Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimintaan

Puhutaan yhdistyksestä.

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 31 Maalis 2012 13:54

Saarijärvi_ok-20070909_314.jpg


pmaksima kirjoitti:Toinen tärkeä asia on, että kanootilla ei yritetä mennä liian kovaa. Petri


Hauskasti sanottu!

Tietysti kanootilla on joku teoreettinen nopeus, jossa voimankäytön ja etenemisen välillä vallitsee taloudellinen suhde.
Jos on voimaa, kanootti kulkee. Jos on hyvä tekniikka, kanootti kulkee vähemmällä voimalla. Trimmi vaikuttaa paljon, samoin kanootin rungon muodon lisäksi vaikuttaa rungon materiaali. Pehmeä runko, joka antaa kanootin pohjan lellua (?), ei kulje vähällä voimalla mittojensa mukaista nopeutta. Tuuli tietysti vaikuttaa paljonkin, samoin aallokko.

Oma tahti on oleellinen. Jos pitää meloa tuntikausia, ei kannata turhaan jarrutella, vaan edetä sillä tahdilla, joka tuntuu hyvältä. Huolelliset vedot ja ote oikeasta kohtaa melasta ovat tärkeitä tekijöitä. Kun väsyy, tekniikkaan on paneuduttava tietoisesti, muuten väsyy lisää ja matkanteko ryytyy.

Oikeastaan ainoa nopeuskynnys tulee, kun lakkaa tekemästä j-vetoa ja alkaa vaihtaa puolta –> nopeus kasvaa. Tietysti tehokkainta on, varsinkin soolona, osata vetää melalla niin, ettei tarvitse ohjata. Tämä tekniikka kannattaa tietoisesti opetella yhtä vahvaksi molemmille melontapuolille. Ei ole vielä minulta onnistunut. :)

Keräsin tänne kuvia tuloksista. Listaa voisi tietty täydentää jonnekin yhteen paikkaan, tehdä googleen excelin?
https://picasaweb.google.com/1040411731 ... loaVastaan

"Ensin mennään täysillä ja sitten niin lujaa kuin jaksetaan."
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 31 Maalis 2012 16:40

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 14 Syys 2013 00:23, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi
 
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Maalis 2010 23:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Weltsu » 31 Maalis 2012 21:52

"Nopeus on voimaa, jota taito hallitsee..." oli aikoinaan valmentajien motto varsinkin yksilölajeissa. Minä käytin kilpamelonnassa ja varsinkin jokimaratoneilla taktiikkaa: Alku täysillä, puolessavälissä pieni nykäys ja loppu niin kovaa kuin jaksaa. Piti muuttaa taktiikkaa ja opetella oman kilpavälineen tehokas trimmi ja melontatekniikka, jossa voimaa ei tuhlata turhiin hosumisiin.
Välillä on retkimelojienkin hyvä testata, miten erilailla varsinkin kahdestaan melottaessa painopisteen paikka vaikuttaa liukuun. Näitä voidaan demonstroida koulutustilanteissa ja laittaa huomattavasti eripainoisia kokeilemaan, miten vaikuttaa.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Martti P. » 04 Huhti 2012 16:31

Tiina Kujansuu kirjoitti:Väittäisin että minusta tulisi myös parempi keulamies, jos osaisin hoitaa myös perämiehen pestiä. Pitää alkaa syömään enempi pullaa ja meloa vähemmän, niin trimmi korjaantuu.


Perämiehen pestiin paras harjoitus on soolomelonta. Siinä tulevat vastaan kaikki ne elementit, joihin perämies joutuu paneutumaan. Kuten eri suunnista puhaltavat tuulet ja aallokko. Jos kanootti pyrkii väärään suuntaan, niin kurssin korjaaminen tapahtuu sekä soololla että tandemilla samoin keinoin. Yksinkertaisimmillaan j-vetoa tai kaarta. Soolomelonnassa opittavia crosseja, duffekkeja ja keulaperäsimiä perässä ei tarvita. Ne jäävät keulamiehen tehtäviksi. Keulameloja pystyy aikaansaamaan suunnanmuutoksen, mutta ei pitämään suuntaa.

