Elisaari 2011.12.3-6 Itsenäisyyspäivän melonta

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 22 Marras 2011 23:17

Ollaan jo useampana vuonna retkeilty Elisaaren vesillä itsenäisyyspäivinä.

Ilmoittautumiset Jaakolle pj@avokanootti.info

Elisaari 2009
http://picasaweb.google.com/7aacco/Elisaari200902#
Elisaari 2008
http://picasaweb.google.com/7aacco/Elis ... VinKuvina#
Elisaari 2004-07
http://picasaweb.google.com/7aacco/Elis ... uja200407#[/quote]

Elisaari.jpg

Aikataulu Yksi autokunta lähtee Helsingistä perjantaina 2.12. klo 12 ja palaa tiistaina iltapäivästä.
Jos et halua yöpyä, mutta haluat päiväretkelle, sekin käy, kunhan ilmoitat tulostasi tekstarilla Jaakolle 050-3456935.
Tekstarilla siksi, että kännny ei ole päällä kuin satunnaisesti (aamulla ja illalla).

Leiri Leiri on Elisaaressa oheisen kartan Leiri 2. Toissavuonna ykkösleirin tulipaikalla oli ongelmia savun kanssa.
Teltoille löytyy kohtalaisen hyviä paikkoja ihan tulipaikan läheisyydestä. Teltat on jätetty paikoilleen päiväretkien ajaksi. Sauna ei enää ole toiminnassa näin myöhään, sillä saunoissa on vain kesävesi. Teltoista: tarkoitus on kokeilla tiipii-majoitteita, silti on hyvä ottaa omat teltat mukaan.

Jäätilanne Tämä on tietysti kysymysmerkki ihan viime hetkiin saakka. Tällä hetkellä tilanne on lämmin.
http://www.itameriportaali.fi/fi/itamer ... ne/#middle

Päiväretket Melonnat ovat valoisaan aikaan tehtäviä lenkkejä ja illaksi palataan leiriin. Reitit suunniteellaan yhdessä kelin mukaan. Yleensä olemme kiertäneet lähisaaria ja lenkit ovat olleet 13-16 km. Päivittäiset melonnat lähtevät leiristä n. klo 11:00 ja takaisin tullaan klo 16-17 maissa. Matkalla maatauko tai parikin.
Aurinko nousee 9:09 ja laskee 15:21 ja hämärän kesto on 56 minuuttia.

Turvallisuudesta Kuivapuvut on normivaruste. Ilmankin voi tietysti kokenut meloja lähteä, kunhan me muut tiedämme tilanteen. Mukana on kaksi hypotermiahaalaria, joiden suojissa on lämmin vaihtaa kuivat vaatteet ylle.

Turvallisuudesta 2 Kun pimeys tulee, on suunnistaminen sokkeloisessa saaristossa hankalaa. Ei riitä, että on toimiva gps mukana, siihen pitää olla kylmästä johtuen ainakin kahdet varapatterit.

Turvallisuudesta 3 Jos et malta meloa hitaimman kanootin tahtiin, tämä ei ole sinun retkesi. Porukan pysyminen koossa on ehdottoman tärkeää kaikkien turvallisuuden vuoksi. Toissavuonna tuli yhtenä iltana pimeä ja porukka oli tässä vaiheessa useammassa klimpissä ja lopulta peräpää jäi omilleen. Käytännössä kaksi solokanoottia ilman isomman porukan turvaa. Tästä olisi voinut kehittyä todella hankala tilanne.

No - näiden uhkailujen jälkeen olet sydämellisesti tervetullut.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Re: Elisaari 2011.12.3-6 Itsenäisyyspäivän melonta

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 01 Joulu 2011 11:06

Ennuste 1.12-lores.jpg

Tässä viimeisimmät säätiedot ylinnä torstaiaamu, alla keskiviikko.
Vähän tuulee, mutta suojaisiakin vesiä löytyy.
Alla tän hetkisen tuuliennusteen mukaiset tuulensuunnat reiteillä eri päivinä.

Orslandet vastapäivään
Elisaari_tuuli_lauantai.jpg

Elisaari vastapäivään
Elisaari_tuuli_sunnuntai.jpg

Barölandet myötäpäivään
Elisaari_tuuli_maanantai.jpg

Nyt on 2-4 lähtijää, vielä mahtuu mukaan!

P.S. Jos joku pitää tätä etukäteisleikkiä hullun puuhana, niin se on täysin sallittua, olen etukäteissuunnittelupervertikko.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 07 Joulu 2011 21:30

Elisaari_melotut.jpg

Retki Elisaareen oli vaihteleva, vaativa ja ennen kaikkea se opetti taas paljon sekä melonnasta että varsinkin melontaretkeilystä.

Retken yksi tavoite oli opetella kovan tuulen melontaa juonimalla kanootilla suojassa saarien välissä. Toinen tavoite oli kokea la-su -välisen yön myrsky. Ei vesillä, vaan teltan suojassa.

Tuulet vaihtelivat 8-14 m/s välillä. Sadekuurot, varsinkin maanantain pyry ja raekuurot toivat ennen sateen alkua todella voimakkaita sutareita. Parhaimmillaan kanootti vaan liukui veden päällä sivuttain pahimpien puuskien aikana. Raesade vei jo muutenkin hämärästä iltapäivästä lopunkin näkyvyden. Rakeet pistelivät naamaan ja märistä silmälaseista ei ollut kuin haittaa.

Maanantaille osui minun kohdalleni opettavainen eksyminen. Luin merikorttia ja suunnistin kompassilla maanantain taukopaikalta takaisin. Merikortista en voinut satavarmasti päätellä sijaintiamme, kun lähdimme takaisin, mutta kompassisuunta takaisin leiriin oli sama sijaintivirheestä huolimatta. Tarkoitus oli noudattaa kartan sinistä katkoviivaa. Olisimme meloneet saarijonon suojanpuolta Elisaaren kanavaan.

Vaikka kompassi näyttää, että nyt mennään liikaa oikealle, niin silti edessä oleva maisema istuu juuri karttaan sopivana saaren rantana. Kun matka etenee, saari ei olekaan yhtenäinen, vaan pienien saarien muodostama ketju. Näin etuoikealla yhtenäisemmän saaren, ja tietysti päättelen, että sen itäpuolella kulkee reittimme. Olemme tulleet liikaa länteen, joten nyt hurautamme oikealle reitille itäisempään suuntaan. Kaiken lisäksi kova myötätuuli auttaa ja saa matkan vaikuttamaan lyhyemmältä kuin se onkaan.

Niemen kärjen ohitettuamme, näyttää siltä, että olen löytänyt oikean saarijonon ja sitä etenemme. Tulemme lahden pohjukkaan kaislikon reunaan. Kuka tällaisen kaislikon on eteemme pudottanut? Kaislikko näyttää hämärässä valossa salmelta, joten etenemme korsien seassa jonkun matkaa, kunnes kanootin alla on enemmän mätästä kuin vettä. Ikuisena optimistina nousen seisomaan ja uskoen näkeväni avovettä. Ei, pelkkää kaislikkoa ja sitten metsä. Keulamieskin alkaa jo epäillä minua ja peruutamme kaislikosta takaisin maihin ihmettelmään sijaintiamme.

Kartasta löytyy sopiva lahdenpohja ja alan jo arvata, mihin olen meidät navigoinut. Rannalla Jyrkin gepsi vielä varmistaa oikean sijaintimme. No - ei siinä sen enempää, lähdetään samaa rantaa takaisin. Loppumatka on helppo seurata Elisaaren rantaa vaikka räntäsade, hämärä ja rakeet vievät näkyvyyden.

No, mitä tästä opin: sen vanhan viisauden, että kannattaa uskoa mittareihin ennenkuin omaan vilkkaaseen mielikuvitukseen.

Leirielämä Elisaaressa menee vanhan rutiinin mukaan. Leirimme on kahdesta käyttämästämme vakipaikasta itäisempi, jossa on parempi ilmanvaihto ja voi poltella kunnon roihuja kehitysmaaliesissä. Niitä oli meillä kaksi. Molemmissa paloi puolen halon korkuiset jätkänkynttilät silloin, kun emme tehneet niissä ruokaa. 6x4 -metrinen pressu suojasi tuulen puolen ja tulipaikan pöydän ääressä oli viihtyisää.

Puita oli tulipaikan laatikossa, mutta silti haimme seuraavan tulipaikan laarista hyviä, kuivia mäntyhalkoja. 6-8 halkoa poikki sahattuna kului illan aikana. Oma saha ja kirves olivat kaupungin työkaluja parempia, vaikka tulipaikan oma kirvesi oli sentään Fiskarsin tekele sekin. Katoksessa oli valotolppa ja sisävalo - kirkkaampi kuin edelliselllä kerralla. Veskeihin saatiin kanssa valo niiden edessä olevan tolpan katkaisijasta. Veskeissä oli paperia.

Päivärytmi oli hämärän mukainen. Herättiin 9-10 maissa ja vesillä oltiin pari tuntia myöhemmin. Takaisin tultiin illan hämärissä 4-5 aikaan. Seitsemään mennessä oli vaatteet vaihdettu ja syöty. Sitten parannettiin maailmaa kunnes tuli uni. Teltaan mentiin kymmenen korvilla. Oli hauska viettää pitkä yö teltassa. Nukkua ja välillä havahtua luonnon ääniin.

Sale_IMGP2757.jpg

Ja uutinen: Barön SALE-kauppa on voimissaan ja muuttanut uusiin tiloihin. Kaiken lisäksi kaupan seinästä pääsee euron kolikolla sisävessaan ja toisella kolikolla suihkuun. Vesi oli haaleaa, mutta muuten siivot tilat. Kauppa on kiinni torstaisin ja sunnuntaisin.
Ostimme kaupasta melkein kaikki eväät pekonia ja sisäfilettä lukuunottamatta.

