Sit-on-top

Kaikki isäni ja omatkin kanootit.

Sit-on-top

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 23 Maalis 2010 00:06

Uusi väline, joka varmasti kiinnostaa. Sit-on-topissa yhdistyy kajakin hyvät ominaisuudet kanootin hyviin ominaisuuksiin. Varsinainen vetten maasturi. Sittarit voisi kertoa mm. kanootilla kalastamisesta. Toistaiseksi olen saanut omat kalani valmiina paperiin kääritynä, mutta tänä vuonna Vene-messuilla sentään katselin pieniä vapoja, sellaisia kyynärän mitaisia, joita voisi käyttää kanootissa. Tuore kala maistuu, kunhan sen saisi kiinni.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Re: Sit-on-top

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 23 Maalis 2010 22:50

Minulla on ollut sit-on-top kajakki kaksi vuotta. Näin artikkelin kajakkikalastuksesta floridassa kalastusaiheisesta mainoslehdestä. Löysin suomalaisen maahantuojan sille kajakille ( Willderness system Tarpon 160I ) jonka olin valinnut itselleni kolmenkuukauden nettisurffailun ja suunnittelun jälkeen ja kesällä minulla oli uusi "lelu" Halusin merikelpoisen ja turvallisen kajakin jolla voi rantautua mihin vain. Alkuperäisenä ajatuksena oli varustaa se heittokalastukseen. Asensin ankkurinsiirtojärjestelmän, kaikuluotaimen, kompassin ja kaksi upotettua vapatelinettä istuimen taakse ja perhovavalle yhden pintatelineen. Yllätyksekseni huomasin että melonta on kivaa ja aloin vetämään uistimia perässä siirtymillä kalapaikoilta toisille. Pian pysähdykset jäivät kokonaan ja keskityin uistelumelontaan. Varsinkin isommassa aallossa takana sijaitseva vapa on hankala käsitellä ja ahven tärppi jää havaitsematta. Asensin eteen kolmen telineen "räkin" jossa käytän kahta laitimmaista. Siinä vavat ovat taaksepäin kallellaan, yllän 210 pitkiin vapoihin kärkeen saakka kädellä sotkuja selvittäessäni, tärpit näkyvät ja käsittely on tasapainoista. Kaksi vapaa yhtä aikaa vedossa on maksimi käsiteltävyyden kannalta. Vavat eivät haittaa matalalla tyylillä melontaa. Olen asentanut myöhemmin vielä valomaston ja toisen perhovapatelineen taakse. Perus varustuksena minulla on kaksi 210 pitkää heittovapaa ja kaksi perhovapaa. Heittovavat toimivat myös vetovapoina. Nyt minulla on kalastusalus jonka voi viedä auton katolla minne vain ja jolla uskaltaa mennä myös avomeren laitoja ja Inarijärvelle. Olen todella tyytyväinen vehkeeseen. Ainoa huono puoli on se että innostuin melonnasta ja tilasin kanootin jokikalastusretkeilyä varten.

Melonta asu on tärkeä sit on topissa silloin kun liikutaan kalan perässä, aina roiskuu. Itse käytän jäiden tullessa ja lähtiessä pelastuspukua kumipohjaisten kalastuskenkien kanssa. Kesällä perhokalastajan kahluuhousuja ja kenkiä sekä melonta anorakkia. Minua viehättää sit on topissa eniten vaivattomuus rantautuessa ja kun kaatuu niin voi räpistellä viereen, kääntää laite, nousta kyytiin ja jatkaa matkaa.Vesi valuu läpi istuintilan aukoista.

Mikko

Klikkaa kuvaa, saat sen isommaksi
Kuva

Kuva
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 09 Huhti 2010 20:37

Jatkotarinaa:
Lisäksi laitteessa on käsi gps varmistamassa takaisin pääsemistä. Karttamalli mahdollistaisi helpommin kalapaikkojen löytämisen joten on hankintalistalla. Penkin takana näkyvä mytty on ajoankkuri ( IKEA:n kassi ) joka veteen heitettynä hidastaa ajelehtimista mahdollistaen heittokalastuksen. Ankkurinsiirtojärjestelmällä saadaan säädettyä asentoa missä valutaan suhteessa tuuleen. Tämä on tärkeää koska parhaat heittosuunnat ovat oikeakätiselle suoraan eteen viiva vasemmalle yhdeksänkymmentä astetta, perhovavalla 45 astetta. Näihin suuntiin heitettäessä ei ole vielä kaatuma riskiä. ankkurina käytän naara ankkuria ja virtaavissa salmissa paksua kettinkiä. naara-ankkuri tarttuu virrassa liian hyvin ja meinaa hukuttaa koko miehen kun vetää vasten virtaa. Ehdottomiin varusteisiin kuuluu myös pieni nostokoukku ja lopetuskapula "pappi". Kun sylissä on 7 kg hauki ja ei ole pappia niin mieleen hiipii ajatus että pitääkö tämä purra hengiltä. Minikokoinen venepakki 4 rasialla jalkojen välissä varmistaa riittävän uistin määrän ja painojen ja muiden tarvikkeiden mukana olon. En ole innostunut Amerikan poikien maitokoreista takatavaratilassa. Kaiun anturi on asennettu sisälle liimattuun putkeen jossa on vaseliinia pohjalla. vaseliini antaa häiriöttömän kaiun pohjan läpi ja anturi on kiviltä suojassa. Olen 110 kg jässikkä joten minulla ei ole ongelmia liian korkean painopisteen kanssa, enkä halua asentaa akkusysteemejä sisälle viemään tilaa retkikamoilta. Kun laitan ruumaan teltan ja viikonlopun retkivarustuksen niin tukevuus on todella hyvä niin suuressakin aallossa kuin pääni kestää. Kovassa kelissä vapojen siirtäminen kuljetustelineisiin (upotetut putket ) vakavoittaa tyhjääkin sittaria tarpeeksi ja mahdollistaa vapaan melan käytön.

Tämän kesän projekti on opetella melomaan avokanootilla ja ihmetellä tarvitaanko kalastusvirityksiä. Suunnitelmissa ainakin irroitettava soutuvarustus kylmän ajan koskisoutua varten kun puista jokivenettä ei raaski viedä jäiden sekaan, telineinä hyödyntäen kajakissa olevia vain uusiin jalustakappaleisiin. Piantadosi on mielenkiintoinen mutta mitoitus ei ole sopiva koskisoutuun ja kallis. Päävisio kuitenkin on normaali koski/jokimelonta.
Vuoden päästä nähdään tulos. Tapanani on aina ensin ihmetellä, meloa ja taas ihmetellä, sitten porataan. Siten ei tule turhia reikiä vaikka niiden tekoa en arastelekaan.

Minkälaisia kalastusvirityksiä teillä on laitteissanne?

Mikko :)
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 09 Huhti 2010 20:57

M.Mantere

ViestiKirjoittaja Rolle » 14 Huhti 2010 20:29

M.Mantere kirjoitti:Minkälaisia kalastusvirityksiä teillä on laitteissanne?

Tämmöinen:
http://www.flickr.com/photos/23839277@N ... 2/sizes/l/

Teline on rakennettu orthexin muovilootasta. Kahdessa nurkassa on nippusiteillä pvc-putkenpätkä vinossa. Yhdessä nurkassa vastaava putki pystyssä, eli kolme vapaa voi olla telineessä. Muovilootassa on reissu alussa viehelaukkun varusteineen, haavi ja pappi. Reissun lopussa laatikon pohjalla on hauki. Laatikko kiinnitetään kahdella 20cm pitkällä irtohihnalla kantolänkeen, istuimiin tai kanootin poikittaisiin tukipuihin. Paikka valitaan mukana kulkevien varusteiden, tärppitiheyden, kasvillisuuden ja melojien taitojen mukaan aina sopivaan kohtaan. Kiinnityspiste valitaan siten, että isonkin kalan vetäessä kaksi irtohihnaa riittää, koska laatikko ei pääse kallistumaan. Laatikko mahdollistaa sopivin vapapituuksin ja viehein varustettuna kolmella uistimella uistelun siirtymien aikana. Muutoin lähinnä heitellään kanootista istualtaan. Tuulella tuollainen SOT on varmaan korkealaitaista avokanoottia mukavampi.

Rolle
Rolf Moberg
Rolle

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 14 Huhti 2010 20:50

Kun en tiedä kalastamisesta mitään, mutta on tullut mieleen, että voisi olla viisasta syödä kalaa reissuilla.
Niin muutama kysymys:
- onko olemassa yleis-uistin, joka ei tartu ruohoihin, mutta johon kala tarttuu?
- tai edes niin, että olisi yksi merelle, järville ja joelle?
- ja kelasuositus, vapana pitäisin semmoista ihan pientä, joita taidetaan käyttää pilkkiessä. Siis tarttis vaan sen verran vapaa, että sinnä pysyy kela ja siima ja jos hyvin käy, saa sen kalan kanootin viereen.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Rolle » 14 Huhti 2010 21:12

Jaakko Makikyla kirjoitti:- onko olemassa yleis-uistin, joka ei tartu ruohoihin, mutta johon kala tarttuu?
- tai edes niin, että olisi yksi merelle, järville ja joelle?

Ihan sama kun joku kysyisi, että mikä kanootti olisi paras yhtä aikaa joelle, järvelle ja merelle :-) Asian vakavasti ottavat kehittäisivät tästä mehevän riidan :)

Ajatellaanpa, että meloja haluaa vaan syödä sattumakalan, joka vieheseen tarttuu. Se sattumakala on todennäköisimmin hauki ainakin täällä suunnalla. Ja jos meloja ei halua selvitellä viehettä koko ajan irti kasvillisuudesta, jota väkisin vetouistellessa mukaan tarttuu, sopiva viehe on Rapalan valmistama ruohikkosuojattu lusikkauistin Minnow Spoon. Nimenomaan ruohosuojattu malli. Tavallisella koukullakin varustettuna sitä jossakin myydään. Sopivaa väriä en sano. Moni eri väri on toiminut. Osta esim musta-kulta väri ja vihreä-kelta ja joku sinertävä. Loppu on businesta . Se viehe ei tartu edes pohjaan, jos meloja pitää tauon, koska lusikka painuu pohjaan kuppi edellä. Kovaa vauhtia melottaessa lusikka saattaa alkaa pyöriä, mene ja tiedä. Onko ruohosuojattuja vaappuja olemassa? (Vaaput kestävät rajumpaa vetovauhtia).

Jos aikeissa on käyttää sitä n. metrin mittaista pilkkivapaa, niin varmaankin joku pieni "hyrräkela" on sitten sopiva. Taitavat olla Abu Revo Max-merkkisillä varustettuja marketeissa.

Rolle
Rolf Moberg
Rolle

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 15 Huhti 2010 20:11

Rollen laatikko vaikuttaa hyvältä. Pitänee miettiä omaa ratkaisua kanoottiin samalta pohjalta: Laatikon reunaan scottyn jalka johon teline kiinni ja toiseen reunaan kaiku ja gps. Saa aina kerralla mukaan eikö ole sellaista virittelyä kuin SOT:iin.

Omassa sot:issani peräsin rajoittaa vapojen määrän kahteen, mitä enemmän on mahdollista sotkeentua, niin sitä varmemmin niin käy. Varsinkin kun reissuni suuntautuvat tällä vehkeellä merelle ( perämeri, Tornio ). Peräsin on ehdoton pitämään laitteen suorassa kalan väsytyksessä. Pienikin kala ilman peräsintä saa pyörimisliikkeen tuulen kanssa aikaan ja sotku on valmis.

Olen samaa mieltä minow spoonin hyvyydestä. Kokeile myös kelluvaa vaappua. Rapala orginal 7 cm väri ambulanssi ja muikku tai LGH peukaloinen samat värit. ei ole ruohosuojattu mutta ui sopivan pinnassa ja toimii useimmille kaloille. kelluva nousee pintaan vedon loppuessa jolloin se ei ole lähellekään niin vaativa käytössä kuin lipat ja lusikat ja voi hyvin vetää "pilkkivavalla". Itse vannon tällä hetkellä peukaloisen nimeen ja hyvin pysyn ahvenessa, muut "miljoonat" uistimet ruostuu pakissa. Eihän mennyt liian hifistelyksi. Ei aleta uistin oppiriitoihin.

Mikko
M.Mantere

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 15 Huhti 2010 23:32

Hieno juttu!
menen näiden viestien kanssa kauppaan...
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

Paluu Kanootit