Raven 15' 7'' kanootti

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja Vieras-Simeon » 04 Heinä 2013 19:51

Tervehdys, olis tuollainen Raven 15' 7'' kanootti työn alla, ja ihan pari kyssäriä tässä olisin heittänyt itse kanootista.

Siinä on rakennusmateriaalina 4 - 6mm vaneeri, jossa saumat ensin 'ommellaan' kuparilangalla sitten sauma täytetään esim polyesteri + mikropallo seoksella (tai epoksi + mikropalloilla) jonka jälkeen hiotaan sauma ja teipataan lasikuitunauhalla ja käytetään polyesteri hartsia. Tässä on esimerkissä käytetty 5mm vaneeria.

Itse en lähtisi tekemään yhtään mitään puupinnoitusta polyesterillä, ja jos esteriä on pakko käyttää, niin se olisi vinyyliesteriä. Mutta ajattelin teipata saumat epoksi + lasilla tuon polyestyerihörhöilynasemesta, sekä sen jälkeen vetää ulkopuolen kokonaan yli epoksi + lasi kerroksen (siis hyvin ohut lasi) sekä epoksimaali sitten lopuksi vielä ruiskutetaan päälle. Tarkoitus olisi käyttää tässä 4mm koivuvaneeria koska sitä nyt sattuu lojumaan nurkissa. Sitten sisäpinta ruiskutetaan epoksimaalilla yli. Okume olisi toki materiaalina kivampaa, mutta se pitäisi ostaa eikä ostaminen ole yhtään kivaa.

Miten siis on:

- onko mitään hyötyä siitä että kanootti olisi ulkopinnaltaa kokonaan yli epoksi/lasilla ja päälle epoksimaali, suhteessa siihen että olisi vain saumat epoksi + lasi teipattu ja sitten epoksimaali yli;

- jos käyttää 4mm vaneeria pääsee painossa jopa alle 20kg jos saumat teippaa ja vain maalaa yli, mutta jos vetää ulkopuolen kokonaan yli epoksi + lasilla ja päälle epoksimaalilla, painoa kertynee max 23 kg. Onko tuollaisella painoertolla juurikaan merkitiystä? Jos taas tekee 5mm vaneerilla niin em. painot olisivat 22 kg ja 27 kg;

- pitäisiö kuitenkin käyttä Okumena ennemmin kuin koivua:

- miten ylimalkaan painoasiat vaikuttaa avokanoottiin ja mihin suuntaan, sillä koivu on kuitenkin hieman painavampaa kuin Okume ja hyvinkin enemmän painavampaa kuin havuvaneri;

- nettikuvissa näkee että siellä on pohjassa 2 kpl "köliä", mutta eikös nämä ole turhaa joissa, lienee ilmeiseti ajateltu järvikanoottia kun on köliuran antamassa suuntaa?

Joet nyt tässä eniten kiinnostaa, toki järvetkin, mutta joille mieli vetävi.
Vieras-Simeon
 
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2013 18:14

Re: Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja IS. » 05 Heinä 2013 10:38

Vieras-Simeon kirjoitti:- onko mitään hyötyä siitä että kanootti olisi ulkopinnaltaa kokonaan yli epoksi/lasilla ja päälle epoksimaali, suhteessa siihen että olisi vain saumat epoksi + lasi teipattu ja sitten epoksimaali yli;

Vahvistaahan kuidutus pintaa aika paljon, kestää paremmin käyttöä. Ja tosiaan epoksia, polyesteri on tässä yhteydessä outo ajatus.

Vieras-Simeon kirjoitti:- jos käyttää 4mm vaneeria pääsee painossa jopa alle 20kg jos saumat teippaa ja vain maalaa yli, mutta jos vetää ulkopuolen kokonaan yli epoksi + lasilla ja päälle epoksimaalilla, painoa kertynee max 23 kg. Onko tuollaisella painoertolla juurikaan merkitiystä?

Tuolla painoerolla voi olla merkitystä jos paattia joutuu kantaamaan yksin pidempiä matkoja. Vesillä ero on kutakuinkin merkityksetön koska ei puhuta kilpavehkeestä.

