Hiilikuitumela

Omat ja varastetut.

Hiilikuitumela

ViestiKirjoittaja Milko » 25 Syys 2010 16:12

Moi!

Olen kirjoittamassa kirjettä joulupukille ja listan kärjessä on 2 kpl hiilikuitumeloja. Nyt vaan pitäisi tietää millaista melaa tonttujen tulisi tehdä.

Mulla on semmoinen idea monikäyttömelasta. Ei suora eikä mutkamela. Tämä tarkoittaa lavan taivutusta jotain 6-8 astetta. Samoin pituus olisi suoran ja "oikean" mutkamelan väliltä. Semmoinen tehokas J-mela jolla on kuitenkin kevyt kauhoa kaksikon keulasta.

Mitä mieltä olette? Saanko näin toimivan jokapaikan melan vai onko kyseessä tyypillinen kallis kompromissi joka jää vajan nurkkaan?

Jos päädyn tähän rakenteeseen niin mistä semmoisen löytää? Kävin ZRE:n sivuilla ja sieltä saa pienellä lisähinnalla ihan millaisen melan vaan haluaa. Tuskin löytyy Suomesta. Saksassa ja Englannissa näyttää sentään löytyvän diilerit.

-Milko-
Milko

Re: Hiilikuitumela

ViestiKirjoittaja Martti P. » 25 Syys 2010 18:45

Tuskinpa kukaan voi kenellekään antaa ohjetta universaalimelasta, eikä sellaista kyllä olekaan. Mitähän meloja sinulla on ennestään? Onko niiden joukossa esim. puisia mutkameloja? Sellaisen kaupasta suht. edullisesti saatavan kanssa saa jo tuntuman kulman vaikutukseen, samoin varren pituuteen. Sitten voi hankkia tästä johonkin haluamaansa suuntaan poikkeavan hiilikuituisen. Mutta lopputulos on joka tapauksessa se, että meloja alkaa kertyä erilaisia. Niistä voi sitten poimia kulloisellekin reissulle sopivimmat.

Minullakin on kulmameloja jo useita, ja kaikille löytyy vuorollaan käyttöä. Kaikissa on kulma kyllä yli 12 astetta. Pienemmästä ei ole kokemusta. Tänään viimeksi meloin itseni väsyksiin Selectin isolapaisella monimutkamelalla.

Yksi selkeä valinta minulla on: Pisin, 52-tuumainen puumela, sopii parhaiten perämiehen hommiin, kun etumeloja on vähän harvavetoinen. Silloin ehtii rauhassa tehdä kunnon korjauksen, eikä tarvitse niin usein vaihtaa puolta.

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Milko » 26 Syys 2010 18:09

Moi!

Melon nyt kahdella melalla, 57 suora melko painava majavanhäntä ja 52 puinen ehkä 12 asteen mutka joka on jo hiukan kevyempi. Kaksikolla melon perässä lähes aina mutkalla, vain koskessa ja kovassa tuulessa käytän suoraa. Soololla meloin aluksi majavanhännällä, mutta nyt olen huomannut että Argosy tottelee herkästi myös mutkamelan j-vetoa. Mutta tuulen kovetessa vaihdan kyllä soolollakin suoraan. Minä ja Argosy olemme yhdistelmä joka ei tunnu toimivan "iske ja vaihda" tyylillä, joten 5-10 min puolelta ja vaihto, on tapa jolla matka hiljalleen joutuu. Koskessa en ole soololla käynyt mutta olen aika varma että siellä tulen melomaan aina 60 euron puumelalla ja käyttäisin kuitumelaa muualla.

Jaanalla on 48 puinen mutkamela keulassa. Kuitumelan idea oli keveys ja jos/kun soolomelonta lisääntyy mietitään siihen sitten mela erikseen. Ellei sitten kaavailemani monikäyttö hiilikuitu sovi siihenkin.

Pienikulmaisten kuitumelojan pituudeksi olen kaavaillut 50 ja 54 tuumaa.

-Milko-
Milko

ViestiKirjoittaja Martti P. » 26 Syys 2010 20:52

Milko kirjoitti:Minä ja Argosy olemme yhdistelmä joka ei tunnu toimivan "iske ja vaihda" tyylillä, joten 5-10 min puolelta ja vaihto, on tapa jolla matka hiljalleen joutuu.

Luulenkin, että switch sopii paremmin suorakölisiin. Argosyllä on sen verran rockeria keulassa, että se ei ehkä siedä montaa suoraa vetoa samalta puolelta.

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 26 Syys 2010 22:08

Milko kirjoitti:Moi!

Olen kirjoittamassa kirjettä joulupukille ja listan kärjessä on 2 kpl hiilikuitumeloja. Nyt vaan pitäisi tietää millaista melaa tonttujen tulisi tehdä.

Mulla on semmoinen idea monikäyttömelasta. Ei suora eikä mutkamela. Tämä tarkoittaa lavan taivutusta jotain 6-8 astetta. Samoin pituus olisi suoran ja "oikean" mutkamelan väliltä. Semmoinen tehokas J-mela jolla on kuitenkin kevyt kauhoa kaksikon keulasta.

Mitä mieltä olette? Saanko näin toimivan jokapaikan melan vai onko kyseessä tyypillinen kallis kompromissi joka jää vajan nurkkaan?

Jos päädyn tähän rakenteeseen niin mistä semmoisen löytää? Kävin ZRE:n sivuilla ja sieltä saa pienellä lisähinnalla ihan millaisen melan vaan haluaa. Tuskin löytyy Suomesta. Saksassa ja Englannissa näyttää sentään löytyvän diilerit.

-Milko-

ZRE on aika nihkeä toimittamaan meloja yksityisille.
Mulla on yksi ZRE, en vaan muista, mistä jäi käteen. Ainakin kannattaa kysyä pk-seudun kanoottikauppiailta.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Martti P. » 27 Syys 2010 00:06

Martti P. kirjoitti:Luulenkin, että switch sopii paremmin suorakölisiin. Argosyllä on sen verran rockeria keulassa, että se ei ehkä siedä montaa suoraa vetoa samalta puolelta.

Lainaanpa tässä itseäni. Kun tuli mieleen, että tässä tilanteessa usein auttaa, kun tekee ensimmäiseen vaihdon jälkeiseen vetoon kunnon J-korjauksen. Kanootti muistaa sen jonkun aikaa, jolloin muutaman seuraavan vedon voi tehdäkin suorana.

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja ripa » 27 Syys 2010 09:40

Kannattaa pitää mielessä mihin tarkoitukseen (a) mutkamela on alunperin suunniteltu ja miksi siinä yleensä on 12-15o kulma (b).
a) Maratonmelontaan erittäin suorakölisillä kanooteilla
b) Kulmalla haetaan sitä, että melan lapa on vedessä pystysuorassa vedon tehokkaimmalla kohdalla (just ennen lantiota).

Kulman "puolitus" voi merkitä, että alkuperäinen ajatus tehokkaammasta melonnasta katoaa, vaikea sanoa kokeilematta.
Kaksikossa tuo mutkamela toimii retkikanooteissakin, mutta hyöty ei mielestäni ole samaa luokkaa kuin kisapaateissa. J-vedon teko mutkamelalla vaatii harjoittelua, jottei hidasta kanoottia liikaa. Vaihtoehtona tehdä ohjausliike palautuksen aikana. Tällöin pysyy nopeankin keulamelojan tahdissa ja kanootti pysyy suunnassa.

Kerran testasin mutkaa ja suoraa soolomelonnassa ja ero mutkamelan hyväksi oli reippaalla melonnalla n.0,5 km/h. Tässä on varmasti kanoottikohtaisia eroja, mutta jos ei pysty tekemään "iske ja vaihda"-tyyliä kunnolla, ei nopeuserokaan ole iso. Suorissa meloissakin on suuria eroja painoissa ja melottavuudessa.

Mutkamelan keveys (paino) on varmaan "normaali"melojalle suurin hyöty. Joihinkin painaviin puisiin mutkameloihin olen törmännyt ja ne on kamalia meloa. En tiedä löytyykö nykyisin enää niin kevyitä puisia, kun MRC:n melat olivat 90-luvun alussa, onneksi on vielä muutama jäljellä.

Materiaalikysymys on se miltä mela tuntuu käteen. 1990 ACR:ssä oli käytössä huippu kevyt hiilari sekä hyvin kevyt puumela. 1.päivä kädessä n. 80% hiilari, ½-väli kädessä 60% puu, lopuksi 90 % puu. Se vain tuntui paremmalta, tai sitten tuli voimia lisää ja jaksoi meloa painavammalla :?
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Martti P. » 27 Syys 2010 15:31

ripa kirjoitti:Kulman "puolitus" voi merkitä, että alkuperäinen ajatus tehokkaammasta melonnasta katoaa, vaikea sanoa kokeilematta.

Vaihtoehtona tehdä ohjausliike palautuksen aikana. Tällöin pysyy nopeankin keulamelojan tahdissa ja kanootti pysyy suunnassa.

Ehkä kannattaa vielä tarkkailla melatekniikkansakin. Jos veto lähtee väärästä paikasta, esim. niin sanotusti kainalosta, siihen saattaa liittyä epämukavuutta, jota sitten toivoo korjaavansa toisenlaisella melalla. Mutkamela antaan parhaan hyödyn, kun veto lähtee kunnolla edestä ja heti.

Joku on sanonut, että J-veto pitää opetella hyvin ja sitten unohtaa. Ripan mainitsema vaihtoehto (esim "canadian stroke) nopeuttaa vetoja ja säästää kyynärpäätä.

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Syys 2010 12:06

Milko kirjoitti:Moi!

-Milko-

Vielä tähän:
Oman melontatekniikan kehittyessä ja varmaan muuttuessakin alkaa pian tuntea, että nykyinen mela ei anna toivottua palautetta.
Kun on miettinyt, mitä uudelta melalta toivoo ja sen hankkii. tekniikka muuttuu ja varmaan muokkautuu melan ominaisuuksia paremmin hyödyntäväksi.

Perusasiat matkamelonnassa eivät silti muutu, oli mela miltei mikä tahansa:
- vedon pitää alkaa edestä, kun mela on kunnolla vedessä
- veto pitää lopettaa lantion kohdalle
- nopea palautus ja uusi veto vanhan päälle

Tehoa:
- kevyellä melalla jaksaa pidempään
- jos mela on liian pitkä, se hidastaa vetoja - varsinkin pitkän lavan nostaminen vedestä on hidasta

Tuohon pieneen lapakulmaan:
Minulle tuli vahingossa yksi koskimela, joka ei ole symmetrinen, vaan kovera koskisyöksymela.
Se on edelleen melkein käyttämätön. Se ei ole suora eikä kunnon kulmamela, ei siihen opi.

Suositus: osta normi kulmamela, sillä syntyy j-vetokin tarvittaessa.
Pituussuositus melan varrelle kahvasta melan kaulaan on aataminomenasta peukalonhankaan.
Sulla on sen verran voimaa, että etsisin isolapaisen melan (ZRE)
Hyvä, mutta ei välttämättä niin kevyt mela on Voyagerin mutkamela, jossa on loivasti kaareva puuvarsi ja hiilikuitulapa
http://www.avokanootti.info/assets/images/m05.jpg. Jos niitä vielä jostain saa. Olen omasta Voyageristani hionut lakan pois ja öljynnyt puun. Lakka painaa yllättävän paljon. Lakan voi poistaa, jos oma tekniikka ei hankaa melaa partaaseen.

Ja vielä:
Vähän halvempi tie on ostaa ensin puinen kulmamela ja tunnustella sillä, onko valinta kohdallaan ja sitten seuraavaksi hiilari.

Minulla on tällä hetkellä Kialoa Lolo tuplamutkamela soolomelonnan ja kaksikossa keulamelonnan suosikki.
Perämiehenä käytän ZRE:n suoravartista kulmamelaa. ZRE on tuuman pidempi.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja IS. » 28 Syys 2010 22:06

Milko kirjoitti:Mulla on semmoinen idea monikäyttömelasta. Ei suora eikä mutkamela. Tämä tarkoittaa lavan taivutusta jotain 6-8 astetta. Samoin pituus olisi suoran ja "oikean" mutkamelan väliltä. Semmoinen tehokas J-mela jolla on kuitenkin kevyt kauhoa kaksikon keulasta.

Osuipa sattumalta muuta asiaa tutkiessani BCU:n Canoe and Kayak Handbook:sta silmään maininta tuollaisesta "puolikulmamelasta": "If you are using a particularly straight tracking canoe, it would be worth trying a 7 degree bent shaft in the stern." Yleisssuositus on kuitenkin suora perään ja kulmamela keulaan: "In many general canoes it seems best to combine a 14 degree bent shaft in the bow with a straight paddle in the stern."

Ilkka
IS.

Seuraava

Paluu Melat