Karvianjoki onko tuttu avokanotisteille?

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Karvianjoki onko tuttu avokanotisteille?

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 04 Touko 2010 14:42

Onko kukaan melonut Karvianjoella? Olen itse kotoisin tuolta seudulta, joten alue kiinnostaa. Sukuloinnin lomassa (tai sen sijaan ;) ) voisi vaikka meloa välillä. Kuvaus reitistä löytyy täältä http://www.kankaanpaa.fi/ala-honkajoki/loppuosa.htm ja http://www.kankaanpaa.fi/ala-honkajoki/alkuosa.htm
Arveluttavat nuo kosket, kuinka kokenut täytyy olla, että on riittävän kokenut noihin?
Viimeksi muokannut Tiina Kujansuu päivämäärä 23 Touko 2010 22:34, muokattu yhteensä 2 kertaa
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Karvianjoki onko tuttu avokanotisteille?

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 04 Touko 2010 15:18

On hieno joki, olen käynyt kahdesti eri pätkiä viikonloppuretkenä. Vesi virtaa keväällä kivasti ja maasto on erämainenkin (varsinkin Inhottujärveltä alaspäin). Muutama kantopaikka on patojen ohi. Kosket ovat mielikuvissani suureksi osaksi ykkösiä, joitakin kakkosia, ja sitten yksi sellainen, jossa olen kaatunut. Kosken vieressä katsellut asukas kutsui saunaan lämmittelemään.

Minulle tutut taipaleet: 27.-29.5.2005 Alahonkajoki -> Noormarkku (se kaatava koski Alahonkajoelta noin 5 km alavirtaan), 3.-5.6.2006 Karhijärven länsipää -> merelle asti ja lopetus Meri-Poriin.

Terveisin,
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja ripa » 04 Touko 2010 16:48

joo hieno joki on. Joskus aikoinaan melonut tuon linkin kohteet 1 ja 2. Tuolta Inhottujärveltä alas kosket ei ollut pahoa. Poosjoella se valtatien alittava koski on jo ihan kunnollinen. Meidän porukasta minä ja Fögö taisi sen laskea, muut kantoivat (vai laskinkohan soolona jonkun kaksikon myös ). Taisi olla Poosjoki kun näin saukon rannalla muutaman metrin päästä.
Löytyy muuten karttapaikan karttapaloja photoshopattavaksi. Vaikka kyllä tuolta retkikartta.fi saa helpommin koko reitin kartat.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 04 Touko 2010 17:31

Joo, Ripa laski jonkun kaksikon ja Fögö meni mun Bell Widfirellä.

Joku pätkä siellä oli tosi työläs. Eikös meiltä mennyt koko päivä parinkymmenen kilometrin melontaan?
Paljon hankalia kivisiä koskia, jotka piti ensin katsella ja sitten mennä alas kivi kiveltä.

Hauska reissu ja hyviä vesiä, ei siinä mitään.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 05 Touko 2010 12:00

Ystäväni on ollut Karvianjoella (Jyllinkosken jälkeen) ilman mitään koskikokemusta, joten kyllä minäkin varmaan sieltä jonkun pätkän selvitän. Mihin aikaan vuodesta olitte siellä Poosjoella? Se kuulostaa mielenkiintoiselle, mutta Suomen melontaoppaan mukaan se ei ole melottavissa matalan veden aikaan ja varoittelevat majavien kaatamista puista. Oliko puita paljon? (Viime kesäisen Vanjoki retken jälkeen meidän perheen melontarämpimiskokemus on vielä liian hyvässä muistissa.)
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja ripa » 05 Touko 2010 15:28

5.5.05 olimme Poosjoella. Lokikirjasta löytyy merkintä "vettä vähän ja kylmää, kosket kivisiä". Muistikuvat ovat hatarat. Muistaakseni aika vähän vettä vuoden aikaan nähden. Puita taisi olla parissa koskessa.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 05 Touko 2010 22:23

Karvianjoki on sikäli poikkeuksellinen, että sillä on kolme eri tietä mereen: eteläisin Noormarkunjoki-Eteläjoki (tuttu minulle), keskimmäisin Poosjoki-Lampunjoki-Pohjajoki (tuttu Jaskalle, Ripalle ja Fögölle) ja pohjoisin Merikarvianjoki (ei kai tuttu kellekään?).

Minulla on mielikuva, että nimenomaan Poosjoki on kapea ja kuivuu ensin, joten jos sinne haluaa, Poosjoelle on mentävä heti kun jäät lähtevät. Muut haarat ovat leveämpiä (ei kaatuneita puita tai hyvin vähän) ja mahdollisia meloa aina kesäkuun puoliväliin asti. Päivitin äsken tuonne ensimmäiseen postiin tarkat päivät, jolloin joella olin. Molemmilla kerroilla vettä oli riittävästi ja virta auttoi 1 km/h.

Terveisin,
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

Re: Karvianjoki, Poosjoki 22.5. Kiinnostaako?

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 06 Touko 2010 19:48

Soitin Mikko Katajalle, joka tuntee Karvianjoen vesistöä ja Poosjokea. Hän on toiminut alueella oppaana ennenkin, mutta ei enää päätoimisesti. Tiedustelin (alustavasti) onnistuisiko opastettu melontareissu 22.5. viikonloppuna avokanoottiseuralaisille kohtuuhintaan. Reitti: Isojärvi, Salmusoja, Poosjärvi, Poosjoki, Kivijärvi, Lampinjärvi, Pohjajoki on noin 20 km. Maasto on paikoin aika haastavaa ja matkanteko voi olla hidasta. Tämä on todennäköisesti minulle liikaa yhtenä päivänä ja itse voisin jättää leikin kesken ennen Lampinkoskea, joka on varmaan se Ripan mainitsema valtatien alittava koski. Minua itseäni kiinnostaisi tutkailla erämaa-aluetta rauhassa, eikä puskea jokea tuskanhiki otsalla mahdollisimman lujaa, joten tuo noin 10 km jokiosuus riittäisi minulle. Kiinnostaisiko ketään muuta näillä spekseillä lähteä tuonne? Jos joku kiinnostui, niin äkkiä viestiä minulle.

http://www.kankaanpaa.fi/ala-honkajoki/alkuosa.htm
http://www.kankaanpaa.fi/ala-honkajoki/loppuosa.htm
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 24 Touko 2010 13:41

Karvianjoesta on nyt melottu eka osa. Enää 180 km jäljellä. Päätimme aloittaa jostain helpommasta kuin Poosjoki ja valitsimme pätkän Kantti-Vahokoski. Vaikka jokea ympäröivät pellot, syvästä jokiuomasta niitä ei juuri huomaa. Paikoin ympärillä on myös kunnon metsää. Alueella asustaa majavia ja niiden kaluamia puita oli paljon.

Vahokoskea emme laskeneet, koska meillä oli täysin vääränlainen kanootti siihen touhuun. Koski on pitkä, mutkainen, kivikkoinen ja muutama kaatunut puukin oli reitillä. Selvää laskureittiä on vaikea havaita. Jostain "keskeltä" se kuitenkin reittikuvauksen mukaan olisi laskettavissa. Tällä hetkellä vettä riitti, mutta epäilen että myöhemmin kesällä kanottia joutuu nostelemaan kivien yli. Nyt paikka olisi aika mukava harjoittelemiseen. Kosken vieressä kulkee pieni peltotie, jota pitkin kanootin voisi kantaa ohi tai ylös uudelleen. Jostain merkillisestä syystä me kuitenkin päätimme uittaa kanoottimme kosken ohi. Se oli hikistä puuhaa. Varpaat kastu ja hyttyset söi, hyi-yök.

Alla kuvat Kantista, lähtökohtamme läheltä ja Vahokoskelta jonka jälkeen lopetimme.
Kuva
Kuva
Tiina Kujansuu

Paluu Retket