Switch to full style
Puhutaan yhdistyksestä.
Lähetä vastaus

Vuoden retkimeloja on tänä vuonna avokanotisti

21 Marras 2011 02:09

Olin tänään Kanoottiliiton syyskokouksessa ja pirulaiset yllättivät: sain Retkimeloja 2011 -prenikan.

Tietysti olen polleana tästä yllätyksestä. Se on ensimmäinen kerta, kun avokanotisti saa tämän huomionosoituksen. Ja samalla taitaa olla Kanoottiliiton historian viimeinen tällainen prenikka. Kanoottiliiton syyskokouksessa meni uuvuttavan keskustelun jälkeen läpi hallituksen ehdotus, jossa Kanoottiliiton toiminta siirretään melojien ja soutajien uuteen yhteiseen liittoon. Oppositio kirjautti kokouksen pöytäkirjaan vielä lausunnon, että päätös on vastoin Kanoottiliiton säätöjä. Oli niin tai näin, se ei meitä haittaa. Avokanoottimelonta tuntuu olevan jos ei suosiossa, niin ainakin se on huomattu myös näissä melontapolitiikan piireissä.

Roskaretkestä saatiin Vuoden Retki -diplomi. Erämelonnan SM-kisoista tuli kehuja, ja nyt tämä Retkimeloja 2011. Ollaan pirusti puuhattu ja ilmiselvästi saatu jotain aikaan. Olemme runsaalla 70 jäsenellä kokomme puolesta Kanoottiliiton melontaseurojen hyvää keskikastia.

Avokanoottimelonta on ollut ja on edelleen marginaalinen laji, jota ei tunneta ja jota jopa vieroksutaan.
Nyt lajin piirissä tuntuu olevan uusia tuulia, joissa aletaan ymmärtää meitä ja hienoa lajiamme.

Kiitos sinulle, kiitos jokaiselle Avokanoottiyhdistyksen jäsenelle.
Ilman sinua ei oltaisi tässä.

Tästä on hyvä jatkaa.

Re: Vuoden retkimeloja on tänä vuonna avokanotisti

21 Marras 2011 20:04

Onnittelut!
-Janne

22 Marras 2011 13:36

Jaakko Makikyla kirjoitti:Olin tänään Kanoottiliiton syyskokouksessa ja pirulaiset yllättivät: sain Retkimeloja 2011 -prenikan.

Tietysti olen polleana tästä yllätyksestä. Se on ensimmäinen kerta, kun avokanotisti saa tämän huomionosoituksen. Ja samalla taitaa olla Kanoottiliiton historian viimeinen tällainen prenikka. Kanoottiliiton syyskokouksessa meni uuvuttavan keskustelun jälkeen läpi hallituksen ehdotus, jossa Kanoottiliiton toiminta siirretään melojien ja soutajien uuteen yhteiseen liittoon. Oppositio kirjautti kokouksen pöytäkirjaan vielä lausunnon, että päätös on vastoin Kanoottiliiton säätöjä.

Tämä Jaakon palkinto oli se mukava osa Kanoottiliiton syyskokouksta. Ja siitä on syytäkin olla pollea. :D
Kuva
Kuva

Ja sitten se vähemmän mukava. Kanoottiliiton syyskokouksessa ei paljon melonnasta puhuttu. Sen sijaan siellä puhuttiin rahasta ja yhdistyssäännöistä. Harmittaa että pieni vähemmistö, käytännössä kaksi henkilöä, pystyivät istuttamaan koko salillisen ihmisiä kuuntelemassa itseään tunti kausia. Kun puhutaan harrastustoiminnasta, jota toteutetaan pääsääntöisesti vapaaehtoisin voimin, niin kannattaisi jokaisen innokkaan sääntöbyrokraatin miettiä edistääkö jankuttaminen melontaa vai onko kyse puhtaasti itsekeskeisyydestä ja omahyväisyydestä. Muita kuulijoita sopisi kunnioittaa ja arvostaa niin että sanoo sanottavansa lyhyesti ja vain kerran. Suoraselkäistä olisi myös hyväksyä se ettei oma kanta voittanut, eikä alkaa etsiä jokaisen häviön jälkeen uusia keinoja viivyttää tehtyjen päätösten toteuttamista. :roll:

