Opaskurssi 2013

Melonnan opettelu ja tekniikka/välineviisastelu.

Opaskurssi 2013

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 21 Elo 2013 18:45

Aika: 29.8.-1.9.2013
Paikka: Kymijoki, Kotka

Paikkoja jäljellä 6 (19.8.2013)

Melonta- ja soutuliitto järjestää melonnan uuden koulutusjärjestelmän mukaisen avokanoottimelonnan - opaskurssi. Kouluttajana toimii Petri Sutinen, petri.sutinen@wippies.fi, +358 50 534 2563

Kurssin vähimmäis osallistujamäärä on 5 enimmäismäärä 8 henkilöä.

Hinta: 250€ / ( 300€, ei jäsenille )

Ilmoittautuminen: Ilmoittautumislomakkeella

Peruutusehdot: Osallistuminen on mahdollista perua 14 vrk ennen kurssia, tällöin kurssimaksusta palautetaan 80 %. Tämän jälkeen osallistumismaksusta palautetaan 50%. Sairaustapauksissa palautamme kurssimaksun vähennettynä toimistokuluilla (15€). Lääkärintodistus pitää toimittaa kurssin kouluttajalle tai toimistoon. Peruutuksista on aina ilmoitettava kouluttajalle tai toimistoon, ilmoittamatta kurssilta pois jäävälle ei kurssimaksua palauteta.

Mikäli kurssin minimi osallistujamäärä ei toteudu ja kurssi perutaa, palautetaan kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Lisätietoa
Uudesta koulutusjärjestelmästä sekä opaskurssin sisällöstä löydät lisätietoja Koulutus -sivulta
Voit myös ottaa yhteyttä harrastekoordinaatoriiin: kai.lindqvist(ät)melontajasoutuliitto.fi tai
+358 10 322 9363

terveisin:

Kai Lindqvist
harrastekoordinaattori
coordinator

Suomen melonta- ja soutuliitto ry
Finnish Canoeing and Rowing Federation
Olympiastadion, Eteläkaarre
FI-00250 HELSINKI

kai.lindqvist@melontajasoutuliitto.fi
+358 10 322 9363
www.melontajasoutuliitto.fi
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Opaskurssi 2013

ViestiKirjoittaja Weltsu » 23 Elo 2013 20:06

Aina kannattaa päivittää omia taitojaan. Nyt vain on tilanne toinen. Samoja ja jo EPP 4 asioita opetamme ohjaajakurssilla Ruunaalla. Tuntuu hölömöltä käydä samoja kursseja uudestaan. Kouluttajapuolella tämä ei ole välttämättä käyttökelpoinen sapluuna.
Jos sun pitää käydä EPP 1 ja sitten EP 2 ja vasta sitten pääset EPP 3 jne. Kun voit kouluttaa jo vaikka EPPX tasoa. Paljonko kiinnostaa ko. EPP?
Hyvä ajatus ja seuratasolla kannatettavaa.
Jos vain lontoon kielellä opetetaan, menee se paremmin perille... Luotetaan joihinkin instruktoreihin. Todella. He ovat alan ammattilaisia.
Näitä taitoja opetelleilta tahdon edes pieniä tiedonjyväsiä meille suomalaisille tallaajille.
Voi kertoa lontoon murteella, mutta myös kotimainen kelpaa. Näitä level koutsi ja vaikka mitä pitää hyödyntää. Mutoin menee kurssit hukkaan.
Yhteisissä tapaamisissa toivon näitä taitoja opetettavan. Aivan oikeasti!
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 28 Elo 2013 16:37

Suomennatko?
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 29 Elo 2013 11:21

Niin, tuolla Kymijoen kurssilla olisi opettanut ihan supisuomalainen Petri Sutinen, jonka henkilökohtaisia taitoja, kokemusta ja opetustaitoa arvostan todella korkealle. Harmillista että tämä BCU tähtien perässä juokseminen ilmeisesti syö kiinnostusta näiden kotimaisten huippuosaajien pitämiltä kursseilta. Tuo Kymijoen kurssikin jouduttiin perumaan vähäisen osallistujamäärän takia. Tosin Petri laittaa kurssilaiset koville. Pelottaako se sitten potentiaalisia osallistujia, että Petrin kurssilla joutuu oikeasti tekemään töitä ja on mahdollisuus oikeasti oppia paljon?

HSKGssä tuli mieleen, että aika paljon ja aika kalliilla(?) oli tuotu paljon Lontoota puhuvia. Yli rajojen tapahtuva kokemusten ja taitojen jakaminen on tietysti aina tervetullutta, mutta en nyt ainakaan tällä kertaa täysin vakuuttunut, etteikö meiltä Suomesta löytyisi vähintään samantasoista osaamista. Olin melko pettynyt niihin pariin lontoonkieliseen kurssiin, joilla kävin.

Noh, Pohjois-Karjalassakin kuulema joku avokanoottiopaskurssi järjestetään. Mielenkiinnolla odotan tarkempia tietoja savonkielisestä kurssista (aikataulu, kurssijärjestelyt ja hinta)
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Weltsu » 29 Elo 2013 14:40

Opetuskieli on kutakuinkin kotimainen. Savoa ei kukaan osaa eikä sitä tarvitsekkaan osata. Opaskurssi ei ole avokanoottiopaskurssi vaan opaskurssi. Vanhan ja hyväksi koetun kaavan mukaan käydään oppaan asiat läpi. Melotaan merikajakeilla, opetetaan toisille suunnistusta, merimerkkejä ja hinaillaan. Sitten aivan oikeasti ollaan koskessa. Ruunaalla oppilaat opettavat toisilleen taitotesti2 asioita. Yhdessä ruoditaan voisiko asiat tehdä toisinkin. Kalustona ovat avokanootit sekä jokiretkeilyyn soveltuvat kajakit. Hintaa on arvioitu koulutuksen osalta 100€, kouluttajayhdistyksen rekisteröintimaksu 45€ ja omat sapuskat sekä majoitus. Jos tahtoo Lieksaan hotelliin niin se maksaa enemmän kuin telttapaikka Ruunaan Matkailun lähimetsässä.
Ajankohta on tiistaista 17.9. Torstaihin 19.9. Ajankohta sen takia, että yrittäjät ovat viikonlopun töissä melottamassa asiakkaitaan. Jos kurssi kiinnostaa ja koulutus sun muut vaatimukset täyttyvät niin minulle voi ilmoitella osallistumisesta. Opetustehtävät on jaettu jo ennakkoon, mutta muutama lisäoppilas vielä mahtuu mukaan.
Suomen Melontakouluttajat sivuilta voi lueskella taitotesti 2:n asioita. Tämä ei ole MeSo eikä epp kurssi, vaan hyväksi koettu ja wanha kanoottiliiton mukainen opaskurssi.
Palailen juuri neljän päivän kurssin pidosta Ruunaalta. Oli motivoitunutta porukkaa Kainuun Ammattiopistolta.
Weltsu
Weltsu

ViestiKirjoittaja Weltsu » 29 Elo 2013 14:45

Suomennan. Kun käydään kursseja joiden tarkoitus on tehdä jonkin asteisia kouluttajia, luulisi ko. kurssilaisten sitten kouluttavan oppimiaan asioita. Toisaalta on ihmisiä, jotka käyvät kursseja vain räniköiden ja todistusten takia. Tällöin hyvä oppi menee hukkaan. Nyt on hyvä mahdollisuus syystapaamisessa opettaa esim. sunnuntaina taikka Ripan apuna lauantaina virttaavan veden tekniikoita.
Weltsu

ViestiKirjoittaja Janne Janhunen » 29 Elo 2013 19:33

Jep. Juuri kerroin, etten ainakaan itse oppinut Lontoonkielellä juuri mitään. Olen kuitenkin pannut merkille, että kyllä nämä BCU kerholaiset melko ahkeraan omissa seuroissaan kouluttavat. Täsmennettäköön, että itse en lähde BCU tielle.

Käsittääkseni tapaamisissa kaikki ovat opettaneet ja kertoilleet toisilleen tietojansa, taitojansa ja havaintojansa, coah titteleihin katsomatta. Usein on ollut paikalla yhteensä natsaa niin paljon että hirvittää, mutta kyllä niitä tietoja ja taitoja on ihan yhtä paljon saatu natsattomiltakin. Ei niitä kannata tuijottaa.

EPPstä, Muiden järjestelmien kouluttajaoikeudet voi päivittää MeSon (EPP) kouluttajapätevyydeksi osallistumalla MeSon kouluttajatapaamiseen ja suorittamalla täydentävät ennakkovaatimusten osat. Ei se sen vaikeampaa ole.

Ymmärsin kirjoittamastasi, että paljonkos kiinnostaa EPPx kun itse jo opettaa EPP4 tason asioita. Aika kapea katsantokanta. Täällä on muitakin melojia, kuin sinä. Esimerkiksi minua kyllä kiinnostaa.
Kuva
Janne Janhunen

