Ostin kesäkuun 2014 Lapin reissuun PLB-hätälähettimen (personal locator beacon), malli rescueME PLB1 [valmistajan sivu] [suomalaisen jälleenmyyjän sivu]. Laite on pieni. Sen ainoa toiminto on hätäsignaalin lähetys. Niinpä pariston luvataan kestävän 7 vuotta.
Laitteen ostoon liittyvät järjestelyt:
- Soita Viestintävirastoon ja pyydä heitä luomaan sinulle henkilökohtainen PLB-laitekoodi.
- Soita jälleenmyyjälle ja pyydä heitä ohjelmoimaan tämä koodi PLB-laitteeseen.
- Hae varaamasi laite.
- Lähetä Viestintävirastoon lomake (radiolupahakemus, henkilökohtainen hätälähetin), jotta he voivat yhdistää PLB-laitekoodin sinuun (lomakkeessa kysytään mm. hätäyhteystiedot = keneen otetaan yhteyttä onnettomuuden sattuessa).
- Ota laite retkelle, jos liikut matkapuhelinverkon ulkopuolella (sen voi kiinnittää esim. vyöhön).
- Onnettomuuden sattuessa vedä antenni ulos, nosta läppä ja paina sen alla olevaa punaista painiketta. Hälytys tapahtuu satelliitin kautta riippumatta siitä, missä päin maapalloa olet. Hälytysviestin mukana kulkee sijaintisi, sillä laitteessa on GPS-paikannin. (Sininen T-painike on testiä varten. Antennin voi kelata sisään ruuvia pyörittämällä.)
- Suomessa hälytys ohjautuu lopulta viranomaisille, jotka ottavat yhteyttä lomakkeella ilmoitettuihin henkilöihin.
- Vaikka hälytysviesti kulkee eri reittiä kuin matkapuhelimella soitettu 112-hätänumero, pelastus saapuu Suomessa samalla tavalla (esim. rajavartioston helikopterilla).
Olen pohtinut, olisinko aiemmilla retkillä tehnyt jotain enemmän tai rohkeammin, jos hätälähetin olisi ollut mukana? En olisi. Jos olen tehnyt yksin vaativia päiväretkiä (esim. Australiassa, Uudessa Seelannissa), ne olen tehnyt reiteillä, jossa on matkapuhelinverkko tai joilla kulkee muita patikoijia (parin päivän välein vähintään). Jos taas on ollut halu edetä pitempi reitti Lapin selkosilla, nuo reitit olen tähän asti kulkenut ilman hätälähetintä. Kyseessä ei siis ole tarve mennä uusiin paikkoihin riskillä. Se on vain lisävakuutus.
Aion kantaa laitetta Lapin retkillä, en muualla. Etelä-Suomessa on muutenkin riittävä matkapuhelinverkko, jotta voin soittaa 112 mistä vain = laitetta ei tarvitse.
Siispä tervetuloa kanssani tuleville retkille Lappiin. Ei ainakaan tarvitse pelätä, että pahan loukkaantumisen takia jäisi maastoon kitumaan. (Seuraavat reissut >> katso Retket-osio.)