Kaatuminen retkilastissa

Turvalliseen melontaan turinoita.

Kaatuminen retkilastissa

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 27 Heinä 2011 21:24

Onko kukaan kaatunut kanootilla sen ollessa täydessä retkilastissa?

Lueskelin tänään Tyllilän melontaopasta ja siinä oli monta kohtaa jotka saivat minut pohtimaan mitä tapahtuu jos kaadun täydessä retkilastissa. Eihän kukaan tietenkään oikeasti kaadu täydessä lastissa tai jos kaatuu on ihan rannassa tai ainakin on liikkeellä lämpimissä vesissä ja tuulta ei ole nimeksikään. En halua olla pahanilmanlintu, mutta entä jos silti...

Jaksaako reskuttajat kääntää kanootin ja tyhjentää sen jos varusteet ovat kiinni remmien alla kuten minulla, vai roikkuvatko säkit ja vaikeuttavat kanootin kääntämistä? Nousevatko varustesäkit kellumaan kanootin pohjaa vasten, kuten minulle on väitetty? Kuinka suuri riski on takertua roikkuviin remeleihin, esim. kuivakassin selkäremmeihin? En ole koskaan tullut kokeilleeksi edes sitä pitävätkö nuo kassit muutakin kuin sadevettä ja kuinka ne kelluvat.

Toinen tärkeä asia jota haluaisin testata on se miten kannattaa säilyttää varavaatepussia. Jos kaadun, enkä pääse nousemaan uudelleen kanoottiin, ei varavaatepussukka remmien alla kuivakassissa paljon lohduta, ellen saa sitä sieltä irti tai joku muu hinaa kanoottiani rantaan. Olisi ehkä mukavaa saada mukaansa myös jotain muuta, eli koko säkki. Saako kassin irrotettua vedessä jos on pakko? Lastatun kanootin hinaaminen uimalla rantaan lienee melko vaikeaa. Sitäkin voisi tietty kokeilla.

Nyt olisi lämpimiä järviä missä harjoitella. Kiinnostaisiko muita? Vai tietävätkö A-opet tästäkin asiasta jo kaiken, niin ettei tarvitse minun lähteä kastelemaan varpaitani? ;)
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Kaatuminen retkilastissa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Heinä 2011 13:01

Kyllä, kyllä A-opet tietävät tästä kaiken.

Juuri siksi sun pitää kastella varpaasi ja panna kurssi kokoon.
Tuo on ensiksikin hyvä ajatus ja toisekseen yhdistyksen sääntöjen mukaista toimintaa.

Ehdotan, että teet ohjelmarungon, jota voimme täällä kommentoida ja sen jälkeen ei kun päivämäärä ja toimeen.

Tietysti tuon voisi ensin ottaa yhdeksi osaksi syystapaamisen lauantaiseminaareja.

Ja lopuksi: tuollainen reskutustilanne voi tulla eteen missä tahansa, siis että joutuu auttamaan jotain tuntematonta melojaa tai voi itse joutua ulkopuolisen melojan tai veneilijä autettavaksi. Tuollaiseen sessioon pitäisi minimissään saada sekä retkilastattuja kanootteja että kajakoita ja jos session hedelmiä haluaa jakaa SoutuKanoottiliiton aviisissa, niin mukana voisi olla soutuvenekin.

Hyvä ajatus - A kannattaa.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja ripa » 28 Heinä 2011 14:53

Niihän myö tiietään :lol: .
Onneksi lastattu kanootti kaatu oikeasti hyvin harvoin, kuten Tiina kirjoitti. Mulla on vuosien varrelta 1 oma ja muutama porukassa tapahtunut kaatuminen reissutavaroissa. Kaikki olleet koskessa. Täytyy sanoa, että ihmeen hyvin tavarat ovat kiinni pysyneet ja hävikki ollut pientä. Myös rantautumisen helppous on yllättänyt, tosin koskissa ranta on aika lähellä. Ei siinä ole ehtinyt edes apuun, kun kaverit olleet rannalla kanootin kanssa. Kaatumisvaiheessa ei ehtinyt miettimään mahdollista kiinijäämistä. Jostain olen lukenut, että yli 1 m köyden pätkiä ei pitäisi kanootissa roikkua (voi kietoutua jalan ympärille). Rinkan tms. remmeistä en ole mitään kuullut. Itse pyrkinyt pakkaamaan sellaiset pohjan ja pakaasin alle. Tosin käytän eniten niitä pelkkiä pusseja, joissa ei kantoremmejä ole.

Uskoisin, että lastissa olevaa kanoottia ei vesillä kannata tyhjentää. Lastaamattomankin kanssa on hankaluuksia monella (tätä tulee luultavasti taas lauantaina harjoiteltua ;) ). Tietty henkilöiden turvallisuus on aina mietittävä ensin ja sitten tavarat. Vaihtovaatteitakaan ei kannata surra varsinkaan, jos on muita, joilta voi lainata kuivaa. Uimalla hinaamista en tekisi, toisella kanootilla voi kokeilla. Jos yksin liikenteessä, voisi kokeilla kaatuneen kanootin päälle menoa ja vatsallaan meloja kuten uimapatjaa. Hidasta, mutta huteraa.

Tulihan tässä joitain vinkkejäkin tuohon harjoittelun ohjelmarunkoon.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 28 Heinä 2011 15:13

ripa kirjoitti:Niihän myö tiietään :lol: .
Onneksi lastattu kanootti kaatu oikeasti hyvin harvoin, kuten Tiina kirjoitti. Mulla on vuosien varrelta 1 oma ja muutama porukassa tapahtunut kaatuminen reissutavaroissa. Kaikki olleet koskessa.

Copy of 2001_05_02.jpg

Joo, virrassa munkin ainoa retkilastinen kaatuminen oli.
Jäin koskeen painimaan kanootin kanssa ja sain kaupanpäälle tikkausta vaativat kolhut sääreen.

Harjoittelu olisi tosi mielenkiintoista, yleensä treenatun asian kanssa jää kiire ja hätä-hosaaminen pois.

Anna kuulua, Tiina!
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 28 Heinä 2011 18:40

Ehdottaisin reskutusharjoitukselle ajankohtaa la 20. tai su 21.8. ja paikaksi Heinolaa. Kokeilut olisi minusta mukava tehdä järvellä ja matalassa vedessä. Mielellään suojaisella lahdella, niin ettei mahdollisesti tuulinen keli tee hommasta liian vaikeaa ja kelluvat tavarat ajaudu hukkaan. Jonkun julkisen uimarannan läheisyydessä esim. Hevossaaressa. Elokuussa lienee vielä mahdollista harjoitella uikkareissa. Syystapaaminen on syksyllä ja silloin on jo melkein talvi, ei tarkene pulikoida. Hrr...

Paikalla pitäisi olla vähintään kolme kanoottia, mieluummin paljon enemmän. Ja ainakin yksi meloja, jolla on enemmän kokemusta kaatuilusta kuin minulla. Se tarkoittaa tänään vähintään neljää kaatumista. Lauantain jälkeen luku voi olla suurempi. Tämän toteutuminen siis riippuu siitä sopiiko ajankohta riittävän monelle. Jos saadaan ydinporukka kokoon, niin tiedotan tästä kaikille jäsenillemme myös sähköpostitse. Laittakaa minulle heti tietoa jos aika sopii ja aihe kiinnostaa.

Homman kantavana ideana olisi harjoitella kaatumista ja pelastautumista omien varusteidensa kanssa. Oppia selviytymään omilla välineillään, sekä pelastettavana, että pelastajana. Kaatumisia tulee yleensä kokeiltua vain tyhjällä kanootilla tai koskipuljatessa, mutta suurin osa meistä kuitenkin harrastaa vain lättymelontaa, eli sileää. Toki aloittaa voimme tyhjillä kanooteilla ja vaikeuttaa siitä haastetta. Porukassa homma on turvallisempaa ja toisten räpellystä katsomalla oppii itsekin paljon.

Paikalle pitäisi tuoda ainakin yksi kanootti/melojapari ja riittävästi omia reppuja, kasseja ja tynnyreitä. Kajakit ja veneet ovat tervetulleita. Reppuihin ja säkkeihin ei tietenkään oikeasti tarvitse pakata hienoimpia retkivehkeitään, vaan jotain roinaa jonka mahdollinen kastuminen ei haittaa. Minulla on esim. yksi rullattava kuivakassi, jonka epäilen vuotavan. Hyvä tilaisuus antaa testipalautetta maahantuojille. Joku voisi kokeilla kuinka turbostove kelluu tynnyrissä, kuivasäkissä ja purjekangaspussissa, jne. :D

Kokoontuminen Klo 12:00
Pakkaaminen
Vesille 13:00
Kaatuilua
Ruokatauko 15:00
Lisää pulikointia jos intoa riittää
Kotiin, leiritymään, jonnekin 17:00->
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja ripa » 29 Heinä 2011 10:55

Aihe kiinnostaa ja aika sopii kohtuullisesti, Su varmaan paremmin.
Paikan suhteen voisin tarjota käyttöön mökkiä Ristiinasta. Olisi suojainen tasaisesti syventyvä ranta Saimaalla, muutamia kanootteja, ainakin vielä hyvin lämmin vesi, sauna, sisämajoitusta muutamalle ja telttapaikkoja useitakin ja myös tuo soutuvene on rannassa. Matkaa sieltä maan äärirajalta tulee n. 230 km (vajaa 3 h), joten ihan päiväreissuksi ehkä hiukan kaukana.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 29 Heinä 2011 11:49

ripa kirjoitti:Aihe kiinnostaa ja aika sopii kohtuullisesti, Su varmaan paremmin.
Paikan suhteen voisin tarjota käyttöön mökkiä Ristiinasta. Olisi suojainen tasaisesti syventyvä ranta Saimaalla, muutamia kanootteja, ainakin vielä hyvin lämmin vesi, sauna, sisämajoitusta muutamalle ja telttapaikkoja useitakin ja myös tuo soutuvene on rannassa. Matkaa sieltä maan äärirajalta tulee n. 230 km (vajaa 3 h), joten ihan päiväreissuksi ehkä hiukan kaukana.

Moi,

Ristiina voisi olla hyvä. Sama se, kauanko autossa istuu. :)
Pitkämatkalaiset vois tulla lauantaiksi.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Janne Pyykkö » 29 Heinä 2011 12:17

Eipä muuta mutta mä teen joskus huvikseni kavereille näytöstyyliin "pelastautumisharjoituksen", jossa kaadun tyhjällä kumikanootilla, käännän sen oikeinpäin vedessä ja nousen siihen perästä tai keulasta. Mulla on yksi filmikin siitä tältä kesältä, täytyy vain koostaa se ja lisätä kuvatekstit.

-Janne

PS. Mun mielestä hyvä paikka tähän on joku järvi Nuuksiossa, jossa on turveranta ja vesi syvenee laakista 2 metriin. Sinne olen aikeissa mennä muutenkin elokuussa joku viikonloppu. Voin laittaa tietoa milloin menen, jos joku kiinnostui.
Yhteystiedot: Janne Pyykkö, Aallonhuippu 6 B 18, 02320 Espoo, 040-5333649, blogi http://avisuora.wordpress.com
Janne Pyykkö

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 29 Heinä 2011 13:26

Janne Pyykkö kirjoitti:Eipä muuta mutta mä teen joskus huvikseni kavereille näytöstyyliin "pelastautumisharjoituksen", jossa kaadun tyhjällä kumikanootilla, käännän sen oikeinpäin vedessä ja nousen siihen perästä tai keulasta. Mulla on yksi filmikin siitä tältä kesältä, täytyy vain koostaa se ja lisätä kuvatekstit.

-Janne

PS. Mun mielestä hyvä paikka tähän on joku järvi Nuuksiossa, jossa on turveranta ja vesi syvenee laakista 2 metriin. Sinne olen aikeissa mennä muutenkin elokuussa joku viikonloppu. Voin laittaa tietoa milloin menen, jos joku kiinnostui.

Kokeilin kerran kiivetä Jaakon Merliiniin jossa oli säkit yksinäni. Ei onnistunut. En kuitenkaan vielä usko, ettenkö pystyisi siihen. Minä kyllä mielelläli näkisin kuinka sinä sen teet. Livenä tai videolla tietenkin vielä parempi, koska silloin voi katsoa uudestaan-uudestaan-uudestaan, kuten teletapit. En halua Nuuksioon kylpemään, mutta muuten kiinnostaa kyllä.
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 29 Heinä 2011 13:38

ripa kirjoitti:Aihe kiinnostaa ja aika sopii kohtuullisesti, Su varmaan paremmin.

Ihan mainio tarjous. Mulla on sattumalta puuhaa Asikkalassa arkena viikonlopun molemmin puolin, joten piipahdus Ristiinassa sopii tähän väliin.

Agendalle voitaisiin ottaa ainakin seuraavat kokeet:

- Kassien/tynnyrien tiiveystestit: vuotaako ja kelluuko
- Lastatun kanootin tyhjentäminen vedestä: Varusteet kiinni remmeillä tai naruilla (kapaloitu kanootti), tavarat irrallaan kanootissa (ts. varusteiden keräily) ja tavarat sidottuina poikkipienoihin
- Kanoottiin nouseminen vedestä: avustettuna tai yksin
- Kanootin hinaaminen uimalla
Tiina Kujansuu

Seuraava

Paluu Turvallisuus