Välikuivapuvusta melontakuivapukuun ja takaisin

Hyvät ja huonot. Melonta ja retki

Välikuivapuvusta melontakuivapukuun ja takaisin

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 23 Marras 2011 13:50

Tämä aihe on kuuma peruna ja keskustelu käy kiivaana monilla tahoilla. En malta olla työntämättä lusikkaani soppaan. Esko Ahon sanoja lainaten:"En ole puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin päin vastoin."

Tuumailin kuivapukujen vertailua pitkään ja mietin onko siinä mitään järkeä. Vähän kuin vertaisi koiraa ja hevosta keskenään. Koira syö vähemmän ja mahtuu pienempään karsinaan, mutta hevonen jaksaa vetää isomman kuorman.

On totta, että kevyiden kuivapukujen neopreenimansetit vuotavat aina hieman, mutta minun mielestäni sitä ei kannata korostaa liikaa. 100 % tiiveys ei ole minulle ainoa tai edes tärkein valintakriteeri. Kun valitsen pukua kysyn mihin haluan sitä käyttää ja kuinka usein. Minun mielestäni tonnin kuivapukua ei kannata hankkia satunnaisten reskutustreenien vuoksi tai vahingossa kaatumisen varalta. Välikuivapuku riittää perusretkeilijälle. Se on mukava ja kätevä käyttää maasto-oloissa väljyytensä ja helppojen vetoketjujensa vuoksi. Se toimii turvavarusteena kaaduttaessa ja täydellisenä sadehaalarina.

Kesällä en viitsinyt pukea sitä päälleni hyvällä säällä ja se kulki mukana varusteissa. Kun keli viileni ja alkoi sataa, se oli kätevä vetää päälle. Tuskin viitsisin raahata oikeaa kuivapukua mukana retkivarusteissani vain siltä varalta jos sattuu heinäkuussa satamaan rakeita. Välikuivapuvun päälle puettujen vaatteiden painolla vedessä ei ole merkitystä retkeilijälle, koska veden varaan joutuminen on kertaluontoinen poikkeustilanne. Mukavuustekijät ovat tärkeämpiä. Puku on viitsittävä pukea päälle ja se päällä on viihdyttävä.

Kun reskutustreenejä, koskipuljausta ja melontaa avokanootin lisäksi kajakilla alkoi kertyä kaudessa useita kertoja ja myös kylmien vesien aikaan, kyllästyin kastumiseen. Satunnaista kaatujaa se ei haittaa, mutta itse en todellakaan viihdy märissä vaatteissa usein. Jos on todennäköistä että pulikoin vedessä, niin valitsen aina oikean kuivapuvun. Itse tykkäsin kuivapuvusta myös syksyn viimeisillä retkillä. Tosi viileillä keleillä liikkuessani minulle on tärkeää, että voin luottaa siihen että pysyn täysin kuivana.

Olin yllättynyt siitä kuinka sutjakka olo kuivapuvussa on kun päällä ei ole paksua takkia ja housuja. Ei tarvitse raahata mukana ylimääräisiä kuivia päällysvaatteita sateen varalta. Tiukkoihin lateksimansetteihin tottui, eivätkä ne haitanneet verenkiertoa liikaa. Kun varpaat palelivat, tuntui työläältä lisätä vaatteita puvun alle, joten vedin villasukat puvun päälle neopreenitossujen alle. Laiska keinot keksii.

Pään yli puettavan kuivapuvun pukeminen ja riisuminen vaatii viitseliäisyyttä. Kannattaa arvioida itseään rehellisesti, koska vain päällä olevasta puvusta on hyötyä ei sen omistamisesta. Kuivapuku ei myöskään saa olla niin hieno ja kallis varuste, ettei sitä raaski käyttää. Niin ja mikään kuivapuku ei tietenkään korvaa tervettä järkeä ja varovaisuutta.

Kuva
Melontakuivapuvussa tarkenee retkeillä. Alla on vain pari ohutta paitaa vaikka ulkona on pakkasta.

Kuva
Välikuivapuvussa koskimelontakurssilla.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Paluu Varusteet