Kovassa tuulessa

Turvalliseen melontaan turinoita.

Re: Kovassa tuulessa

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 12 Elo 2011 20:42

Milko kirjoitti: Syynä varmaan suurempi tuulipinta ja keulamiehen kokemattomuus. Milko

Mutta perämies oli taitava. Olen itse niin monesti istunut heikkovoimaisen kokemattoman keulamelojan asemassa, etten kauheasti usko noihin moitteisiin. Kyyti keulassa on erilaista kuin perässä ja keulamies tosiaan saattaa säikähtää perämiehen horjahtelua, koska hänellä ei ole silmiä selässä ja liike tulee täytenä yllätyksenä. Vesi tulee syliin ja keulassa tärskyt ovat kovia. Toisekseen jos kokematon ei pärjää, niin kokeneempi antaa silloin puutteellisia ohjeita, on valinnut väärän kanootin ja vienyt kokemattoman liian kovaan keliin. Sattuneesta syystä nämä virheet ovat itselläni varsin tuoreessa muistissa. :oops:

Arvostan perämiestä, joka antaa selkeitä ohjeita, mutta harvakseltaan. Yksi parhaista on ollut:"Melo eteenpäin ja kovaa. Mä hoidan loput." Tiukassa tilanteessa on tullut joskus käsky olla vaihtamatta puolta. Kokematon ei osaa ohjailla keulaa, joten silloin on parasta, että hän tekee sitä mitä osaa. Minusta tulee keulapaikalla ihan hetkessä epävarma, jos en ymmärrä mitä perämies haluaa minun tekevän tai jos se mitä teen ei kelpaa. ...tai noh, ainakin siitä tulee sanomista puolin ja toisin. :D
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Kovassa tuulessa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 13 Elo 2011 11:31

pmaksima kirjoitti:En tiedä, auttaisiko kovassa tuulessa peite, joka peittää penkkien välisen tilan? Ainakin Mad River valmistaa sellaista. Sellaisen voisi ehkä itsekin askarrella.

Petri

ok_IMGP1265.JPG

Suomen rannikon meloessani, minulla oli kanootissa sekä keula- että peräpressu. Pressun tarkoitus oli nimenomaan vähentää tuulen vastusta. Lisäksi pressu piti aurinkoisina päivinä ruuat vähän viileämpinä. Pressun alla oli varusteet silti vielä sidottu kanoottiin niin, että koko paketin pystyi kääntämään ylösalaisin. En ole sen jälkeen kaivannut pressua kanoottiini. Kellukesäkit ja napakasti sidotut varustetäkit vähentävät varmaan nekin tuulen vaikutusta kanoottiin. Solona meloessa ei merellä tai järvellä aallokosta ole ollut sellaista haitaa, että vesi olisi pyrkinyt kanoottiin. Koskessa on vettä tullut, mutta ei oleellisesti. Pressu ja aukkopeite alkaa muistuttaa jo ahdistavasti kojoottia. :)
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Edellinen

Paluu Turvallisuus