Mistä ja millaisia karttoja melontaan

Hyvät ja huonot. Melonta ja retki

Mistä ja millaisia karttoja melontaan

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 28 Huhti 2010 16:12

Tilasin äsken hätäpäissäni PDF maastokartan kansalaisen karttapaikan kautta ja samaan hengenvetoon tulin ajatelleeksi, että täältä varmaan löytyisi hyviä neuvoja siitä mistä ja millaisia karttoja kannattaa tilata. Säänkestävän kartan toimitukseen kuluu KAKSI viikkoa! :shock: Kenellä muka on aikaa odottaa karttaa kesällä niin kauan? Hintakin pistää irvistelemään. Pidempää riessua varten kartat tulisivat maksamaan reilusti yli satasen!
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Mistä ja millaisia karttoja melontaan

ViestiKirjoittaja Samuli » 29 Huhti 2010 20:30

Yksi edullinen vaihtoehto, mutta GPS-puhelimeen, voisi olla Karttaselain.fi. Paperikartaksi reissuun riittänee monasti epätarkempikin kartta. Valmiiksi laminoitu maastokartta 1:20000 tietty maksaa. Mutta maksaakohan Karttakeskuksen saman alueen laminoitu kartta samanverran Karttapaikasta tilattuna? Samaa mieltä, että toimitukset on turhan hitaita.
Samuli

ViestiKirjoittaja ripa » 30 Huhti 2010 12:15

kokeilkaapa retkikartta.fi. Saa valita alueen ja mittakaavan ihan itse. Voi myös valita näkyviin esim. nuotiopaikat ja laavut. Toimitusaika riippuu netin ja printterin nopeudesta. Hyvä olla A3 väritulostin, A4 riittää kanssa, mutta silloin pienempi alue. Lopuksi kirjakaupasta kontaktimuovi molemmin puolin, niin voi pitää karttaa vaikka sateessa.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 30 Huhti 2010 16:14

Tilaamani PDF oli kyllä laadukas ja tarkka. Tulostin sen A0 printterillä väreissä ja muovitin edestä ja takaa. Tuli iso hieno kartta. -Kallista.

Toisen pätkän Kymijoesta tulostin tuolta Ripan ehdottamasta paikasta http://www.retkikartta.fi/. Kaksi A3 kolmosta vastakkain ja muovit päälle. Ei ihan niin tarkkaa tulostusjälkeä, mutta varmaan melontaan riittävää. Suunnistajakaverini neuvoi, että kuvankäsittelyohjelmalla noita palasia voi mukavasti rajailla ja liimailla yhteen, niin saa juuri sellaisen kartan kuin tarvitsee. -Halpaa.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 03 Touko 2010 20:28

Kontaktimuovilla päällystäminen kannattaa tehdä huolella tai ainakin huolellisemmin kuin minä tein. Muovitettu kartta imi jostain reunasta sisäänsä vettä, vaikka ei edes satanut, enkä tiputtanut sitä veteen. Kyllä se nyt muutaman poutareissun kestää, mutta ei ehkä kunnon kaatosadetta tai kaatumista.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja ripa » 04 Touko 2010 13:24

Muovitus pitää tehdä ainakin 10 mm paperin yli niin että muovin liimapinnat ottavat yhteen. Sitten voi leikata ylimääräiset pois (jätä > 5mm pelkkää muovia). Kannattaa pyöristää kulmat niin ei kulmat pistele.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 04 Touko 2010 14:48

Katsottiin myös, että laminointilaite jostain Ohlssonilta irtoaa muutamalla kympillä. Mutta onkohan muutaman kympin laitteesta mihinkään ja onko laminoinnista jotain haittaa käytön kannalta?
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 04 Touko 2010 15:32

Meillä oli nyt virossa 1:100 000 karttalehti. Se oli riittävän tarkka, että saimme sijaintimme vertaamalla gps:n piirtämän jäljen muotoa karttaan. Merkkasin etukäteen omaan gepsiini kylien, siltojen ja patojen paikat. Joella ei periaatteessa muuta tarvitse.

paitsi:

jos tulee joku ongelma ja tarvitsee paikallisesti tarkempaa tietoa, niin ylläkerrotulla tavalla toimiessa voi olla lirissä. Esimerkki: viime syksynä jäimme Jongunjoella Otroskosken kämpälle jäämottiin. Piti siis löytää lähin paikka, jonne Erästelyn arto voisi tulla meitä noutamaan. Ilman Jyrkin geps-karttaa olisi homma ollut hankalaa. Tiekartta, onko se nyt 1:200 000 on täpärästi riittävä yleiskartta tällaisiin ongelmiin.

Itse olen askarrellut karttapaikan palasista photoshopissa suurempia kokonaisuuksia ja tulostanut A3 kokoon. Karttaa en ole sen kummemmin suojannut, pannut vain muovipussiin, sillä nämä on kertakäyttökarttoja. Jos tulee uuden tarve myöhemmin, niin tiedosto on tallessa. Tässä yksi esimerkki Kukkiajärven vesiltä. Kuvaa klikkailemalla näkyy, että jälki on luettavaa. Voisihan tämän tallentaa nykykännykkäänkin.

Kukkia.png

Rannikon meloin merikorteilla. Karttasarjan, 60+ sivua karttoja kaikkiaan, sain sponssina WSOY:ltä. Vastalahjaksi kirjoitin jutun, kuinka olin karttoja käyttänyt. Olen tottunut lukemaan merikorttia, joten se oli siihen tarpeeseen minulle muita karttoja parempi vaihtoehto.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 05 Touko 2010 21:27

Nyt on melkein koko Karvianjoki laminaatissa. Ohlsonin A3 laminaattori 42 € tekee siistiä jälkeä. Minä tykkään tietää missä olen, eikä minulla ole GPS:ää, joten tulostin ne (noin) 1:25000. Ja pari suurempaa karttaa, jotta alueesta saa kokonaiskäsityksen. Laminointi oli nopeaa puuhaa, paljon nopeampaa kuin kontaktimuovilla päällystäminen. Kuvankäsittelyyn tuhraantuu aikaa. 20 kpl karttoja täytyi tietenkin nimetä ja rajailla sopivasti, jotta niissä olisi joku tolkku. Tuumasin, että noihin voi sitten merkkailla spriitussilla oleelliset lisäykset, leiripaikat, kaupat, yms. niin jää jotain hatarien muistikuvien tueksi.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja ripa » 06 Touko 2010 14:50

Cliff Jacobsonin kirjoista aikanaan opin ja vielä itse lisää kehitin reissukarttojen "muokkausta". Karttaan reitin molemminpuolin viivat ja kulkusuunta nuoli = paikantaminen karttaan katsomalla nopeutuu. Kilometrit laitan karttaan n. 5km välein, korkeuslukemat ja kohdat missä korkeuskäyrät menevät joen poikki sekä järvien korkeuslukemat kunnolla (ovat kartoissa niin pienellä). Korkeuskäyrien etäisyyksistä pystyy arvioimaan koskien vaativuutta ja ei tarvitse olla aina mittaamassa ja miettimäsä mittakaavaa. Reissun aikana karttaan voi sitten merkitä permament-tussilla hyviä leiripaikkoja, melottuja matkoja/vrk tms.

Ohessa karttaote Tolosjoelta (Ivalo) meidän pitkältä reissulta 1999, josta on osa merkinnöistä hiukan reissussa kuluneet.
Kuva
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

Seuraava

Paluu Varusteet