Kesäkuun 2012 Lapin retki = Vietka-Ivalojoki, suunnittelua

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Re: Kesäkuun 2012 Lapin retki = Vietka-Ivalojoki, suunnittel

ViestiKirjoittaja ripa » 29 Maalis 2012 14:32

Tuota kuljetusta varten pitäisi tosiaan tietää ketkä lähtee kovilla kanooteilla (soolo/tupla). Tälle palstalle vai sähköposti kysely? Sitten päätös miten hoidetaan. Itse olen mukana pikkubussivaihtoehdossakin, jos täältä Mikkelin kautta ajatte (lasken itseni Etelä-Suomeen). Tuo tavaramäärä voi tosiaan olla hankaluus, Tietty osan tavaroista voinee pakata traileriin/kanoottiin kuivasäkeissä. Myös mulle pitäisi olla mahdollista tuo ajanjakso (takas TI). Usein ollaan varattu lopetuspaikan läheltä mökki ja sauna ja ajettu seur.päivä kerralla etelään. Trailerin kanssa on tietty hitaampi ajaa. Mikkelistä Puljuun googlemaps antaa vajaa 900 km ja 11h 20 min.

Kärryistä ei taida olla tuolla alueella kovasti hyötyä, tosin juuri tuolla kohtaa en ole käynyt. Aika epätasaista ja hankalaa maastoa siellä päin on yleensä ollut. Joskus oli kärryt ensimmäisellä Repo-Vaskojoki retkellä. Toimivat kohtuullisesti, mutta seuraaville (sama paikka) kuitenkaan en ole ottanut kärryjä mukaan vaikka nykyisin on paljon paremmat kärryt.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 29 Maalis 2012 22:08

Tiesin Eerikki Rundgrenin kulkeneen tämän reitin heinäkuussa 2010. Tänään sain aikaiseksi kysyä asiaa. Laitan viestinvaihdon sellaisenaan alle.

Minä: Hei Eerikki! Olet ehkä havainnut, että Avokanoottiyhdistyksestä lähtee moni nousemaan Vietkajokea kesäkuun 9. päivä mennäkseen saman reitin, jonka teit 2 vuotta sitten. Kysyn nyt Vietkajoesta millainen se on nousta? Viime vuonna Repojoen nousussa pystyi joka paikassa joko melomaan (jos ei ollut paljon vastavirtaa) tai liinaamaan (jos oli vastavirtaa, rannat eivät olleet pusikkoiset). Sellaista paikkaa ei ollut, jossa kumpikin olisi ollut mahdotonta ja olisi pitänyt rämpiä virrassa. Onko Vietkajoen nousu samanlainen? Eli onko vastavirran kohdalla pääosin rannat paljaat?

Eerikki: Varsinkin Syvä-Tepasto ja pääosin Vietkakin ovat kohtuullisen helppoja nousta ylös. Ensi alkuun joutuu aika paljon uittamaan, ylempänä onnistuu toisinaan melontakin. Vietka-aavalle tultaessa kanootit kannattaa vetää/kantaa menosuuntaan katsottuna vasemmalla kohoavan vaaran juurta, josta löytyy hyvä polku. Suolta kannattaa pyrkiä pois mahdollisimman nopeasti.

Minä: Kiitos vastauksesta! Kartalta löytyy Vietkajänkkä, se on kai sama kuin "Vietka-aava"? Itse ajattelin aloittaa ylityksen tästä [linkki], mutta sinä käytit sitten eri paikkaa? PS. Muut kyselevät voiko vetää kärryjä siinä maastossa ja mikä on minimipyöräkoko? (Itse aion kantaa välineen.)

Eerikki: Kärryillä ette tee yhtään mitään ja vetotaipaleen aloittaisin huomattavasti aiemmin. Vesi joessa loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun Korsalompolon suunnasta laskeva puro yhtyy Vietkaojaan. Tästä kanootti kannattaa vetää kuivalle maalla Vietkavaaran eteläpuolelle ja hakeutua vaaran itäpuolitse pohjoiseen kohti Korsalompoloa vievälle polulle. Toki olette niin paljon minua aikaisemmin liikkeellä että saattaa ojassa vettä riittääkin aikomaanne rantautumispaikkaan asti. Kultamiesten veneenvetotie jokatapauksessa kulki Vietkavaaran itäpuolitse.

Minä: Kiitos Eerikki! Tämä selvensi. Laitan viestisi pääsisällön tiedoksi muille retkeläisille (keskustelua käydään Avokanoottiyhdistyksen foorumilla).

Eerikki: Syvä-Tepastojoella hyviä leiripaikkoja on vaikka kuinka paljon, Vietkaojalla vähemmän. Korsalompolon itäpuolella kohoavalle kukkulalle mahtuu jokunen teltta ja Korsan tuvalla kannattaa käydä vähintää saunomassa. Korsajärven rannat ovat todella kiviset. Ensimmäinen hyvä - tai pikemminkin erinomainen - leiripaikka on Ivalojoella missä Avisuorajoki yhtyy siihen. Tästä alemmaksi leiripaikkoja löytyy kyllä tasaseen. Ivalon Erkin talomaa mm.

Minä: Kiitos jälleen, tämäkin oli arvokasta tietoa!

Eipä tuohon ole paljon lisättävää. Mutta lisään kuitenkin sen, että haave nousta jokea sauvomalla ei puhuttele minua sitten yhtään. Fögö opetti perusniksit pari vuotta sitten Ahviolla eikä sen perusteella kumikanoottia voi sauvoa. Tarvitaan vakaa kaksikko. Jos joku yhden sauvoimen mukaan ottaa niin on se tietysti kiva hupinumero. Illat on valoisat ja nuotiolla voi katsella muiden toilailuja. Mitä joen nousuun tulee, uittaminen on helppoutensa takia ykköskeino.

