Sivu 1/2

Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 31 Touko 2010 14:18
Kirjoittaja Tiina Kujansuu
Sen verran mielenkiintoista oli viikonvaihteessa kahden kanootin lastaaminen katolle kapeille kattotelineille, että ajattelin tämän aiheen kiinnostavan muitakin. Kaivelkaapa kuva-arkistojanne ja laittakaa muutkin tänne kuvia ja hyviä ohjeita kanoottien lastaamisesta.

Tässä meidän taiteellinen näkemyksemme asiasta. Sidonta on vielä kesken, eli ylempi kanootti on sidottu vasta toisesta päästä. Käytimme myös keulanarua. Oudonnäköinen rakennelma kuitenkin toimi mainiosti. Puuskainen tuuli tietenkin heilutti autoa ja katsoimme parhaaksi ajaa vain kahdeksaakymppiä.
Kuva
Ja sama vielä lintuperspektiivistä.
Kuva

Kokeilimme myös lastata kanootit molemmat nurin päin, koska mielikuvissamme se vaikutti vähemmän oudolle. Heti nostettuamme kanootin toisen päälle tajusimme, ettei se voisi mitenkään toimia. Kokeilkaa itse ellette usko. ;)

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 31 Touko 2010 14:32
Kirjoittaja Janne Janhunen
Mielenkiintoisia hetkiä elettiin myös, kun moottoripyöräpoliisi ilmestyi rivakasti peruutuspeiliin jääden peräämme joksikin aikaa roikkumaan ja tarkastelemaan tandem lastaustamme. Ilmeisesti totesi paketin katu-uskottavaksi, kun kiihdytti jonkin ajan kuluttua eleettömästi ohitsemme.

J.

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 05 Kesä 2010 21:55
Kirjoittaja Esa Sinkkonen
Ohessa toivottavasti pari kuvaa kolmen kanootin kuljetuksesta. Kahden kanootin kuljetus on rutiinia, koska olemme hankkineet auton levyiset Thulen taakkatelineen tangot. Poliisi on kerran pysäyttänyt ja mitannut ja todennut että sentilleen oikein :lol:
Kahden kiinnitetyn kanootin päälle panimme kakkosneloset tai vähän ohuemmat laudat kiinni telineisiin ja niihin sitten kolmas kanootti. Emme ajaneet kuin n. 80 km, kolmi- ja kaksinumeroisia ja pienempiä teitä mutta hyvin pysyivät. Ei ole tarvittu sitä toistamiseen, mutta suurin ongelma taisi olla kuorman käsittely korkeuden takia.
t. Esa

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 05 Kesä 2010 23:34
Kirjoittaja Rolle
Esa Sinkkonen kirjoitti:Ohessa toivottavasti pari kuvaa kolmen kanootin kuljetuksesta.



Onpas melkoinen viritys. Tuossa tulee kyllä jo monessa autossa painorajakin vastaan. Ei se taida rekisteriotteessa sentään lukea, mutta ainakin auton ohjekirjoista löytyy ne rajat.

Rolle

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 06 Kesä 2010 00:01
Kirjoittaja Janne Janhunen
Taitaa myös tuuli aiheuttaa 80 km/h melkoista vääntöä näille rakennelmille ja sitä myötä kattokiskoihin. Lienee se aiheellisempi huoli, kuin paino.

Mutta huolehditaan sitten, jos aihetta ilmenee :lol:

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 06 Kesä 2010 01:19
Kirjoittaja Esa Sinkkonen
Painoraja 100 kg ei tule vastaan: teline, noin 60 kg kanootteja, puut ja hihnat, korkeintaan 80 kg. Maailmassa on kuljeteltu hurjempiakin kanoottilasteja mutta kyllä ne ovat vain paikallisiin siirtoihin mahdollisia, ei isommille teille.
Esa

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 06 Kesä 2010 10:55
Kirjoittaja keke
Terve,
onhan kaikissa kuormissa lippu osoittamassa perä ylitystä?
Suosittelisin sitä vaikka ylitys olisi mitätön. Avokanotistithan antavat asiallisen kuvan itsestään myös liikenteessä.
Ihan niinkuin aiemmin todettiin, kattokuormalle on asetettu valmistajan toimesta maksimi, sehän on huomioitava myös kokonaiskantavuudessa.
Olen ollut muutaman kerran noutamassa ja arvioimassa vakuutusyhtiöille auton katolta pudonnutta melontakalustoa. Putoamisen syynä ollut mm. telineen irtoaminen. Toinen jalka heikosti kiinni, kuorma noussut ylös ja murtanut kiinni olleen jalan. (Ei Thulen teline. Päätykiinnitykset olisivat ehkä estäneet) Kerran on itsellä ollut iso kuorma ja hieman autoa leveämpi putki. Ahtaassa metsäpolun montuissa auto keinahti ja putki osui puun runkoon. seurauksena telineen alumiinijalan murtuminen. Saman tapaisesti aiheutettuja vaurioita olen nähnyt vuokraamojen kanootti trailereissa.

terv. keke

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 06 Kesä 2010 12:45
Kirjoittaja Esa Sinkkonen
Tiina Kujansuu kirjoitti:Sen verran mielenkiintoista oli viikonvaihteessa kahden kanootin lastaaminen katolle kapeille kattotelineille, että ajattelin tämän aiheen kiinnostavan muitakin. Kaivelkaapa kuva-arkistojanne ja laittakaa muutkin tänne kuvia ja hyviä ohjeita kanoottien lastaamisesta.