Vieras-Simeon kirjoitti:- pitäisiö kuitenkin käyttä Okumena ennemmin kuin koivua:

Painossa ei välttämättä ole paljon eroa koska koivusta riitttää ohuempi materiaali. Suomessa on kai perinteisesti suosittu veneenrakennuksessa havupuuta koivun sijaan havupuun paremman lahonkeston takia. Tällä saattaa olla merkitystä jos kanoottia säilytetään märkänä ulkona. Epoksikuidutus suojaan puun, mutta se pitäisi olla myös sisäpuolella.

Vieras-Simeon kirjoitti:- nettikuvissa näkee että siellä on pohjassa 2 kpl "köliä", mutta eikös nämä ole turhaa joissa, lienee ilmeiseti ajateltu järvikanoottia kun on köliuran antamassa suuntaa?

Ei missään tapauksessa kölejä pohjaan, niistä olisi runsaasti harmia joella koska nappaavat kiviin kiinni.

t. Ilkka
IS.
 
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Helmi 2010 17:06

Re: Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja Vieras-Simeon » 05 Heinä 2013 13:20

Kiitos Ilkka viestistäsi. Ajattelin ennen vaneerien leikkaamista tehdä kuin veneveneidenkin kanssa yleensäkin teen, eli levitän joka 'sheetille' ikkunalastalla ohuen "liru" epoksikerroksen ja sitten vene rakennetaan ja lopuksi maalaan koko hoidon epoksimaalilla sisäpuolelta. Tällöin ydin se on kokonaan koteloitu ja nuo suojaukset kestää koska sisäpintaan ei tule iskuja niin että vaatisi lasin pinnalle. Veneissä pilssiin on kuitenkin perusteltua laittaa kangas.

Mutta mitä mieltä itse kanootista, onko kellään tota mallia tai ylimalkaan Selway Fisherin vesipelejä? Katselin myös Pygmyn Taigaa mutta kun nämä kuvat oli jo valmiina...
Vieras-Simeon
 
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2013 18:14

Re: Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja Weltsu » 06 Heinä 2013 01:08

Pikainen tervehdys täältä Iijoki Soudusta.Puuveneen tekijät eivät missään nimessä koteloi puumateriaalia, vaan jättävät sisäpuolen hengittäväksi. En tiedä miten huokoista on käyttämäsi vaneri, mutta olettaisin senkin imevän jossin määrin vettä. Jos vesi muhii kahden kalvon välissä, miten käy puumateriaalin?
Puukanootin rakentajat varmaan tietävät käytännön kokemuksista miten homa on hoidettu. Kysellään vaikka Kukkolan Heikiltä.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja Vieras-Simeon » 06 Heinä 2013 02:33

Weltsu kirjoitti:Pikainen tervehdys täältä Iijoki Soudusta.Puuveneen tekijät eivät missään nimessä koteloi puumateriaalia, vaan jättävät sisäpuolen hengittäväksi. En tiedä miten huokoista on käyttämäsi vaneri, mutta olettaisin senkin imevän jossin määrin vettä. Jos vesi muhii kahden kalvon välissä, miten käy puumateriaalin?
Puukanootin rakentajat varmaan tietävät käytännön kokemuksista miten homa on hoidettu. Kysellään vaikka Kukkolan Heikiltä.

