Hiilikuitumela

Omat ja varastetut.

Re: Hiilikuitumela

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 07 Loka 2010 12:50

Milko kirjoitti: Onko kellään käsitystä ZRE:n lavoista? Vaihtoehtoina on kaiketi tavallinen ja Power Surge. Hintaero on pieni joten sillä ei ole merkitystä. Toi Surge haiskahtaa kilpamelalta joka on tehty suoriin vetoihin.
-Milko-

Lavan painepuoli on kovera ja pito on ihan hirveä - ilman muuta tilaisin tällä lavalla.
Lavan muoto ei haittaa ohjaavissa vedoissa. Ainahan lavan pinna pitää olla kohtisuorassa veteen.
J-veto syntyy ongelmitta kulmamelalla ja tuplamutkallakin. Lavan muodolla ei ole väliä.

Oikeastaan ainoa rajoite liittyy tuplamutkaan. Kaksikon perässä on hyvä, jos voi vaihdella alakäden paikkaa. Tuplamutkassa se on hyvinkin vakio. Lavan kulmalla ei ole väliä sileällä. Virrassa tilanne on vähän mutkikkaampi, mutta olen paljon puljannut myös tuplamutkalla. Mm. Kimmo ja Marjaana terni käyttävät aina tuplamutkaa koskessa.

Tää ei tietty ole jumalan sanaa, enemmänkin käsialajuttuja. Käsiala taas syntyy, kun ei viitsi aina kuunnella viisaampiaan ja opettelee oman tekniikan, jonka nimiin sitten vannoo. :)
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja pmaksima » 17 Loka 2010 10:30

Terve,

Itselläni on 2 kpl Wenonahin Quetico mutkameloja pituudeltaan 52" ja 54" sekä Wenonahin Black Lite Bent mutkamela pituudeltaan 53". Queticon lapakulma on 14 astetta ja Black Lite Bentin lapakulma on 10 astetta. Kanoottina on MR Explorer 16.

Hitaassa melontarytmissä kanootti kulkee itse asiassa nopeammin kun molemmilla melojilla on Quetico-melat johtuen Queticon isommasta lapakulmasta. Nopealla melontarytmillä jos perämelojalla olisi Black lite Bent mela, niin kanoottia saattaisi kulkea tällöin nopeammin johtuen Black Liten Bentin keveydestä ja erittäin kapeasta lavasta, joka nousee vedestä palautuksessa nopeammin.

Keulamelojan melan pituudeksi lienee 50"-52" sopiva pituus riippuen kanootista ja keulamelojasta. Perämelojan melan pituudeksi lienee 52"-53" sopiva riippuen taas kanootista ja perämelojasta. 54" on jokatapauksessa aika pitkä perämelojan melaksi.

Henkilökohtaisesti olen huomannut helpommaksi olla perämelojana kun melan lapakulma on 14 astetta 10 asteen sijasta. Ehkä J-vetoa tarvitsee tehdä vähemmän tällöin.

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 18 Loka 2010 12:37

Yhteistilaus Englannista näyttää toteutuvan. Jos olet tosi nopea ehdit vielä mukaan.
Tilausta hoitaa Milko ks. osoite ao. viesteistä.

http://www.stylosports.com/html/canoe_paddles.html
http://www.stylosports.com/html/outrigger.html
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Milko » 19 Loka 2010 13:07

Tilaus lähti matkaan. Stylo toimittaa Suomeen 7 toinen toistaan erikoisemmilla mitoilla tehtyä melaa. Tästä tulee mielenkiintoista kun pääsee kanoottitapaamisessa kokeilemaan samoja meloja eri mitoilla.

Tilaus tulee rahtivapaasti ja samaan hintaan saadaan 3 kpl topattuja melapusseja.

-Milko-
Milko

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 19 Loka 2010 15:12

pmaksima kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen huomannut helpommaksi olla perämelojana kun melan lapakulma on 14 astetta 10 asteen sijasta. Ehkä J-vetoa tarvitsee tehdä vähemmän tällöin.