Uuden Melonta ja Soutuliiton strategia ja toiminta ovat tällä hetkellä luonnosvaiheessa. Toivottiin että jäsenyhdistyksiltä tulisi ideoita siitä mitä liitolta toivotaan. Liiton toiminta on sitä mitä jäsenyhdistykset haluavat ja yhdistysten toiminta sitä mitä jäsenet haluavat. Kannustan siis jokaista ideoimaan ja kertomaan millasta toimintaa kaivataan ja kuinka liitto voisi meitä siinä tukea.

25 Marras 2011 22:14

Vuoden, ehkä toistenkin meloja. Joku jälleen oli asialla esittämässä monien vuosien avokanoottijuttujen pohjalta tätä huomionosoitusta. Nimellisesti se ei mennyt oikein, kerroin sen jossain instanssissa. Mutta perusteluina halusivat pidemmän aikavälin tapahtumat ja saavutukset. Olin sanaton ja perusteluina mukana päätöksessä.
Kunnianosoitus ei mennyt väärälle immeiselle. Hän on ollut mukana nostaessaan tätä väheksyttyä melontamuotoa ja kehitettäesä sitä valtakunnallisesti.
Hienointa on ollut kehitys, jossa avokanoottimelonta huomioidaan osana melontakulttuuriamme.
Kaikki tiedämme mitä on tehty ja kuka on melonut mitäkin. Siitä kiitos teille kaikille. Tehdään edelleen yhdessä hienoja juttuja, elikkä melontaretkiä.
Weltsu

25 Marras 2011 22:56

Siis Janne on tehnyt mielettömiä reissuja ja Jaska on tehnyt niistä mielettömiä myös Joo. Eli kaikki on mahdollista ja yhdessä teemme avokanoottimelontaa tunnetuksi. Hienointa ovat nänmä osoitukset. Janne on nyt retkeillyt yli muiden ja Jaska on tehnyt myös meidän yhteistä mediaa. Olemme siis yhdessä hyvä porukka. Vai mitä? Kunnia kaikille ja arvostamme tehtyjä reissuja.

26 Marras 2011 11:26

Onnittelut Jaskalle vuoden retkimelojaksi valinnasta! On hienoa, että avokanoottimelonta saa myös virallista tunnustusta Kanoottiliiton piirissä.

Yksi viesti, mitä voisimme ehkä kertoa eri melontapiireissä, on että kanootin kyytiin mahtuu kahden aikuisen lisäksi 1-2 lasta ja koira myös. Edes kajakkikaksikolla ei päästä vastaavaan joustavuuteen. Uskon, että avokanoottimelonnan täyttä potentiaalia ei ole saatu Suomessa vielä esiin.

Petri

26 Marras 2011 21:32

pmaksima kirjoitti:kanootin kyytiin mahtuu kahden aikuisen lisäksi 1-2 lasta ja koira myös. Edes kajakkikaksikolla ei päästä vastaavaan joustavuuteen. Uskon, että avokanoottimelonnan täyttä potentiaalia ei ole saatu Suomessa vielä esiin.
Petri

Kotiseurassani HeMessä olen seuran inkkarihankinnoissa painottanut 2 aikuista + lapsi tai pari -kalustoa. Helsingissä on nuoria lapsiperheitä, joilla vanhemmat ovat perheen mökillä. Nuoripari haluaa tehdä omia juttujaan ja melonta voisi olla yksi niistä. Hemessä on kolmipenkkinen Madriver Horizon ja Lauri Salaman tekemä Nahanni. Molemmat kanootit ovat sekä turvallisia että käytettäviä isommallakin kuormalla.

Oma Bell Northwoodini, joka on ollut hienoin omistamani kaksikko, meni tänään Espoo Eskimoiden vajaan. Eskimot osti sen seurakäyttöön. Onnittelut heille. Saivat huippukanootin kohtuuhintaan.

Ja melontapolitiikkaan: ollaan Nyt Weltsun kanssa hiipuvan Kanoottiliiton hallituksessa. Yksi tehtävä siellä on varmistaa, ettei kiistaa aiheuttanut yhdistyksen varallisuus, n. 100 000 euroa, hulahda suoraan kilpamelonnan laariin. Me ollaan siellä puolustamassa retkimelojia ja minä ehkä selvemmin vielä avokanoottimelontaa.

Joo - onhan tämä aina välillä kohtalaista vasta-aallokkoa, kun promoaa marginaalilajia.

26 Marras 2011 22:54

On tärkeätä, että kilpamelonnan ohella tuetaan myös retkimelontaa. Retkimelontaa harrastavien melojien määrä on aivan eri suuruinen kuin kilpamelojien määrä.

Retkimelonnalla voi olla Suomen mittakaavassa merkitystä ihmisten kunnon kohottajana ja virkistyksen antajana.

Petri

26 Marras 2011 23:18

pmaksima kirjoitti:Yksi viesti, mitä voisimme ehkä kertoa eri melontapiireissä, on että kanootin kyytiin mahtuu kahden aikuisen lisäksi 1-2 lasta ja koira myös. Edes kajakkikaksikolla ei päästä vastaavaan joustavuuteen. Uskon, että avokanoottimelonnan täyttä potentiaalia ei ole saatu Suomessa vielä esiin.
Petri

Lapsille ei riitä, että istutaan kanootissa ja vanhemmat meloo. Niille tulee aika pitkäksi, kitinä alkaa vähintään kolmen kilometrin jäkeen ja lopulta menee kaikilta hermo. Lasten pitää saada itse meloa. Siis ihan itse, ei vain keulassa iskän kaa. Mutta missäs olikaan se seura, jossa opetetaan lapsia puhumattakaan siitä että lapset pääsisivät jäseneksi?

Kohinalla taisi olla joku juniorikurssi koskimelontaan ja pariin junnu porukkaan olen retkilläni törmännyt. Molemmat olivat seurakuntaporukoita ja kanootit polyeteeni tonnareita. Sellaisia joita lapset eivät keskenään jaksa kantaa edes veteen. Kanootteja on myös lastenleireillä, mutta opetus on ainakin oman kuulemani mukaan lähinnä sitä että vahditaan ettei kukaan huku.

Mun mielipide on, että viesti ei riitä, vaan tarvitaan tekoja. Olen melko varma, että jos joku haluaa esim. Kiljavan kesäleirille tms. mennä opastamaan lapsille inkkarimelontaa, niin hänet toivotetaan takuulla tervetulleeksi. Kyllä meillä työsarkaa riittää :D

27 Marras 2011 11:17

Varusteista: Lapsille sopivimpia kanootteja, jos kaksi lasta melovat keskenään ovat ehkä kuituiset tandem/soolo cross-overit esim. Solo Plus, NorthStar jne. Nämä ovat riittävät keveitä kantaa maissa ja eivät liian isoja vedessä. Toki realismi on otettava huomioon tässä asiassa, kun nuo kuituiset kanootit eivät ole vielä kovin yleisiä Suomessa. :)

Koulutuksesta/Kurssituksesta: Pidin lukiolaisille kerran vapaaehtoiseen liikuntakurssiin liittyen yhden päivän avokanoottimelonnan perusteita.

Periaatteessa lukiolaisille ja myös yläasteikäisille voisi opettaa liikuntatunneilla melonnan perusteita. Lukiolaisilla saattaisi tulla kysymykseen melonnan peruskurssin suorittaminen kokonaan, joka on kylläkin kajakkipainotteinen.

Ala-asteikäisille hyvä vaihtoehto voisi olla liikuntaleirin osana myös melontaopetusta. Ainakin opetuksen pitäisi tapahtua pienempinä paloina pikku hiljaa, jotta keskittyminen jaksaisi säilyä.

Petri
Lähetä vastaus