Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 06 Loka 2010 12:37

Tein uuden viestiketjun otsikon, tulevaisuutta silmälläpitäen, varsinkin kun retki toteutuu.

Anttolan retki, osallistujat ja kalusto:
Risto & Satu Vilkki - kaksikko (WeNoNah Sundowner)
Timo Ripatti & Jyrki Uotila - kaksikko (Pakboat 17)
Tiina Kujansuu & Marko Pikkarainen & Jaakko Mäkikylä (Bell Northshore)

Lähtö Anttolaan Soutustadionilta perjantaina puoliltapäivin.
Haetaan Bell Ternien pihasta ja jatketaan Anttolaan.
Illalla sen verran vesille, että löytyy leiripaikka.

Lauantaina Vilkit tulevat Mikkelistä mukaan.
Paluu Anttolaan sunnuntaina iltapäivästä.

Ateriat venekunnat saa sopia keskenään.
Turbostoveja tulee matkaan varmaan useita.
Melontamatkaa tulee n. 35 kilomertriä.

linkki aiheen aikaisempiin viesteihin
viewtopic.php?f=6&t=260&start=0
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja mpikkara » 10 Loka 2010 19:16

ja kiitokset kaikille osallistujille

t
marso
mpikkara
 
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2010 00:04
Paikkakunta: suomen turku

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 12 Loka 2010 12:09

Anttola.jpg


Anttolan retki oli mitä parhain tällainen myöhäisen syksyviikonlopun retki.

Ajelimme Anttolaan perjantai-illaksi. Majoituimme Markon sukulaisen mökin pihalle ja saimme käyttöömme sekä hyvän huussin että tulipaikan. Kiitos siitä isäntäväelle. Autot jätimme talon pihaan.

Lauantaina porukkaan liittyi vielä Satu & Ripa Mikkelistä. Seutu on sopivan pienpiirteistä inkkaristille. Isoja selkiä ei ollut. Yöpaikaksi löytyi Tynnörsaaren itäpuolelta pieni Jantinsaari, jossa oli hyyskä ja tulipaikka (puut vähissä, meillä oli omat puut matkassa). Saaren länsipäässä oli tikkaat, joilla sai kanootit maihin. Muuten saaaren rannat olivat rantautumiselle hankalaa kalliota.

Anttolan sataman eteläreunassa on melontayrittäjä Opas Tiinan tukikohta. Sieltä voi vuokrata kalustoa, jos ei ole omat vermeet mukana.
http://personal.inet.fi/luonto/tiina.saimaa/
Tiinan rantaan pääsi autoilla ja kanootit saimme ylös Tiinan laiturilta.

Agasin leipomo Anttolassa on pakko mainita. On auki virka-aikaan ja sununtainakin aamusta. Jos ei pääse leipomoon, kannattaa kaupassa valita heidän tuotteitaan. Ihania lihiksiä.

Täällä jokunen Jaakon ottama kuva reissusta
http://picasaweb.google.fi/7aacco/Anttola#
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja pmaksima » 27 Loka 2010 19:04

Terve,

Millainen kanootti Bellin Northshore on meloa? Paddling.net -sivuilla ei ole kanootista vielä yhtään arviota.... Entä saako kanootin kääntymään miten hyvin ja onko nopeampi kuin nopeimmat kaksikot?

Petri
pmaksima
 
Viestit: 52
Liittynyt: 11 Kesä 2010 11:06

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja mpikkara » 27 Loka 2010 22:39

uusimpaan melojalehteen tulee tuo meidän tekemä testiarvio jaakon kirjoittamana

jaakko tietty voisi laittaa kenties pdf:n tännekin
mpikkara
 
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2010 00:04
Paikkakunta: suomen turku

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 27 Loka 2010 22:48

pmaksima kirjoitti:Terve,

Millainen kanootti Bellin Northshore on meloa? Paddling.net -sivuilla ei ole kanootista vielä yhtään arviota.... Entä saako kanootin kääntymään miten hyvin ja onko nopeampi kuin nopeimmat kaksikot?

Petri


Seuraavassa Melojassa on Bell Northshoren koeajosta juttu, panen silti tähän lyhyet vastaukset kysmyksiin

Kanootti on hyvä meloa ja helppo hallita kaikilla tuulensuunnilla.
Kääntyy hyvin. Ei oikeastaan eroa 18,5 -jalkaisesta pikkusiskostaan Northwoodista. Hyvätapaisia molemmat, kunhan trimmi on kohdallaan.
Muutaman vuoden takainen muistikuva: WeNoNah Minnesota II oli aika vikuri navakassa myötäisessä Vanajavedellä kolmikkona melottaessa.
Suunnanpito vaati usein kahden takimmaisen melojan tiukkaa yhteistyötä.

Nopeus on suhteellinen käsite.
Hetkellinen huippunopeus tyhjällä kanootilla 11,6 km/t (Bell Northwood 11, WeNoNah Minnesota II 12+)
Marssivauhti kolmikkona ja täydellä kuormalla melojien taidosta riippuen 7-8 km/t, tätä jaksaa koko päivän.
Kolmikkona melottuna veikkaan, että pk-melonta tai Gullö runt menisivät helposti päälle 9 km/t, Northwoodilla mentiin viime kesänä kaksikkona 8,89 km/t
(Rikottiin aikaisempi WeNoNah Escapadella melottu C2-rataennätys)

Northshore noudattaa Bellin muiden kanoottien käsialaa: yllätyksetön, kevytkulkuinen ja helposti hallittava kanootti kaikkiin keleihin.
Hintaa kanoootille en löytänyt mistään, se pitää kysyä Welhonpesästä.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 28 Loka 2010 09:45

Jaakko Makikyla kirjoitti:Muutaman vuoden takainen muistikuva: WeNoNah Minnesota II oli aika vikuri navakassa myötäisessä Vanajavedellä kolmikkona melottaessa.
Suunnanpito vaati usein kahden takimmaisen melojan tiukkaa yhteistyötä.


Pakollinen Minnesota II (18,6") puollustus: Taitaa Bellmies olla hieman puolueellinen vertailuissaan. Kuvista päätellen Northshore ei käynyt navakassa myötäisessä. Se saattaa käyttäytyä ja todennäköisesti jopa käyttäytyykin paremmin, kuin Minnesota II noissa olosuhteissa mutta näitä olosuhteita käsittääkseni ei siis testattu. Korjaa jos olen väärässä. Muutenkaan Minnesota II:sta ei ole oikeastaan tehty kolmestaan melottavaksi. Parempi vertailukohta olisi Minnesota III (20,0"), mutta ei taida kolmosta Suomenniemeltä löytyä (vielä).
Kuva
Avatar
Janne Janhunen
 
Viestit: 320
Liittynyt: 15 Helmi 2010 09:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja ripa » 28 Loka 2010 12:16

No ei tuuli navakkaa reissulla ollut, max 5 m/s myötätuuleen. Lopun sivuvastainen oli jo kovempaa. Testit tyhjällä kanootilla tuli melottua lähes tyynessä. Hyvin se kulki ja kääntyi niin pitkäksi tosiaan helposti. Olin sadun kanssa liikkeellä 18" Sundownerilla eikä ollut "vikurointia". Samalla kanootilla olen ollut +10 m/s myötätuulessa eikä silloin perässä voinut muuta tehdä kuin pitää kanootti suorassa (= vikuroi) ja varoa surffiin joutumista. Silloin opin, ettei kanootti saa olla takapainoinen, kun aalto kasvaa isoksi.

En tiedä miten Bellin isot kaksikot kovassa myötäisessä käyttäytyvät, mutta luulisin että takaa tuleva aalto ei lue mitä kanootin kyljessä lukee vaan ottaa siihen perään kiinni ja pyrkii sitä sivuun viemään. Rokkeria pitää olla aika tavalla ettei niin kävisi. Joissain kajakkimalleissa perän muotoilulla ongelmaa on poistettu, mutta kanooteissa sellaista perää en ole nähnyt.

Janne on oikeassa ettei pidä verrata kaksikkoa ja kolmikkoa. Sama, jos vertaa mahtuuko isoon farmariin saman verran tavaraa kuin pikku sedaniin. Tähän on vaan aina kanoottivertailuissa sorruttu. Monessa erä-, kanootti- tms. lehden vertailussa on ollut mukana aina aivan eri tyyppisiä kanootteja :cry:
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa
 
Viestit: 149
Liittynyt: 22 Helmi 2010 17:10
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Loka 2010 12:22

Janne Janhunen kirjoitti:
Jaakko Makikyla kirjoitti:Muutaman vuoden takainen muistikuva: WeNoNah Minnesota II oli aika vikuri navakassa myötäisessä Vanajavedellä kolmikkona melottaessa.
Suunnanpito vaati usein kahden takimmaisen melojan tiukkaa yhteistyötä.


