Kalastusta kanootilla

Mies van Der Rochen sanoin: "Jumala on ykstyiskohdissa"
Pieniä asioita, jotka tekevät melomisesta elämyksen.

Kalastusta kanootilla

ViestiKirjoittaja hnurkkala » 07 Touko 2010 08:31

Moro!
Löytyykö tältä foorumilta kalastusta kanootilla paljon harrastaneita? Olisi mukava kuulla kokemuksia ja vinkkejä miten homma toimii. Vetouistelu meloen ja ehkä sähkömoottorilla :oops: kiinnostaa. Myös yksin/kaverin kanssa kalassa olo kanootissa, miten kannattaa toimia? Onnistuuko katiskan tyhjennys, entäpä verkoilla käynti? Onko joku jopa uskaltanut tuulastaa inkkarista?
Kertokaapa jos kokemusta!
Heikki
www.kanoottiveljet.fi
hnurkkala

Re: Kalastusta kanootilla

ViestiKirjoittaja Milko » 07 Touko 2010 13:55

Juuri kalastus oli yksi syy hankkia kanootti. Vetouistelu onnistuu mainiosti. Uudessa Erä-lehdessä on erinomainen artikkeli kanoottikalastuksesta. Jutun kirjoittaja oli tehnyt toimivan näköisen vapatelineen. Meillä käytössä olevat kaupalliset telineet ovat aika heppoisia.

Uistellessa kannattaa huomioida tuuli. Kun se iso nappaa niin kelin pitää olla semmoinen että kanootin voi jättää ajelehtimaan huoletta ja keskittyä kalan ylösottoon. Kelluvat vaaput ovat myös tässä käytössä paikallaan. Heitellessä on hyvä olla ankkuri, sillä kevytkin tuuli kuljettaa kanoottia lujaa pois ottipaikalta. Meillä on ankkurina verkkopussissa oleva kivi. Haavi on myös paikallaan niin ei tarvi käsipelillä kurkotella sitä viiden kilon haukea.

Milko
Milko

ViestiKirjoittaja Esa Sinkkonen » 07 Touko 2010 22:20

Heittokalastus virvelillä ja perhokalastus onnistuu mukavasti, mutta jonkinlainen ankkuri on hyvä kuten edellinen kirjoittaja totesi. Minulla on käytössä kivi tai Bilteman 700 g:n ankkuri. Sopivalla tuulella on tietysti mukava ajelehtia hiljalleen kalapaikalla ja virvelöidä/perhostella ilman ankkuriakin.
Uistelu sujuu myös. Meillä sitä tulee harrastettua vähemmän. Kaksikolla matkavauhti saattaa olla monille uistimille liian kova, mutta vauhtia voi tietysti vähentää. Kaksikolla kalan väsytys ja ylösotto ei ole niin tuuliherkkää kun toinen voi hallita kanoottia. Vapatelinettä suosittelen, en ole nähnyt po Erää.
Verkkokalastusta en varsinaisesti harrasta, mutta sen verran olen kokeillut, että kaksikolla laskeminen jotenkin käy huonoltakin verkon käsittelijältä. Esim etumeloja laskee verkkoa ja perämeloja ohjailee kanoottia. Kokeminen sopivissa oloissa onnistuu sitten yksinkin.
Katiskaa pidän itselleni vähän turhan haastavana. Se riippunee katiskasta, meidän on suht painava Veke. Periaatteessa tietysti kun malttaa olla tasapainopisteen kanssa tarkana niin miksei sitä voisi yrittää, mutta minä en.
Oheisen linkin takaa saattaa löytyä muutama haavimis- tai vastaava kanoottikuva, noin niinkuin kauden aloitukseksi. Ne on kuvattu silloin, kun olosuhteet ovat parhaimmillaan.
http://www.flickr.com/photos/wgnr/sets/ ... 785048121/
t. Esa
Esa Sinkkonen

ViestiKirjoittaja Timo » 08 Touko 2010 04:39

Minulla on Shakespearen UL-setti mukana melontareissuilla, olen sen jopa kaivanut esiin muutaman kerran ja kalaakin on tullut.
Vapa on teleskooppirakenteinen n. 1,5-metrinen nysä. Lyhyehköstä vavasta on pelkästään iloa, se ei sotkeudu niin helposti muiden kamojen sekaan. Pidemmällä vavalla saisi tietysti pidemmät heitot, mutta tätä kompensoimaan on käytössä Rapalan Minnow Spoon -uistimet. Ne ovat pari kolme kertaa painavampia kuin vaikkapa balsavaaput. Minnow Spoon on ruohikkouistin, se ei normaalissa käytössä tartu vesikasveihin tai jää pohjakiviin. Olen saanut muutaman hauen niin, että olen paiskannut uistimen rantaheinikkoon ja vetänyt sieltä veteen. Hauet vaanivat aika matalassa vedessä, sen takia kanootti soveltuu heittouisteluun paremmin kuin ensi alkuun uskoisi. Jos uistin lentää metsän puolelle ja kiertyy pari kertaa oksan ympäri, on se mahdoton saada alas vetämällä. Täytyy mennä rantaan hakemaan. Kanootistahan jalkautuu helpommin kuin soutuveneestä.
Keloja voi olla parikin kappaletta matkassa, jos ne ovat pienoiskokoa. Jos uistin kaikesta huolimatta tarttuu ja katoaa, tai tulee järkyttävä siimasotku, voi kalastamista jatkaa saman tien, kun ottaa sen toisen kelan käyttöön. Siimaksi olen valinnut Firelinen, eli kevlar-valmisteen. Se on venymätöntä, jolloin uistimen (ja kalan) liikkeet pystyy paremmin aistimaan ravintoketjun yläpäässä. Tähän siimatyyppiin on vaikeampi tehdä pitäviä solmuja - - - pitää opetella muutama lisää. Siiman ja uistimen väliin riittävän pituinen peruke. Itse käytän volframilangasta punottuja, eikä vielä ole tullut vastaan sitä haukea joka purisi perukkeen poikki.
Haavi tai nostokoukku ovat mielestäni jo ylellisyyttä, itse en kuljeta kumpaakaan mukana.

Olen kokeillut myös verkkokalastusta kanootin kanssa. Kun verkot on kerran onnistuttu laskemaan kalaisaan paikkaan, niitä ei kannata nostaa kokonaan vedestä kun saalis haetaan pois. Yleensä kerään kalat "selkäämällä" eli vedän verkon kanootin laitojen yli puolelta toiselle ja saman tien takaisin veteen. Soutuveneellähän tämäkin olisi paljon hankalampaa...

Kanootilla tuulastamista olen kokeillut pari kertaa. Pilvinen alkusyksyn yö, ei kuutamoa, ja kalastuspaikaksi kapea järven lahti tai hidasjuoksuinen joenmutka. Perinteistä avotulta en tietenkään lähde kanootissa käsittelemään, halogeenilamppu on turvallisempi ja valotehossakin löytyy. Tuulastaminen onnistuu kaksikossa, kun kalastus jätetään keulamelojan puuhaksi ja takana pidetään huolta suunnasta ja tasapainostakin. Keulassa tulee helposti tehtyä aika varomattomia liikkeitä, kurkkimista ja survaisuja. Kalaan osumista kannattaa etukäteen harjoitella laiturilla ja johonkin sopivaan maaliin. Vesi taittaa valoa niin ovelasti, että atrain lähtee väärässä kulmassa, jos ei osaa ennakoida. Kala näyttää aina olevan lähempänä pintaa kuin se oikeasti onkaan!
Minullakin on Bilteman ankkuri kanootissa, mutta yleensä käytän sitä rantautumisessa, nakkaan rantapusikkoon tai mihin vaan hyvin tarttuu. Ei ole pelkoa että kanootti lähtee omille teilleen kun nostelen kamoja rantaan.

-Timo-
Timo

ViestiKirjoittaja Milko » 10 Touko 2010 14:31

Tuoretta tietoa sunnuntain kalaretkestä. Suosittelen riittävän suurta haavia, ehdottomasti. Myös painitrikoot ja hyvä tasapaino ovat plussaa kun äheltää halon kokoisen hauen kanssa kanootin pohjalla.

Jos kalat tästä suurenevat ostan soutuveneen.

Milko

jk. väärinkäsitysten välttämiseksi työnjako oli normaali. Poika pyytää ja minä nostan sekä perkaan.
Milko

Paluu Vinkkejä