Melo tehokkaammin

Melonnan opettelu ja tekniikka/välineviisastelu.

Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Weltsu » 10 Huhti 2012 00:42

Täällä toivoisin kerrottavan ja otettavan kommenttia tehokkaamman ja taloudellisemman tekniikan saloista.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Weltsu » 10 Huhti 2012 01:11

Hieman provosoiden:
Olen tavannut joella vinkkuroivia soolomelojia. Vaihtavat yksikseen puolta tiheään ja kanootti mutkittelee kuin käärme autiomaassa. Vanhojen oppaiden mukaan olen itsekin miettinyt, että tehoa menee hukkaan kun väännän J-vetoa takana.
Kuka on mitannut nykytekniikalla onko parempi vedellä lievää J-tekniikkaa, vai "pitch" vai miten se olikaan, vai heivata melaa puolelta toiselle ja kanootti kiemurtelee. Tulee ainakin melottua pidempi matka kun kiemurtelee sopivasti.
Totuus löytyy varmaan kaurapuurosta, eli jostain välivaiheilta.
Tehokkuudesta ja nopeudesta väännetään kättä. Mikään ei ole niin itsestään selvää. Hyvä tasaisen melonta ja retkillä mielestäni TALOUDELLINEN tekniikka on hyvä. Eri asia sitten, jos tapellaan kelloa vastaan.
Weltsu
Weltsu

ViestiKirjoittaja Weltsu » 10 Huhti 2012 02:21

Jaaha!
Etupainoinen avokanoottikin menee liukuun, kunhan kumpikin meloo...
Tänne mahtuu tekniikkaa ja jydansseja.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 10 Huhti 2012 12:15

Weltsu kirjoitti:Täällä toivoisin kerrottavan ja otettavan kommenttia tehokkaamman ja taloudellisemman tekniikan saloista.

Edelleen vähän jarrua tehomelontatekniikan ihannointiin: luontoliikunnassa ollaan töiden vastapainona leikkimässä ulkona.

Monelle taloudellisuus, tehokkuuus ja kurinalaisuus on asioita, joiden kanssa painitaan arjessa. Sen vastapainoksi voi haluta vapaalla ajelehtia mela vedessä kaislikon reunaa tuijottaen.

Yhdistys haluaa edistää myös melonnan tekniikoita, mutta yhdistyksen jäsenet tekevät käytännössä sitä, mistä sattuvat itse pitämään.

Aloitin aikoinaan Nahanni-melonnat Taiteiden yössä Helsingin Töölönlahdella. Ajatus oli
a) tarjota ohikulkeville kulttuurillinen melontaelämys, yhdistää melonta ja taide
b) innostaa Avokanoottiyhdistyksen jäseniä hiomaan perinteisiä melontatekniikoita

Kohta a) toteutui. Viiden vuoden aikana meille muodostui Linnunlaulun kalliolle porukka, joka tuli varta vasten katsomaan esiintymistämme. Pääsimme useamman kerran telkkariin ja lopulta Hesarin pääkuvaksi Taiteiden yöstä.

Kohta b) ei toteutunut. Heti alkuun sain yhdeltä konkarijäseneltä kommentin, että "en mä lähde sinne itseäni munaamaan"

Oli työn ja tuskan takana saada 8-10 melojaa osallistumaan kesän aikana edes kaksiin muutaman tunnin treeneihin ennen esityksiä. Mitä oltaisiinkaan saatu aikaan, jos oltaisiin treenattu useampi viikonloppu? Jokainen mukana ollut olisi tänä päivänä huomattavasti parempi meloja. Liian työläs homma.

Melova hammaslääkärini Esikko Mykkänen meloi yksin Suomen rannikon osaamatta eskimokäännöstä. Hän teki reissun omista lähtökohdistaan ja selvisi siitä. Minäkin meloin rannikon olematta sen kummempi tekniikkataituri. Lähinnä istuin kanootissa ja annoin melan heilua riittävän pitkään.

Ilman muuta haluan sekä leikkiä vesillä että opetella paremmaksi melojaksi. Mielestäni hyvään melontatekniikkaan kuuluu myös filosofinen puoli. Minulla se on vuosi vuodelta sirtynyt antaa kaikkien kukkien kukkia -osaston suuntaan. Pitää olla viihtyisää.

Jos joku yhdistyksen osaajien tekniikassa mättää, niin se on yhteisöllisyys. Siitä on tullut koulutuksissa huutia ja omilla retkillä sen puute näkyy miltei joka kerta: mennään omia kuvioita olematta osa ryhmää.

Tätä tehokaan melonnan puolta pitäisi itse kunkin meistä kehittää. Kaksikossa ja solona.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 10 Huhti 2012 14:17

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:20, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

ViestiKirjoittaja M.Mantere » 10 Huhti 2012 20:45

Weltsu kirjoitti:Hieman provosoiden:
Olen tavannut joella vinkkuroivia soolomelojia. Vaihtavat yksikseen puolta tiheään ja kanootti mutkittelee kuin käärme autiomaassa.
Weltsu

Hei. Tässähän olen minä opettelemassa melomaan.

Olen saanut tältä palstalta paljon oppeja joilla viime kesänä jo pystyi jättämään kanisterin pois keulasta ja hyvin eteni ilmankin( Legend 15 soolona). Nuo nopeus puheet ovat kuitenkin tehneet sen etten tule täältä puskista ihmisten ilmoille ennen kuin kuvittelen osaavani meloa :D olisiko noin 20 vuotta :o

Varmaan järkevintä olisi tulla joskus mukaan ja nähdä todellisuus sekä saada oppia vaikka olenkin " yksinäinen susi" joka haluaa keksiä pyörän uudelleen.

Kaksikkomelonnasta: Minulla on yhden kerran ollut keulamies. Neuvoin että pää on ilmapallo ja vartalo naru sekä missä asennossa pidetään melaa ja vetosuunta suoraan taakse. Vaihda puolta kun tuntuu siltä. Meni oikein hyvin, vauhtia piisasi, suoraan mentiin ja miestä ei ole sen jälkeen näkynyt. :D
M.Mantere

ViestiKirjoittaja Weltsu » 10 Huhti 2012 21:14

Mielenkiintoista! Kun tekniikasta ja tehoista pitäisi puhua, kääntyi mielestäni jutustelu yhdistyksemme toiveiden tynnyristä tänne. En aivan sitä tarkoittanut, vaan miten mela menee veteen tehokkaasti pärskimättä ja silleen. Mutta ei sen väliä. Parasta on keskustelu.
Olen Jaskan kanssa aivan samaa mieltä! Ei ole sen rentouttavampaa kuin meloa rauhallisesti, pyöritellä jopa pikku virrassa kivien taustoja ja antaa mielen levätä. Välillä voi hieman ryhdistäytyä ja kokeilla miten mela ui ääneti ja meno on rentoa. Välillä taasen on hienoa vedellä todella vauhdilla ja kokeilla rajojaan. Tällöin kaikki tekniikan hienoudet tulee kokeiltua ja kanootin trimmi ja muut nippelit ja nappelit pitää silloin viilailla kohdilleen. Tämä on lajin rikkautta.
Usein mieleni valtaa liika innostus, kun tapaan ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet melonnasta, mutta vielä empivät tulla mukaan.
Kun tietää mistä kertoo, niin se luo hyvää itsevarmuutta. Kun kertoo sen mitä itse tietää ja myöskin uskaltaa myöntää ja sanoa, että tästä en tiedä omakohtaisesti, niin se on siinä. Ei meidän tarvitse olla kaiken taitajia.
Vaikka olen melonut aika aktiivisesti yli 30 vuotta erilaisilla välineillä, voin vilpittömästi sanoa jopa ohjaajakurssilaisille, että teiltä opin myös toivottavasti uutta. Ja aina olen jotain uutta oppinut. Koskaan emme ole kaikkitietäviä ja se on hyvä.
Olen jälleen katsonut Nahanien tanssia monen monta kertaa. Se on hieno ja koskettava kertomus, tarina ja esitys! Kiitos Jaskalle, kun sain DVD:n. Salaman Laurin tekemä Nahani on mielestäni erittäin hyvän mallinen kanootti. Perinteinen "Prospector" tyylinen. Nyt on olo kuin autokuumeen kourissa, Jospa sittenkin vielä yksi... siis kanootti ja Nahani kiinnostaa. Huonojalkaisena olisin orgasmin partaallla, jos olisi varaa hankkia aramidikuituinen Nahani erittäin kevyenä... Niimpä.
Meillä on todella hieno porukka, vaikka olemme levällään ympäri maata. Se on yhdistyksemme erikoisuus, mahdollisuus mutta samalla suuri haaste!
Tämäkin vuodatus olisi ollut siellä toisella säikeellä hyvä, mutta olkoon täällä.
Jatkan kohti pohjoista. Weltsu
Weltsu

ViestiKirjoittaja Weltsu » 10 Huhti 2012 21:30

M.Mantereelle: Jos et Helatorstain retkiviikonloppuun ajele, tule sitten Juhannuksena Hossaan. Ja ave´c ja koko pesue mukaan, jos sellaista tunnustat. Jos olet Torniosta, on sinulla hieman lyhyempi matka, about 316 km, minulla Kuopion kuppeelta on about 400 km.
Uunituoretta Hossan Vesiretkeilyopasta voi tilata Metsähallituksen Hossan opastuskeskukselta hintaan 5€. Netistä varmaan löytyy tiedot. Kannessa komeilee avokanootti Ylä-Ölkyn rannassa ja muutoinkin kuvissa on paljon avokanootteja, sillä alue on helmi suojaisine vesistöineen.
Jussin tapaamisessa retkeillään ja melotaan. Verrataan välineitä ja kokeillaan. Meillä ei ole liiaksi yhteisiä tapahtumia yhdistyksessä, mutta ehkä saamme viriteltyä juuri alueittain toimivan melontaringin? Kuka tietää. Samanhenkiset yhteisiin toimintoihin, vaikka pääosin kaikki melommekin omissa ympyröissä.
Nähdään vesillä. Weltsu
Weltsu

ViestiKirjoittaja tuomas.tuomi » 10 Huhti 2012 21:48

.
Viimeksi muokannut tuomas.tuomi päivämäärä 13 Syys 2013 23:41, muokattu yhteensä 1 kerran
tuomas.tuomi

ViestiKirjoittaja Martti P. » 11 Huhti 2012 00:23

tuomas.tuomi kirjoitti:Eniten oppii "huonolla" kanootilla ja "huonolla" melalla, jos haluaa oppia, sillä on pakko, ja ei ole. Kyse on tahdosta. Ja tahto on mielessä, ei välineissä.

Vaan kuinkas ollakaan, todellisuudessa on hankittava kanootit ja melat viimeisen päälle. Jospa se onkin välineistä kiinni, kun ei tahdo kulkea. Vaikka tarkoitus onkin vain lipitellä kaislikon reunassa.

Eihän se tehokkuuden tavoittelu tarkoita, että siinä pitäisi tukka putkella mennä. Minusta on palkitsevaa, kun huomaa löytäneensä tavan päästä eteenpäin vähemmällä vaivalla kuin aikaisemmin. Mutta jotain tuntee saavuttaneensa myös silloin, kun on tehty kovassa sivuaallokossa kaksikolla rankka ylitys molemmat samalta puolen meloen. Viivasuoraan. Vaikka partneri sanookin, että ei koskaan enää Inarille.

Martti
Martti P.

Seuraava

Paluu Koulutus