Varmaan moni muukin kuin Tiina kummeksuu perämiehen toimintaa, mutta ei sano sitä ääneen. Tyytyvät kohtaloonsa, sillä aika harvoin olen näitä kommentteja kuullut. Vakavimpia ovat olleet "tuonneko asti?" ja "tuohonko keliin?". Nämä ovat antaneet sysäyksen soolomelonnan suuntaan.

Keulassa luultavasti mm. ihmetellään, miksi kanootti niin usein kaartaa jompaan kumpaan suuntaan sen sijaan, että kulkisi suoraan. Neutraaleissa oloissa hyvässä trimmissä kaksikko pyrkii kaartamaan keulamelojan melan puolelle, jos melojat ovat suunnilleen tasavahvat. Mitä vahvempi takameloja on, sitä enemmän kanootti kaartaa. Tämä korjataan j-vedolla tai elegantimmin esim. kanadalaisvedolla. Jos keulassa meloja on vahvempi, voi käydä päinvastoin, siis keula pyrkiikin perämiehen melapuolelle. Silloin perässä tarvitaan kaarivetoa. Voi käydä niinkin, että syntyy suora suunta. Silloin ollaan luovin kaltaisessa tilanteessa ja kanootti kulkee tiettyyn suuntaan kuin raiteilla melkein ilman korjausta.

Jos trimmiasiat ovat hoidossa, on suunnan pidon kannalta edullisempaa, että vahvempi on keulassa. Näinhän ne tekevät esim. Amerikan maratoneilla. Sekapareissa mies on pääsääntöisesti edessä, vaikka on takuulla painavampi. Sitä varten on kehitetty esim. Jensenin V1-A Mixer. Siinä peränainen liu'utetaan niin kauas taakse kuin mahdollista.
http://www.wenonah.com/products/templat ... ?IID=249&&
Aika pitkälle samaan päästään vanhalla kunnon Typhoonilla kaksin säätöpenkein.

Nuo maratonit käydään kai enimmäkseen jokivesillä, joilla tuuli ei ole ensisijainen ongelma. Avovesillä sen sijaan on. Koko äskenmainittu kuvio häiriintyy, kun tuuli astuu kuvaan. Heikko tuuli ei vielä paljoa vaikuta, mutta kovetessaan aina enemmän ja enemmän. Jossain vaiheessa syntyvät ääritilanteet, joissa perämies ei enää jaksa korjata. Etupainoinen kanootti pyrkii lopulta nousemaan tuuleen, vaikka olisi aluksi menossa myötäiseen. Kovin peräpainoista kanoottia ei ehkä millään saa käännetyksi tuuleen, ja tuuli vie mennessään avomerelle. Nämä kaikki pystyy kokemaan myös soolokanootilla.

Oma kokemukseni on, että kiinteäpenkkinen kaksikko kulkee kuin unelma kaikkiin suuntiin, jos keulamelojalla (esim.Tiina) on painoa 15 kg vähemmän kuin takamelojalla. Siinä ei pitäisi keulassakaan olla valittamista. Päinvastainen tilanne syntyy, kun Tiina siirtyy perään. Jos Jensenin Mixeriä tai vastaavaa ei ole käytettävissä, pitää ottaa mukaan peräpäähän 15-20 litran täysi vesikanisteri, tai sijoittaa muu olemassaoleva kuorma trimmiä vastaavasti korjaamaan. Siinä kyllä tarvitaan jo viikon retkikamat balanssin hoitoon. Pulladieetillä toisaalta joutuu odottelemaan monta kesää!

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 04 Huhti 2012 19:09

Martti P. kirjoitti:Varmaan moni muukin kuin Tiina kummeksuu perämiehen toimintaa, mutta ei sano sitä ääneen. Tyytyvät kohtaloonsa, sillä aika harvoin olen näitä kommentteja kuullut. Martti


Perämiehissä on eroja. Jotkut ei ole koskaan tyytyväisiä ja ohjeita tulee jatkuvalla syötöllä. Toiset juttelee mukavia ja hoitaa hommansa. (=niistä minä tykkään kaikkei eniten) Joidenkin perämiesten kanssa käydään neuvottelua alkumatkasta ja sitten vaan melotaan. (Näistäkin tykkään.) Viime kesänä ääni takanani käski laskea seitsemään ja vaihtamaan puolta ja sitten laskemaan viiteen ja vaihtamaan puolta. Lopulta perämies joutui itse laskemaan munkin puolesta. :lol: Mun normaali tahti keulassa on varmaan aika sietämättömän nopea kenelle tahansa miehelle. Pieni mela, lyhyt veto. Melkein kaikki ovat käskeneet meloa rauhallisemmin paitsi janne, joka sanoo jätävänsä aina välillä yhden vedon väliin.

Kaikkein hassuinpia perämiehiä olen seuraillut onneksi omasta kanootistani. En tajua kuinka keulavaimot sietävät moista. "Ei sinne ku tuonne, oikeelta, enempi vasemmalta, nyt oikeelta, ei noin. Melo nyt suoraan... souda, huopaa." Niinä perina kertana kun olen itse yrittänyt hoidella perämihen puuhia olen todennut, että saatan kuulua tähän kastiin itse. Kun ei tiedä mitä tehdä niin alkaa pulputtaa kuin papupata ja ohjeista on vaikea saada tolkkua. Vesitonkan älyän jo ottaa mukaan aina. Se oppi meni kerrasta perille, kiitos Martin.

Se se vasta on hauska tunne kun perämies koskessa horjahtaa. Keulassa kun ei näe taakseen niin siellä tuntuu ihan siltä, kuin perämies hyppäisi tahallaan pois kanootista ja kaataisi sen.

Eikös Pikkaraisen pitäisi olla tuon Jenssennin asinatuntija. Marko huhuu? Vieläkö sulla on se?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Avatar
Tiina Kujansuu
 
Viestit: 412
Liittynyt: 17 Huhti 2010 22:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Martti P. » 05 Huhti 2012 12:32

Tiina Kujansuu kirjoitti:
1. Viime kesänä ääni takanani käski laskea seitsemään ja vaihtamaan puolta ja sitten laskemaan viiteen ja vaihtamaan puolta.

2. Mun normaali tahti keulassa on varmaan aika sietämättömän nopea kenelle tahansa miehelle. Pieni mela, lyhyt veto.

3. Kun ei tiedä mitä tehdä niin alkaa pulputtaa kuin papupata ja ohjeista on vaikea saada tolkkua.

4. Se se vasta on hauska tunne kun perämies koskessa horjahtaa. Keulassa kun ei näe taakseen niin siellä tuntuu ihan siltä, kuin perämies hyppäisi tahallaan pois kanootista ja kaataisi sen.


Kommentoin näitä numero kerrallaan:

1. Tuo kaavamainen laskeminen on rasittavaa ajan mittaan. Selvintä on, kun perämies komentaa vaihdot. Senkin takia, että vain hänen tuntumansa sanoo, milloin on vaihdettava. Hyvä sääntö on vaihtaa juuri ennenkuin kanootti alkaa kääntyä (liikaa!). Usein tässä perämies myöhästyy, josta seuraa ikävää pingerrystä takaisin kurssiin pääsemiseksi. On kysymys tarkasta ajoituksesta, johon ei laskemalla päästä. Jossain kisatilanteessa vastatuulessa laskeminen voi olla parempi tapa, kun ei läähätykseltään jaksa huudella, ja on vaihdettava tiheään.

2. Tuohan täytyy testata, kunhan vedet aukeavat. Tiheä veto vie paremmin eteenpäin, mutta ei aina. Tärkeämpää on aloittaa riittävän edestä. Jos vetää tiuhaan vain kainalosta, veto menee vähän hukkaan. Tästä aiheesta ei tule riittävän usein meuhkatuksi keulamelojille. Mutta jos perämies ei kerta kaikkiaan ehdi tehdä korjausta tarjotussa tempossa, on vaihdettava puolta tiheämmin.

3. Nyt ollaan siis laskemassa koskea läpi. Minusta aika hyvin toimii, kun perämies ilmoittelee, miltä puolen mitäkin kiveä aikoo ohjata. Keulamies tekee hienosäädöt ja väistää esteet. Hänhän näkee ne paremmin, samoin kuin sen, mitä on kynnysten alla. Tämä edellyttää tietenkin, että perässä osataan lukea virtaa. Tarvittavat manööverit keulamies oppii soolon kautta. On tärkeätä, että molemmilla on sama käsitys oikeasta ja vasemmasta.

4. Tässä tapauksessa perässä on unohtunut se periaate, että melan paikka on vedessä tukemassa eikä ilmassa. Oikeuttaa rätkätykseen keulan taholta.

Tiina on oikealla asialla ihmetellessään perämiesten toimia. Tulevalla kaudella päästetään hänet paremmin tutustumaan näiden maailmaan, että objektiivisuus toteutuu.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Martti P. » 05 Huhti 2012 12:57

Jaakko Makikyla kirjoitti:Keräsin tänne kuvia tuloksista. Listaa voisi tietty täydentää jonnekin yhteen paikkaan, tehdä googleen excelin?


Tässä siihen listaan materiaalia Pääkaupunkimelonnasta.
http://www.poyhonen.info/mame/pkmelonta/pk-index.htm

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 05 Huhti 2012 13:23

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 14 Syys 2013 00:23, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi
 
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Maalis 2010 23:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 05 Huhti 2012 13:42

Tiina Kujansuu kirjoitti:
1. Viime kesänä ääni takanani käski laskea seitsemään ja vaihtamaan puolta ja sitten laskemaan viiteen ja vaihtamaan puolta.


Ääni takaa tarkentaa: melottiin Tiinan kanssa Tuusulanjärvellä kelloa vastaan.

Tilanteella ei ole mitään tekemistä normaalin kaksikkoretkimelonnan kanssa. Retkellä osaavampi kuljettaa kanoottia heikomman melojan ehdoilla. Varusteilla kompensoidaan melojien painoerot. Edes Martin tärkeänä pitämä samantahtisuus ei ole oleellista. Jos keula tikuttaa lyhyttä kainalovetoa ja nauttii siitä, niin perämies voi ottertaililla pyyhkiä pitkiä vetoja ja jiitä perään. Maka taittuu ja molemmat nauttivat: keulameloja omasta tekemisestään ja perämies omastaan (saa tilanteen toimimaan keulatunarista huolimatta).

Tehokkaassa etenemisessä ollaan Martin linjoilla. Hyvä keulameloja osaa säätää rytmiä kanootin nopeuden mukaan ja osaa tuulessa auttaa perämiestä kanootin ohjaamisessa. Koskessa osaava keulameloja johtaa orkesteria.

Yksinmelonnassa on opettelemista, että saa itsensä, melan ja kanootin toimimaan yhteen.
Yhtälailla kaksikkomelonta harvoin sujuu siitä vaan.

Kelloa vastaan melonnoissa näkee numeroina keulamelojan vaikutuksen.
Osaamaton tai tekniikassaan joustamaton keulameloja on hidaste.

Parhaimmat ajat olen melonut yhteisellä stempillä ja kanootin ominaisuuksien maksimoinnilla.
Puolenvaihdot sujuvat laskemalla ääneen, keskustelemalla ja joskus vaan ihan fiiliksellä.

Summasummarum: kun haetaan hyvää tulosta, ei ole keula- ja perämelojaa, vaan kaksi melojaa kaksikossa.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Ideat, toiveet ja haaveet Avokanoottiyhdistyksen toimint

ViestiKirjoittaja Martti P. » 05 Huhti 2012 13:58

tuomas.tuomi kirjoitti:Melat pidetään eripuolilla, eikä mielelllään vaihdeta puolta. Virrassa/koskessa ääni hukkuu ja huutaminenkaan ei tahdo kuulua, siksi keulameloja jos osaa lukea virtaa, tekee päätökset kummalta puolelta, kumpaan virtaan mennään


Tässä on se ero, mikä on kosken ja tasaisen veden melonnassa. Koskessa melapuolen pitäminen on viisasta, tasaisella siinä ei ole mitään järkeä.

On tietenkin etu, jos koskitietoisempi on keulassa. Useimmiten näin ei ole. Mutta miten tämä sitten viestii taakse, mitä kautta pitää mennä? Takamieshän kumminkin joutuu ohjaamaan. Takaa eteen ääni vielä kuuluu, mutta edestä taakse paljon huonommin. Komentosuhteet kai tätyyy sopia etukäteen. Kuka esimerkiksi käskee pakittamaan, jos semmoinen tarve tulee? Ettei mene sekasortoiseksi huuteluksi.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

EdellinenSeuraava

Paluu Avokanoottiyhdistyskeskustelua.



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron