Melontaliikkeiden harjoitteleminen sileällä

Melonnan opettelu ja tekniikka/välineviisastelu.

Melontaliikkeiden harjoitteleminen sileällä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 08 Elo 2011 14:40

Tämän luulisi olevan helppoa. Kanootti vesille ja harjoittelemaan. Itselläni menee 15 minuuttia ja olen harjoitellut kaikki liikkeet jotka keksin. Eteenpäin, J-veto, taaksepäin, sivuttain, keulaperäsin. Ja wau, viime vuonna opin uuden eksoottisen box stroken, jolla saa kanootin pyörimään paikallaan. Mielikuvitukseni ei riitä enempään. Olen katsellut monia videoita erilaisista kuvioista sileällä, mutta niitä on vaikeaa harjoitella omin nokkineen, kun tv:tä ei voi ottaa kanoottiin mukaan. Yksinään harjoitellessa ideoiden lisäksi myös palaute puuttuu. Vaikka liikkeitä kuvaillaan monisanaisesti tekstein, niin silti ei mene jakeluun.

Olen saanut ihan kiitettävästi opastusta varusteista, melonnan perustaidoista virrassa ja sileällä ja siitä kuinka parantaa vauhtia ja tehostaa eteenpäin melontaa. Mutta vähän on hakusissa edelleen tämä sileällä treenaaminen. Olen monesti myös miettinyt löytyykö Suomesta muita joita kiinnostaisi freestyle melonta. Onko sille edes vakiintunutta käsitettä suomenkielessä?
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Melontaliikkeiden harjoitteleminen sileällä

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 08 Elo 2011 21:42

Tiina Kujansuu kirjoitti:Tämän luulisi olevan helppoa. Kanootti vesille ja harjoittelemaan. Itselläni menee 15 minuuttia ja olen harjoitellut kaikki liikeet jotka keksin. Eteenpäin, J-veto, taaksepäin, sivuttain, keulaperäsin. Ja wau, viime vuonna opin uuden eksoottisen box stroken, jolla saa kanootin pyörimään paikallaan.

Tulee mieleen turkulaistyttö, joka oli lukenut BCU:n 3-star tehtävät ja tuli Nurmekseen kurssille ollen jo etukäteen varma, että saa kolme tähteä, kun osaa kaikki perusvedot. Pettymys oli suuri, kun tavoite ei toteutunut: jokainen veto oli hallussa, mutta niitä arvioidaan monella tasolla:

1) tietää tekniikan tarkoituksen ja merkityksen, osaa tehdä sen oikein
2) tekniikka onnistuu osana jotain toista tekniikkaa ja edelleen tekee vedon oikein
3) tekniikka on luonnollinen osa melontaa ja meloja osaa soveltaa ja käyttä sitä eri tilanteissa eri voimakkuuksilla
4) osaa opettaa tekniikan perusteet toiselle melojalle
5) osaa nähdä toisen tekemät tekniikan virheet ja osaa ohjata harjoittelijaa kehittämään tekniikkaa paremmaksi

Ja toinen ajatus: jokaista tekniikkaa voi opetella neljällä tasolla

Iso - tee tekniikka rauhallisesti ja keskity vain liikkeeseen, tee siitä tarpeeksi iso
Vahva - tee isoja ja vahvoja liikkeitä niin, että tekniikka tuntuu ja näyttää tehokkaalta
Nopea - nyt alat lisätä nopeutta niihin kohtiin, joihin se on tarpeen, haet hyvän rytmin ja annat nopeuden kasvaa luonnollisesti
Sujuva - tekniikka on sujuva osa melontaa, se tulee suoraan selkärangasta

Tuhannen kilometrin melomiseen kuluu aikaa noin 200 tuntia. Jos käyttää edes 20 tuntia kaudessa tekniikkaharjoitteluun sileällä, alkaa se tasavarmasti näkyä hyvänä melontana muutaman vuoden kuluttua. :)

Box Stroke: kokeile sitä niin, että yläkäsi on vedenpinnan tasalla, parras samoin ja alakäsi veden ja osittain kanootinkin alla.
Veto reisillä kanoottia melan ympäri pyörittäen.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

Re: Melontaliikkeiden harjoitteleminen sileällä

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 09 Elo 2011 11:31

Jaakko Makikyla kirjoitti:Tulee mieleen turkulaistyttö, joka oli lukenut BCU:n 3-star tehtävät ja tuli Nurmekseen kurssille ollen jo etukäteen varma, että saa kolme tähteä, kun osaa kaikki perusvedot. Pettymys oli suuri, kun tavoite ei toteutunut: jokainen veto oli hallussa, mutta niitä arvioidaan monella tasolla:

Kun liikkuu aina itseään kokeneemmassa seurassa, niin kyllä ne tähdet pysyy taivaalla ja jalat maassa. Ehkä vähän liikaakin joskus. :P En siis tarkoittanut, että luulen osaavani perusteksniikat hienosti ja 15 minuuttia riittää niiden esittelyyn. Tiedän etten osaa, mutta en tiedä mitä teen huonosti tai hyvin. En tiedä milloin mitäkin tekniikkaa olisi hyvä soveltaa. Ja mikä pahinta harjoittelu tuntuu 15 minuutin jälkeen ihan pöljältä, kun motivaatio ja päämäärä ovat epäselviä.

Hyvä esimerkki tästä oli minun tapani vaihtaa puolta heittämällä mela kädestä toiseen. Olin käyttänyt sitä jo monta vuotta. Se sujui suht hyvin, kunnes Jaakko kertoi minulle, että se on kummallinen. "Miten niin?" Olin hämmästynyt, koska en ollut koskaan ajatellut asiaa. Kokeiltuani toista tapaa totesin sen järkevämmäksi. Meni jonkin aikaa opetella pois vanhasta. Jaakoltakin meni tovi ennen kuin se keksi kuinka opettaa liike minulle. Hän jutui miettimään mitä oikeastaan tekee. Ei ole itsestään selvää, että osaa opettaa jos itse osaa. Tuo oli minulle tärkeä tekniikkamuutos, koska en tykkää J-vedosta, vaan vaihdan mieluummin puolta.

Kanootin kallistaminen on mun harjoituslistalla tällä hetkellä ykkösenä. Saattaa mennä sekin taas uimiseksi, koska minulla ei ole tuntumaa siihen kuinka paljon kanoottia voi kallistaa. Epäilen että se on suurin syy, mikä estää minua pysymästä pystyssä kuohuissa. Arastelen kurottelua kanootin laitojen yli ja siksi tuen etsiminen vedestä melalla on mahdotonta. Kallisteluharjoittelu on jäänyt minulta aina tekemättä koska, paikka ei ole sopiva, keli on liian tuulinen, on kiire lähteä retkelle, kamat kyydissä ei tee mieli temppuilla, ei kehtaa sählätä kun joku katselee, jne.
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Paluu Koulutus