Terveisin,
-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja IS. » 30 Maalis 2012 12:43

PIKKUBUSSI ON VARATTU - ketkä ovat mukana?

Kahdeksan hengen VW Caravelle "karvalakkimallinen" pikkubussi on nyt varattu 8.6 klo 15 - 19.6 klo 23. Vuokra 570 euroa sisältää kilometrejä 2 250. Siihen lisäksi bensat arviolta 380 euroa niin päästään loppusummaan 950 euroa eli jo viidelle hengellä vajaa 200 per nuppi. Auton nouto Lohjalta tai toimitus Espooseen 40e/suunta. Omavastuu vahinkotapauksissa 1 300 e. On sama auto jolla yksi porukka kävi Inarilla viime syksynä. Oli kulemma ok, ja tavarat mahtuivat hyvin kyytiin. Osa kamoista oli kajakeissa.

Lisäksi tarvitaan traileri. Kyydissä on toivottavasti ainakin kolme Eskimoa ja kaksi HeMeläistä. HeMe:n traileri maksaa jotain, mutta vetää myös matkatavaraa melko paljon. Löytyisikö eskimoilta trailerì?

Ketkä ovat mukana? Ennakkomaksu 1/3 vuokrasta ensi viikolla.

Pikkubussin etuja mm:
- Siirrettävänä vain yksi auto, säästetään päivä edestakaisin ajelua jos saadaan joku ajamaan kärry lopetuspaikkaan.
- Kenenkään ei tarvitse liata omaa autoa :-)
- Selkeät kulut jaettavaksi
- monta kuskia ja juttuseuraa pitkällä matkalla

Ilkka
ilkka.salmi@iki.fi
puh. 040 556 1202
IS.

ViestiKirjoittaja ripa » 30 Maalis 2012 14:27

Kajakisteilla taitaa olla mukana vain puolet "pakollisista" tavaroista. Tosin kokemus osoittanut, että ei noille ylävirtaretkille kannata ottaa ihan kaikkea tavaraa mitä retkikaapista löytyy.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Weltsu » 31 Maalis 2012 22:07

Jos noudatatte Ripan esitystä saunomisesta ja yöpymisestä, kannattaa sinne Näverniemen lomakylään soitella ja kysäistä. Ainakin aiemmin on homma pelannut hyvin ja edullisesti. Ivalosta on aika rankkaa ajella heti retken päätteeksi vaikka väsyneitä kuskeja onkin auto täynnä.
Teille on tulossa hieno ja muistettava retki. Kateeksi käy.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

ViestiKirjoittaja Weltsu » 05 Kesä 2012 22:27

Laitelkaa aina pikkuviestejä, miten homa edistyy. Vettä on ainakin riittämiin. Olisimpa mukana, mutta aina ei kaikkeen ehdi. Hienoa retkeä ja sitä extremeä toivotan kaikille osallistujille. Olen hengessä mukana aina kanssanne!
Weltsu
Weltsu

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 06 Kesä 2012 12:22

Noh, informaatio on kulkenut sähköposteissa. Ruokapuolta säädetään ja aikatauluja. Lähtö on perjantaina, mihin on tätä kirjoitettaessa 2 päivää.

Sää näyttää kolmelle ensimmäiselle retkipäivälle la-su-ma kohtuulliselta: ei sadetta, päivälämpö +8-10, yölämpötila +3. Näillä keleillä päästään Vietkajoki ylös ja kannetaan tavarat Korsajärvelle maanantai-illaksi ilman suurempia hankaluuksia. Sitten Korsatuvan sauna lämpiää, uidaan purossa ym.
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 07 Kesä 2012 11:47

Retken suunnittelu aloitettiin kuukausia sitten. Myös tositoimiin on ryhdytty hyvissä ajoin. Tässä pari kuvaa valmistautumisesta.

Ensimmäisessä ruokakuivuri ja hinausköydet. 9 päivän ruoka painaa ja koska kaikki tavarat on kannettava vedenjakajan yli 3-5 km minun voimillani ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kuivata kaikki mahdollisimman keveäksi. Hinausköydet olivat halvinta mahdollista laatua. Ne on haukuttu lyttyyn, mutta jääräpäänä en usko, vaan lähden katsomaan kuinka käy.

Kuva

Toisessa kuvassa varustepannukakku. Tuossa ei ole vielä ole edes kaikki. En uskalla ajatella kuinka paljon tuo kaikki painaa ja mahtuuko se muka kahteen reppuun! Täytyypä vielä punnita nyssykät.
Kuva

Facebookistakin voi seurata retken kulkua: https://www.facebook.com/#!/VietkaIvalojoki2012
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja IS. » 08 Kesä 2012 11:24

Weltsu kirjoitti:Laitelkaa aina pikkuviestejä, miten homa edistyy. Weltsu

Tänne yritetään laitella päivityksiä:
http://www.facebook.com/VietkaIvalojoki2012

Tuon pitäisi näkyä myös ilman facebook-tiliä. Saa nyt sitten nähdä miten tekniikka toimii ja onko erämaassa verkkoa. :-)

Ilkka
IS.

ViestiKirjoittaja Weltsu » 08 Kesä 2012 23:02

Hieno juttu!
Pitää yritellä seurata retkeänne täältä etelämpää. Hengessä mukana, Weltsu
Weltsu

EdellinenSeuraava

Paluu Retket