Pernoo 27.5. ja viistoaaltoon reagointi koskessa

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Pernoo 27.5. ja viistoaaltoon reagointi koskessa

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 28 Touko 2012 14:14

Käytiin eilen pienellä porukalla Pernoolla peuhaamassa. Vettä piisasi ja hauskaa oli, mutta en minä sitä kertoakseni tänne kirjoittele, vaan itselleni tärkeän oivalluksen ajattelin jakaa muidenkin kanssa.

Aikaisemmin kun olen koskia lasketellut, olen lähinnä pyrkinyt katsomaan ajolinjan ja sen jälkeen koittanut pitää kanootin suorassa menosuuntaani nähden sekä lantion ja alatuen avustamana pystyssä. Menestys on ollut hiukan heikohkoa lähinnä isojen sivu-/viistoaaltojen (sellainen sivusta kylkeen lyövä seisova aalto) ansiosta, joiden edessä aiemmin olin vähän aseeton. Tällä reissulla ymmärsin (kiitos Fögön) että sivuaaltokin on hallittavissa oikealla etukäteisreagoinnilla. Jos kanootin keulan kääntää juuri ennen sivuaaltoa rivakalla kaarivedolla sivuaaltoa kohden, kanootti ottaa sivuaallon varsin sulavasti ja sivuaalto korjaa kaarivedon kääntämän menosuunnan jälleen suoraan.

Tämän oivalluksen jälkeen laskin pari koskea, joissa taatusti olisin aiemmin kaatunut isoon sivuaaltoon. Nyt koin suurta onnistumisen riemua suvannossa, kun kanootissa ei ollut juurikaan edes vettä.
Viimeksi muokannut Janne Janhunen päivämäärä 03 Kesä 2012 13:10, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuva
Janne Janhunen

Re: Pernoo 27.5. ja viistoaaltoon reagointi koskessa

ViestiKirjoittaja Weltsu » 30 Touko 2012 14:06

Hyvä tekniikka avonaisella kanootilla. Jos on ilmapusseja lähes paatti täynnä taikka kokopeite, voi kokeilla melomista aallonpuolelta ja juuri törmätessä kyljittäin nojataan ja otetaan tuki lujasti vasten aaltoa. Tätä on helpoin harjoitella esim. merellä pieneen surffiaaltoon sivuttain melomalla.
Eipä silti: Juuri "pikkuisessa" seinän korkuisessa sivuaallossa lippasin jopa koskikajakillani Hiidenportissa Hujauksen aikana. Oma vika, miksi en käynyt etukäteen katsomassa aaltoja. Tuli laskuvirhe, yksi aalto lisää heti toisen perään. Rillit täynnä vettä ja jäähilettä en ehtinyt ässää sanoa. Perke.. jne ennen 9km/h nopeudella toteutettua uintia. Tätä ennen oli kajakin nopeus sillan alla 33 km/h.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

Paluu Retket