John Wintersin artikkeli kanootin suunnittelusta

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

John Wintersin artikkeli kanootin suunnittelusta

ViestiKirjoittaja pmaksima » 28 Syys 2012 15:56

Terve,

Onko joku onnistunut lukemaan läpi John Wintersin kirjoittaman englanninkielisen artikkelin kanootin suunnittelusta siten, että onko ymmärtänyt kaikki fysiikan kaavat asiaan liittyen läpikotaisin?

Tai tunteeko kukaan laivanrakennusinsinööriä/diplomi-insinööriä, jolla olisi kiinnosta perehtyä ko. artikkeliin?

Sillä kysyn, kun olisi mukava kuulla suomen kielellä joskus tulevaisuudessa luento ko. aiheesta siten, että kaikki kaavat myös käytäisiin läpi kunnolla.

Petri

P.S. John Wintersin artikkeli löytyy osoitteesta:

http://www.greenval.com/jwinters.html
pmaksima

Re: John Wintersin artikkeli kanootin suunnittelusta

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Syys 2012 18:34

pmaksima kirjoitti:Terve,

Onko joku onnistunut lukemaan läpi John Wintersin kirjoittaman englanninkielisen artikkelin kanootin suunnittelusta siten, että onko ymmärtänyt kaikki fysiikan kaavat asiaan liittyen läpikotaisin?

Olen lukenut – lisäksi edellisessä elämässä harrastin purjehdusta ja olen lukenut samoista asioista köliveneen kannalta.
Paljon on yhtymäkohtia. Onko näistä apua oman kanootin tai melan valintaan, onkin jo ihan toinen juttu.

Kun olen tilannut omien mieltymysten mukaisia kanootteja jenkeistä, kun niitä ei ollut Suomessa kaupan tai kokeltavana, tuli paneuduttua Wintersin juttuihin. Tein exeliin kaavoja, joilla pystyin vertailemaan kanootteja Wintersin kaavoja soveltaen niiden mittojen perusteella, joita valmistajat kertoivat. Yleensä lopputulos vastasi vertailua. Jos olin hakemassa huippuvauhtista kanoottia, se löytyi aika hyvin (WeNoNah Encounter). Omat voimat vaan eivät riittäneet nopeuden ylläpitoon. Pitkään hain hyvää marssivauhtia kanootin perusominaisuutena. Useampikin Bellin kanootti vastasi mittojen mukaisia tuloksia (Wildfire, Magic ja Merlin II).

Yksi kanootti minulla on ollut, jonka myin melkein saman tien. Hankin kanootin ACR-melontaan ja kun sinä vuonna ACR peruttiin, en löytänyt kanootille muuta käyttöä. Se oli Kevlarinen MadRiver Destiny -kaksikko, jota olisin melonut soolona. Sillä olisin selvinnyt kunnialla sekä isot kosket että pitkät vastatuuliosuudet Tornionjoella. Muuhun melontaan siitä ei ollut, vaikka hieno kanootti olikin. Myin sen samana kesänä.

Meloja on minulle kasaantunut miltei pari tusinaa. Wintersin opit eivät huomioi varren mutkia, jotka lisäävät melonnan ergonimiaa. Meloja en voi valita Winterin kaavoilla, mela riippuu valitusta kanootista ja fiiliksestä, minkälaista vettä meloo ja mihin tarpeeseen. Tietysti lavan pinta-ala ja muoto ovat oleellisia matkamelonnassa.

Varmaan joku on tehnyt kaavat vaimon valinnastakin, mutta luonnetta on vaikea ilmoittaa numeerisesti.
Kanooteissa on sama juttu: vaihtamalla paranee.

Oppi-isäni Pesosen Martti sanoi minulle, kun olin taas ostanut uuden kanootin: "opettelisit melomaan"

Kajakkipuolella on myös näitä teoreetikkoja:
http://retkimelojat.fi/kirjasto-bibliot ... y-tuuleen/

Silti - kirjoja kannattaa lukea, kyllä niistäkin oppii. .)
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja pmaksima » 28 Syys 2012 18:47

Terve,

Olen kiinnostunut Wintersin artikkelista lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta. Osasyynä saattaa olla suorittamani fysiikan kurssit...

Melojen lisäksi Wintersin artikkelin kaavat eivät ota huomioon kanootin penkkien sijoittelua pituussuunnassa, penkkien korkeuksia tai laitojen taittamista sisäänpäin (tumblehome). Tällä osa-alueella esim. David Yost ja Charlie Wilson ovat ilmeisesti päteviä henkilöitä. Nämä asiat kuitenkin vaikuttavat paljon itse melontaergonomiaan ja sitä kautta lopputulokseen.

Wintersin kaavoja paljon tärkeämpänä pidän koemelontaa kanooteilla ja koemelonnan antamaa "perstuntumaa" kanoottiin.

Winters lienee kuitenkin ensimmäinen suunnittelija, joka on tuonut tieteellisen/teknisen lähestymistavan kanoottien suunnitteluun.

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 29 Syys 2012 10:39

pmaksima kirjoitti:Terve,

Winters lienee kuitenkin ensimmäinen suunnittelija, joka on tuonut tieteellisen/teknisen lähestymistavan kanoottien suunnitteluun.

Petri

Winters oli Bell -miehiä, arvaan, että mm. David Yost etc ovat perehtyneet myös kanootin teoriaan, mutta Wniters on toidellakin yksi asioita paperille pannut. Mulla on hämärä muitikuva, että joku ruotsalainen kaveri olisi tehnyt samaa kajakkipuolella. Uppoumarunkoisten alusten hydrodynamiikaan on tutkittu ja laskettu ainakin sata vuotta. Purjevenepuolella Camper & Nicholsons Englannissa aloitti joskus 1800-luvun puolella ja jenkeissä Sparkman & Stevens 20-luvulla. S&S:n toimiston piirroksista alkoi suomalaisen Swanin tarina. Oli siinä veikkausvoitollakin osuutta asiaan. :)

Kanootti ei ole veden kannalta muuta kuin uppoumarunkoinen alus. Siihen pätevät samat kaavat ja lait kuin muihinkin uppoumarunkoisiin aluksiin. Sekä vedenalainen että vedenpäällinen painopiste, sen sijainti ja sijainnin määrittelminen on ykkösasia rungon suunnittelussa. Jos tuo p-piste on pielessä missä tahansa veneessä, tulee ongelmia. Alus kulkee omia teitään.

Lauri Hovi lauri.hovi@wippies.fi voisi olla hyvä kohde lähestyä kanootin käppyröitä miettiessä. En tiedä, kuinka paljon Lauri on tutkinut näitä asioita teoreettisesti, mutta on venepuuseppä, kanootintekijä, melamaakari ja kohta sähköinsinööri. Ollut avokanoottiyhdistyksen jäsen, mutta ei juuri nyt taida olla.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 01 Loka 2012 00:31

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:26, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 01 Loka 2012 11:12

tuomas.tuomi kirjoitti:Näin melontaa lopettelevana.
Terv. Tuomas

Tossahan on kirjoitusvirhe: p.o. melontaa opettelevana.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Martti P. » 01 Loka 2012 13:35

Minulla ne Wintersin liuskat ovat olleet monta vuotta printattuina, ja aina silloin tällöin niitä lueskelen ja pähkäilen. Pari asiaa on minua askarruttanut, ehkä en ole ymmärtänyt oikein:

Winters väittää, että naarmuttelemalla saa kanootin alle aikayksikön siihen kuntoon, että kitkakerroin nousee 0,004:stä 0,008:aan, eli kaksinkertaistuu. Tämähän merkitsisi samaa kuin märkäpinnan kasvattaminen kaksinkertaiseksi kitkakertoimen pysyessä entisellään. Nämä suureethan ovat kaavassa samanarvoisina tekijöinä. Ei tunnu oikein uskottavalta.

Winters myös kiinnittää huomiota deadwoodiin, joka on keulan tai perän vesilinjan alapuolelle jäävä suoraan jatkuva rungon osa. Kuten meikäläisen Typhoonissa. Sillä ei ole vaikutusta "residual"-vastukseen, joten sen voisi pyöristää pois tieltä. Ohjautuvuusominaisuuksien parantumisen lisäksi tällöin myös märkäpinta pienenee jopa 1,5% Wintersin mukaan. Mutta samallahan kanootin tilavuus pienenee uppouman pysyessä entisellään (poislukien vähäinen säästö materiaalin painossa). Kanootti siis uppoaa syvemmälle, joten "voitettu" märkäpinta kompensoituu.

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 01 Loka 2012 14:34

Martti P. kirjoitti:Minulla ne Wintersin liuskat ovat olleet monta vuotta printattuina, ja aina silloin tällöin niitä lueskelen ja pähkäilen. Pari asiaa on minua askarruttanut, ehkä en ole ymmärtänyt oikein:

Winters väittää, että naarmuttelemalla saa kanootin alle aikayksikön siihen kuntoon, että kitkakerroin nousee 0,004:stä 0,008:aan, eli kaksinkertaistuu. Tämähän merkitsisi samaa kuin märkäpinnan kasvattaminen kaksinkertaiseksi kitkakertoimen pysyessä entisellään. Nämä suureethan ovat kaavassa samanarvoisina tekijöinä. Ei tunnu oikein uskottavalta.

Winters myös kiinnittää huomiota deadwoodiin, joka on keulan tai perän vesilinjan alapuolelle jäävä suoraan jatkuva rungon osa. Kuten meikäläisen Typhoonissa. Sillä ei ole vaikutusta "residual"-vastukseen, joten sen voisi pyöristää pois tieltä. Ohjautuvuusominaisuuksien parantumisen lisäksi tällöin myös märkäpinta pienenee jopa 1,5% Wintersin mukaan. Mutta samallahan kanootin tilavuus pienenee uppouman pysyessä entisellään (poislukien vähäinen säästö materiaalin painossa). Kanootti siis uppoaa syvemmälle, joten "voitettu" märkäpinta kompensoituu.

Martti

Toi kitkakerroin: kisapurjeveneissä vedenalainen metallimyrkkyväri, joka kuivui hyvin sileäksi, hiottiin vesihiomamaperilla mataksi. Näin pinnan epätasaisuus generoi pintaan pieniä pyörteitä, jotka toimivat kuulalaakereina ja pienentävät virtausvastusta. Tähänkään ei minulla ole tieteellistä pohjaa.

Toi deadwood: sen poistaminen pienentää märkäpinta-alaa paljon enemän kuin vähentää rungon tilavuutta paatista katoaa vain pienet kotelot. Kulkisiko Typhoon VIELÄKIN lujempaa, jos sitä pyöristelisi - en usko.

Vedenalaisilla muodoilla on ihmeellinen vaikutus mm. nopeuteen. Olin eilen pienessä 28-jalkaisessa purjeveneessä, joka on kokoluokassaan nopea. Menimme heittämällä ohi 10-14 jalkaa pidemmästä uudehkosta matkapurjeveneestä. Ei se vesilinjan pituus kaikkea ratkaise.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Martti P. » 01 Loka 2012 15:23

Jaakko Makikyla kirjoitti:Toi kitkakerroin: kisapurjeveneissä vedenalainen metallimyrkkyväri, joka kuivui hyvin sileäksi, hiottiin vesihiomamaperilla mataksi. Näin pinnan epätasaisuus generoi pintaan pieniä pyörteitä, jotka toimivat kuulalaakereina ja pienentävät virtausvastusta.

Winters myös kirjoittaa, että kitka ei synnykään veneen pinnan ja veden välillä, vaan vesimolekyylien välillä pinnan tuntumassa. Näin ollen pinnan ei välttämättä tarvinne olla puleeratun sileä, vaan ehkä juuri Jaskan kuvaaman kaltainen on parempi.

Takavuosina ihmettelin, kun paksussa sinilevässä kanootti tuntui kulkevan selvästi nopeammin kuin puhtaassa vedessä. Ehkä levähiukkaset siinä toimivat kuulalaakereina?

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Martti P. » 02 Loka 2012 11:28

Jaakko Makikyla kirjoitti:
Toi deadwood: sen poistaminen pienentää märkäpinta-alaa paljon enemän kuin vähentää rungon tilavuutta paatista katoaa vain pienet kotelot.

Tähän palaan vielä. Mistä sitä märkäpintaa poistuu muualta kuin niiden pienten koteloiden kohdalta? Kun toisaalta alus koko pituudeltaan uppoaa syvemmälle.

Martti
Martti P.

Seuraava

Paluu Kanootit