja ripa » 23 Elo 2012 09:34

M.Mantere kirjoitti:Weltsulla kunnon kala

Ettei olisi photoshopattu ;) Ei noista savolaisista tiiä.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja mpikkara » 24 Elo 2012 12:00

ihan selkeesti venytetty kuva, "weelassie" on ihan oikean kanootin mittainen ja keulapää on ihan suttua venytyksestä
sanoisin, että alamittainen on
kyllä, on se
mpikkara

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 30 Elo 2012 19:30

M.Mantere kirjoitti:en ole melonut kumikanooteilla metriäkään ja nähnyt vain kuvissa mutta on kyllä hankintalistalla tulevaisuudessa. Mutta kalastamisesta kanooteista löytyy kokemusta. Sekä palavassa että trekkingissä näyttäisi olevan reunalista jossa on vahvistetut reiät. silloin niihin saa sulkurenkaan johon on helppo kiinnittää ankkurinaru tai ajoankkuri ja siten voidaan hallita kanoootin asentoa suhteessa virtaan/tuuleen ja kalastus onnistuu hyvin. kummassakin on matalahkot laidat jotka on etu kalastaessa. kun laittaa erilliseen muovilaatikkoon vapatelineet niin vavat kulkevat siististi ilman sotkeutumisvaaraa eikä uistimet tartu kanoottiin. pystytelineillä saadaan mukana kuljetettavuus ( halvat ) ja jos haluaa vetää niin telineiksi RAM117u. RAMeilla saadaan myös suunnattua vavat kanootin myötäiseki jolloin ahtaistakin paikoista kulkeminen onnistuu. Huono kuva omasta virityksestä varuste osiossa. Muovilaatikko ei ole hyvä raahata tunturiin mutta IKEAn kassi ajoankkurksi ja pieni kangaspussi johon laitetaan kivi ankkuriksi +köysi kulkee helposti mukana.

T: Mikko

Minä olen koottavan kanootin miehiä, niiden kokoaminen kestää noin kolme varttia, mutta lopputuloksena on oikeasti melottava kanootti.
https://plus.google.com/photos/10404117 ... uSTjp7e8wE
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Seuraava

Paluu Kanootit