Korsa - Ounasjoen latvoilta Ivalojoelle

Melontaan liittyviä uutisia ja linkkejä

Korsa - Ounasjoen latvoilta Ivalojoelle

ViestiKirjoittaja Eerikki » 18 Huhti 2011 16:52

Video melontaretkestä Ounasjoen latvoilta vedenjakajan yli Ivalojoelle osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=fLB0q7nK ... re=related

Meloin toissa kesänä yhdessä isäni ja poikani kanssa tämän Ivalojoelle matkanneiden kullankaivajien 1870-luvulla käyttämän vesireitin. Poikani käytti retkellä videokameraa ja koosti otoksista lyhyen pätkän. Tämä on nettilisämateriaalia Latu ja Polku -lehdessä aiheesta kirjoittamaani artikkeliin.

Hieno erämaareitti! Suosittelen lämpimästi jos reilu viisi kilometriä pitkä vetotaival ei pelota. Puljun erämaa-alueella ja Lemmenjoen kansallispuistossa kulkevalla reitillä liikkuvalla retkeilijällä täytyy erätaitojen olla hallussa melontataitojen ohella.

Mukavaa alkavaa melontakevättä kaikille!

Eerikki Rundgren
Eerikki

Re: Korsa - Ounasjoen latvoilta Ivalojoelle

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 18 Huhti 2011 17:49

Eerikki kirjoitti:Video melontaretkestä Ounasjoen latvoilta vedenjakajan yli Ivalojoelle osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=fLB0q7nK ... re=related

Meloin toissa kesänä yhdessä isäni ja poikani kanssa tämän Ivalojoelle matkanneiden kullankaivajien 1870-luvulla käyttämän vesireitin. Poikani käytti retkellä videokameraa ja koosti otoksista lyhyen pätkän. Tämä on nettilisämateriaalia Latu ja Polku -lehdessä aiheesta kirjoittamaani artikkeliin.
Eerikki Rundgren

Hauska pläjäys.
Samanlaisen Bell Prospectorin onnellisena omistajana: selvisittekö tuolla yhdellä kanootilla kolmisin?

Ja pieni hifistelykommentti: liinatessa keulanarun pitäisi olla alempana kiinni. Vähän isommassa vedessä veto kanootin keulasta voi lipsauttaa kanootin nurin.
Löysin tällaisen esimerkin, jossa keulan veto on yllättävänkin syvällä keulan alla, mutta näyttää toimivan hyvin.
http://www.youtube.com/watch?v=ZrcU0juW ... re=related
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Eerikki » 18 Huhti 2011 19:32

Kolmistaan olimme yhdellä kanootilla jossa oli keskellä lisäistuin. Toimiva ratkaisu kun ensialkuun on enemmän uittamista kuin melomista ja itse vedenjakajalla kanootti ja kaikki varusteet pitää raijata kilometrien päähän toisen vesistön yläjuoksulle. Ivalojoen yläjuoksulla kosket ovat pääsääntöisesti niin matalia että minä laskin ne joko yksin tai kaksin pojan kanssa. Vaari käveli rannalla.
Eerikki

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 18 Huhti 2011 19:46

Eerikki kirjoitti:Kolmistaan olimme yhdellä kanootilla jossa oli keskellä lisäistuin. Toimiva ratkaisu kun ensialkuun on enemmän uittamista kuin melomista ja itse vedenjakajalla kanootti ja kaikki varusteet pitää raijata kilometrien päähän toisen vesistön yläjuoksulle. Ivalojoen yläjuoksulla kosket ovat pääsääntöisesti niin matalia että minä laskin ne joko yksin tai kaksin pojan kanssa. Vaari käveli rannalla.

Olette kunnon erämiehiä! Mulla ei tahdo edes yhden miehen tavarat mahtua 16-jalkaiseen kanoottiin.
Olen koko ajan yrittänyt parantaa tapojani tässä suhteessa. Olen taustaltani retkipurjehtija, niin totuin veneen tiloihin ja kantavuuteen. Grammoja en sentään vielä fiilaa, mutta jonkinmoista tavarakirjanpitoa olen alkanut pitämään ja opettelemaan kevyempään matkaamiseen.

Prospector on vielä Welholla, mutta ehkä haen sen Pääsiäiseksi kotiin.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 18 Huhti 2011 19:58

Jaakko Makikyla kirjoitti:Ja pieni hifistelykommentti: liinatessa keulanarun pitäisi olla alempana kiinni. Vähän isommassa vedessä veto kanootin keulasta voi lipsauttaa kanootin nurin. Löysin tällaisen esimerkin, jossa keulan veto on yllättävänkin syvällä keulan alla, mutta näyttää toimivan hyvin.
http://www.youtube.com/watch?v=ZrcU0juW ... re=related

En tajunnut miten se etummainen liina on kiinni kanootissa. Ympäri koko kanootin, jostain 1/4 kohdalta pituussuunnassa?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 19 Huhti 2011 08:21

Kiitos tästä viestistä, mutta tarkempi reitti kiinnostaa! Kalmakaltion tien päästä tietysti lähditte mutta sitten? Mitä puroa ylävirtaan? Eikös heinäkuussa ole vesi jo vähissä? Minulla on haaveena mennä tuo heti kesäkuun alussa (ei tosin tänä vuonna), jotta Avisuorajoessa on tarpeeksi vettä.

-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Eerikki » 19 Huhti 2011 09:57

Puljun kylästä lähdimme liikkeelle. Syvä-Tepastojokea ja Vietkaojaa vedenjakajalle, Korsalompolon kautta Korsajärvelle ja edelleen Korsaojaa Ivalojoelle. Tämä on nimenomainen historiallinen kulkureitti Kemin Lapista Inarin Lappiin jota myös kullankaivajat käyttivät 1870-luvulla. Kalmankaltiosta Avisuorajoen kautta Ivalojoelle kulkevan reitin ovat keksineet retkeilijät vasta myöhemmin.
Eerikki

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 19 Huhti 2011 10:48

Eerikki kirjoitti:Puljun kylästä lähdimme liikkeelle. Syvä-Tepastojokea ja Vietkaojaa vedenjakajalle, Korsalompolon kautta Korsajärvelle ja edelleen Korsaojaa Ivalojoelle. Tämä on nimenomainen historiallinen kulkureitti Kemin Lapista Inarin Lappiin jota myös kullankaivajat käyttivät 1870-luvulla. Kalmankaltiosta Avisuorajoen kautta Ivalojoelle kulkevan reitin ovat keksineet retkeilijät vasta myöhemmin.

OK, nyt ymmärsin. Itse en noita maita ole vielä kulkenut, mutta tarjonnee virikettä seuraavat 5 vuotta... ensimmäinen retki on jo valmisteilla eli kesäkuussa Repojoki ylös ja Vaskojoki alas.
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 19 Huhti 2011 12:25

Tiina Kujansuu kirjoitti:En tajunnut miten se etummainen liina on kiinni kanootissa. Ympäri koko kanootin, jostain 1/4 kohdalta pituussuunnassa?

Toi oli vähän viritys: siinä oli kuormahihna kanootin ympäri ja varmaan köysi kiinni siinä hihnassa kanootin alla. Nopea tapa, ehkä ei kovin luotettava, jos hihnan paikoillaanpysyminen perustuu kitkaan - nailonhihna venyy ja löystyy. Sijoitus oli aika takana, jotta kanootin keulan kölimäinen osuus nousee vedettäessä ilmaan. Hyvin tuntui toimivan.
Pitää kesällä kuvata muutama vaihtoehto. Yleensä liinatessa kiinniys kannattaa tehdä sellaiseksi, että se on helppo irrottaa ja taas panna paikoilleen. Tämä siksi, että vastavirtaan suvannot melotaan, tai siis aina kun siihen on mahdollisuus ja sitten taas viritetään vetonarut kun mäki jyrkkenee.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

Paluu Uutiskirjeet & linkit