Melontatekniikkaa

Mies van Der Rochen sanoin: "Jumala on ykstyiskohdissa"
Pieniä asioita, jotka tekevät melomisesta elämyksen.

Melontatekniikkaa

ViestiKirjoittaja Vieras-Simeon » 08 Heinä 2013 08:58

Onko olemassa mitään opusta melontatekniikoista? Videota löytyy kivasti yksinmelmisesta, j-veto jne mutta miten kahdestaan? Luin tuolla toisaalla että kaksinmeloen on vaikeampa akuin yksin,; miksi on sillä kai se helpompaa on jos toinen meloo toiselta puolelta ja toinen toiselta? Luin myös että perämies kun meloo, niin hän tekee aina j-vedon? Mikä oikeastaan on tehtäväjako perämiehen ja edessämelojan välillä ja miksi?

Kun ei vielä vesille pääse, niin pitää melontaa lähetyä tällä tavalla ainakin toistaiseksi :-)
Vieras-Simeon
 
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Kesä 2013 18:14

Re: Melontatekniikkaa

ViestiKirjoittaja Weltsu » 08 Elo 2013 21:52

Jos vain jostain saat käsiisi vaikka Bill Masonin vanhat opetusvideot, niin niistä selviää jo paljon.
Perämies ei tee jokaisella vedolla sitä J-vetoa, vaan tarpeen mukaan. Painopiste on tärkeä. Keulapainoinen kanootti mutkittelee. Hieman lisää painoa perään, Ei liikaa, helpottaa suunnassa pysymistä.
Aloittelevat melojat heiluttelevat melaa puolelta toiselle ja liian usein melotaan samalta puolen, jolloin kanootti aloittaa kääntymisen eikä oikene, ennen korjausta. Kun tuntuu, että alkaa oieta, niin heti vastapalloon veto ja pysäytetään, ettei mene mutkitteluksi. Kumpikin SITTEN MELOO OMALTA PUOLELTAAN!
Ei muuta kuin mukaan syystapaamiseen, kunhan paikka selviää. Tai jonkin kokeneemman kanssa hieman treenaamaan.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Melontatekniikkaa

ViestiKirjoittaja Satunnainen meloja » 09 Elo 2013 13:06

Weltsu kirjoitti:Jos vain jostain saat käsiisi vaikka Bill Masonin vanhat opetusvideot, niin niistä selviää jo paljon.

Kaikki Bill Masonin filmit:
http://www.nfb.ca/explore-all-directors/bill-mason

Linkit Path of the paddle -inkkaritekniikkafilmeihin:
http://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_basic/
http://www.nfb.ca/film/path_of_the_padd ... hitewater/
http://www.nfb.ca/film/path_of_the_padd ... les_basic/
http://www.nfb.ca/film/path_of_the_padd ... hitewater/

T: Satunnainen meloja Tuomas
Satunnainen meloja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Syys 2011 19:51

Re: Melontatekniikkaa

ViestiKirjoittaja Weltsu » 09 Elo 2013 21:34

No niistähän sitä tekniikkaa löytyy ja melomaan oppii vain melomalla. Ei se sen vaikeampaa ole.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Melontatekniikkaa

ViestiKirjoittaja Martti P. » 09 Elo 2013 23:57

Vieras-Simeon kirjoitti:? Mikä oikeastaan on tehtäväjako perämiehen ja edessämelojan välillä ja miksi?


Nyt tämä aihe alkaa jakautua kahden viestiketjun välille (vrt. "tehokkaampaa melontaa" toisaalla). Mutta jatketaan sitten tästä.

Perämies on tasaisella vedellä pomo, koskessa voi olla toisin. Hän määrää siis, mihin suuntaan mennään. Perässä pitää olla kyky hallita kulkusuunta ja sinne asettuu yleensä kokeneempi meloja. Toisaalta etumeloja on se, joka määrää tahdin, jota molemmat noudattavat. Perämeloja voi korkeintaan kehottaa melomaan harvempaan tai tiuhempaan.

Melonta tapahtuu pääsääntöisesti eri puolilta jo tasapainosyistäkin, ja puolen vaihto tapahtuu yhtä aikaa. Puolta ei normaalimenossa kannata vaihtaa turhan tiheään, vaan järkevin lepuutusvälein. Perämelojan on heti alkuun opeteltava olemaan vaihtamatta puolta ehtimiseen suunnan korjaamiseksi. Tässä on korjaavien vetojen opettelun paikka. Korjaamisen tarve vaihtelee suuresti. Joskus kanootti kulkee suoraan pelkin suorin vedoin. Joskus se taas tuntuu koko ajan pyrkivän puoltamaan jommalle kummalle puolelle. Syitä voi olla vaikka kuinka paljon, mutta useimmiten tuuli on eniten vaikuttava tekijä yhdessä trimmin eli painon pituussuuntaisen jakaantumisen kanssa.

Voi olla myös niin, että jomman kumman melojan voima on niin paljon toista suurempi, että kaartumista tapahtuu siistä syystä. Jos keulameloja on melojista vahvempi, voi kulku olla suorempaa. Ja jos hän vielä on se kevyempi, on edellytykset erityisen hyvälle menolle olemassa. Näin vain aniharvoin on tilanne. Yleensähän siellä keulassa istuu se kevyempisarjalainen emäntä ja takana tuhti isäntä. Edellytykset kiemurtelulle ovat olemassa.

Palaan vielä trimmiin. Keulapainoinen kanootti kulkee hyvin vain vastatuuleen ja silloinkin pyrkii puskemaan aaltoon. Myötäisessä se voi olla suorastaan ylivoimainen hallittava ollessaan koko ajan menossa poikittain. Siinä eivät enää auta J-vedot eivätkä kaarivedot vastapuolelta. Kämmenpuolelta tehty vääntö "stern pry" voi korjata tilanteen hetkeksi. Lopulta ei enää sekään, kun myötäiseen mennessä tuuli koko ajan kasvaa. Ei auta enää muu kuin päästää keula vastaiseen ja lähteä takaisin siihen suuntaan niin kauan kuin vielä pääsee.

Kaksikon melontaa kannattaa harjoitella eri kelitilanteissa kurinalaisesti. Muutoin siitä tulee sattumanvaraista haahuilua, jolla pärjää vain kapean joen myötävirrassa.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05


Paluu Vinkkejä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron