Kanootti matkatavarana junassa 2004

Pääosin vanhalta Yahoogroups-palstalta tallennettuja helmiä.

Kanootti matkatavarana junassa 2004

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 24 Maalis 2010 21:27

Onpa mielenkiintoista lisätietoa rautatiekuljetuksiin tässä keskustelussa.
Olen kerran saanut tungetuksi vähän yli 16 jalkaa pitkän Mad River Explorerin siihen pienempään tavaratilaan. Viimeinen 3-ulotteinen idea toimi, vaikka yleisö ja henkilökunta löivät vetoja vastaan. Nyt tarkistan aina etukäteen, että juhassa on FOT-tyyppinen matkatavaravaunu. Ilmeisesti tuo kanootin pituus tulee ongelmaksi isoissakin vaunuissa. Onko kriittinen pituus noin 18 jalkaa?
Kertomus elävästä elämästä: kesällä 2003 pakkasin Bell Magicin rakennusmuoviin, kun juuri siihen junaan missä auto ja me menimme, ei saanut kanoottia.
Joko Helsingissä tai Rovaniemellä tavaran käsittelijä kuljetti kanootin laituria pitkin perässä vetäen. Seuraus: ensin kului muovi puhki perästä, sitten gelcoat ja sitten hiilikuituvahvikkeet tulivat esiin.
Reklamoin Rovaniemellä, missä kohtelu oli asiallista. Kotiin reissusta tultuani täytin saamani korvausvaatimuslomakkeen (korjauskulut ja mielestäni realistinen arvio jälleenmyyntiarvon alenemasta). Käsittely kesti pari kuukautta koska tuli Rovaniemeltä VR:n keskushallintoon mutta aikanaan vaatimani korvaus tipahti tilille.
Sen jlkeen päätin kaikin keinoin yrittää itse viedä kanootin junaan ja olla matkatavaravaunussa sitä purkamassa.
Heinäkuussa oli Inari todella tänä vuonna oikea paikka meloa. Itse olin siellä puolivälissä kuuta.

Esa

**************************
Kun tungimme 17-jalkaista Wenonahia siihen pienempään tavaratilaan, käytimme
seuraavanlaista taktiikkaa: Kanootti viistosti sisään ja keula katon
äärimmäiseen ylänurkkaan makustamon puoleiselle seinälle. Tämä onnistuu vain
siten, että yksi henkilö seisoo tuolilla tms. korokkeella. Kun keula on saatu
ujutettuksi aivan ylänurkkaan, on 17-jalkaisen perä sentilleen oviaukon
alanurkassa ja siirrettävissä sisäpuolelle.

Muistaakseni noiden konduktööriosastojen ovet ovat kummassakin vaunumallissa
samanlaiset. Ongelmana onkin tilan leveys, sillä pienemmässä mallissa vaunun
sivulla kulkeva käytävä on erotettu matkatavaraosastosta seinällä.
Täyskokoisesta konduktöörivaunustahan matkustajat kulkevat suoraan läpi,
jolloin lastaukseenkin on käytettävissä esteettömästi vaunun koko leveys.

Jos haluaa hoitaa kanootin itse junaan, on Tampere ehdottomasti Helsinkiä
parempi vaihtoehto. Autovaunujen lastauspaikka on aseman päädyssä, mistä
henkilökunta antaa kantaa kanootin kiskojen yli suoraan lähtölaiturille. Sitä
paitsi pääkaupunkiseutulaisetkin voivat lähteä kotoaan kutakuinkin samaan
aikaan. Nimittäin Tampereella autojen lastaus päättyy 30 minuuttia ennen junan
lähtöä, Helsingissä pitää olla paikalla tuntia ennen. Sen lisäksi sekä Kolarin
että Rovaniemen junat seisovat Tampereella lähes tunnin. Marginaali on sen
verran suuri, että siinä ajassa melkein ajelee moottoritietä Tampereelle.

-Janne
*************************
Tuttu juttu.

Olemme menneet monena vuonna porukalla pohjoiseen ja laittaneet kanootit ja
autot Helsingistä junaan. Kolarin junissa on todella tämä ahtaan
konnarivaunun ongelma, mutta meillä kanootit ovat kyllä siihenkin mukaan
mahtuneet (16-17 jalkaisia). Sen olen huomannut, että kannattaa aina ensin
Helsingissä KYSYÄ, mihin ne tällä kertaa asemalla haluavat, ennen kuin
vehkeet lataa alas auton katolta. Olemme nimittäin saaneet ne usein
autovaunuunkin. Tämä ei maksakaan mitään, mutta tilanne riippuu tietenkin
siitä, onko autovaunussa tyhjää tilaa vai ei. Tosin silloinkin kanootit on
jostain syystä otettava alas auton katolta ja sidottava vaunun
lattiaan/seinään kiinni aivan sen perälle.

Totean kuitenkin, että näistä lastaustilanteista ja happamista
konduktööreistä on tähän asti selvitty iloisella mielellä, hurtilla
huumorilla ja joskus naisellisella lirkuttelullakin, vaikka olemme mekin
saaneet juosta kanootteja itse kantaen ristiin rastiin laitureita,
varsinkin Helsingin päässä. VR:n henkilökunta ei todellakaan juuri tikkua
ristiin laita auttaakseen roudauksessa ja se kärry, millä matkatavaroita
laiturialueella viedään, on naurettavan pieni, lähinnä heteka pyörillä,
joten siihen ei kanootti mahdu.

Tämä oven avausjuttu on sekin jännä, on varmaan joku pykälä jossain, joka
kieltää konnarivaunun ovien avaamisen yhtäaikaa, sillä mekin olemme
törmänneet tähän, että vastakkainen ovi on pysynyt visusti kiinni ja vehkeet
on saanut äheltää sisään kapeaan vaunuun parhaan kykynsä mukaan. Silloin se
harmittaa, mutta kun on lopulta päässyt reissuun ja pelaa Ouluun asti Yatzya
kavereiden kanssa huurteisen ääressä ravintolavaunussa, tällaiset pikku
vastoinkäymiset unohtuvat.

Hienoa, että Martin reissu kuitenkin onnistui pitkänkin paatin kanssa!
Oma lapinreissu jäikin väliin lyhyiden lomien takia tänä vuonna.

T.Leena A.
*************************
Jos saisi VR:lle todistettua, että kanootti kulkee
autojunapuolella kuin suksiboxi ikään. :)

Hain aikoinaan yhden 17,4 -jalkaisen kanootin Saksasta, siellä
baanoilla tuli testattua, että kanootti pysyi paikoillaan
ongelmitta 180+ km/h nopeudessa.

Jaakko
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Paluu Vanhoja juttuja



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa