Tarppi, Tiipi ja kamina USAsta

Melontaan liittyviä uutisia ja linkkejä

Re: Tarppi, Tiipi ja kamina USAsta

ViestiKirjoittaja Lefa » 24 Helmi 2012 22:57

Jaakko Makikyla kirjoitti:Noi lämmitystä haikailevat retkeilevät tiipillä tai kodalla. Siellä tila ei ole ongelma ja vähän reitistä riippuen puitakini riittää.

Anteeksi kauheesti, mutta eikö tuollainen tiipii vaadi jonkin verran kotapuita pystytykseen? Ei kai niitä kanootissa mukana kuskata? Vai katkotaanko niitä joka leiriytymisessä maastosta uudelleen?

Ja miksi juuri kota? Eikö 'tavallinen' teltta kelpaa?
Lefa

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 24 Helmi 2012 23:53

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:48, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

ViestiKirjoittaja Weltsu » 25 Helmi 2012 11:26

Loppui tuo Usasta tilaamisen autuus, kun lueskelin Englannin avokanotistien sivuja. Tullit ovat aika karmeat, joten koottava kamiina ja kevyt teltta siihen samaan tyssäsi melkein tonnin (euroissa) hintaluokkaan.
Minulla on kaikista (melkein näin voi sanoa) keittimistä mallikappaleet. Olen niitä tuusannut erilaisissa keleissä. Kyllä kamiinateltta on aina painonsa väärtti kosteilla ja kylmillä keleillä. Vaikka en olekaan käyttänyt tällaista pitkäääään aikaan. Minulla on about 8 kg:n kamiinateltta, muttei sopivaa kamiinaa. Pienemmissä teltoissa olen vuosittain käyttänyt Trangian paistinpannua pidikkeissään ja metanolilla lämmitettynä. On se vaan oma ohjelmansa. Jos olisi pieni ja kevyt puukamiina, niin kyllä sen verran risuja aina löytyy, että kosteat kamppeet saa kuiviksi ja avokanoottiin mahtuu painavampikin teltta. Tietenkin retken luonteen mukaan.
Mutta, tämän kylmän ja kostean kärvistelyn takia kaikki retket ovat hienoja. Joskus lämmönantajaa arvostaa.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

ViestiKirjoittaja Lefa » 27 Helmi 2012 18:49

Weltsu kirjoitti:Minulla on kaikista (melkein näin voi sanoa) keittimistä mallikappaleet.

Tarkoitatko kaikkia markkinoilla olevia ja olleita retkikeittimiä? Wau!

Minullakin on joitakin sprii-, kaasu-, bensa-, petrooli- sekä monipolttoainekeittimiä. Risu- ja käpykeitintä ei ole, eikä teltan puukaminaa. Tämä on paha puute, joka pitäisi tietysti pikimmiten korjata. Silti uskaltaisin pitää petroolikeitintä parhaana pienen (3h) teltan lämmittämiseen, myös talviretkeilyssä. Ymmärrän silti asiassa tämän fiilistelypuolen, kun polttoainetta saa puukaminaan ilmaiseksi melkein mistä vain.

Sprii-Trangian teho ei riitä mihinkään teltan lämmityksessä. Jos lämpöenergiaa tarvitaan runsaasti, kuten on laita juuri telttasaunakäytössä, silloin puukamina puoltaa paikkaansa, vaikka se onkin hyvin työläs, painava ja tilaavievä retkivaruste.

eBayssa on myytävänä kiinalaista rosterikaminaa, kolmea mallia: Link
Mitä mieltä olette näistä? Hinta ei olisi paha Kiinassa, mutta tänne tilattuna taitaa nousta melkoiseksi rahteineen, veroineen ja tulleineen.

Tämä näyttäisi olevan mustaa rautaa. Sen hintaan pätevät myös edellä mainitut haitat. Tämä olisi kutenkin malliltaan minun mieleeni, mutta melontakäyttöön mieluummin rosteria, kiitos. Jos porukoilta löytyisi aktiviteettia esim teettää kohtuuhinnalla tällaisia viimeksimainitun tyyppisiä ja -mittaisia kaminoita, tulisin mielelläni mukaan kimppaan.
Lefa

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 27 Helmi 2012 23:11

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:49, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

ViestiKirjoittaja Weltsu » 28 Helmi 2012 00:09

Jos ei muita malleja niin paperiset... No ei vaiteskaan mutta paljon niitä lojuu kaapeissa ja asuntoauton laatikoissa.
Olen lämmittänyt yhdellä reissulla Colemanin bensakeittimellä illoin aamuin telttaa. Hyvä ensiapu viluiselle, mutta ei turvallinen eikä mielekäs ratkaisu.
Ei nämä nestemäisillä aineilla toimivat tuusaukset ole silti kamiinateltan veroisia. Veneilykäyttöön soveltuva Heat Pal on kohtuu kokoinen, mutta vie lähes litran spriitä/yö jos kokoajan on päällä. Ohjeissa kielletään metanolin käyttö. Mikähän on syynä. Mistä saa etanolia yhtä halvalla kuin metukkaa? Tietenkin häkä ja palokaasut pitää voida tuulettaa kartanolle, ettei tule kuolio telttaan vierailulle.
Laitelkaa todellakin tietoa, jos ja kun alatte teettämään. Olen mahdollisesti mukana.
Yritin suunnitella paikallisen peltisepän kanssa tsernobylin päälle lieriöhattua ja siihen torvet. Tyssäsi torviin. Savotan torvet ovat liian paksut halkaisijaltaan, jotta saisi sopivasti tsermiksen sisään. Ajatuksena oli myös kokeilla jotain hieman suippenevaa torviviritelmää. Menisi tötsät sisäkkäin, mutta miten viritellään pysymään paikoillaan?
Tuo usalaisen kamiinan torvi on ohuen ohutta titaania tai vast. ja rullalla. Vedetään pikäksi kuin tuohitorvi. Tämäkin ratkaisu on sitten hinnoissaan. Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.
Kehitellään ja suunnitellaan, sekin on osa nautintoa ja retkeilyä, varsinkin näin kelirikkoaikana. Voisihan sitä kamiinatelttaa varusteineen hilata ahkiolla lähimetsiin, mutta sitäkin tuli tehtyä melkein kolmekymmentä vuotta. Nyt on meikäläisellä hieman verkkaisempi tahti "retkeilyissä".
Weltsu
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

ViestiKirjoittaja Lefa » 28 Helmi 2012 09:36

Minullakin on yksi Coleman, Apex II. Olen samaa mieltä, että bensakeitin ei ole turvallinen eikä mielekäs teltan lämmittämiseen. Silti arktiset retkikunnat käyttävät lähes yksinomaan ulvovaa ja epäkäytännöllistä XGK-bensakeitintä. Käsittämätöntä, kun se ei ole edes niin luotettava kuin ikivanhat petroolipolttimet. Teltassa ei myöskään ole mitään mieltä pitää lämpöjä päällä koko yötä, että se siitä HeatPalista.

Suunnittelin itsekin aikoinani telttakaminaa jopa keraamisista kennoista, mutta olen lopulta päätynyt siihen, että turha yrittää keksiä pyörää uudestaan. Lämmityslaitteet ovat varmaankin maailman pisimpään kehiteltyä tekniikkaa.

Parhaimmillaan puukamina on yksinkertainen ja halpa. Lisäksi sen pitäisi kestää käyttöä ja korroosiota. Sen olisi hyvä pakkautua suhteellisen pieneen tilaan, mutta sen ei tarvitse kanoottikäytössä olla ultrakevyt. Ammuslaatikon materiaali ja seinämävahvuus taitaa olla sitä luokkaa, että pöntöstä ei tule pitkäikäistä. Vaan tarvitseeko tullakaan, jos sen halvalla saisi? Kunhan edes kesän kestäisi.
Lefa

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 28 Helmi 2012 10:48

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:50, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Helmi 2012 11:15

Sivukommentti:

- se titaanilämmitin pitää aikamoista horinaa.
- HeatPal oli mulla ekassa veneessä. Se oli ihan paska: piti lutata haisevalla nesteellä. HeatPal lämmitti ilmaa vaihtamatta sitä sen kummemmin. Veneessä lopputuloksena oli kosteus, joka tiivistyi veneen kattoon ja putoili nukkuvan naamalle.

Jyrkillä O:lla on ollut toistaiseksi paras teltanlämmitin, jota olemme käyttäneet Elisaaren alkutalven keleissä: reilu parin kilometrin iltakävely, jossa isot lihakset saavat lämmetä. Tällä lisälämmöllä saa makuupussin mukavaksi.

Toisen lämpöjutun opin viime itsenäisyyspäivänä: leirihaalari makuualustan alla lisäsi maaersitystä ja lämmitti kummasti. Aamulla sai sitten vetää lämpöisen haalarin päälle.

Talviretkeily ja Grönlanninylitykset on tietysti ihan eri juttu.
Mun telttakausi loppuu, kun olut jäätyy.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 28 Helmi 2012 11:44

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:50, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiskirjeet & linkit