Petri

Putosi kivi sydämeltä. Tilasin juuri perämelojan työkaluksi 15 asteen kulmalla olevan ZRE:n. :)
Lähinnä olen huomannut, että kaksikossa perämelojana suoravartinen mela tuntuu paremmalta kuin muuten käyttämäni tuplamutka (Kialoa Lolo).
Perässä joutuu alakäden paikkaa säätämään. Joskus on hyvä, että lapa kulkee syvemmällä, joskus taas lähempänä pintaa.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 19 Loka 2010 15:53

Hiilikuituisia mutkameloja on nyt tulossa 7, 9, 12 ja 15 asteen kulmilla. 47"-53" pituuksilla. Voidaan pitää ensi keväänä hiilikuitumelojen testaussessio. Ihmiset ovat vähän arkoja ostamaan noin kalliita meloja ihan sokkona.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Milko » 09 Marras 2010 16:57

No niin, melat saapuivat. Toistaiseksi niillä on melottu vain meidän olohuoneessa. Mutta kun saan ne jaettua loppukäyttäjille niin tositoimet alkavat.

Tiinan löytämä Stylo Sports toimi nopeasti ja luotettavasti. Melat ovat juuri niin erikoisia kuin me tilattiin. Niin, ja aivan uskomattoman kevyitä! Hinta/laatu on varmaan aika kohdillaan. Iso tilaus tuli rahtivapaasti ja saatiin muutama komea kolmen melan kuljetuspussi kaupanpäälle.

Alkuperäiseen aiheeseen palaten mulla on nyt 54" mela 7 asteen taivutuksella. On se pitkä, ehkä 53" olisi ollut parempi. Mutta kun pääsen vesille totuus paljastuu. Toisaalta se on käytännössä suora ja 54" suora ei ole meikäläiselle järin pitkä.

Mutta se on pientä kun katsoo muiden hurjien meloja, lavat on yhtä suuria kuin mun auton renkaat. Kyllä Teräsmies ja Obelix on hentosia jätkiä avokanoottiyhdistyksen karpaasien rinnalla ;)

M
Milko

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 09 Marras 2010 17:17

Pystyisitkö Milko nappaamaan kuvia koko satsista? Todennäköisesti tilaisuus ei toistu.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja mpikkara » 13 Marras 2010 12:23

hauska katsoa nyt kun melaa saapuu turkkuseen maanantaina tuota lavan kokoa

mun mielestä mun wenonahin ja kialoan hiilareissa on n. 9" leveät lavat, joten ei sen nyt hurjasti isompi pitäisi olla ja on noita jaksettu jopa vedessäkin huljutella

wenonahista tulee vaimokkeelle lyhennettynä (52 -48)varmasti sopiva kepakko, jollei kukaan muu osta sitä poies,
vink vink

kiitokset myös puuhamiehille,
olen itsekin tehnyt mm. omalle jousiammuntaporukalle hyvällä menestyksellä tilauksia esim. hollannista, näin sen homman pitääkin mennä

edit 15.11
milko heitti nyt sitten melan mulle tänään ja sen pirun komian melkees mintunvihreän melapussiarvonnan tuotoksen (siihen menee just 52":set mut en usko et juuri pitemmät ilman tuunausta)

hieno on zre ja inan kevyempi (310g) kuin mun wenonah
ja ny on pokkausta lavassa, joten ehkä kavitoi vähemmän
jännä se joku täplä lavassa, ei jaakon vanhassa musta ollut ja muutoinkin inan eri tyylinen viimeistelyltään, hopefully i like it later
ja täppä on kuulemma alipaineletkun jälki, edit. 16.11
mpikkara

ViestiKirjoittaja Milko » 28 Huhti 2011 23:08

Jumankekkana!

Kausi on alkanut. Kävin tunnin lenkillä Argosylla. ZRE 54 tuumaa ja 7 astetta oli aivan MAHTAVA! Eli ainakin soolona tämmöinen suoran/mutkan kompromissi toimii mainiosti. Myös kapeahko vakiolapa tuntui hyvältä, sain pidettyä mukavaa rytmiä. Ellei krapula estä niin vapunpäivänä käydään kokeilemassa kaksikkoa. Mutta tällä hetkellä olo on luottavainen, kyllä ZRE pelittää myös siinä. Samalla sitten kastetaan Jaanan normimutka ZRE.

Ja Argosykään ei enää tunnu niin mahdottomalta meloa, tosin keli oli ihan unelma. Mutta meloja ei ollut kyllä muuttunut talvella yhtään joustavammaksi. Kyllä taas saa istua kanootissa että nilkat alkavat kestämään.

Samalla kun testasin melaa myin vanhan kanootin ja annoin ostajille opastusta. Uskon että tällä kertaa aloittelijat eivät osta liian pitkiä meloja.

M
Milko

EdellinenSeuraava

Paluu Melat