Damage

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Damage

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 07 Marras 2012 11:52

Terve!

Tuli vähän damagea. Purukumilla me paikkasimme sen. Nostin potilaan sisälle kuivumaan, mutta en viitsi pilata tätä päivää avaamalla pakettia. Lisää kuvia paketin avaamisen jälkeen, mutta perä on käytännössä palapeli. Kaikki vinkit korjaamiseen tervetulleita.

https://picasaweb.google.com/1165896368 ... 022/Damage
Viimeksi muokannut Janne Janhunen päivämäärä 07 Marras 2012 15:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Weltsu » 07 Marras 2012 14:33

Anna kunnolla kuivua.
Sitten Kevraan Sp-jotain? Olikohan 115 käsilaminointi epoksihartsia (löytyy myös Biltemasta ja on varmasti yhtä hyvää...) hieman vaikka hiilikuitukevlar mattoa. Muodot jollain keinolla pakottamalla kohdilleen. Sitten se ikävin vaihe:karhenna korjattavat pinnat ja hieman yli niin, että kuituhapsuja tulee näkyviin.
Jos on reikää, niin sopiva kuitupala reunat sormilla hapsuttaen ja epoksilla kiinni. Kuperat pinnat peitä kelmulla, jota pingotat "muotiksi" niin että tulee sileä pinta. Ilmakuplat kevyesti neulalla puhki ja sormella hieroen ilmat pois. Tämä onnistuu hienosti pohjassa ulkopuolella oleviin vaurioihin. Tulee uuden veroinen pinta.
Sisäpuolelle en heti keksi "muottia". Voisikohan kelmun painaa kiinni vaikka ilmapussilla?
Tällä kelmuttamisella korjailin aikoinani oman WWR kajakin vauriot. Ja niitä oli paljon!
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Damage

ViestiKirjoittaja keke » 07 Marras 2012 18:38

Terve,
ihan kuten Weltsu jo ehdotti, anna kuivua rauhassa. Valokuvista arvioiden auriot ovat suht helposti korjattavissa, mutta hetkeen et pääse vesille.
Luulen että käytät kanoottia vesillä liikkumiseen ja siihen kuntoon sen saat rakenneltua melko vaivattomasti. Aikaa saat kyllä hiplailussa kulumaan jos halunet siitä täysin uuden näköisen. Satun tietämään, että todellista raadoista mistä on puolen neliön paloja puuttunut on saatu vielä melottavia.
Intoa korjaukselle, takarivistä voin tarvittaessa jotain neuvoja yrittää huudella.

tv. keke
keke
 
Viestit: 48
Liittynyt: 05 Helmi 2010 19:56

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 07 Marras 2012 23:48

Antaa nyt viikon kuivua ja aletaan sitten ihmettelemään, mitä sille pitäisi tehdä. Vai pitäisikö olla pidempään? On lämpimässä autotallissa.

Asiasta viidenteen, sattuisitko Keke tietämään, mitä mahtaa tuossa kanoottini kevlarlaminoinnissa tapahtua, kun se puskee sellaista valkoista sisäpuolelle? Ikään kuin se puskisi jotain hartsijauhoa tai jotain siihen pintaan. Ei pelkällä pesulla lähde irti, mutta kuluu kyllä esimerkiksi polvien alta pois. Varsinkin ilmasäkkien alta paljastuu aina kuitenkin varsin ikävän näköinen epätasaisesti "valkohapantunut" pinta. En tiedä onnistuinko kuvailemaan ilmiötä. Otan kuvia, jos ei ole tuttu.

Noh, kanootin ominaisuuksiin tuo ei vaikuta, mutta jos se olisi jollakin pintakäsittelyllä poistettavissa, niin Wildfire olisi entistä komeampi.

J.
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Weltsu » 08 Marras 2012 04:29

Oisko se sitä suolaa, mitä makean veden melojat ei tunnista? mene ja tiedä. Jos on melottu paljon merivesissä? Kuumailmapuhallinta kannattaa käyttää varoen, mutta mielestäni se kuivattaa paikat hyvin. Onneksi syksy/talvi on tätä aikaa.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 08 Marras 2012 09:20

Suolan luulisi lähtevän vedellä ja harjalla harjaamalla pois. Tätä ei pesemällä pois saa.

