Oisko halukkaita melomaan Oravareitti? + Keski-Suomi...

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Oisko halukkaita melomaan Oravareitti? + Keski-Suomi...

ViestiKirjoittaja mpikkara » 20 Touko 2011 00:19

Oravareittihän lähtee Juvan Campingiltä ja päätyy Sulkavalle. Virallisesti 57 km, mutta siitä on kiva siirtyä saimaan mahtaville alueille ja pelkälle sileälle.

Itse ajattelin josko lähtisi viikolla 27 eli heinäkuun alussa...

samoin tarkoitus olisi käydä sujuttelemassa se keski-suomen koskireitti jyväskylän pohjoispuolella
se taitas mennä ihan yhdessäkin päivässä niitten parhaiden pätkien osalta, eli siitähän voisi aloittaa ja tulla vaikka sitten oravalle...
tai käy mulle se keski-suomi aiemminkin ja orava tuossa viikolla 27

t
marko
mpikkara

Re: Oisko halukkaita melomaan Oravareitti? + Keski-Suomi...

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 20 Touko 2011 21:41

Se on niin kiva reitti, että sen meloo mielellään useampaankin kertaan. Tulen mukaan, jos mitenkään saan työkuviot pulkkaan.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja mpikkara » 21 Touko 2011 11:20

eilen kuulin, että siellä taitaa olla vedet vähissä tänä keväänä, eli olisi varmaan fiksua meloa suht piakkoin
mpikkara

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 21 Touko 2011 18:41

Vihjaiskaa myös Milkolle. Milko zuumaili tekevänsä sinnepäin reissua.
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 21 Touko 2011 20:10

mpikkara kirjoitti:eilen kuulin, että siellä taitaa olla vedet vähissä tänä keväänä, eli olisi varmaan fiksua meloa suht piakkoin

Olin viime vuonna siellä heinäkuun alussa ja jäin pari kertaa pohjasta kiinni. Ajankohta oli sikäli kiva, että lumpeet kukkivat, mutta oikeasti kiinnostaisi mennä tälläkertaa aikaisemmin. Samalla suunnalla olisi Majavamelonta 5.6.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Janza » 22 Touko 2011 14:31

Kävin tänä keväänä Oravareitillä melomassa 6.-8.5. ja 13.-15.5. Olen käynyt siellä yli kymmenen kertaa mutta tällaista vesimäärää en ole siellä aikaisemmin nähnyt. Jokseenkin sama mistä kohdin kosket laski, kaikista kivistä mentiin reilusti yli. Useita siltoja piti ylittää kun ali ei mahtunut. Kanoottia sai myös äyskäröidä tyhjäksi useita kertoja. Tosin nopeastihan se vesi kyllä siellä vähenee kun kesä etenee... Lähden taas ensi viikonloppuna tarkistamaan tilanteen ;-)
Janza

ViestiKirjoittaja Milko » 29 Touko 2011 14:17

Moi!

Oravalle ollaan menossa 10.-12.6. Mennään Juvalle jo to iltana ja lähdetään aamulla järvelle. Jos keli on kovin kuoppainen niin aloitetaan vasta joelta. Mutta tarkoitus on kyllä nauttia koko reitistä, kun kilometrit on jääneet aika vähiin. Flunssaa, työmatkaa ja perhejuhlaa pukkaa.

Vielä pari kysymystä. Kosket on kai laskettavissa normaalin retkimelojan koskiosaamisella? Aluksen puosu on vasta 4-v joten kovaan riskiin ei ole halukkuutta.

Yötä aiotaan olla Sourun laavulla. Löytyykö sieltä paikkaa kahdelle teltalle?

-Milko-
Milko

ViestiKirjoittaja Janza » 29 Touko 2011 23:58

Kotiuduin juuri Oravareitiltä joten terveisiä sieltä. Vesi on laskenut edelleen, mutta kosket ovat erittäin hyvässä melontakunnossa. Pohjakosketuksia ei tullut ja melontaväylä näkyi selvästi ennallistetuissa koskissa. Miulla oli mukana kaksi noviisia ja he selvisivät reitin ongelmitta. Olen melonut reittiä myös lapsen kanssa joka osallistui melontaan lähinnä järvillä. Kosket pystyy kyllä laskemaan retkimelojan kokemuksella myös pelkästään takana melomalla.

Sourun laavu on aivan ihana yöpaikka. Laavu on pienessä saaressa laskukelvottoman kosken ja kanavan välissä. Mantereelle menee kävelysilta jossa on puukatos ja puucee. Saaressa ei ole telttapaikkoja mutta puukatoksen takana on jonkinlaisia. Paikka ei kyllä ole ihanteellinen yöpaikka teltassa yöpymiseen. Itse olen aina nukkunut laavussa joko niin että sen sisälle on pystytetty hyttysverkollinen Haltin laavu tai sitten hyttysspiraalien avustamana. Laavuun mahtuu mukavasti neljä henkilöä nukkumaan.

Kuva Sourun laavusta http://janza.1g.fi/kuvat/MELONTARETKI%C ... 010/15.JPG
Janza

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 30 Touko 2011 10:51

Kun kerrotte tai panette kuvia jokireiteistä, pnkaa linkki virtaamatietoihin ja kertokaa, millä virtaamalla itse meloitte.

En löytänyt Oravareitin virtaamatietoja netistä, mutta tällainen löytyi:
http://www.ymparisto.fi/download.asp?co ... 935&lan=fi
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Janza » 30 Touko 2011 12:13

Tietääkseni Oravareitin virtaamia ei ole ainakaan netistä saatavilla.

Tässä viimeisen reissun kuvat: http://janza.1g.fi/kuvat/MELONTARETKI%C ... 29.5.2011/
Janza

Seuraava

Paluu Retket