Kuviomelonta koreografian mukaan

Tulevat ja menneet melontatapahtumat.

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 26 Syys 2012 14:44

Jaakko Makikyla kirjoitti:Helsingin Taiteiden yö lähestyi toissapäivänä, vaikka en ole kahteen vuoteen järkännyt Nahanni -melontaa enkä enää järjestä, oli sen verran raskasta puuhaa.

Tiedoksi. Mulla on kahden vuoden kokemuksella hyvä kuva mitä Nahanni-kanoottitanssissa tehdään. Olen mukana, jos se kontakti Helsingin taiteiden yöhön pidetään yllä.

-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 26 Syys 2012 15:24

Janne Pyykkö kirjoitti:
Jaakko Makikyla kirjoitti:Helsingin Taiteiden yö lähestyi toissapäivänä, vaikka en ole kahteen vuoteen järkännyt Nahanni -melontaa enkä enää järjestä, oli sen verran raskasta puuhaa.

Tiedoksi. Mulla on kahden vuoden kokemuksella hyvä kuva mitä Nahanni-kanoottitanssissa tehdään. Olen mukana, jos se kontakti Helsingin taiteiden yöhön pidetään yllä.

-Janne

kiitos Janne.

Esitys vaatisi perusteellisen remontin. Sen lisäksi noin 12 melojan tulisi sitoutua harjoittelemaan useita kertoja ennen esitystä ja vielä osallistumaan itse esitykseen.
Minulla on suunnitelmissa kanootti-akrobatiahanke, jossa toteuttajat ovat nuoria sirkuslaisia. Katsotaan, saanko aikaiseksi.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Re: Kuviomelonta koreografian mukaan

ViestiKirjoittaja ripa » 26 Syys 2012 15:39

ootte niin kaukana ettei voi sitoutua harjoittelemaan.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 26 Syys 2012 15:49

ripa kirjoitti:ootte niin kaukana ettei voi sitoutua harjoittelemaan.

Tää on just yksi hankaluus. :)
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 27 Syys 2012 03:43

Jaakko Makikyla kirjoitti: Katsotaan, saanko aikaiseksi.

Et saa. Sensijaan minä saattaisin saada aikaiseksi pienen porukan, joka treenaa yhdessä useasti. Mielestäni on tärkeämpää, että kaksi kanoottia esittää yksinkertaisen koreografian hienosti, kuin että 12 monimutkaisen koreografian huonosti. Komea ja vaikuttava esitys voi olla sekin, että 50 inkkaria kiertää isommassa yksinkertaisessa muodostelmassa Töölönlahtea sen kummemmin hienostelematta.

J:
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 27 Syys 2012 08:15

Janne Janhunen kirjoitti:Sensijaan minä saattaisin saada aikaiseksi pienen porukan, joka treenaa yhdessä useasti. Mielestäni on tärkeämpää, että kaksi kanoottia esittää yksinkertaisen koreografian hienosti, kuin että 12 monimutkaisen koreografian huonosti. J:

Minä olen miettinyt tätä ihan samaa. Tämän voisi minusta toteuttaa niinkin, että parit treenaisivat keskenään ja jos pareja on enemmän niin esittää voisi ehkä usempikin pari kerralla. Lienee kokolailla koreografiasta kiinni toimisiko.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja ripa » 27 Syys 2012 14:39

Olen sitä mieltä, että ainakin koreografia pitää olla jonkun sellaisen tekemä, joka asiasta jotain tietää. Toki melojia pitää kuunnella millaisa liikkeitä voidaan tehdä, sillä ihan samanlaiseen vauhtiin ja piruetteihin ei päästä kuin Kiira Korpi luistimilla. Ja jos joku ottaa nokkiinsa vanhoista esityksistä johtuen, niin en tiedä/muista kuka ne on tehnyt. Joitain pätkiä olen nähnyt ja olleet ihan ok kun vertaa harjoittelut ja olosuhteet.

Vai olisiko parempi tehdä se esitys kaksikoilla (eikös Nahani olekin sellainen).
Hyötynä olisi
-sää =tuuli ei haittaisi esitystä läheskään yhtäpaljoa
-eri melojien taitoerot eivät näkyisi niin selvästi
-Olisiko lähtiöitä helpompi saada (kun ei menetä omia kasvoja, ainahan se vika on siellä kanootin toisessa päässä). Vai tuleeko vain enemmän yhdistyksen jäseniä, jotka eivät enää voi olla samoissa paikoissa :(
-Oli joitain muitakin argumenttejä, kirjoittelen lissää kun tullee mieleen.

Toki se on enemmän ihmetystä herättävää, kun kanootti liikkuu taidokkaasti soolona yhdeltä puolelta melottaessa, mutta varmaan tavalliselle kaduntallaajalle kaksikkojenkin sulavalinjainen ja yhdenaikainen liikehdintä tietyssä kuviossa on jo elämys. Varsinkin jos "laatu" on parempaa.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 27 Syys 2012 16:04

Koreografiasta.

Ettei mene isyys väärään paikkaan, ne on yhdessä viritelty. Kyllä mä piirsin niistä pala-palalta etenevät kaaviot, joita joskus seurattiin, joskus ei.

Otin ennen ensimmäistä esitystä yhteyttä Reijo Kelaan ja hän oli valmis auttamaan, mutta emme löytäneet yhteistä aikaa ja se jäi. Reijo on sen jälkeen sairastanut ja tekee tänä päivänä videojuttuja. Tietysti hän varmaan auttaisi koreografiassa tulematta itse mukaan.

Tähän on pakko kertoa, että ekan esityksen jälkeen joku juorusi, että esitys oli niin hieno, koska Jaakko tunsi jonkun baletin koreografin, joka auttoi, ei siitä muuten olisi tullut mitään. :)

Tässä yksi kuvio animoituna
https://plus.google.com/photos/10404117 ... bXnnrum0AE
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 27 Syys 2012 16:34

Jos joku ei tiedä mistä puhutaan, niin tässä on vuoden 2010 esityksen Nahanni-kanoottitanssivideo (lyhennelmä):
http://www.youtube.com/watch?v=DuZ-7mMUcxc

Koreografian koko pituus on ollut 10-12 minuuttia. Jaakon videoon verraten jotkut jutut on tehty toisin: alussa on ollut hiukan vähemmän krumeluureja, ristikkäin mennessä melapuoli on ollut yleisöön päin (kun yleisö on alhaalla), ympärikierrossa sisimmät 5 kanoottia kiertää toiseen suuntaan kuin ulommat 5, josta kanootit liittyvät yksitellen sisäosaan pyörimään.

Yleisesti olen sitä mieltä, että jos Jaakko ottaa esityksen uudistamisesta sirkussuuntaan nakin, niin se on hyvä, vaikka se tarkoittaisi epävarmuutta tuleeko valmista vai ei. Ei näet ole järkeä tehdä kahta eri esitystä, ellei sitten koreografian harjoittelemista koeta muuten niin hauskaksi harrasteeksi, että sitä tehdään muutenkin kuin taiteiden yön vuoksi.

Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen siihen mitä kuvioita taiteiden yössä on tehty, koska se on ollut hemmetin hyvä kompromissi sen välillä mikä on suht yksinkertaista ja kuitenkin näyttävää (ja jos ei ole mennytkään putkeen ja kanootit ovat kolaroineet, se on ollut vain hauskaa). On ollut palkitsevaa olla mukana, siitä suuri kiitos Jaakolle kuten myös siitä, että Jaakolla on ollut hyvä käsitys kehittää nämä yksinkertaiset+näyttävät kuviot. Sikäli uudistusta ei välttämättä tarvita, mutta jos sitä tulee, toivotan uudistukset tervetulleiksi.

-Janne
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 27 Syys 2012 19:15

Janne Pyykkö kirjoitti:Yleisesti olen sitä mieltä, että jos Jaakko ottaa esityksen uudistamisesta sirkussuuntaan nakin, niin se on hyvä, vaikka se tarkoittaisi epävarmuutta tuleeko valmista vai ei. -Janne

Kiitos tarkennuksista Janne. Älkää välittäkö mun sirkuskuvioista se on ihan eri juttu.
Edetkää ja kehittäkää.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

Seuraava

Paluu Tapahtumat