Tämä on aihe josta on paljon keskusteltu, ja josta vielä paljon keskustellaan, mutta itse en kovin syvälle tässä aiheeseen tässä vaiheessa mene. Omaan kokemukseeni perustuen pitää nyt kyllä sanoa että komposiittirakenne nimenomaan tulee koteloida jollakin pinnoitteella niin että sinne ei pääse kosteutta. Erityisesti vaneri. Jos vaneri on koteloitu iskun- ja kulutuksenkestävällä muovipinnalla, niin miten se vesi siellä muhii? Siis jos se ei pääse sinne? Mutta jos pääsee (raju kivelleajo veneellä tms) niin se korjataan aivan kuten lasikuitukin, se on kuivattava ennen korjausta eikä se sen suurempi ropleema ole. Mitään laminoitua ei voi korjata kosteana/märkänä, ja samalla tapaa se rikkiajettu kusilaitukin imee vettä sisälleensä rikkimenneeseen ja iskusta pehmenneeseen laminaattiin. Eli tässä nämä vanerikomposiitti ja lasikuitu käyttäytyy kokolailla samalla tavalla.
Jopa kaikki nykypäivän lasikuituveneetkin tehdään komposiittina, paitsi (ehkä) vedealaiset osat, jolla hidastetaan kondensointia ja kyllä siellä on laminaatti + balsa tms + laminaatti, eli ihan suljettu kotelo se on uusikin vene. Siellä sisällä on yleensä joko balsaa taikka divynyselliä tms. höttöä, jolla materiaalilla ei niin kauheasti ole merkitystä lujuudenkaan kanssa.

Uskon että tuo pelko "kosteus jää sisään muhimaan" on turhaa eikä ihan aiheellista nykymenetelmillä ja -tietotaidolla. Lisäksi on sanottava että ongelma ei yleisesti komposiittirakenteissa ole lahoaminen eli jos "kosteus jää muhimaan" vaan puumateriaalin eläminen, koska puu liikkuessaan saattaa rikottaa lasipintaa koska se elää kosteusolojen mukaan (johon tähänkin löytyy toki lääke niin että ei elä). Myös "lautojen" esiintulo esim. puurima + epoksi menetelmällä on hosuen- taikka väärintehtynä mahdollinen. Mutta nämä ei tietenkään koske vaneria koska se ei ole sillä tavalla puu-puuta eikä elä (vaneri on teollisesti valmistettua 'kuollutta' ja elämätöntä) ja siksi käytän vaneerista tällä käyttökohteena sanaa komposiitti. Nuo elämisongelmat tulee lähinnä isoissa veneissä joissa päällystetään epoksilla isoja massiivipuuosia.

Itse olen puuveneveistäjä enkä tänä päivänä tiedä yhtään sellaista kokopäiväsitä konposiittirakentajaa joka jättäisi koteloimatta eli päällystämättä molemmat puolet. Estää siis kosteuden pääsyn rakenteeseen sekä tekee puun ]liikkumattomaksi eli stabiiliksi (ei siis isoja 'koteloituja' massiivipuu kokonaisuuksia). Tässä oikeastaan ne kaksi pääjuttua on joita pitää koettaa välttää.
Voisi sanoa yleispoätevänä ohjeena että se miten pinta tehdään tai millaiseksi se jätetään, kannattaa jättää asia suunnittelijan harteille ja poiketa siitä vain jos se on äärimmäisen perusteltua (ja siinäkin vain niiltä osin joka ei ole rakennustekniikkaan tms. liittyvää). Mainittakoon että hyvä vaneeri kestää huonosti pinnoitettunakin, oli se sitten muovia, lakkaa, maalia, puuöljyä tai jotakin muuta.

On myös huomattava se että mitä sanotaan epoksin soveltuvuudestra puuhun, ei lainkaan välttämättä pidä vaneeriin. Puu nimittäin elää ja luovuttaa parkkihappoja jne. jota veneeri ei tee. Myös vaneeri imee vettä vain ensimmäiseen liimakerrokseen, jonka jälkeen se ei siitä kohtaa enää ime tai imeminen ainakin hidastuu radikaalisti. Se kuinka paljon veneri imee itseensä ns. vaakatasossa, riippuu täysin vanerin tepollisesta rakenteesta. Se voi imeä paljonkin, mutta voi olla että ei ime lainkaan. Puu vetää taas siihen saakka kun koko kappale on aivan läpitäynnä ja se etenee ja liikkuu solukkojen muotoisesti. Tämä on myös hyvä huomioida kyllästäessä.

Ensimmäinen oma vaneriveneeni joka on päällystetty moleminpuolisesti muovilla (6 mm ja 9mm vaneeri johon on jyrsitty kalanmpystöterällä uria pitkin levyjä ja sitten polyesteri + lasikuitu pintaan) on kestänyt ilman korjausta 25 vuotta ulkosaaristossa kalastusköytössä jäiden lähdöstä aina jäiden tuloon saakka. jyrsintöjen vuoksi laminaatti ei irtoa, ei ainakaan kokonaan. Ja jääriitteessäkin sillä on ajettu. Tämä möin pois jo 15v sitten. Vaneriveneitä on tullut korjailtua useitakin ja likimain poikkeusketta korjatuksi tulleet vaneriveneiden rungot joissa on ollut lahoa ja on lahon takia korjattavana, on niitä jotka on pinnoitettu vain ulkopuolelta. Tämä siis puhtaasti veistäjän oma huomio omasta työstää vaneriveneiden parista, joten sen voi joko huomioida tai jättää huomioimatta.

Mutta kuten alussa sanoin, en tähän rakennusmateriaaliin ja itse rakennustekniikkaan tämän syvemmälle sukella, mutta kerroin nyt pikaisesti sen minkä itse tiedän ja olen työssäni havainnut. Korostan, että ensi ja viimekädessä likimain kaikki on kiinni siitä että miten konstruktio on tehty ja onko materiaalit olleet priimaa vaiko kakkoslaatu miinusta, sekä tietysti sitten itse tekijä ja onko hänellä ollut riittävä tieto siitä miten eri materiaaleja tulee käyttää yhdessä ja erikseen. Ne vanerirungot joita olen korjannut, ovat olleet yhtä poikkeusta vaille sellaisia joissa on vain ulkopuoli pinnoitettu. Tämä siis vain huomiona.

Veneitä siis on tullut tehtyä ns. kaikilla menetelmillä, mutta en koskaan ole tehyt yhtään kanoottia ja siksi olen kovin kiinnostunut siitä millaisella rakennustekniikalla kanootit on tehty, sekä siitä onko mitään erityistä etua taikka haittaa käytön puolesta jos pintana sisällä on maali taikka lasi + maali. Tämä kai se on se minulle aukioleva asia että jos teen kevyen niin kestääkö, jos taas teen vahvan niin tuleeko 'tankki'. Pitää vaan tehdä yksi niin sen sitten näkkee ;-)
Vieras-Simeon
 
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2013 18:14

Re: Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja akum » 07 Heinä 2013 19:29

Moi,

ltalukemiseksi suosittelen rimakajakin rakennuspäiväkirjaa. Kannattaa lukea vaikkei olisi kanoottia rakentamassakaan, sillä juttu on sen verran hyvin kirjoitettu.
Sisältää paljon perustietoa laminoinnista, jota voit soveltaa tarpeesi ja halujesi mukaan.

http://www.melaveikot.net/materiaalit/r ... aivakirja/
akum
 
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Kesä 2010 20:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Raven 15' 7'' kanootti

ViestiKirjoittaja Vieras-Simeon » 07 Heinä 2013 22:25

Olipa mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu juttu. Samaa muuten aikoinaan itsekin pohdin tuosta SP 106 epoksista, että miten sillä tulee niin kamalaa pintaa. Sitten siirryin käyttämään MAS epoksia ja se olikin aivan erinomaista, mutta nyt kai sitä ei Suomestakaan enää saa. Mutta Westiä tai NM:ään vaan pintaan jos halutaan ihan lasia, vaikka ne vähän kalliimpaa on, mutta tulos on aika hyvä. Edukasta teollisuusepoksiakin olisi (Jeti 500), mutta en ole uskaltanut käyttää koska en tiedä miten joustaa vai joustaako yhtään. SP106 on hyvää ja laadukasta epoksia liimauksiin (ekä halpaa) mutta ei sillä kunnon pintaa saa.

Artikkelista muuten näkee läpi että "kerran epoksia lammannut aina osaa joka homman", ei päde sillä siinä on paljon erilaista huomioitavaa mitä esim veneissä ei ole. Hyvä juttu kaikkinensa, pitää lukea se vielä enemmän ajan kanssa. Loistavia vinkkejä sielä nousi ylös.

Kiitos postauksesta :-)
Vieras-Simeon
 
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2013 18:14


Paluu Kanootit



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron