Aurejoki 7.-8.5.2010

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Aurejoki 7.-8.5.2010

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 09 Touko 2010 23:15

Katsastin kolmen Kurun eräkoululaisen (Tuomas, Auli, Aleksi) kanssa 7.-8.5.2010 Aurejoen, joka sijaitsee Tampereelta 70 km pohjoisluoteeseen. Kaksi kanoottia saatiin koululta, materiaali polyeteeni (ämpärimuovi), jossa alumiiniputket vahvisteina. Ilmasäkkejä emme käyttäneet tai saaneet käyttöön -- niinpä päätimme jättää riskit ottamatta ja kiertää vaikeat kosket. Penkit olivat liukasta muovia, josta syystä Auli putosi joissakin koskissa penkiltä (kuva alla).

Kuva

Lähtö tapahtui Parkano-Kuru tien sillalta (Aurejärven alta) ja lopetus 35 km myöhemmin Heittolanlahden uimarannalla (heti oikealla, kun joki laskee Kyrösjärveen). Väliin mahtui joki- ja järvimelontaa sekä koskia, mikä ei ole ihme, kun joki putoaa 70 metriä. Melontasuunnittelun apuna käytimme Pirkanmaan ympäristökeskuksen laatimaa Aurejoen reittikuvausta.

Joen kouluaminen oli hidasta. Paikallisasukkailta kuulimme, että joki on ennallistettu, mikä tarkoittaa, että (kalastuksen takia) koskiin on vieritelty takaisin ne kivet, jotka tukinuiton takia oli aiemmin kerätty pois. Melojan kannalta moni vanha ykkösen koski on nyt II+. Aikaa retkeen kului pe 3h + la 11h = 14 tuntia. Keskivauhdiksi saan 2,5 km/h sisältäen koskien etukäteistarkastukset ja ohikannot sekä lauantain ateriatauon.

Ajankäytön takia joitakin hankaliakin koskia laskettiin. Jos ei kaksikkona päässyt, minä ja Tuomas laskimme kosket soolona (Tuomas polvillaan pohjalla, minä tynnyrillä ratsastaen kuten ylläolevasta kuvasta näkyy). Koskien ohi kannettiin laskujeni mukaan yhteensä 1,8 km matka (Tuomaksella vähemmän, kun laski vahingossa vauhdikkaan Poltinkosken loppuun kiviä kolistellen, minä en uskaltanut).

Jokien/erämaan peruslinnut opiskeltiin ulkonäöstä ja äänistä, rantasipi, metsäviklo, telkkä, laulujoutsen, punakylkirastas. Lisäksi pikkukuoveja oli paljon ja aivan lopussa kuoveja.

Rankka reissu, mutta antoisa. Tämä oli kaikille uusi joki.

Terveisin,
-Janne

PS. Tuomaksen kuvaama ja youtubeen lataama video http://www.youtube.com/watch?v=V1jAnk5OPXw, jossa minä (takana) ja Aleksi (edessä) ohittelemme kiviä Käkelänkoskessa. Parityöskentely pelaa kivasti.

PPS. Kurun ympäristössä on muitakin pieniä jokia: Haukkajärveltä alkava Haukkajoki (laskin 2003), Liesijärveltä alkava Liesijoki-Sipsiönjoki (27.-28.5.2006), Parkanon läpi virtaava Viinikkajoki-Vääräjoki (2.-3.6.2007), Keihäsjoki (ei tuttu). Keväällä noita voi tutkia, kunhan varaa aikaa tuplasti sen minkä helpommilla ja selkeämmillä kevätjoilla.
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

Re: Aurejoki 7.-8.5.2010

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 10 Touko 2010 11:58

Hieno Tuomaksen video. Näyttää pikkuhiljaa menneen perille, kuinka inkkarilla lasketaan koskea - jarrutellen. Kekeltä-ja-kovaa -opit ei toimi tuollaisessa virrassa, eikä oikein muutenkaan. Toinen seikka pisti silmään: eräkoulun kanoottien koskivarustelu on luvattoman huono. Koskeen meneminen noin vähällä kellutuksella ei ole kovin turvallista melojille saati kanooteille. Tynnyrien sitominen lisäkellukkeiksi poikkipienoihin on enemmänkin ansa kuin ratkaisu. Olen parikin kerran nähnyt, kun piena menee kiven iskusta poikki ja pinnalle jää vain narusotku ja pari tynnyriä. Kellukkeet on turvallisinta sitoa kanootin runkoon.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Paluu Retket