Suurkanoottiretki 2009

Pääosin vanhalta Yahoogroups-palstalta tallennettuja helmiä.

Suurkanoottiretki 2009

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 24 Maalis 2010 21:38

Moi,

teimme viikonloppuna Pekka Tyllilän valmistamalla
kahdeksikolla (Teno 8) yöretken, jossa kokeilimme
suurkanootin soveltuvuutta retkeilyyn.

Reittisuunnitelma perustui junalla (Helsingistä)
saavutettaviin lähtö- ja tulopisteisiin.
Tuuliennusteiden perusteella valitsimme lähtöpaikaksi
Hämenlinnan, tavoitteena meloa viikonloppuna kohti
Tamperetta. Tarvittaessa paluujunaan pääsisimme
Lempäälästäkin.

Perjantai-iltana meloimme pimeän tuloon asti (20) km ja
leiriydyimme Vanajaveden eteläreunalle. Majoitteena oli
Pekan Hiking Travel HIT - yrityksen kota, johon
seitsemän ukkoa mahtui hyvin nukkumaan ja aterioimaan.
Ruuat tehtiin avotulella.

Lauantaina pääsimme liikkelle vähän klo 10 jälkeen.
Ennusteista piittamatta tuuli oli navakka ja vastainen.
Joka mies sai pistellä menemään tosissaan. Useihin
puolenvaihtoihin tottunut solomeloja sai tyytyä
runsaaseen tuhanteen vetoon ennen puolenvaihtoa.
Puolenvaihto ei mennyt ihan heittämällä, vaihdossa piti
siirtää penkillä vieressä ollut varustekassi omalle
puolelleen.

Sääksmäen sillan kahvilaravintolassa söimme lounaan ja
otimme mukaan klapisäkin, jonka Pekka oli sinne aiemmin
jättänyt. Seuraava selkä oli retken tuulisin ja aika
märkää oli meno vasta-aallokkoon. Nopeus pysyi silti
päälle 5 km/t. Sileällä nopeus pyöri seiskan kieppeillä.

Akaan sudulla löysimme kohtalaisen virallisen
leiripaikan, jossa oli laavu, puita ja hyyskä.
Kaislarantaan päästäksemme piti jo murtaa ohutta jäätä.

Ylipäätään leiripaikat pitää etsiä etukäteen. Seutu on
joko asuttua tai jos ei ole mökkiä rannassa, ei siihen
telttaakaan saa. Kodasta puhumatta.

Sunnuntai meni hienossa kelissä urakoiden. Tavoite oli
edelleen Tampere, mutta runsaan tunnin melonnan verran
jäimme tavoitteesta. Lauantain vastatuuli ja
inhimilliset aamuherätykset lyhensivät melonta-aikaa.
Kesäkelillä illalla olisi nähnyt meloa pidempään. Nyt
aurinko laski 18:30 ja kahdeksalta oli pimeä.

Suurkanootti sopii tällaiseen retkeilyyn, sillä ylittää
isojakin selkiä huolettomasti. Hurttia mieltä ryhmässä
melonta vaatii.

Kiitokset Liisa, Pekka & Tapio Tyllilälle.
http://www.hikingtravelhit.fi/index.html

Täällä jokunen kuva:
http://picasaweb.google.com/7aacco/Suurkanootti#
--
Jaakko Mäkikylä, pj

********************************

Miehistökanootti siis kulkee seitsemällä melojalla suunnilleen samaa matkavauhtia kuin harjaantunut kaksikko. Mitkäs sen strategiset mitat sekä paino olivatkaan?

Saattoi olla hyvä asia, että tuuli kävi vastaan. Kovassa myötäaallokossa olisi voinut olla vähän haasteellista.

Martti

********************************
C8-miehistökanootin mittoja en tiedä. Se on tehty Teno
6-kanootista lisäämällä keskelle kanoottia pala, joka
lisää sekä pituutta että leveyttä ja tietty painoakin.

"Teno C6:n tekniset tiedot: pituus 648 cm, leveys 120
cm, laitakorkeus noin 50 cm ja paino maksimissaan 115
kg. C6 täyttää Merenkulkulaitoksen turvaohjeen
vaatimukset. C6 Teno 2000 on huomattavasti tavallista
kahden hengen inkkaria nopeampi, merikelpoinen ja
helposti hallittava. Aloittelijoiden on helpompi meloa
C6:lla kuin kahdestaan."

C8 on runsaan metrin pidempi ja leveyttäkin on tullut lisää.

Veikkaan, että C8 painaa liki 150 kg. Rakenne on tukeva
ja jäykkä. Vehje on tehty halvimmista
kuitumateriaaleista laminoimalla, hartsi ja lasikuitu
painaa epoksiin ja hiilikuituun verrattuna.

Retkilasti hidasti menoa huomattavasti - jopa 1-1,5
km/t. Pekan mielestä, jos meillä olisi ollut
isolapaisemmat melat, olisi kanootti kulkenut lujempaa.
En ole samaa mieltä. Me ei oltaisi jaksettu senkään
vertaa. :)

Suurkanoottien tulevaisuus on lyhytkestoisissa
ryhmämelotuksissa, siihen puuhaan se on omiaan.
Erähenkiset partiolaiset voisivat sillä retkeillä.

Mielenkiintoinen kokemus kaikesta huolimatta.
Eipä ole aiemmin tullut melottua inkkaria 1200 vetoa
puoleltaan!

Jaakko Mäkikylä, AD
http://www.meridianx.fi

**************************************
Tämän vuoden Yukon River Questissä Voyager-luokka eli suurkanootit vei kaksi ensi sijaa, sitten tuli kaksi kajakkiyksikköä. Sitten seurasi pitkä jono tandem canoeita, joka oli suosituin luokka 56 perille tulleesta.

Siellä näyttää tuotekehitystä tapahtuneen:

http://www.yukonriverquest.com/photos/t ... =24&page=1

Numerot 73 ja 77 olivat kärkipäässä ylivoimaisia. Muut voyagerit olivat vasta inkkarikaksikoiden perässä.


Martti
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Paluu Vanhoja juttuja



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa