Hiilikuitumela

Omat ja varastetut.

Re: Hiilikuitumela

ViestiKirjoittaja ripa » 29 Syys 2010 09:47

Tuo BCU:n maininta, että keulassa mutka ja perässä suora olisi parasta, kuullosta oudolta. Olen tuollaikin joskus koikeillut, mutta ainakin tuntuu ettei se kanootti oikein liiku kunnolla. Mutkamelalla melontatahti on helposti hiukan nopeampi kuin suoralla ja kun perässä usein joutuu tekemään vielä ohjausta niin ei ainakaan samaan tahtiin melonta onnistu. Ja tällöin (ainakin teoriassa) kanootti alkaa tekemään joka vedolla käännöstä ja keula/perä liikkumaan ylös ja alas, jotka hidastavat kulkua. Ehkä jotkut ovat gps-llä tuota nopeus asiaa selvittäneet.
Muistelen, että jollain valmistajalla tuollainen 7 ast. mela on joskus ollut listoilla, mutta en ole aikoihin nähnyt.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 29 Syys 2010 13:39

Jaakko Makikyla kirjoitti:ZRE on aika nihkeä toimittamaan meloja yksityisille.
Mulla on yksi ZRE, en vaan muista, mistä jäi käteen. Ainakin kannattaa kysyä pk-seudun kanoottikauppiailta.

Sen verran kallista tavaraa, että saattaa olla, etteivät paikalliset kanoottikauppiaat ole kiinnostuneita ottamaan kaikkia mahdollisia variaatioita hyllyyn notkumaan. Itse tilaisin täältä http://www.stylosports.com/html/canoe_paddles.html tai Saksasta. Joulupukille tiedoksi, että yhteistilaus saattaisi kannattaa, koska täälläkin kirjoitetaan samantyyppistä listaa J-pukille.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Milko » 29 Syys 2010 14:04

Kiitos runsaista ja asiantuntevista vastauksista. Tuntuu siltä ettei idea pienikulmaisesta yleismelasta herätä suurempia hurraahuutoja. Täytyy hiukan kypsytellä asiaa. Pitänee myös keksiä joku työreissu pääkaupunkiseudulle ja käydä hypistelemässä tarjolla olevia meloja. On kuitenkin tullut jo sen verran melottu,a että luulen tuntevani käteen sopivan melan kun siihen käpäläni isken. Tiinan löytämässä nettikaupassa pitää myös vierailla ihan ajan kanssa. Kimppatilaus kiinnostaa kovasti.

-Milko-
Milko

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 29 Syys 2010 17:00

Valaiskaa mua kun en tajua: Mikä logiikka siinä on, että taittovartisia ZRE meloja valmistetaan kapeammalla lavalla kuin suoria?
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 29 Syys 2010 21:33

Tiina Kujansuu kirjoitti:Valaiskaa mua kun en tajua: Mikä logiikka siinä on, että taittovartisia ZRE meloja valmistetaan kapeammalla lavalla kuin suoria?

Lyhyt vastaus: en tiedä

Ja pidempi:
en ole hetkeen seikkkaillut ZRE:n sivuilla, mutta eikö niillä ole vaihtoehtoja sekä lavan kokoon että lapakulmiin.

Ja pisin:
lavan pinta-ala ei sinällään ole varsinainen itseisarvo. Hiotussa tekniikassa taitaa olla oleellista se, kuinka suurella pinta-allalla ehtii ja jaksaa kiskoa kanoottia eteenpäin. Lavan pinta-ala x iskujen määrä minuutissa pitäisi olla omien voimien suhtaan aika vakio.
Suoravartisen melan tekniikka on luontojaan hieman hidasrytmisempää kuin taittovarrella. Jotta saavutettu teho olisi sama, niin lavan pitäää olla suurempi.

Saukonhäntämela mallia Ray Ketlewell perustuu syvään lapaan ja pitkään melan kaareen. Siillä meloessa etenee saman matkan noin kolmannes vähemmillä vedoilla verrattuna majavanhäntämelaan. Oleellista on, että muistaa suhteuttaa melontarytmin omiin voimiinsa ja kulloinkin vallitseviin olosuhteisiin.

Mitä pidempi matka, sen pienempi lapa.
Mitä vähermmän voimaa, sen pienempi lapa.

Eikä tässä vielä kaikki:
Suora mela ui yleensä vähän syvemmällä ja koska kanootin kylki ei ole enää tiellä, lapa voi olla leveämpi kuin lähempänä pintaa liikkkuvassa kulmamelassa.
Suoraa melaa käytetään yleensä myös koskessa. silloin ison lavan tehoa tarvitaan hetkellisten isojen voimien välittämiseen veteen.

Jotenkin näin.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja IS. » 30 Syys 2010 11:19

ripa kirjoitti:Muistelen, että jollain valmistajalla tuollainen 7 ast. mela on joskus ollut listoilla, mutta en ole aikoihin nähnyt.

Googlella löytyy jonkin verran valmistajia, esim:
http://www.redrockstore.com/Catalog/ind ... how_detail
Täältä saa tilatessa valita kulman, 7 tai 14 astetta:
http://www.sanborncanoe.com/sanborncano ... ge1330.htm
Keskustelua esim:
http://my.bwca.com/index.cfm?fuseaction ... 5&confID=1

(BCU:n) perusidea on kai se että keulassa voi käyttää mutkaa koska sen lisäksi että mutka on tehokkaampi, se on myös ergonomisempi ja siten mukavampi meloa suoraan. Perässä taas painottuu ohjailu, joka on suoralla helpompaa. 7 asteen mutka voisi olla mielenkiintoinen kokeilla kaksikon perässä ja soololla.

Ilkka
IS.

ViestiKirjoittaja Milko » 05 Loka 2010 10:59

Lähetin meiliä Stylosportsille, toivottavasti ymmärtävät rallimiesenglantia. Vaikka pieni lapakulma ei keskusteluissa herättänyt kovin paljon kannatusta niin ajattelin hommata semmoisen. Riippuu tietty siitä toimittavatko semmoista ja mihin hintaan. Jos saan sellaisen tilattua ja kompromissikulma osoittautuu ihan sudeksi, niin käytän sitä sitten vaikka tunkion kääntöön.

Jos kirjeenvaihto Herra Stylon kanssa tuottaa hedelmää niin laitan tänne infoa. Katsotaan sitten saammeko kimppatilauksen aikaiseksi.

-Milko-
Milko

ViestiKirjoittaja Milko » 05 Loka 2010 22:33

Okkei!

Adam vastasi viestiini välittömästi. Tilaavat meloja tehtaalta 2 viikon välein ja haluamani lapakulma ei ole mikään ongelma. Ehdotti että tilaan sähköpostilla ja saan paluupostilla laskun. Joku minua viisaampi voisi tutkia Stylosportsin sivuja ja kommentoida uskaltaako sinne lähettää rahojaan.

Jos ZRE melat kiinnostaa niin tehdään kimppatilaus. Hämäläisenä tarvitsen aikaa tuumimiseen joten sovitaan että teen tilauksen 15.10.

Nyt pitää tutkia ZRE:n omia sivuja ja päättää mikä malli sopii meille. Muut mitat on aika valmiina mutta lavan leveys pitää vielä miettiä.

Milko
Milko

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 06 Loka 2010 11:49

Minä hoidan tilaukset yleensä Visalla. Se on helppoa. Jos tavaroita ei ala kuulua, niin voi soittaa Luottokuntaan ja pyytää jäädyttämään maksun. Rahojen siirrossa on reilun kuukauden viive. Lasku varmaan käy ihan yhtä hyvin, mutta yleensä ulkomaiset toimittajat eivät laskuta yksityisiä. Pay palia en ole käyttänyt. Itselleni ajattelin suoraa melaa, pienimmällä mahdollisella lavalla. Onko joku muu kiinnostunut näistä?
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Milko » 06 Loka 2010 16:44

Luulen että tämä laskutus tulee juuri siitä vakiosta poikkeavasta lapakulmasta jonka tilaaminen ei onnistu nettikaupan kautta. Tässä lainaus vastauksesta: If you wanted to go ahead, just confirm by email the exact order for paddle type, size and weight (+ which one needs the 8 degree bend) and I will send you an invoice with payment info.

Onko kellään käsitystä ZRE:n lavoista? Vaihtoehtoina on kaiketi tavallinen ja Power Surge. Hintaero on pieni joten sillä ei ole merkitystä. Toi Surge haiskahtaa kilpamelalta joka on tehty suoriin vetoihin.

Lapakulmaa olen kovasti miettinyt mutta luulen että tämmöiselle retkijampalle on ihan sama onko kulma 6,7 vai 8 astetta. Pituudeksi ajattelin 54 tuumaa, lapaleveys vakio. Jaanalle vakiomutka hiukan vakiota pienemmällä lavalla. Pituutta testataan varmaan sunnuntaina Katumajärvellä.

Ehdotan että siirretään tilauksen järjestäminen siviilimeileihin. Minut tavoittaa: milko.warinowski@POISTAsss.fi. Nyt näyttää että ainakin kolme melaa tulee tilaukseen. Lähetyskulu on 25 puntaa / tilaus.

-Milko-
Milko

EdellinenSeuraava

Paluu Melat