Monikäyttökanootti - soutuvarustus

Hyvät ja huonot. Melonta ja retki

Monikäyttökanootti - soutuvarustus

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 03 Kesä 2010 22:12

Minulla on MR Legend kanootti. 15 jalkaa pitkä symmetrisellä rungolla. melon pääsääntöisesti soolona joten olen liimannut polvi pehmukkeet etupenkin takapuolelle josta melon soolona. Kyljissä köysi putkitettuna ilmapussien ja varusteiden kiinnitykseen. Varsinaiseen kanootin takapäähän asensin soutuvarustuksen. Molemmissa laidoissa kolmella pultilla kiinni kolmiomaiset vanerilevyt joissa upotetut hankainreiät. Vanerikolmion alla on pystyssä vanerituki joka tukeutuu kylkeen, välissä solumuovi. Hankainreikien väli on 105 cm joten voin käyttää jokiveneeni airoja joissa sisäpuolinen airon osa on 50 cm. Penkkinä vanhasta koulunpenkistä modifioitu soutupenkki ( korkeus 11 cm ). Vavanpidikkeenä toisessa laidassa on pyykkipoika-mallinen liimapuristin. Käytän kahta vapaa jolloin toinen on sivulle puristimen ja soutupenkin väliin ja toinen tukeutuu kanootin takapenkkiin ja soutupenkkiin.

Ensikokeilulla sousin kovassa virrassa Tornio-joella 3 tuntia ja olin 3päivää kyljistä kuoleman kipeä. Korotin soutupenkkiä 5 cm ja nyt paikat eivät kipeydy ja kanootin hallinta parani, silti ei ole vielä kiikkerä( ollaan alempana kuin kanootti-istuimet ). Äärimmäisen helppo soutaa, pysyy hyvin virrassa paikoillaan. Kuin leija tuulessa mutta airoilla helpompi kompensoida kuin melalla.

Mitä hyötyä tästä on? Nyt minulla on auton katolla kuljetettava "vene" jonka käyttöönotto ja pois lähteminen ovat huomattavasti nopeampia kuin veneen moottoreineen, voin käväistä parin tunnin soutelulla milloin vain. Silti soolomelonta onnistuu kuten ennenkin. Soutuvarustus irtoaa kuusi ruuvia avaamalla jolloin kaksikko on käyttövalmis.

Sen verran tämä touhu epäilytti itseänikin että olen pitänyt keula ja peräpussit paikoillaan ja käyttänyt soutaessa pelastuspukua. Kun kympin lohi on nostettuna kanoottiin ilman kaatumista niin saatan keventää varustusta, en vielä.

Että tällainen viritys. T: Mikko :D
M.Mantere

Re: Monikäyttökanootti - soutuvarustus

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 07 Kesä 2010 22:13

Kun kerkiät, pane kuvia tulemaan.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 08 Kesä 2010 20:38

Kokeillaan saanko kuvan tänne, jos onnistuu niin hankitaan lisää parempia
M.Mantere

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 08 Kesä 2010 22:52

Lisää kuvia, rakenne näkyy paremmin. Hupsis, tulipa isot kuvat. Ainakin krouvi työnjälki paljastuu.

Mikko
M.Mantere

ViestiKirjoittaja Samuli » 09 Kesä 2010 20:09

Hieno vehje! Viritetty lohivene. Laitahan kesän mittaan infoa mitä sait ylös.
Samuli

Paluu Varusteet