Juhannusretki Kainuuseen 2014

Tulevia ja menneitä melottuja retkiä.

Juhannusretki Kainuuseen 2014

ViestiKirjoittaja Henri Modig » 16 Touko 2014 11:54

Hei!
Olsin kiinnostunut melomisesta Kuhmossakin. Missä on Kuhmon Riviera? Itse olen Kuhmosta kotoisin :)

Monen päivän retkeä olette suunnitelleet? Onkohan muita Helsingistä lähtijöitä?

Hossa on kyllä kiva, kalliomaalauksilla olen käynyt. Mahtavat maisemat!
- Hemppa
Henri Modig

Re: Juhannusretki Kainuuseen 2014

ViestiKirjoittaja Weltsu » 16 Touko 2014 23:35

Juhannus on liian lyhyt aika, jos ei varaa omaa aikaa. Mutta ehdottomasti Jussi Kainuussa on hieno juttu. Lehtosaaressa on savusauna ja kaksiosainen autiotupa. Mikäli siellä on prutkuporukkaa, niin käydään vain saunomassa ja meloskellaan leiriin "Rivieralle". (Tai laitetaan oma sauna mallia Avokanoottiretkeilijä.) Tämä pitkä hiekkaranta on Kotasaaren keskiosalla koilliseen Lehtosaarista.
Mikäli osallistujia ilmaantuu tälle palstale, niin kerron lisää yksityiskohtia ja suunnitellaan. Muutoin voi varautua ajelemaan hieman edemmäs Hossaan.
Käykää tutustumassa ja tulostelkaa karttoja http://www.infokartta.fi/kainuu Minun kotikonnuilta löytyy todella hyvää tietoa http://www.infokartta.fi/psavo
Hyödyntäkää näitä ja tutustukaa kohteisiin.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

ViestiKirjoittaja Pasi Talvitie » 26 Touko 2014 17:58

Terve! Juhannuksen vietto on meilläkin vielä auki. Itse asiassa tarkoitus on lomailla jo juhannuksenalusviikolla. Piti ensin lähteä patikoimaan juhannuksenalustunnelmissa tuonne Ylä-Lappiin, mutta teloin polveni huhtikuussa eikä tällä kyllä vielä patikoimaan ole asiaa, hyvä jos ruska-aikana sitten. Mutta melonta onnistuu hyvin. Vaihtoehtoina on joko Vätsärin suunta, tai sitten Kainuussa Hossa, Kalliojoki tai Lentua. Lehtosaaren savusaunassa olisi kiva taas käydä, ja Rivierallekin olisi mukava päästä joskus. Meitä olisi kaksi ihmistä ja kaksi koiraa, ne on ihan leppoisia. Jos Avokanoottiporukkaa siunaantuu Kainuun suunnalle, niin mekin saattaisimme tulla mukaan.

Edit: konditionaali.
Pasi Talvitie

ViestiKirjoittaja Weltsu » 30 Touko 2014 11:11

Jees. Lämmitellään mielissä savusaunaa ja Lentuaa. Yksi reittivaihtoehto on Nivan entiseltä koululta lasku Kaarneen pikku koskesta alas. Kiskotietä pitkin kalusto Lentualle. Saaria ja hiekkarantoja katsellen sitten jälleen kiskotielle ja Juuttuan kannaksen yli ja paluu koululle. Mutkitellen matkaa tullee about 45,321 km. Eli viisikymppinen. Toivottavasti kiskotiet ovat vielä kunnosa.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Pasi Talvitie » 01 Kesä 2014 11:57

Hei! Meidän suunnitelmat täsmentyi siten, että Kainuu kutsuukin vasta heinäkuun alkupuolella, jolloin on tarkoitus koluta Murhijärven ja Yli-Vuokin aluetta. Juhannuksena emme siis seudulle vielä ehdi. Kuhmon vesille olisi kuitenkin kiva vaikkapa loppukesästä tai alkusyksystä päästä.
Pasi Talvitie

ViestiKirjoittaja Weltsu » 09 Kesä 2014 23:35

Hieno juttu, sillä minulle on teidän suunnittelemat vesistöt vielä käymättä. Kesäkuun 30. päivästä olen mukana Iijoki-soudussa. Jos sinne ennätätte, niin takaan, ettette pety. Ainakin kolme ensimmäistä päivää ovat avokanootille aivan hienoja. Virtavettä ja koskia on, mutta vanhat patut soutavat ne tervatuilla veneillään, joten avokanootilla homma ei ole aivan mahdoton. Varsinkaan kun olen melojia hieman avittamassa.
Mikäli voin antaa vinkkejä Lentualle, niin laittakaa viestiä. Näillä näkymin vielä suunitelmissani on käydä mainitsemani reitti jussina, mutta aika näyttää.
Weltsu
Weltsu

ViestiKirjoittaja Weltsu » 17 Kesä 2014 01:17

No onkos Kuapion suunnalta sinne Kuhmoon mänijöitä? Juna män jo kohta. Eli: MIkäli ei riittävästi ole mukaan lähtijöitä, niin vaihtoehdot. 1. Menen yksin avokanootilla Lentualle. 2. Menen Anttolasta Luonterille avokanootilla taikka kajakilla.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Henri Modig » 17 Kesä 2014 09:37

Jeps, en ole lähdössä. Tuli muita ehdotuksia lähempää.
Missä on se mainitsemanne Kuhmon Riviera sitten on?

Hyvää juhannusta kaikille!
Henri Modig

ViestiKirjoittaja Weltsu » 18 Kesä 2014 01:34

Tyly, mutta ynseä vastaus.Alla tiedot.
http://www.infokartta.fi/kainuu 
ETRS-TM35FIN
631254 P(N)
7129434 I(E)
Useimmat ihmiset eivät tiedä kotikontujensa hienoja kohteita. Siksi massoittain varmaan lennetään etelään. Tämä Avokanoottiyhdistyksen Juhannusretki on nyt minulle parhain moniin vuosiin.
Menen vanhempieni luo heidän mökille. En tiedä kuinka monta juhannusta he enään näkevät ja miten monta vuotta heitä näin etäsukulaisena minä näen.
Vietetään Avokanootti ihmiset rauhaisa juhannus, ja todella... ollaan lähellä rakkaita ihmisiä.
Hyvää ja rauhaisaa Jussia.
Ehditään me sinne Kuhmon Rivieralle mennä myöhemminkin.
PS. Se Riviera on Kotasaaren ja Vitikkosaaren välissä. Kyseisen infokartan kautta saa tulostettua omaan käyttöön koko maan alueelta karttoja. Nyt se Kotasaari.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Pasi Talvitie » 06 Heinä 2014 00:04

Palasimme juuri Yli-Vuokista / Murhinsalosta ja onpa hieno fiilis! Kyllä Kainuu on monipuolinen paikka melojan kannalta. Jos en olisi tiennyt olisin veikannut sijainnikseni päivästä riippuen joko Inaria, Vätsäriä tai Siperiaa... :)

Lentuan aallokot vilahtivat jossain kohti kotimatkaa tien oikealla puolen, kutsuvana. Mikäli joku sinne vielä tänä kesänä tai syksymmällä on innokas juhannusretkelle lähtemään, niin yritän saada järjestymään aikaa. Heinäkuun puolivälin ja elokuun puolivälin välinen aika lienee paras, sen jälkeen logistiikka muuttuu.
Pasi Talvitie

Paluu Retket