Pakollinen Minnesota II (18,6") puolustus: Taitaa Bellmies olla hieman puolueellinen vertailuissaan. Kuvista päätellen Northshore ei käynyt navakassa myötäisessä. Se saattaa käyttäytyä ja todennäköisesti jopa käyttäytyykin paremmin, kuin Minnesota II noissa olosuhteissa mutta näitä olosuhteita käsittääkseni ei siis testattu. Korjaa jos olen väärässä. Muutenkaan Minnesota II:sta ei ole oikeastaan tehty kolmestaan melottavaksi. Parempi vertailukohta olisi Minnesota III (20,0"), mutta ei taida kolmosta Suomenniemeltä löytyä (vielä).


Varmasti olen puolueellinen. Ei ole olemassa kanoottia, joka sopii kaikille kaikkialla ja kaiken aikaa.
"Ihminen on välillä itikka ja välillä tuulilasi."

Anttola-lepanselka_IMGP2090.jpg

Jantinsaaresta etenimme Lepaanselkää voimistuvassa myötätuulessa kuusi kilometriä pitkän selän kolme viimeistä kilometriä selän suuntaan. Tällä kokemuksella, vaikka Bell mies olenkin, voin sanoa, että ero Minnesotaan on päivänselvä ja syykin on selvä: terävä keula ja perä. Kun tuuli ja aallokko alkavat kääntää kanoottia, terävä keula kaivautuu helposti omaan suuntaansa. Kun nopeus kiihtyy, hautautuu keulan ja perän ns deadwood syvälle aaltoon ja sieltä sen liikuttelu sivuttain on raskasta. Tämä johtuu kanootin keulan ja perän muodoista, ei siitä, mitä lukee kanootin kyljessä. Monen melojan mielestä tällainen kanootin muotoilu on hyvä, koska näin saadaan kanootista nopea. Minä haluan kanootilta muuta, siksi vältän teräväkeulaisia malleja.

Bellit käyttäytyvät minun makuuni hyvin, siksi olen Bell -mies - ainakin tällä hetkellä. :)

Kanoottihistoriani:
    MadRiver Duckhunter
    MadRiver Revelation (ACR-kanoottini)
    Madriver Destiny
    WeNoNah Encounter
    Bell Wildfire
    Pakboat 15
    Pakboat 14
    Bell Magic
    Bell Merlin II
    Bell Prodigy X
    Bell Northstar (Sinivalkonauhakanoottini)
    Bell Northwood
Prodigy X:ää ja ehkä Pakboateja lukuunottamatta olen kaikilla malleilla melonut yli 1000 km.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Avatar
Jaakko Mäkikylä
 
Viestit: 793
Liittynyt: 07 Joulu 2009 01:57

Re: Anttola – ympyräretki 8.-10.10.2010

ViestiKirjoittaja ripa » 28 Loka 2010 16:07

Minnesota II:ta (tai Bellejä) en ole paljoa melonut mutta kuvien perusteella siinä on aika samanlainen keula ja perä kuin omassa Sundownerissa (= aika terävä). Tuolla Lepaanselällä ei ollut mitään probleemaa myötäaallokon suhteen eikä tuolla tuulella pitäisi millään kanootilla sellaista ilmiötä kyllä tullakkaan. Mielenkiinnosta printtasin MS II:n ja bellin kolmikon perien sivuprofiilit nettikuvista. Virhemarginaali on tietty suuri, mutta ei niissä paljoa eroa ollut. :o Eli varmaan muukin kanootin muotoilu vaikuttaa tuohon perän vääntöilmiöön, jos ero ollut selvä.

Asiaa pitäisi ensi vuonna päästä testaamaan kunnolla eri kanooteilla.
Sovitaan, että avokanoottitapaamisessa syksyllä on kova myötätuuli ;)
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa
 
Viestit: 149
Liittynyt: 22 Helmi 2010 17:10
Paikkakunta: Mikkeli

Seuraava

Paluu Retket



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron