Tulossa, Vantaanjoki päästä päähän 7.-8.4.2012 (tai 14-15.4)

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Re: Tulossa, Vantaanjoki päästä päähän 7.-8.4.2012 (tai 14-1

ViestiKirjoittaja keke » 17 Huhti 2012 18:17

Terve,
toteutuiko retkenne? Mitkä tunnelmat, vettä ja virtausta ainakin riitti.
tv. keke
keke

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 17 Huhti 2012 21:00

Kyllä me kaikki seitsemän (Janne P, Marko, Tuomas, Mika, Jyrki, Henkka ja minä) siellä oltiin ja vieläkin tuntuu lihaksissa siltä että varmasti olin. Kevään ensimmäinen retki 85 km. Huh-huh, ainakin minulle reissu oli rankka. Paljon enempään en olisi noissa olosuhteissa kyennyt.

Retki oli kuitenkin tosi mielenkiintoinen kokemus. Lauantaina satoi räntää taivaan täydeltä ja oli hyytävän kylmä. Joen yli oli kaatunut useita puita ja jouduimme jonkin verran nostelemaan kanootteja puiden yli ja kantamaan yhden laskukelpoisen kosken kokonaan maitse. Vesi oli niin korkealla että alussa tuhraantui paljon aikaa siltarumpujen läpimenoon. Juuri ja juuri onnistuimme, mutta tosi täpärällä se oli. Yksi meistä pääsi uimasilleen koskessa, jota hädin tuskin edes huomasi. Tulipahan opittua että pienessäkin virrassa on oltava huolellinen. Jouduimme lopettamaan melonnan 5 km suunniteltua aiemmin koska porukalla oli niin kylmä.

Sunnuntaina keli oli mainio. Aurinko paistoi ja mieliala koheni. Melonta oli kivaa. Naama paloi auringossa. Aurinkorasva olisi ollut tarpeen, mutta ei kenelläkään tainnut olla mukana. Myös sunnuntaina yksi meistä kävi uimasillaan helpossa virtapaikassa. Onneksi molemmilla uimareilla oli kuivapuvut päällä. Uimakeikkojen vuoksi matka ei juuri hidastunut. Sunnuntaina matkaa kertyi 48 km ja lopetimme Haltialan tilan kohdalle heti Ruutinkosken jälkeen. Kenelläkään meistä ei ollut mitään vaikeuksia laskea Pitkäkoskea ja niitä kahta muuta. Kosket olivat tosi mukavia laskea näin korkealla vedellä. Aika isoja aaltoja, mutta kivet olivat pois tieltä.

Itse opin taas monta asiaa. Juoda pitää vaikka ei ole jano. Kuivapuvun liian kireät rannemansetit saavat kädet turpoamaan. Kannattaa siis venyttää ne kuntoon ennen kuin lähtee kotoa. Kanoottikärryn renkaisiin kannattaa pumpata ilmaa ja kolmannella kerralla tajusin kääntää ne jopa oikein päin, niin ettei tukiaisa raahaa maata. :oops: Lumessa kumitossut luistavat, liukuesteet olisivat olleet tosi hyödylliset kun raahasi kanoottia ylämäkeen. Jos keli on kylmä niin matkaa kannattaa lyhentää ja taukoja lisätä. Lämmintä juomaa riittävän usein. Kerro jos et jaksa, pyydä muita odottamaan. Ai niin ja vaikka viimeisimmän tiedon mukaan niihin uuden mallisiin Ortlieb vetskareihin ei pitäsi laittaa vaseliinia, niin laitan silti. Niitä ei kerta kaikkiaan saa muuten kylmällä kelillä auki.

Tämmöisiä reissuja kannattaa ensikertalaisten tehdä porukalla, lähellä sivistystä. Missä tahansa kohtaa matkan olisi voinut jättää kesken ja aina oli joku auttamassa jos oli tarve. Kevään ekaksi reissuksi voisi ehkä valita kevyemmänkin haasteen, mutta toisaalta tämä oli kyllä hyvä kohta testata omaa kuntoa ja varusteitaan vaativampia ja pidempiä retkiä varten.

Janne varmaan laittaa kuvareportaasia matkasta. Minulla ei tällä kerralla rahkeet riittänyt kamerankäsittelyyn.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 18 Huhti 2012 00:10

Hieno reissu oli. Tässä kuvallista esimakua.

Kuva
Kuva
Kuva

Enemmän laittelen, kun ehdin.
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja mpikkara » 18 Huhti 2012 00:17

juu suuri kiitos kaikille tosi mukavasta retkestä

opetuksena itse ainakin huomasin pienten huilitaukojen tärkeyden, niin sitä vaan jaksaa jatkaa matkaa

alun viemärit eivät kyllä varmana olisi olleet ahtaan paikan kammoiselle kovin ihania, tosin oli hieno laskea niiden jälkeen "koskea" rakennuksen alla!

porukka oli myös ihanan väsyneen hiljaista lauantaina kun saavuimme leiripaikalle, samoin uni tuli aikas nopeaan
yö oli varsin kylmä kun joen kosteus tekee tepposiaan, mutta paksu untuvapussi pelasti mukavat yöunet

muina havaintoina naama paloi ilman rasvaa sunnuntaina, lauantaina oli sormet välillä aikas viluiset eli neopreenit olisi saanut vaihtaa talvitumppuihin
kengissä ei tosiaan riittänyt pidot alkuunsakaan kantoihin, tiinan super kevyt hiilarimela tuntui mukavalle jossain 65km kohdalla ;-)

kesäkuuta odotellessa... jänskättää jo nyt
mpikkara

ViestiKirjoittaja ripa » 18 Huhti 2012 10:57

Noiden siltarumpujen kanssa kannattaa sitten olla varovainen. JOs kiinni jää, niin tuskin pystyy uimaan ylävirtaan. Sama jos kanooti kupsahtaa nurin, jää kiinni ja estää rummussa virtausta, niin rumpu on hyvin nopeasti täynnä vettä ja sit on ikävät olosuhteet. Siltojen alustat, rumpujen alut ja loput ovat usein täynnä roinaa autonrenkaista fillareihin.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja JyrkiU » 18 Huhti 2012 11:22

Morot kaikille
Juu, retki meni mainiosti ja taas tuli opittua vanhat asiat uudelleen ( mm. pakkaa huolella kaikki tavarat todellakin vesitiiviisti, uudenlaisella kanootilla melomiseen pitää suhtautua varauksella ja pitää opetella ihan oikeasti melomaan) . Liika itsevarmuuteni kostautui keväisellä uintihetkellä. En ole ennen tasaisella kaatunut, mutta taas kävi niin :-)
Kiitokset kaikille mukavasta kevät retkestä.
T. Jyrki
JyrkiU

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 19 Huhti 2012 01:11

Klikkaa itsesi Vantaanjoen räntäisiin ja aurinkoisiin tunnelmiin:
http://rotuaari.vuodatus.net/blog/32032 ... 15-4-2012/

Kuva

PS. Mitä siltarumpuihin tulee, ne ovat onneksi suoria eli päästä näkyy onko siellä roskaa vai ei. Sitä paitsi vaihtoehtoa niiden läpäisylle ei oikein ollut, mikä käy ilmi tuosta tarinasta. Itse suostuin koekaniiniksi menemällä isoimmalla kanootilla sen ahtaimman rummun läpi. Sehän on retkenvetäjän tehtävä!
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 19 Huhti 2012 16:41

Ne siltarummut... Laitan talteen keskustelua facebookissa (myös blogissani), jossa Jaakko Mäkikylä sanoo:

Jaakko hapannaama kommentoi: Tulivivalla joella ahtaiden alikulkujen läpi melominen on hengenvaarallista. Kun kanootti syystä tai toisesta jää putkeen kiinni, on melojan hengen pelastamiseen aikaa vain muutama minuutti. PK-seudulla jokiin heitetään varastettuja polkupyöriä, kassakaappeja, myymäläkärryjä ja jopa lastenvaunut ovat löytyneet. Yleensä nämä romut heitetään juuri siltojen ja siltarumpujen kohdalta. Romun ohi voi ensimmäinen meloja päästä, mutta samalla yli lipuva kanootti voi kääntää romua sen verran, että seuraava meloja jää siihen kiinni. Nämä retket ovat kokeneiden melojien puuhaa. Porukan jokaisen jäsenen pitää olla kykenevä itse arvoimaan keväisen tulvajoen riskit ja näihin alikulkuihin sisältyvä hengenmenon vaara. Hyvä, että selvisitte hengissä. Tällä kertaa.

Ja minä vastaan:

Jaakko: Huolesi on äärimmäisen epätodennäköinen. Jos kanootti menee putken yläpäästä sisään vieden putken poikkileikkauspinta-alasta 10 %, kanootti ei mitenkään voi putkessa ollessaan kääntyä siten, että se vie poikkileikkauspinta-alasta 100 % ja täyttää koko putken vedellä. Sitä paitsi Riihimäellä putkia oli aina kaksi rinnakkain, jolloin se toinen putki vetäisi kuitenkin. Virtaus on sen verran hidas, että veteen pudonneet raskaat tavarat (kassakaappi) eivät imeydy putkeen. Toinen asia on, että putkessa ei menty virran vauhtia vaan minulla oli putken kattoon koko ajan hyvä kontrolli = liikuin omaa vauhtiani katosta kiinni pitäen, yhtä lailla olisin voinut peruuttaa koko matkan. Tuokin oli silti jälkiviisautta, sillä riskiarvio tehdään tilanteessa. Itse asiassa se meni näin: Meillä oli tarkoitus mennä ensin 5 metriä ja kuunnella miltä tuntuu, jatketaanko vai palataanko takaisin. Kun ei se niin pahalta tuntunut, jatkettiin 5 metriä lisää, jne, kunnes oltiin läpi. Silti, ei tämä ihan riskitöntäkään ole. Ensi vuonna tarkistan etukäteen vedenkorkeusennusteen ja jos se on yli 87,18 metriä, lykkään retkeä. En näet aio tehdä uutta ahtausennätystä!

Disclaimer: Tämän tekstin tarkoitus ei ole kehottaa ketään ahtaisiin siltarumpuihin. Kopioin tämän tekstin tänne, jotta nämä mielenliikkeet jäävät tännekin muistiin.
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja mpikkara » 19 Huhti 2012 18:51

itseäni kyllä inan jännitti putkeen meno, mutta putkessa onneksi virta vei paattia ja itse senkus oli kyydissä ja inan katosta ohjaili
väliä kattoon ei ollut paljoa, mutta ei tullut ahtaanpaikan ahdistusta, onneksi, vaikka mulla ehkä sitäkin vikaa ina onkin
jos taas tulisi, niin silloin tilanne voisi olla tosi paha kun paniikissa (toimintakyvyttömänä) olisi siellä röörissä ja tekis mitä sattuu
sitäkin mietin, mutta kun muita oli jo läpi mennyt, niin sinne vaan itsenikin tungin
en kyllä ajatellut veden tulvivan päälleni tai kaatuvani, vaan yleensä ajattelin, että jäisin jumiin sinne ja joutuisin pakittamaan jotenkin poies
tosin kaksikossa en uskaltanut ängetä itseäni putkeen katosta painattaen ja vaihdoin mikan kanssa paikkaa sooloon, missä minun ei tarvinnut painaa paattia alemmas ja ängetä
jos vaihtopaikkaa ei olisi ollut, niin ilmottauduinkin mamiksena koko tehdasalueen kiertäjäksi
näin vielä hengissä ollessani... olihan se ihan mielenkiintoinen kokemus
mpikkara

ViestiKirjoittaja Weltsu » 23 Huhti 2012 10:50

Osallistujilla oli hieno reissu! Tästä se kesä lähenee.
Hyvä asia, kun turvallisuus on kaikilla mielessä. Ollaan aina vesillä järki mukana ja pientä jännityksen kiherrystä on välillä kiva tuntea mahanpohjassa.
Pohjapadot ja pusikkoihin tulviva vesi ovat kevään vaaranpaikkoja.
Weltsu
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

EdellinenSeuraava

Paluu Retket