Niin ja ei sitä muiden merellä melovien kevlarkanootteihin ilmesty.

J.
Viimeksi muokannut Janne Janhunen päivämäärä 08 Marras 2012 11:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Weltsu » 08 Marras 2012 11:12

Sitten ei auta kuin ostaa monta pulloa kynsilakanpoistoainetta, eli acetonia taikka sitten halvemmalla se isompi pullo samaa vaikka Puuilosta taikka Maximakasiinista taikka mitä kauppoja siellä etelääässä onkin. Tällä kun pesee niin lähtee, jos on vaarana laminoinnille. Ovatten sitten mahottoman herkästi syttyviä kaasuja eikä varmaan terveellisiä hengittää. Tuuleta hyvin, ettei mene höyryjen mukana hyvä retkikaveri... Tsoukki, mutta ovat nämä kaikki tosi myrkkyjä. Jä jä. Siksi minäkin olen tällainen nen nen.
Weltsu
Ps. Muutama kuukausi sen jälkeen kun korjailin aikoinaan kajakkiani Hotel Riesserseen autohallissa Saksan alpeilla, koko alakerta räjähti! Tämä on tosi. Onneksi en silloin tiennyt, että hotelli lämmitetään kaasulla. Vai olisiko jokin acetonirätti jäänyt väärään paikkaan.... Ainakaan en tunnusta ja hovissakin kiellän.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 08 Marras 2012 11:29

Mainitsin jo että "hapantuminen" lähtee kyllä kulumalla pois, mutta sitä ilmestyy aina uudestaan. Asetoni ei siksi auta kuin hetkeksi. Ei tuo nyt kauheasti haittaakaan, mutta jos siis jollakin pintakäsittelyllä saa pinnan suljettua jotenkin siten, että sisäpintakin pysyy hyvänä, niin olen kiinnostunut.

J.
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Damage

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 08 Marras 2012 13:50

Avasin paketin ja tutkin. Kuidut on perässä kölilinjasta 30 cm:n matkalta poikki. Tästä puolet matkasta totaalisen katkipoikki. Toisella kyljellä on 10 cm kölilinjasta ylöspäin gelcoatissa murtuma. Kölin ja tämän murtuman välillä kylki vaikuttaa melko pehmoiselta, joten kuidut ovat tällä välillä enemmän tai vähemmän palapeliä.

Pitänee hioa gelcoat xidduun tuolta alueelta? Laikka? Hiomakone?

Mitäs jos ei paikkauksen jäljiltä halua säilyttää katu-uskottavaa ulkonäköä kanootissa, pitänee koko runko maalata uudestaan? Paikkamaalaus (kermanvalkoinen) todennäköisesti on niin rujo, että parempi jättää katu-uskottavaksi tai maalata kokonaan?

J.
Viimeksi muokannut Janne Janhunen päivämäärä 09 Marras 2012 13:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Damage

ViestiKirjoittaja keke » 08 Marras 2012 18:37

Terve,
olisiko jauho ns. "liituuntumista"? Olen huomannut sitä esiintyvän joissakin epoksigeeleissä. Niissä se todennäköisesti johtunee väri bigmenteistä. Kun sitä Sinun kanootissasi esiintyy sisäpuolella, en näkemättä uskalla muuta kuin arvailla. Olisikohan sisäpuolen sulkukerros (hartsi / lakka) jäänyt pois. Veneissä sitä kutsutaan topcoatiksi ja on yleensä värjättyä. Kuvassa kellukkeen seinämässä näkynee harmaata, onko se myös sitä samaa? Kelluke kiiltää osittain siten, että ainakin osassa aluetta olisi jokin suojakerros.
Vaikka varsinainen matriisihartsi on uv-suojattua, niin usein paljaat laminaatit suojataan hyvin ohuella kerroksella hartsia, lakkaa, maalia tms. jotta kuidut eivät joutuisi altiiksi uv-säteilylle, kosteudelle, mekaaniselle kulutukselle jne. Tosin kanootin valmistustapa ratkaisee paljon. Kajakeissa suojataan yleensä vain istuma aukon kohta jos sitäkään koska joka pisara ylimääräistä on myös lisäpainoa kanoottiin ja vähennystä tuottavuuteen.

tv. keke
keke
 
Viestit: 48
Liittynyt: 05 Helmi 2010 19:56

Seuraava

Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron