Melo tehokkaammin

Melonnan opettelu ja tekniikka/välineviisastelu.

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Weltsu » 11 Huhti 2012 01:19

Niinpä!
Kysyt etumelojalta:"Vieläkö reunaa riittää?" Kun aika jyrkässä aallokossa melot ystäväsi kanssa yli jopa myrskyävän Lentuan.
Kunnioitan kaikkia "etumelojia". Takana on helpompi olla, koska näkee asiat kauempaa. Keulassa kaikki tulee vastaan heti ja usein aika lyhyellä varoituksella.
Samoin, jos et luota takamelojaan joka keinauttelee oudosti omasta mielestäsi, niin peli on selvä. Tämä ei ole se rentouttava melonta.
Opetin erästä naista avokanoottimelontaan. Hän sai sokkona takamelojaksi miehen. Meloivat kanssani tapahtumassa lähes 170 km. Jälkeenpäin keskusteltuamme nainen sanoi:"Jos he olisivat aviopari, ero tulisi viimeistään kahden viikon kuluessa!"
Kun etumeloja (nainen veti oikein, keulan ohi kiven, kun herrasmies kumosi toimen ja ohjasi kanootin ...)
Soolona olet vastuussa vain itsestäsi. Kaksikko todella vaatii luottamusta partneriin eikä missään nimessä pidä heti ensivedoilla olettaa kaiken olevan ok.
Paitsi, jos kummatkin melojat ovat asiansa taitavia. En silti mielellään istu edessä. Takaa maisemat ovat kauneimpia ja voit luoda luottamuksen tunteen myös melojapariisi rauhallisella ja VARMALLA otteella.
Näin se vain on.
Weltsu
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Martti P. » 20 Huhti 2012 13:31

Weltsu kirjoitti:Olen tavannut joella vinkkuroivia soolomelojia. Vaihtavat yksikseen puolta tiheään ja kanootti mutkittelee kuin käärme autiomaassa. Vanhojen oppaiden mukaan olen itsekin miettinyt, että tehoa menee hukkaan kun väännän J-vetoa takana.
Kuka on mitannut nykytekniikalla onko parempi vedellä lievää J-tekniikkaa, vai "pitch" vai miten se olikaan, vai heivata melaa puolelta toiselle ja kanootti kiemurtelee. Tulee ainakin melottua pidempi matka kun kiemurtelee sopivasti.


Näihin kun vastailee pelkän talvituntuman pohjalta, niin kaikki tuntuu selvältä. Nyt kauden alettua voi ruveta kommentoimaan todellisuuspohjalta, eikä se olekaan niin yksinkertaista.

Eilen pääsi HKK:n vajalta käsin tekemään Ykin kympin kierroksen Lehti- ja Kuusisaarten ympäri. Lähtiessä tyyntä ja palatessa pari m/s vastaista.

Weltsun vaihtoehtoja rupesin kokeilemaan. Alkumatkalla kanadalais-J tuntui mukavalta, mutta vain toiselta puolelta. Toiselta puolelta Malecite ei totellut korjausta lainkaan. Vaikka tuntui tyveneltä, niin joku pieni tuulenhenkäys takaa lienee ollut olemassa. Siitäkin päätellen, että kanootti kulki välillä 7 km/h isommin repimättä.

Pienikin tuuli tekee menon epäsymmetriseksi. Kokeilin välillä niin pitchiä kuin c-vetoakin. Kaikki toimivat aina jonkun aikaa jommalta kummalta puolelta. Malecite ei ole kaikkein jäykimpiä vastaamaan korjauksiin, mutta aika itsepäinen kumminkin. Joella pojat usein kiemurtelevat kiikummilla kanooteilla, jotka reagoivat herkemmin.

Paluumatkan pienessä vastaisessa kaikki korjausvedot joutuivat romukoppaan. Suoraa vetoa switchinä oli selvintä käyttää. Kaikki muu tuntui turhalta pelleilyltä. Lähinnä siitä syystä, että ne eivät vieneet kunnolla eteenpäin. Korjaus tekee aina viivettä, joka vastaisessa on myrkkyä vauhdille. Vastaisessa on syytä tihentää tempoa, ettei vauhti ehdi kuolla liikaa.

Muistui taas mieleen sekin, että yksilapaisen veto tarvitsee mukaansa vähän latausta. Pelkkä melan uittaminen ei vie eteenpäin. Pitää tuntea veden vastus. Kajakkimelojat pääsevät eteenpäin lillutellenkin, me emme. Kerran yhdellä retkellä kajakkien kanssa sain tehdä töitä pysyäkseni mukana. Sitten sain lainaksi kajakkimelan, ja eipä aikaakaan, kun olin kaukana edellä. Pistelin näet kajakkimelaa samalla latauksella kuin yksilapaista. Varttitunnin päästä kyllä sain tarpeekseni melan kannattelusta ja veden roiskumisesta.

Tästä se kausi lähtee käyntiin, ja tekniikka toivottavasti taas loksahtaa kohdalleen. Seurasaaren siltojen tuntumassa ja Rajasaaren liepeillä oli vielä riitettä, tänään se lienee sulanut pois.

Martti
Viimeksi muokannut Martti P. päivämäärä 20 Huhti 2012 22:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Martti P. » 20 Huhti 2012 14:55

Martti P kirjoitti:Mutta jotain tuntee saavuttaneensa myös silloin, kun on tehty kovassa sivuaallokossa kaksikolla rankka ylitys molemmat samalta puolen meloen. Viivasuoraan. Vaikka partneri sanookin, että ei koskaan enää Inarille.


Lainaan tässä vanhaa viestiäni palatakseni aiheeseen tarkemmin.

Oli oltu muutama päivä Inarin pohjoispäässä Suolisvuonolla, Kyyneljärvellä ja Kyynelvuonolla. Oltiin palaamassa Hietajoensuulle pohjoisrannan tuntumassa. Siihen saakka oli ollut melkein tuuletonta monta päivää. Nyt oli ruvennut tuulemaan pohjoisesta 6 m/s. Rannan suojassa oli pääosin hyvä meloa. Lahdenpoukamien kohdalla sivutuuli pääsi painamaan. Tässä ei ollut ongelmia, kunnes tultiin Kettuniemen ja Puuniemen välisen Kauhalahden suulle. Edessä oli 1,5-2 km:n ylitys sivutuulessa, joka puhalsi 4 km pitkän lahden perukasta plus sen takaisilta soilta. Lähdettiin suoraan ylitykseen täyskuormatulla Typhoonilla.

Suoraan ei olisi lähdetty, jos tuulen alla olisi ollut aukea Kasariselkä semmoisenaan. Muutama saari mahdollisen sortuman puolella oli varmistuksena, jos tuuli veisi mennessään. Alkuun kaikki meni normaaliin tapaan, vaihtoja sopivin välein. Kanootti oli hiukan peräpainoinen, joten korjauspuoli hoitui kaarivedoin tuulen alta. Keskemmälle lahtea tultaessa keula alkoi painua tuuleen enemmän ja enemmän, kunnes tultiin tilanteeseen, jossa molempien oli pakko meloa samalta puolelta tuulen alta. Tämä oli kovaa keulamelojalle, sillä sitä kesti satoja metrejä. Muutama parin vedon helpotus ja samaa uuudestaan, kunnes päästiin Kettuniemen suojaan. Jälkeenpäin gepsilogista selvisi, että oli menty 2 km tasan viivasuoraan keskinopeudella 5,7 km/h.

Tämä on aika tyypillinen tilanne kovemmalla kelillä. Toisin päin tyypillinen olisi voinut olla keulapainoisella kanootilla. Eli olisi kamppailtu tuuleen nousevaa keulaa vastaan molemmat tuulen puolelta meloen. Molemmissa tapauksissa kulku olisi ollut jokseenkin suoraa. Balanssin kannalta samalta puolelta melonta sisältää riskejä. Pienempiä ne ovat tuulen alta melottaessa, jolloin aallokolle näytetään pohjaa.

Alun perin oli tarkoitus meloa sivuvastaiseen ja siten lossata vastarannan suuntaan, mutta sivuvastainen menetettiin jo kättelyssä ja päädyttiin kuvattuun asentoon. Trimmi oli ratkaiseva, niinkuin yleensäkin ääritilanteissa. Trimmin muutokset on tehtävä suojassa ennen operaatiota, tilanteen ollessa päällä on myöhäistä ja ainakin vaikeata.

Jos olisi ollut vielä kovempi tuuli, olisi yritetty nousta tuuleen lahden rantaa seuraten kohden perukkaa, kunnes lahti olisi kaventunut ja tuuli heikentynyt. Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa. Sitten yli ja toista rantaa myötäiseen. Tämän taktiikan olin ajatellut seuraavan äskeistä isomman ylityksen varalle Partakonlahden poikki Hietajoensuulle, jossa majapaikka odotti. Mutta ajatus tyrmättiin keulassa. Ylitys päätettiin jättää aamuun. Se, miten majapaikkaan tultiin kuitenkin vielä sinä iltana, onkin sitten toinen juttu.

Keulamelojan puolustukseksi mainittakoon, että sinä päivänä oli jo melottu 35 km. Peräpainoisen kanootin keulassa istutaan aallokossa aika korkealla ja tässä tilanteessa vähän kallellaan, joten ei ihme, jos vähän pelottaa. Tuulen alapuolella kelluva kalastajavene kuulemma antoi keulaan jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.

Muilla kuin Typhoonilla emme olisi toimineet ylläkuvatulla tavalla.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Weltsu » 15 Heinä 2013 23:40

Jaaha, että vaihdetaan tiheään puolta! Kyllä se vain on uskottava, että soolona mutkamelalla tiheä rytmi ja "vastapalloon" veto on tehokasta. Olen aina vihannut tiheää puolen vaihtoa koska olen pääosin nautiskellut rauhallisesta menosta ja korjaillut kampeamista J-vedoilla.
Nyt on tullut meloskeltua soolona aika paljon ja joissain tilanteissa vauhtia on ollut tarpeen pitää yllä. Tällöin olen opetellut mutkamelalla tiheän rytmin ja kun tulee pers... tuntuma, että paatti alkaa kaartaa, niin vastapalloon tehokkaat vedot saavat paatin vauhtiin.
Tyyli ja tekniikka tilanteen mukaan. Melomaan oppii vain melomalla.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja mpikkara » 16 Heinä 2013 00:01

tuolla sulkavan soutujen 60km pätkällä huomasi, miten kaipaatkaan tiheää puolen vaihtoa
sitä uupuu tosi paljon nopeammin väsyneenä jos tuulten johdosta pitää tikata vain toista puolta (ja tuolla kun ei fiilistelty tai laiskoteltu)
ja etenkin etupenkkiläisenä se tuntui vain korostetummin tuolta, yksi tai kaksi vetoa väliin toiselta puolella tuntui taivaalliselta
mpikkara
 
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2010 00:04
Paikkakunta: suomen turku

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Weltsu » 16 Heinä 2013 21:35

Kyllä se on totuus, että lihakset saavat verta ja happea paremmin nopeassa tempossa ja kuonat liikkuvat pois samaten. Aivan vastaavaa voi testata vaihdepyörällä ylämäkeen. Koivet puutuvat heti, jos ajat raskaalla vaihteella. Tiheä pyörintänopeus hapettaa lihakset paremmin.
Retkimelonnassa ja heikolla tuulella on vastaavasti kiva naatiskella ja katsella maisemia samalta puolen.
Iijoki-Soudussa oli mielenkiintoinen havainto yhdistyksemme "pienestä" lipusta. Yhden päivän meloin pääosin oikealta puolen. Vaemmalta vedot saivat kanootin heti kaartamaan oikealle. Syykin selvisi: Lippu oli oikealle kallellaan ja kohtalainen tuuli käänsi perää oikealle.
Jos tahdot meloa vastaisessa tuulessa toiselta puolen vaikka rivakasti, laita lippumme liehumaan sopivaan tankoon ja kulmaan kanoottiin nähden.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 05 Joulu 2009 21:17

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 18 Heinä 2013 10:52

Mukava lukea, että puolen vaihtoa puolustetaan. Jostain syystä ihan alusta saakka olen tykännyt meloa vaihtamalla puolta usein, sekä kaksikossa että soolossa. Silti minulle aina huomautetaan, että opettelisit J-vedon kunnolla, niin ei tarvitsisi vaihtaa puolta. No minähän opettelin ja nykyään voin kyllä meloa yhdeltäkin puolelta vaikka koko päivän. En vain tajua miksi pitäisi, koska jotenkin minusta on aina tuntunut luonnikkaammalta meloa tieheää tahtia pienilapaisella melalla puolta vaihtamalla. Vain kovassa tuulessa ja virrassa isompi lapa tuntuu mukavammalta ja silloin tietenkin joutuu melomaan siltä puolelta josta täytyy.

Lopulta olen tullut siihen tulokseen, että melontatyyli tiheällä tahdilla puolta vaihtaen näyttää niin levottomalta, että sen katseleminen leppoisalla retkellä hermostuttaa kanssamelojia. Ja jotta kaverin stressikäyrä ei nouse kanattaa meloa rauhallisella tyylillä. :lol:
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Avatar
Tiina Kujansuu
 
Viestit: 412
Liittynyt: 17 Huhti 2010 22:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Martti P. » 26 Heinä 2013 21:35

Tämän ketjun otsikkohan on ”Melo tehokkaammin”. Miksi siis pitää ikään kuin pyydellä anteeksi, jos siihen pyrkii? Onko joidenkin mielestä paheksuttavaa käyttää vauhtia parantavaa ja voimia säästävää puolen vaihtoa sen sijaan, että meloisi hidastavalla J- tai muulla korjaustyylillä?

Vaihtotyyli on ennen muuta soolomelojan valinta. Soolokanoottihan ei kauan pysy suunnassaan, ellei jotain tee. Tehokas melonta tarkoittaa muun muassa sitä, että vauhti pysyy mahdollisimman tasaisena. Silloin vetojen pitää seurata toisiaan ripeästi, ettei meno ehdi liikaa hidastua. Sanotaan, että korjausvedot jarruttavat kulkua, ja voi niin ollakin, mutta enemmän vaikutusta arvelen olevan tempon harvenemisella.

Tehokas melonta on sitä, että veto alkaa latauksella kunnolla edestä, voi olla aika pitkäkin, mutta ennen kaikkea sisältää nopean palautuksen. Ikään kuin heittäisi vedon heti edellisen niskaan ilman hautomisia, mutta tietysti samalla rentouttaen. J:n tekeminen tähän väliin tuottaa aika ison viipeen, joku canadian on nopeampi, koska se sisältyy palautukseen. C-vedossa korjaus sisältyy itse vetoon, mutta vie tehoa pois. Kaikkein eniten viivettä tuottaa melan uittelu vedon jälkeen a la Bill Mason (kaikella kunnioituksella). Mutta myötävirrassahan ei nyt niin väliä ole.

Melo siis, Tiina, jatkossakin omaan tyyliisi. Kaksikolla kuvio onkin sitten vähän erilainen. Jos perämies hallitsee vähäeleisen korjausvedon, ei puolta tarvitse vaihtaa muuta kuin lepuutusmielessä, ehkä 15-20 vedon välein. Mutta tehokkaaseen melontaan kuuluu, että asiat tapahtuvat synkassa. Se vasta ärsyttävän näköistä on, kun melotaan eri tahdissa. Lisäksi takamies vaihtaa puolta herkeämättä tehden keikuttelullaan etumelojan olon epämukavaksi. Ei vanha orkesterilainen kestä semmoista katsoa. Visuaalinen vaikutelma tehokkaasta melonnasta korostuu, kun vaihto myös välähtää yhtä aikaa. Jommankumman komennosta, mieluummin perämelojan, joka tuntee paremmin oikean hetken. Ja kun vedot ladataan niin kuin pitää, niin johan se kaksikkokin kulkee ja pysyy merikajakkien kyydissä.

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja ripa » 03 Syys 2013 09:43

Melo tehokkaammin ei suoranaisesti tarkoita Melo nopeammin. Tehokas melonta tarkoittaa mielestäni, että mahdollisimman pienellä energialla mennään mahdollisimman kovaa. Sitä käytettävää energiamäärää on vain hyvin hankala mitata. Joskus aikoinaan ACR:ssä ajatusta mittalaitteesta mietin pitkäänkin, kun keulassa mela näytti vain kastautuvan vedessä noin 100 km ja 14 h melonnan jälkeen. Oma mela tietysti hyökkäsi veteen kuin kobra ja koko vartalon voimilla vein kanoottia eteenpäin ;) . Oma ajatus on ollut, että melonta on tehokasta, kun kanootti liikkuu vähintään kohtuullista X km/h vauhtia ja sitä jaksaisi pitää yllä 8-10 h. Vauhtihan riippuu niin paljon kanootista ja olosuhteista, joten turha laittaa mitään numeroa siihen.

Tuosta melontatekniikasta ketjussa on myös kirjoitettu paljon. Siis vaihtaako puolta 5, 10 vai 20 vedon vai 5 min välein. Tietty jokainen saa meloa omalla tavallaan ei siinä mitään. Itse olen huomannut, että oma melontatyylini riippuu kanootista. Yhdessä vaiheessa meloin enemmänkin MRC-Tempestillä (lue ainoa soolo), mikä on suorakölilinjainen (oikeastaan negatiivinen rokkeri). Sitä ei voinut meloa J-vedolla, koska veto ei kääntänyt kanoottia oikeastaan ollenkaan. Oli "pakko" meloa tiheään puolta vaihtamalla. Nykyisin meloskenen tasaista ehkä eniten Wenohah Sandpiperilla (hiukan rokkeria löytyy) ja sitä kun yrittää meloa ilman J-vetoa, keula siirtyy 3-vedon jälkeen 20-30 astetta kulkusuunnasta. Se ei minusta tunnu mukavalta (ei tehokkaalta), joten melon pelkästään J-vetoa (tai muuta ohjausvetoa) käyttäen. Eli KOKEILKAA millä melontatekniikalla oma kanootti kulkee parhaiten.
Ripa, OCmeloja
Kuva
ripa
 
Viestit: 149
Liittynyt: 22 Helmi 2010 17:10
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Melo tehokkaammin

ViestiKirjoittaja Martti P. » 05 Syys 2013 14:04

ripa kirjoitti:Oma ajatus on ollut, että melonta on tehokasta, kun kanootti liikkuu vähintään kohtuullista X km/h vauhtia ja sitä jaksaisi pitää yllä 8-10 h.


Kanootit on optimoitu kulkemaan n. 6 km/h matkanopeutta, joka kai vastaa tuota Ripan kohtuullista vauhtia. Tai jenkit puhuvat neljästä mailista tunnissa, joka on 6,4 km/h. Tätä vauhtia pitäisi vähemmilläkin voimilla päästä etenemään ja jos ei pääse, niin melonta ei ole tehokasta. Mitä kevyempi kanootti, sitä kevyemmin sillä tähän kykenee. Pituudella ei tässä vaiheessa ole juuri mitään merkitystä. Paitsi että pitkä kanootti on raskaampi melottava.

Miksi sitten kanootti kulkee vain 4-5 km/h? Alla muutamia ehdotuksia:

1. Ei melota vaan soudetaan. Muistissa on soudun tempo ja rytmi. Samalla liioitellaan palautusta. Kaikkeen tähän kuluu aikaa, ja kanootin vauhti ehtii hidastua.

2. Veto ei ala tarpeeksi edestä. Se on kaikkein yleisin syy tehottomuuteen. Mela voi kyllä päätyä veteen kunnolla edessä, mutta veto käynnistyy vasta myöhemmin. Tai tapahtuu peräti ilmaveto melan päätyessä veteen liian myöhään.

3. Vedossa ei ole latausta. Kyllä veden vastuksen pitää tuntua vedon ajan. Sen verran tarvitaan fyysisyyttä. Palautuksen aikana sitten voi, ja on syytäkin, rentouttaa.

Ylläkuvatut esimerkit voidaan soveltaa soolomelojaan. Kaksikoilla tehottomuuteen löytyy vielä enemmän syitä, joista huomattavin on epätahtisuus.

Nopeuden nosto neljästä mailista/h (6,4 km/h) viiteen (8 km/h) eli 25% vaatii voimankäytön lisäämistä 67%. Ja siitä ylöspäin aina vaan enemmän. Tässä sitten rupeaa powerilla olemaan merkitystä.

http://www.greenval.com/fig1_1.gif

Martti
Martti P.
 
Viestit: 163
Liittynyt: 15 Huhti 2010 17:05

EdellinenSeuraava

Paluu Koulutus



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron