Esquif Echo

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Esquif Echo

ViestiKirjoittaja fögö » 01 Loka 2012 23:48

Tein kesäkuisen Vietkajoki-Ivalojoki -retken Swiftin Prospectorilla soolona. Se oli eräänlainen päätös pitkään
jatkuneelle intoilulle meloa soolona kaksikkoa Bill Mason -tyyliin. Retken jälkeen alkoi soolot taas kiinnostaa
enemmän ja kun koemeloin Mohawk Solo 13, ostopäätös siitä syntyi hetkessä. Se oli pyörittelyominaisuuksiltaan
kaksikon luokkaa, mutta kevyt ja ketterä. Mainio peli, kertakaikkiaan (ks. lyhyt arvioni siitä toisaalla).

Eräketun Timo toi Echon koemelottavakseni Hangon tapahtumaan ja se vakuutti minut heti ensi melonnalla. Koska Solo
13:lle oli innokas ostaja, myin sen vain muutaman viikon omistamisen jälkeen. Vaihdon perusteina olivat lähinnä
Echon jämäkkä pohja ja mahtava vakaus (toisiovakaus, secondary stability) kallistettaessa: se on suunniteltu
freestyle-melontaan, jossa kanoottia kuuluukin kallistaa niin pitkälle, että parras on veden rajassa. Pohjan
jämäkkyys toi tunteen siitä, että kanootti liikkuu kevyesti ja hyvää vauhtia, toisiovakaus antoi mahdollisuuden
kallistaa kanoottia reilusti käännöksiä tehdessä ilman nurin menemisen uhkaa. Ja onhan Echo tyylikäs puulaitoineen
ja kauniisti kaartuvine muotoineen, vaikka Royalexia onkin. Jämäkkyys saadaan aikaiseksi lisäämällä materiaalia
pohjaan, mikä puolestaan tuo lisäkiloja. Echo ei ole mikään keijukainen yli 20 kg painollaan. Ei se erityisen
raskas ole, mutta kyllä Solo 13 selvästi kevyemmältä tuntuu, ja onkin.

Alkuhuuman jälkeen alkoi vaivata Echon kookkaus. Se on 14 ja Solo 13 nimensä mukaisesti 13 jalkaa pitkä. Tarkoitus
oli alunperin hankkia mahdollisimman pieni kanootti ja tulin kuitenkin vaihtaneeksi lyhyemmästä pidempään.
Järjestin siis vertailumelontatapahtuman. Vertailussa oli mukana edellisten kanoottien lisäksi Bellin Merlin II,
koska minulla sattuu sellainenkin olemaan. Echo vaikuttaa paljon suuremmalta kuin Solo 13 kanootin penkiltä
melonta-asennosta arvioitaessa. Vaikutelma johtuu toki osaltaan siitä, että Echo todellakin on Solo 13 pidempi ja
leveämpi ja leveys jatkuu pidemmälle keulaan. Mutta siihen vaikuttaa myös se, että Echon penkki on hieman
standardipaikkaa (6 tuumaa keskikohdan takana) taaempana, mikä lisää suuren kanootin vaikutelmaa yli yhden jalan
pituuseron.

Kokoerosta huolimatta Echo osoittautui hieman ketterämmäksi ja kallistettaessa vakaammaksi kuin Solo 13. Merlin II
jää näissä ominaisuuksissa edellisistä, mutta muutaman viikon kallistusharjoittelu Echon kanssa aiheutti sen, että
kallistelin ja kääntelin Merliniä aivan uudella tavalla: siitä oli tullut aiempaa selvästi ketterämpi! Ei se silti
vertailun muille kanooteille näissä ominaisuuksissa pärjännyt, mutta sen vahvuudet ovatkin muualla.

Saatoin siis todeta tehneeni hyvän ratkaisun ostaessani Echon. Jos olisin jättänyt Echon ostamatta, voisin
silloinkin olla tyytyväinen, sillä Solo 13 on todella hauska peli, vaikka sen ulkonäkö viestii muuta. No hyvä,
tasaisella vedellä Echo kulkee hyvin ja kääntyy vielä paremmin. Mutta entäpä virtaava vesi - ja kosket? Yhdistyksen
syystapaamista edeltävänä keskiviikkona liimasin neljä D-rengasta pohjaan ja rei'itin laidat kiinnitysnaruja
varten. Sovimme Salmen Ilkan kanssa siitä, että lähdemme syystapaamisesta heti sunnuntaiaamuna paluumatkalle, joka
kulkisi Kymijoen Pernoon koskien kautta. Yhdistyksemme sihteeri piti suunnitelmaamme täysin sopimattomana, mutta
päätimme lähteä silti, sillä koskien houkutus oli ylittämätön. Pernoo muodostaisi sopivan testikentän Echon
koskiominaisuuksien selvittämiseksi.

Vaikka sunnuntain sade ei tarjonnut mukavinta testisäätä, ei sadetta huomannut lainkaan vesillä. Veden korkeus ei
ollut aivan huipussaan, minkä ansiosta surffipaikkoja oli runsaasti tarjolla. Echon ketteryys sileällä nosti
odotukset koskiominaisuuksista korkealle ja laitojen mataluus puolestaan niitä hieman laski. Ensimmäiset surffit
evässaaren kupeessa paljastivat heti kanootin luonteen: aallolle pääsy oli helppoa ja ohjailu kallistelun ja melan
yhteistyöllä sujui täsmällisesti. Royalex-kanootiksi poikkeuksellisen teräväkeulainen muotoilu yhdistettynä
matalaan laitakorkeuteen johti ajoittain keulan uppoamiseen vasta-aaltoon ja veden tuloon kanoottiin suoraan keulan
yli. Koko kanootin uppoaminen ei toki ollut lähelläkään, mutta välillä piti kanoottia tyhjentää.

Echon vakaus kaikissa tilanteissa on aivan mainio piirre. Lossailu virran poikki kovassakin aallokossa sujuu
mukavan varmasti. Ja laskut Torminvirrassa ja Sittarännissä olivat aivan mahtavia, vaikka aallot olivat
vallinneella vedenkorkeudella poikkeuksellisen jyrkkiä, muuntuvia ja epämääräisiä. Siitä osoituksena oli mm. se,
että monet kosket kolunnut Ilkka piti muutaman kerran avustaa nousemaan uudelleen vesikulkuneuvoon kesken kaiken.
Kaikki surffipaikat olivat tällä kertaa sileäaaltoisia, ts. aallot eivät olleet murtuvia. Sen vuoksi vettä ei
tullut sisään kanootin keskeltä, mikä yleensä tapahtuu matalalaitaisella kanootilla murtuvassa aallossa
surffatessa. Mutta keulasta sitä vettä tuli sisään enemmän kuin aiemmilla kanooteillani. Kaikkinainen vakaus
innoitti yrittämään yhtä ja toista pieniaaltoisissakin kohdissa. Onnistumisia tuli yksi toisensa jälkeen. Ihan mahotonta! Vaikka vettä siis tuli sisään mm. Sittarännissä, kun ajoin pieneen ja terävään murtuvaan aaltoon, niin
vesilastista huolimatta kanootti oli hyvin ohjattavissa. Echo vaikutti siis aivan kelpo retkivehkeeltäkin matalista
laidoistaan huolimatta.

Kaiken kaikkiaan olen tällä hetkellä sangen tyytyväinen Echon hankintaan, kuten lienee käynyt jo ilmi.
Vertailen vielä lopuksi Echoa Mohawk Solo 13:een, sillä vertailutilanne on mielestäni hedelmällinen ominaisuuksien
paljastamiseen, vaikka Solo 13:n koskiominaisuudet jäivät tältä vuodelta kokeilematta. Hintaeroa kanooteilla on
melko paljon (ovh:t 1900/1100), josta Echon puulaidat selittävät yksistään arviolta 300 eur. Ja kun kanootteja
katsoo, ei jää epäselväksi, kumpi on halvempi: Solo 13 yllättää ominaisuuksillaan, Echosta niitä ulkonäön
perusteella odottaakin.

Echon huonoin puoli on sen paino, 20,5 kg valmistajan ilmoituksen mukaan. Solo 13 on selvästi Echoa kevyempi ja
jonkin verran kapeampi. Solo 13 häiritsevin piirre on mielestäni pohjan velttous, joka ei voi olla vaikuttamatta
nopeuteen, vaikka se hyvin kulkeekin. Kevyemmästä kanootista saa etua joka kerta, kun sen kantaa veteen ja etenkin,
kun sen kantaa sieltä pois, vajaan tai auton katolle. Kapeus taas on melottavuuden kannalta etu. Sanoisin, että
Solo 13 on erinomainen hankinta melontaseuralle: keveys, Royalexin huolettomuus, melottavuus ja hinta/laatu -suhde
ovat kanootin hankintaa puoltavia seikkoja. Tällä kanootilla voisi houkutella uusia melojia tämän hienon lajin
piiriin. Echo puolestaan on melontaominaisuuksiltaan - joihin luen tässä ketteryyden
vakauden, kulkuisuuden ja koskiominaisuudet - Solo 13:a parempi ja tyylikkyydessään omaa luokkaansa, tosi harrastajan
peli! (Jos Esquif-kanootin haluaa ensi kesäksi, niin lokakuun aikana pitää tehdä tilaus Eräketulle. Hintakin on
silloin edullisempi kuin hyllyltä ostettaessa.)

-Fögö-
fögö
 
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Maalis 2010 12:19

Re: Esquif Echo

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 02 Loka 2012 10:24

fögö kirjoitti:T Sanoisin, että Solo 13 on erinomainen hankinta melontaseuralle: keveys, Royalexin huolettomuus, melottavuus ja hinta/laatu -suhde ovat kanootin hankintaa puoltavia seikkoja. Tällä kanootilla voisi houkutella uusia melojia tämän hienon lajin
piiriin. Echo puolestaan on melontaominaisuuksiltaan - joihin luen tässä ketteryyden vakauden, kulkuisuuden ja koskiominaisuudet - Solo 13:a parempi ja tyylikkyydessään omaa luokkaansa, tosi harrastajan peli! (Jos Esquif-kanootin haluaa ensi kesäksi, niin lokakuun aikana pitää tehdä tilaus Eräketulle. Hintakin on silloin edullisempi kuin hyllyltä ostettaessa.)
-Fögö-


Hyvä raportti.
Toivottavasti tuo kappale leviää espoosta tänne stadin suuntaan. :)

Esquif teki minuun Kanadassa vaikutuksen. Kevlar- ja hiilikuitumiehenä olen ylenkatsonut RX-kanootteja, mutta nyt olen kuolannut Esquifin Breezeä. En tule tulevaisuudessa tekemään pitkiä retkiä Suomessa mutta retkiä kumminkin. Mjulla on vähän eri maku kuoin fögöllä, johtuu ehkä huonommista tekniikantaidoistani. Heh - taas kerran: pitäisi opetetella melomaan! Breezeä en ole päässyt kokeilemaan, mutta se kiinnostaa spekseiltään.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Esquif Echo

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 02 Loka 2012 11:14

Erittäin kaunis kanootti. Laitan pari kuvaa kun sattuu sopivasti olemaan.
Kuva

Kuva
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Avatar
Tiina Kujansuu
 
Viestit: 412
Liittynyt: 17 Huhti 2010 22:25
Paikkakunta: Espoo


Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron