Canoe paddle strokes

Melonnan opettelu ja tekniikka/välineviisastelu.

Canoe paddle strokes

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 26 Syys 2013 18:53

Tässä olisi luettelo erilaisista melanvedoista. Vastaako tämä meidän käsitystämme asiasta?

http://en.wikipedia.org/wiki/Canoe_paddle_strokes
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

Re: Canoe paddle strokes

ViestiKirjoittaja Julle » 27 Syys 2013 22:21

Niitä olikin paljon, menin jo sekaisin. Joka tapauksessa, inkkari ja kanadalainen ovat eri vetoja vaikka niitä tuolla väitetään samaksi. Inkkarissa powerface vaihtuu vedosta toiseen, mutta kanadalaisessa ei. Kanadalaisen osaan, inkkaria en osaakaan.

t. Julle
Julle

ViestiKirjoittaja Martti P. » 28 Syys 2013 14:52

Tuolla sivulla "canadian" tosiaan näkyy tarkoittavan intiaanivetoa ilman kahvankiertoa. Siis palautusta veden alla. Minä olen ymmärtänyt sen J-vedoksi, jossa korjaus tapahtuu rystyllä pitkin pintaa melan kulmalla. "Knifing" kuvaa tätä hyvin. Itse käytän tätä paljon. Alla olevaan linkkiin kannattaa tutustua.

http://home.cc.umanitoba.ca/~burchil/pm ... ction.html

Martti
Martti P.

ViestiKirjoittaja IS. » 30 Syys 2013 11:57

Wikipedia on usein kuin netin keskustelupalstat, vastuu on lukijalla. :( Turhan usein artikkelit on kopioitu netistä ilman erityistä asiantuntemusta.

Googletin tuon hiukan harvinaisemman nimen: "push-away stroke" ja törmäsin tähän sivuun:
http://www.zoozoo2.com/canoe-strokes.html
Voi tietysti olla niinkin että tuo sivu on kopioitu wikipediasta tai kummassakin on sama kirjoittaja. Nopea vertailu näyttää kuitenkin siltä että wikipediaan on kopioitu tuo sivu ja sitä on vähän täydennetty tai ainakin yritetty. Esim. tuo mainittu Canadian-J on lisätty wikipedian artikkeliin, tuolla toisella sivulla sitä ei ole.

Wikipediaan lisätyt kuvat ovat osittain väärin, esim. "pitch" -vedon melan liike on melko kummallinen, "running pry" on kuvattu väärin kuten myös "reverse scull ". Running draw:ta ei ole nähty lainkaan maininnan arvoiseksi, vaikka vastaava pry on mukana.

Netistä löytyy paljon parempaakin tietoa, esim. tuo Martin mainitsema sivu.

Ilkka
IS.

ViestiKirjoittaja Tiina Kujansuu » 30 Syys 2013 20:27

"This article needs more links to other articles to help integrate it into the encyclopedia. Please help improve this article by adding links that are relevant to the context within the existing text. (June 2013) "

Turha pitää kynttilää vakan alla, jos kerran tiedätte missä virheitä on, niin laittakaa nyt ihmeessä komenttinne artikkelin kirjoittajalle!
Yhteystiedot: Kilonpuisto 2 D 70, 02610 Espoo p.040 868 4017
Tiina Kujansuu

ViestiKirjoittaja Jaakko Mäkikylä » 02 Loka 2013 18:30

Huomasin vasta nyt tän juttujonon täällä.

Neuvoja on hyvä tehdä, ainakin tekijä paneutuu asiaan. Neuvoja kannattaa myös lukea ja katsoa.
Noissa vedoissa ja niiden nimissä, se on akateemikkojen puuhaa. Varmaan kanadassa on tehty aiheesta jos ei väikkäreitä, niin graduja ainakin.

Muutama ylimalkainen kommentti menemättä vetojen nimiviidakkooon eksymään:

Ohjeissa ja niiden kaaviokuvissa tehdään pari perusvirhettä - itsekin olen tehnyt.
Kuvitellaan, että kaikissa tekniikoissa käyetään joko a) samanlaista melaa b) erilaisia meloja, mutta ei mainita, minkälaiseen melaan jokin tekniikka istuu.

Toinen seikka pisti silmään Subtile Correction -jutussa. Siinä kehotettiin isoihin lapakulmiin.
Kun lapaa käännetään, alkaa se ohjata, kun käännetään lisää, alkaa se jarruttaa. Itseasiassa ohjailu jarruttaa aina.

Saukonhäntämela ei juurikaan jarruta, kun sen palauttaa veden alla.
Paksureunainen majavanhäntämela tai mela, jossa on syvälle lapaan ulottuva kara, jarruttaa veden alla paljon.
Tällaisella melalla j-veto ja palautus aina veden yläpuolelta.
Jos veto on kaareva, mitä se usein koskessa on. Pitää melaa kääntää koko ajan niin, että lapa pysyy kohtisuorassa veden liikettä vastaan.

Samoin on oleellista, kuinka laittaa melan veteen.
Vedon kiihdytysvaihe, ensimmäinen kolmannes, joko auttaa tai syö sikana tehoa ja voimia.

Ja vielä: tekniikat, joissa alakäsi on partaan yläpuolella tai alapuolella.
MIkä on missäkin olosuhteessa optimi, herra tietää. Pitkillä matkoilla itse pidän alakäden mahdollisimman alhaalla.
Väsyneenä alakäsi tahtoo nousta ylemmäs, mutta se vaan väsyttää.

Ja rytmi. Jokaisella kanootilla on tietty nopeus, jossa sen ohjailtavuus on helpointa.
Se pitää löytää ja sitä meloa, ellei ole kiire. :)

Mun tämän hetken oma optimi:
Tuplamutka majavanhäntä, (lavan kokoa en muista) )lapakulma 14 astetta, tekniikka sit'n'switch, puolenvaihto riipppuu tuulen suunnasta.
Viimeaikoina olen miettinyt alakäden kohdan paksuntamista.

Jos
- kanootin keula alkaa heilua, on tekniikka pielessä nopeuteen nähden
- mela kurlaa, menee tehoa hukkaan

And same in english - och samma på svenska.
Kuva Jaakko~
Jaakko Mäkikylä | Helsinki | Off-Road Paddler -blogi
Jaakko Mäkikylä

ViestiKirjoittaja Weltsu » 03 Marras 2013 00:44

Tässä on sitä hienoa hiuksenhalkomista. Kun vedetään tekniikat pitkälle, niin se vaatii todella pitkää kokemusta erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla välineillä. Erityisesti meloilla.
Olen itseäni toistellut ja aina vastaan (entisenä koskikilpakajakilla meloneena) ylävartalon "nojaamista/nyökkimistä".
Niin olen nytkin. Ei saa nyökkiä, vaan nojata yläkropalla pönkkäkättä=yläkättä vastaan. Kun olen pitkän taipaleen jälkeen oikein väsynyt ja paikkoja kolottaa, niin laiskana usein vasta sitten herään ahaaelämykseen: Hei, se tekniikka! Vartalon kierto, alakäsi eteen ja kroppa mukaan, vartalon kierto, yläkäsi eteen suoraksi ja mela pystyyn ja veteen, pönkkäkädelle lievä noja, vartalon kierto ja paatti kulkee. Sopivan tiuha rytmi antaa lihaksille aikaa pumpata kuonat pois ja verta ja happea tilalle. Kuvaus antaa miljoona tulkinnanvaraa ja arvostelukohtaa, joten tehdään ne sitten yhdessä Avokanoottitapaamisissa. Jos joku ymmärsi ja kokeilee, niin sekin on hyvä.
Weltsu, Veli-Matti Lehtonen
Weltsu

Paluu Koulutus