ViestiKirjoittaja Weltsu » 30 Elo 2013 10:05

Näin on nämäkin näppylät! Jos vain saan aikaiseksi, niin tahdon myös osallistua lokakuun MeSo:n tapaamiseen Kotkassa. Aina voi oppia jotain uutta. Mistähän vähäinen osallistuminen opaskurssille kiikastaa? Keksitäänkö pyörää uudelleen vai mikä on syynä.
Näistä asioista on hyvä käydä keskustelua ja korjataan asioita hissukseen, jotta yhdistyksen tavoite lisätä avokanoottiharrastusta maassamme toteutuu myös kohdallamme.
Väestömäärältään rikkaimmassa osassa kursseja sekä koulutusta on varmaankin saatavilla ja tilaisuuksia useita. Seuroihin kuulumattomien on toisaalta vaikeampaa päästä mukaan. On joitain kynnyksiä ensin ylitettävänä. Toisaalta Avokanoottiyhdistyksessä tulee olla jonkin verran itsekäs. Miten lisätään ja kehitetään jäsenistölle suunnattavaa toimintaa? Mitä etua/hyötyä on olla jäsenenä?
Nyt on jo aika alkaa suunitella ensikauden toimintaa. Saammeko aikaiseksi omalle jäsenistölle koulutustilaisuuksia ja enemmän kuin kaksi yhteistä jäsentapaamista? Näihin tarvitaan käsiä ja jalkoja toteuttamaan ja ohjailemaan. Kyllä tästä hyvä tulee ja vielä on tilaa syystapaamisessakin.
Weltsu

ViestiKirjoittaja pmaksima » 30 Elo 2013 12:50

Euroopassa lienee ainakin kolme rinnakkaista koulutusväylää melonnan osalta eli EPP, BCU ja kotimainen koulutusjärjestelmä (ohjaaja, opas ja kouluttaja). Voi olla muitakin.

Pitkän päälle olisi hyvä, että Euroopassa olisi käytössä vain yksi koulutusjärjestelmä, johon olisi otettu parhaat puolet näistä kaikista tämän hetkisistä järjestelmistä.

Rinnakkaisiin koulutusjärjestelmiin ja niiden antamien pätevyydeksien yhteismitallistamiseen menee tavallaan turhaa vaivaa. Se ei ole myöskään Euroopassa tapahtuvan melontamatkailun etu.

Ehkäpä MeSo voisi ajaa tätä asiaa eteenpäin sopivissa kansainvälisissä foorumeissa?

Petri
pmaksima

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 30 Elo 2013 19:35

Minulle ainakin on täysin yhdentekevää minkä järjestelmän mukaiseen koulutukseen osallistun. Itse olen aina valinnut kurssini sen mukaan mitä nyt vaan on sattunut olemaan tarjolla. Eikä silläkään ole kovin paljon väliä ollut onko kouluttaja virallistettu vai ei. Ja tarjontaa ei todellakaan ole liikaa ollut. Joitain vuosia sitten ei Suomessa ollut minkään järjestelmän mukaista avokanoottikoulutusta. Ainoastaan Kanoottiliiton ohjaajakurssi, jossa taisi olla pakollisena joitain ihan perusjuttuja, mutta suurimman osan siitäkin saattoi suorittaa kajakilla. Jos jotain edistyneempää halusit oppia niin ainoa keino oli yrittää etsiä vaan itseään kokeneempi melontakaveri. Eikä sellaisia enää ihan perusjuttujen oppimisen jälkeen istunut joka oksalla.

Nyt vihdoin viimein on saatu avokanoottimelonta mukaan järjestelmään. Suorastaan koomista, että BCU:n avokanoottikurssit rantautuivat Suomeen ilman Avokanoottiyhdistyksen auttavaa kättä. Ja nyt kun tarjolla on sekä EPP:n että BCU:n mukaista avokanoottikoulutusta valitetaan ettei ole riittävästi osanottajia ja arvostellaan kuluttajien pätevyyttä ja epäillään etenkin niitä kursseja huonommiksi joilla ei itse olla oltu. Tyytyväisiä ei olla koskaan. :lol: No minä kyllä olen. Olen tänä vuonna nähnyt enemmän avokanoottimelontaa opettelevia kuin koskaan aiemmin ja mikä parasta niin moni osaa jo paljon enemmän kuin perusasiat.

EPPn mukaiselle opaskursille ei saatu tn. kokoon riittävää osanottajajoukkoa, koska ajoitus ja tiedotus meni hieman pieleen. Ensinnäkin BCU:n coach kurssit ja open canoe 3* ja 4* olivat ennen sitä ja jokainen kursseista taisi olla täyteen buukattu. Mutta EPP:n mukaisesta level-3 tason ainokaisesta koulutustilaisuudesta minulla ei ole ollut tietoa eikä siksi tilaisuutta osallistua. Joku kouluttajatapaaminen kuulemma oli, mutta en välttämättä ole niin kovin kiinnostunut nykyistä enemmästä yhdistystoiminnasta. Avokanoottimelonnan EPP opaskurssista en ollut koskaan kuullutkaan. Omat kurssini olen buukannut yleensä useita kuukausia ennen ajankohtaa ts. olen saanut niistä tiedon jo edellisenä vuonna!
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Seuraava

Paluu Koulutus