Esimerkin kanootit ovat siten harvinaisella tavalla päällekkäinkuljetukseen sopivia, että niissä on suora pohja. Omissa kanooteissani on useimmissa niin pajon kaartuva kölilinja ja pyöreä pohja, etten ole edes ajatellut päällekkäinkuljetusta.
Sen vuoksi kapeat telineet eivät ole toimineet, joten osallistun keskusteluun lähinnä akateemisella tasolla enkä juuri voi antaa kysyttyyn ongelmaan vinkkejä. Periaatteessahan (ja olen nähnyt myös käytännössä) että yhden kanootin voi ensin sitoa tiukasti paikalleen telineen toiseen reunaan. Sen jälkeen toinen kanootti viritetään lujasti edellisen kylkeä ja taakkatelinettä vasten, suojaten ehkä kanoottien kylkiä ja partaita jollakin hankautumissuojalla. Näin kuljetukseen tarvitaan ehkä 1,5 kanootin leveydeltä taakkatelinettä.
Mielestäni kahden kanootin kuljetukseen paras keino on tarkistaa ensin, miten leveä kuorma kanooteista syntyy rinnakkain (huomioitava sidontavara telineen ulkopäissä ja etteivät kanootit hankaa toisiaan keskellä). Kuormahan ei saa olla autoa leveämpi. Jos kuljetustarve on vähänkin pysyvä, minusta kannattaa ostaa sitten tarvittavan leveät (=pitkät) taakkatelineen putket. Putkethan voi siirtää uuteen autoon vaikka jalat joutuisikin vaihtamaan. Yleensä joutuu ostamaan liian pitkät ja sahailemaan auton leveyden mukaan niitä poikki.
Hyvät hihnat, pehmusteet partaiden alle ja lippu perään vähintään lain vaatimissa ylityksissä, joita autolla tosin harvalla tulee. Pehmusteena olen viime aikoina käyttänyt putkireristettä.
Mukana kuva nykyisestä normaalista kahden kanootin kuljetuksestani. Ainoa haaste on auton korkeus ja kanootin käsittely ylhäällä. Kuorman kireyden voi tarkistaa ilman lisävälineitä mutta säätö vaatiikin jo tikkaat. Leveys riittää isoillekin kanooteille.
t. Esa

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 07 Kesä 2010 01:02
Kirjoittaja Jaakko Mäkikylä
Tiina Kujansuu kirjoitti:Sen verran mielenkiintoista oli viikonvaihteessa kahden kanootin lastaaminen katolle kapeille kattotelineille, että ajattelin tämän aiheen kiinnostavan muitakin. Kaivelkaapa kuva-arkistojanne ja laittakaa muutkin tänne kuvia ja hyviä ohjeita kanoottien lastaamisesta.
Kokeilimme myös lastata kanootit molemmat nurin päin, koska mielikuvissamme se vaikutti vähemmän oudolle. Heti nostettuamme kanootin toisen päälle tajusimme, ettei se voisi mitenkään toimia. Kokeilkaa itse ellette usko. ;)


Nurinpäin onnistuu, mutta ei pituussuunnassa symmetrisesti, vaan vähän niinkuin paritteluasennossa tai miten sen nyt selittäisi.
Kuva ohessa.
Sidonta_IMGP7003.JPG

Re: Kanootin lastaaminen auton katolle

ViestiLähetetty: 08 Kesä 2010 07:43
Kirjoittaja Weltsu
Maasta se pienikin ponnistaa!
Ajelin muinoin Minilläni mittarin mukaan kohtuu paljon yli 100 km/h tutkaan. Saabissa istunut pistoolitutkamies hytkyi niin, ettei varmaan saanut uskottavia lukemia. Olin menossa Hossaan Juhannukseksi ja katolla oli Old Townin kohtuukokoinen kanootti ja perässä punainen villasukka varoituslippuna. Toisessa kuvassa rakennelma varusteiden kuivatuksessa Kiantajärven rannalla reissun päätyttyä. Hyvin kulki myös Bavarian Eldorado. Tästä sain Oulussa lempinimen Mr. Bean. Nyt Mini on annettu jo parempaan kotiin.
Weltsu Kuopiosta