Sorsastus kanootista

Mies van Der Rochen sanoin: "Jumala on ykstyiskohdissa"
Pieniä asioita, jotka tekevät melomisesta elämyksen.

Sorsastus kanootista

ViestiKirjoittaja pmaksima » 12 Loka 2011 21:54

Harrastaako kukaan sorsastusta kanootista?

Olen kokeillut sorsastusta kanootista siten, että itse melon perämelojana niin, että melan varsi ei osu laitaan (kriittinen asia). Keulassa on ampuja, joka ampuu istualtaan.

Aamuhämärässä kanootilla pääsee harvan ruohikon seassa 5-10m sorsia lähemmäs kuin soutuveneellä (ennen kuin sorsa lähtee lentoon). Ampumaetäisyys on yleensä niin lyhyt, että sorsan saa pudotettua.

Kanootti on soutuvenettä kätevämpi myös kuljettaa sorsastusaikana vesistöstä toiseen.

Sen sijaan iltalennolla soutuvene on tukevampana kanoottia parempi peli. Kanoottia tulisikin iltalennolla käyttää vain siirtymiseen mantereelta passipaikalle.

Toivottavasti kirjoitukseni ei loukannut metsästykseen kriittisesti suhtautuvia melojia.

Petri
pmaksima

Re: Sorsastus kanootista

ViestiKirjoittaja Weltsu » 13 Loka 2011 09:32

Olihan se Sorsa jo Tiitisen listoilla! Joten ei kait kukaan hyvistä vinkeistä suutu. Hyviä syysmelontakelejä. Weltsu
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

Re: Sorsastus kanootista

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 13 Loka 2011 11:15

pmaksima kirjoitti:Harrastaako kukaan sorsastusta kanootista?
Olen kokeillut sorsastusta kanootista siten, että itse melon perämelojana niin, että melan varsi ei osu laitaan (kriittinen asia). Keulassa on ampuja, joka ampuu istualtaan.
Aamuhämärässä kanootilla pääsee harvan ruohikon seassa 5-10m sorsia lähemmäs kuin soutuveneellä (ennen kuin sorsa lähtee lentoon). Ampumaetäisyys on yleensä niin lyhyt, että sorsan saa pudotettua.
Kanootti on soutuvenettä kätevämpi myös kuljettaa sorsastusaikana vesistöstä toiseen.
Sen sijaan iltalennolla soutuvene on tukevampana kanoottia parempi peli. Kanoottia tulisikin iltalennolla käyttää vain siirtymiseen mantereelta passipaikalle.
Toivottavasti kirjoitukseni ei loukannut metsästykseen kriittisesti suhtautuvia melojia.
Petri

MadRiverillä on Duckhunter-malli, joka on vähän mietytty sorsastukseen. Mutta saman valmistajan Revelation oli se oikea tykkivene. Revelation oli vähän isomip ja niin vakaa, että siitä pystyi lähettämään koiran noutamaan ja koira pääsi vielä takaisinkin kanoottiin kaatamatta sitä. Mulla on ollut molemmat kanootit ja vaikka en metsästä, uskon että niillä sitä olisi voinut tehdä.

Swiftin kanootit - siis ne jota kokeilimme - tuntuivat olevan läpi linjan sen verran vakaita, että ainakin kaksikoita voisi käyttää metsästykseen.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Paluu Vinkkejä