Sale_jaatelo_IMGP2742.jpg

Ja pitihän perinteinen jäätelö syödä Salen portailla.

Mitä vielä?
Tässä muutama hajahuomio, jotka kokeneelle retkeilijälle on varmaan tuttuja asioita, mutta minä olen melonut ja retkeilllyt vasta 20 vuotta, joten minulle tulee uusia asioita koko ajan eteen. Vastahan tänä vuonna sain Vuoden Retkimeloja -plakaatin. :)

Kalusto: meillä oli Lauri Salaman tekemä Nahanni kaksikkona ja Jyrkin Bell Merlin II solona. Ajatus oli, että myötäiseen melotaan molemmat soloina ja vastaiseen kaksikkona ja pannaan Merlin hinaukseen. On ennekin tehty ja toimi hyvin, kunhan hinattavan keula on ihan hinaajan perässä kiinni. Nyt oli sen verran kovat kelit, että sunnuntain ja maanantain lenkit päätettiin suosiolla tehdä kaksikolla ja hyvä oli.

14_laurin_passamaque.jpg

Melat. Tuplamutkahiilikuitumelani lisäksi mulla oli Passamaque-intiaanien rahtimela, jonka Lauri Hovi on mulle aikoinaan veistänyt. Melalla oli hyvä pitää Nahanni kurissa puuskaisella ja kuoppaisella merellä. Melontatahti oli minulla tietysti paljon hitaampi kuin Jyrkillä keulassa, mutta silti matka taittui paremmin kuin lyhyellä ja pienilapaisella hiilikuitu Kialoa/ZRE:llä.

Säätiedot. Kilometri leiripaikastamme on gps tukiaseman antenni, joten 3g toimi kuin vettä vaan. Lauantain myrsky-yönä seurasin Bågaskärin tuuli- ja ilmanpainetietoja sekä Hangon vedenkorkeustietoja. edenkorkeus siksi, että olin huolissani matallalle parkkipaikalle jättämästäni autosta. Itseasiassa ilmanpainekäyrä kertoi parhaiten, missä mennään ja varsinkin kun paineen lasku rauhoittui, niin tiesi, että kovin tuuli on ohi. Vedenkorkeus ei ihan noudattanut tuulen liikkeitä, mutta paine kertoi siitäkin enemmän. Paine pysyi alhaalla tuulen väliaikaisesti laannuttua, mutta vesi nousi vain vähän.

Otsalamppu. Niitä on hyvä olla ainakin kaksi. Toinen mun otsalampuista, Ledlenser, jossa patterit on omassa kotelossa takaraivolla, hajosi. Yksi johdoista nirhautui poikki patterikotelon läpiviennin kohdalta. Seuraava otsalamppu on sellainen, jossa patterit on otsalla valaisimen takaosassa. :)

Pakkaaminen. Olen tehnyt itselleni muistilista, jossa on tällä hetkellä runsaat 100 esinettä, tavaraa ja tarviketta. Nyt ei mitään puuttunut ja pattereita/akkuja oli niitäkin listan mukaisesti riittävästi. Mutta pakkaamisessa on vielä toivomisen varaa. Mitkä kamat on samassa pussukassa ja mitkä pussukat on samassa kassissa. Lisäksi jää pari Ikean kassillista roinaa, lähinnä melontaan ja leiriin liittyviä, jolle ei ole kunnon pakkausta.

Patjan patja. Opin minulle uuden kikan Jyrkiltä: kylmä tulee makuupussiin altapäin. Ekana yönä oli pelkkä alsupatja ja vähän vilu. Toisena yönä laitoin topatun leirihaalarini ilmapatjan alle ja a-vot, oli lämmin nukkua.

Tikkialusasu. Mulla on sellainen ohut Ursuitin tikkihaalari, joka on hyvä leirivaatteen lämpökerasti istumiseen iltanuotiolla. Vesillä se on tuhoksi. Olen kaksi kertaa lähtenyt haalari kuivapuvun alla melomaan ja molemmilla kerroilla meinasi tulla noutaja. Hki ei pääse mihkään ja haalari lämmittää ihan sikana. Lopputulos on märkä mies, joka ei jaksa mitään ja joka rannassa tauolla palelee.

Ei kai muuta kuin että ensi vuonna uudelleen.
Ellei sitten kesä jatku ja pääse Elisaareen viettämään uudenvuoden bileitä.

Täällä rummutusta ja kuvia retkeltä.
https://picasaweb.google.com/7aacco/Eli ... directlink

Täällä joitain kuvia kuvateksteineen.
https://picasaweb.google.com/7aacco/Eli ... directlink
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

Paluu Retket